Honda CB900 -79 laddar inte.

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Jag har tagit Bol d'Oren till Stockholm och idag laddar den inte, nya varvräknaren har som tur var en voltmätare som direkt visade 10,8 V. Efter första starten har jag fått springa igång den och köra utan lyse och blinkers för att hålla spänningen över 11V

Garaget med laddare, verktyg och multimeter etc. finns i Växjö 44 mil härifrån.

Hur felsöker jag enklast? Jag ska ladda ned ett elschema och se var jag kan mäta och se om jag kan fixa en testlampa.

Jag är kvar åtminstone till måndag kväll och är tveksam om jag kan köra på batteriet hela vägen hem
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag har laddare, multiinstrument och verktyg. Vad behöver du och var är du? Skicka PM om du vill.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Jag är på vårt stockholmskontor på Kungsholmen, måste jobba större delen av morgondagen men förhoppningsvis inte i helgen.

Jag skickar ett tacksamt PM när jag vet mer om schemat
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Nytt batteri ligger ju nära till hands om det är ett gammalt ett. En bekant hade också problem med en 80-tals-Honda som inte laddade som den skulle. Nytt batteri så var allt frid och fröjd.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Jag tror inte det är så där jättegammalt, men några år har det på nacken.

Men även om batteriet är dåligt och inte håller laddningen så borde jag se minst 13V på mätaren med motorn igång.

Nu har jag 12,2 med lyset avstängt och 10,8 med det på
 

Litenochklen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Jag tror inte det är så där jättegammalt, men några år har det på nacken.

Men även om batteriet är dåligt och inte håller laddningen så borde jag se minst 13V på mätaren med motorn igång.

Nu har jag 12,2 med lyset avstängt och 10,8 med det på

Absolut, det är inte batteriets fel även om det kan vara dåligt.
Ändrar sig spänningen med varvtalet på motorn och i så fall hur ändrar den sig?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag tror inte det är så där jättegammalt, men några år har det på nacken.

Men även om batteriet är dåligt och inte håller laddningen så borde jag se minst 13V på mätaren med motorn igång.

Nu har jag 12,2 med lyset avstängt och 10,8 med det på

innan hojen startas med ett laddat och friskt
Yuasa borde du ha ca 12,7 Volt .
Med ett lågprisbatteri (typ Biltema underhållsfritt eller Gel) borde du ha ca 13,1 Volt.

Har du ca 12,2 Volt utan lyse så är frågan om det är med motorn avstängd eller igång.
1) Är det med motorn avstängd så är batteriet slut.
Köp nytt batteri, för med så låg spänning kan batteriet ha sulfaterat.
2) Är det med motorn igång så är laddningen kass för med fungerande laddning ska batterispänningen ligga över 14,0 Volt. I varje fall med släckt belysning.

(På Sprint RS ger generatorn av "biltyp" ca 14,3 Volt mellan GENERATORNS pluspol och skruv på motorn. Och ca 14,3 Volt över batteriet med släckt belysning. Med tänd belysning ca 14,3 Volt mellan GENERATORNS pluspol och skruv på motorn och ca 13,9 Volt över batteriet. Hojen tydligen avsedd köras med släckt belysning dagtid.

På GSX1300R med 3-fas generator och laddningsregulator ger generatorn+laddningsregulator ca 14,3 Volt över batteriet. Med tänd belysning.
På båda hojarna från tomgång och uppåt.)

Köpa 2 billiga batterier och ladda dom så du klarar dig en bit.
Och har ett batteri i reserv ?
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Kolla anslutningen från generatorn. Inte ovanligt att en fas eller två brinner av eller att allt smälter ihop. Likriktaren kan ha brunnit också. Laddningsregulatorn sitter också bakom vänster sidokåpa. Gissar att det är liknande som CB 750.
https://boldorclub.nl/wordpress/wp-content/uploads/2015/01/Bedradingsschema-CB900F.jpg

Jag har lagat en oljeläcka på Bol Bol d'Or med en träpinne! :):fakta En av de 4 plåtbitar som sitter vid ändan av kamaxlarna lossade under färd med oljeläckage som följd. Jag täljde till en träpinne som knackades in i hålet. Fungerade ypperligt! :)
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
innan hojen startas med ett laddat och friskt
Yuasa borde du ha ca 12,7 Volt .
Med ett lågprisbatteri (typ Biltema underhållsfritt eller Gel) borde du ha ca 13,1 Volt.

