Honda CB650-81 Caferacer

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Använder själv ett "Cat eye" av smala modellen.
Stod i valet och kvalet mellan detta och ett runt.
På din hoj funkar det nog bättre med ett runt, lite Laverda 750 SFC.
Tycker det är svårt att få till det med en sådan bakände som du valt.
Är inte klar med min (TR1) ,hänger upp sig på baklyset och nummerskylten.
Vill inte köra utan.
Funderar på att kapa sadeln rakt, sätta en plåt i bakkant med "stora" miniskylten och upp-o-nervänd baklykta.
Skall prova, men är skeptisk..

Kolla in på den här sidan om du inte redan varit där, där finns mycket inspiration. www.caferacer.net

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Tjena! Hur går det för dig? Blir någon update snart?

Har varit sjuk, sjuk och sjuk igen till och från hela jävla februari (influensa och magsjuka)så jag har knappt öppnat dörren till garaget då jag varken haft ork eller lust att spendera nån tid därute.

Nog gnällt, är på G igen, plastning av sadel står på tur och sedan ett jävla spacklande och slipande.

boz

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2005
Hoj
På G...
Hur går det? Vill gärna se en fortsättning på detta projekt=)

Mvh/Bosse

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Hur går det? Vill gärna se en fortsättning på detta projekt=)

Mvh/Bosse

Är nu inne på tredje versionen av sadel:huvet

Hade andra versionen i princip klar för finspackling när jag ratade den. Version nr tre blir mindre och smalare. skall försöka få mer tid i helgen som kommer.

Om det inte är för fint väder, så man blir "tvungen" att sticka ut och åka hoj.

Last edited:

boz

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2005
Hoj
På G...
Jaja, huvudsaken e ju att du blir nöjd med slutresultatet:tummenupp Förövrigt ska det väl bli kanonväder i helgen... Är faktiskt lite (mycket) sugen på o bygga nåt liknande, Hondas gamla soch-motorer e grymt coola o Cafestuket det ballaste som finns:)

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Version 3

Har äntligen fått lite tid över så jag kunnat fila lite på bygget, har prioriterat åkning nu i vår då det varit så grymt bra väder.

Iaf så har det rört lite på sig och jag börjar se slutet på sadelbygget som även krymt ned till acceptabel nivå storleksmässig, fattar inte hur jag tänkte när jag börjde fila på första versionen.

Det börjar snart vara dags för slipgrund nu, så nu är det mycket funderingar kring färgval, det lutar just nu år BRG, brittish racing green.

Bifogat

• Image00004.jpg
    Image00004.jpg
    91.6 KB · Visningar: 231
  • Image00002.jpg
    Image00002.jpg
    92 KB · Visningar: 216
  • Image00003.jpg
    Image00003.jpg
    91.2 KB · Visningar: 213
  • Image00001.jpg
    Image00001.jpg
    78.9 KB · Visningar: 262

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Har äntligen fått lite tid över så jag kunnat fila lite på bygget, har prioriterat åkning nu i vår då det varit så grymt bra väder.

Iaf så har det rört lite på sig och jag börjar se slutet på sadelbygget som även krymt ned till acceptabel nivå storleksmässig, fattar inte hur jag tänkte när jag börjde fila på första versionen.

Det börjar snart vara dags för slipgrund nu, så nu är det mycket funderingar kring färgval, det lutar just nu år BRG, brittish racing green.

snyggt :tummenupp

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Kul att det går framåt!
Alltid knepigt att få till rätta proportionerna men man märker när det ser "rätt" ut :tummenupp
Kämpa på nu bara :)

Danne

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Ser bra ut :)

Håller på själv att bygga en ny sadel till RDn. Försökte i stål men det går inte.

Får man pröva din teknik, plast och spackel? :)

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Ser bra ut :)

Håller på själv att bygga en ny sadel till RDn. Försökte i stål men det går inte.

Får man pröva din teknik, plast och spackel? :)

Kör på bara, forma till något material som tål plasten, plasta, spackla och slipa tills du har en bra grund för lack, voalá, klart!

Tyvärr står mitt bygge still just nu då jag har dåligt med inspiration och jag prioriterar hojkörningen som nummer ett.

Har till och med haft funderingar på att sälja av, men kan ju lika gärna låta grejorna stå då det inte handlar om några större pengar, nä nu får jag allt ta tag i bygget igen, hoppas det regnar i helgen.

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
Kör på bara, forma till något material som tål plasten, plasta, spackla och slipa tills du har en bra grund för lack, voalá, klart!

Tyvärr står mitt bygge still just nu då jag har dåligt med inspiration och jag prioriterar hojkörningen som nummer ett.

Har till och med haft funderingar på att sälja av, men kan ju lika gärna låta grejorna stå då det inte handlar om några större pengar, nä nu får jag allt ta tag i bygget igen, hoppas det regnar i helgen.

Okej, tänkte använda frigolit som du, men vad jag vet så finns det på olika sorters frigolit, urethane (stavning) och polyester och nån av dom smälter när dom kmr i kontakt med glasfiberpolyester, Vet du vilken det är?