Har du ca 12,2 Volt utan lyse så är frågan om det är med motorn avstängd eller igång.
1) Är det med motorn avstängd så är batteriet slut.
Köp nytt batteri, för med så låg spänning kan batteriet ha sulfaterat.
2) Är det med motorn igång så är laddningen kass för med fungerande laddning ska batterispänningen ligga över 14,0 Volt. I varje fall med släckt belysning.

(På Sprint RS ger generatorn av "biltyp" ca 14,3 Volt mellan GENERATORNS pluspol och skruv på motorn. Och ca 14,3 Volt över batteriet med släckt belysning. Med tänd ca 13,9 Volt över batteriet. Hojen tydligen avsedd köras med släckt belysning dagtid.
På GSX1300R med 3-fas generator och laddningsregulator ger generatorn+laddningsregulator ca 14,3 Volt över batteriet. Med tänd belysning.
På båda hojarna från tomgång och uppåt.)

Köpa 2 billiga batterier och ladda dom så du klarar dig en bit.
Och har ett batteri i reserv ?

Ett bilbatteri , startkablar och massa tejp och isolera/fästa med samt nångra spännband o sätta fast skiten på sadeln
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ett bilbatteri , startkablar och massa tejp och isolera/fästa med samt nångra spännband o sätta fast skiten på sadeln

Glöm inte ladda batteriet innan det sätts på hojen. Batterier laddar ur sig i affär. Själv har jag med multimeter i affären och köper batteriet av vald typ med högst spänning. Friskast ?
För att sedan ladda batteriet innan det ska användas.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Tack för alla tips!

Mina spänningar är med motorn igång så jag tror att generatorn har gett upp eller så har jag ett glapp någonstans.
Jag ska fixa en multimeter och börja leta mig fram.

I värsta fall så blir det några extra batterier att byta med på vägen hem

Det är bara att hitta likriktaren och börja mäta sig fram mot tändningen
wiring-diagram-honda-cb900-jpg.jpg
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Koppla los dom gula o mät mot generatorn ,i olika kombinationr skall du ha nån ohm max ohm i alla kombinationer.

Om detta är ok har antagligen diodsträckor i trefas likriktaren brunnit av och du saknar faser.
Typiskt kännetecken att vid låg last utan lampor samt inte för höga varv för tänding äter ström så
kanske spänningen stiger nått och nämar sig normalt.

Dioder kan inte bytas i ingjutna boxar
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Hela deployen drar ut på tiden:huvet
Sitter bara och väntar på att få stänga ned vår tjänst så har jag 5h att felsöka innan databaserna är flyttade.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Nu har jag mätt lite, ca 2,8 Ohm mellan alla tre faserna

Med motorn igång så är det 0V mellan faserna och mellan enskild fas och jord mätt innan regulatorn.
Mätt både AC/DC

Känns som om jag borde mätt någonting i alla fall
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Generatorkabeln(3 gula) skall vara bortkopplad med motorn i gång.
Naturligtvis skall du mäta på generatorändan och inte regulatorändan.

Du skall ha AC läge och uppåt 200V , spänningen skall variera men uppåt 80VAC
mellan alla gula i kombos.

Är allt ok ny regulator
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Ok , då gör jag om mätningen med generatorn frånkopplad i morgon (senare idag).

Just nu tror jag att jag kan starta hojen på utandningsluften
 

Tommy Gsson

Medlem
Gick med
7 Jul 2010
Ort
Enköping
Hoj
-00 Honda VFR800F Rothmans -01 Honda VFR800 Movistar -15 VFR1200FD
Tänk på att du har fältspänning på den där och inte permanent magneter! Svart(?) kabel som matar fält om jag kommer ihåg rätt.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Jag hade 12V på den svarta vill jag minnas, jag gör lite fler mätningar i eftermiddag när jag jobbat klart
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top