Nej du kan ju inte sälja den nu, nu har du ju kommit en bit på den.

Nej som du säger, du tjänar nog inte stora pengar på om du säljer den.

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Bonocell

Bonocell tror jag mig bestämt det heter, som proffsen använder vid tillverkning av pluggar.

Det jag använde tror jag ingår i Platon/Isola byggsortiment, någon slags mark/isoleringsskiva, tålde plasten riktigt bra men inte riktigt hundra.

Froglit = SKIT för detta ändamål
Uretane är väl en plast som man bla kan svarva bussningar av.
Polyester flytande plast man använder till glasfiber.

Har hört att en del använder fogskum också.

Kör hårt.

Last edited:

barda

snart norrtälje igen!
Gick med
29 May 2006
Hoj
svart vtr-97
Bonocell tror jag mig bestämt det heter, som proffsen använder vid tillverkning av pluggar.

Det jag använde tror jag ingår i Platon/Isola byggsortiment, någon slags mark/isoleringsskiva, tålde plasten riktigt bra men inte riktigt hundra.

Froglit = SKIT för detta ändamål
Uretane är väl en plast som man bla kan svarva bussningar av.
Polyester flytande plast man använder till glasfiber.

Har hört att en del använder fogskum också.

Kör hårt.

Tapetklister och tidningspapper på frigolit så funkar det bra att plasta på det sen.
Annars så är ju som tidigare sagt bonocell bra men lite svårare att få tag på.

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
Tack för svaren, har gått och grubblat mycket hur jag skulle klara biffen. Tack för hjälpen :)

Bonocell ska jag nog kunna fixa, eller iallafall farsan på sitt jobb.

Last edited:

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Hönsnät funkar också. Gjorde två bakdelar som projektarbete i skolan. Den ena gjorde jag av hönsnät som jag sen fäste på en träbit. Efter det så började jag lägga på glasfiber och polyester.

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Är lite på G igen efter ett längre uppehåll.

Tja har börjat att pyssla lite på cafe projektet igen, har köpt färgspruta och tänkte mig att försöka lacka prylarna själv.

Har ju mest byggt sadel hittills och version nr tre är väl i princip klar för lack.

Jag skall dock prova att bygga en bättre sadel i plåt/rostfritt, då jag fick lite inspiration av en grill jag såg, hehe närå jag har inte tappat förståndet helt och hållet, ha tålamod bilder kommer bara jag får lite svetshjälp tror det kommer att bli riktigt bra.

En annan fundering jag har är vilken typ av förgasare som sitter på min 650 tror att det stog kehin eller nåt liknande, det jag lurar på är om man kan skippa orginal luftburk och filter och ersätta det med några mindre filter.

Kommer det att kräva ombestyckning av förgasarna? Slänger in en bild på de förgasare som sitter på.

Bifogat

• Image00004.jpg
    Image00004.jpg
    103.8 KB · Visningar: 165
  • Image00003.jpg
    Image00003.jpg
    101.8 KB · Visningar: 141

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Uppdatering!

Japp så har man fixat och smådonat lite igen, allt tar tid då man inte har svetsmöjligheter själv ( tigsvetsning/rostfritt) .

En bekant i jobbet har hjälpt mig med tigsvetsning då jag inte har kunskapen eller möjligheten att fixa det själv.

Sadel byggs nu så sakta i RF, och plastskiten är slängt i soptunnan.

Får passa in en bit i taget och lämna bit för bit för svetsning, men jag tror det kommer att bli riktigt bra när det blir nästan färdigt, för helt klart blir det nog aldrig.

Skall beställa lite prylar framöver, lykta, blinkers, clipons eller tt-styre mm.

Beroende på hur bra sadeln blir så funderar jag på det här med färg. Har en ide om att låta bli att lackera tank och sadel i någon kulör och köra plåtrent med bara matt klarlack över.

Tror att det skulle ge en ganska rå och läcker attityd till byggets fördel.

Bifogat

• Image00003.jpg
    Image00003.jpg
    120.4 KB · Visningar: 161
  • Image00004.jpg
    Image00004.jpg
    91.1 KB · Visningar: 154
  • Image00005.jpg
    Image00005.jpg
    94.4 KB · Visningar: 167
  • Image00001.jpg
    Image00001.jpg
    117.8 KB · Visningar: 189

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Najs!! :yoparty

Hur har du tänkt bygga sadeln? Vilka meterial till "plankan" och vad ska du stoppa den med? Jag antar att du anv'nder skinn som överdrag?

:hej

En annan fundering jag har är vilken typ av förgasare som sitter på min 650 tror att det stog kehin eller nåt liknande, det jag lurar på är om man kan skippa orginal luftburk och filter och ersätta det med några mindre filter.

Kommer det att kräva ombestyckning av förgasarna? Slänger in en bild på de förgasare som sitter på.

Mixtra med luftburken brukar i regel betyda en massa mixtrande med förgasarna för att få den att gå rent igen.

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...