Honda CB900 -79 laddar inte.

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Generatorkabeln(3 gula) skall vara bortkopplad med motorn i gång.
Naturligtvis skall du mäta på generatorändan och inte regulatorändan.

Du skall ha AC läge och uppåt 200V , spänningen skall variera men uppåt 80VAC
mellan alla gula i kombos.

Är allt ok ny regulator

Motorn igång gula kablar lossade = 0V mellan faser
Svart kabel till Jord = 12,2V
Vit på regulatorsidan till + = -12,1V
Vit på generatorsidan till jord = 0V


Svart till Vit på generatorsidan =Ingen förbindelse

Fältlindningen har brunnit, nu kommer jag inte längre utan hjälp med lite verkstad. Den 8 mm öppna nyckel som Honda skickat med är för klumpig för att få bort generatorkåpan.

Jag vet att det är söndag men har någon lite tid över i kväll? Lägg ett PM i så fall

Batteriladdare är fixat så inatt tar jag upp batteriet.


Edit:

Hojen och jag är ca 400 m från Centralen
 
Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Björn F var förbi på lunchen med verktyg och vi har bekräftat att det är fältlindningen som gett upp. Sporthoj lämnar ingen i sticket! Och mycket karma till Björn! :krama

Dags att börja ringa mcskrotar längs E4
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jag har en fältlindingsregulator men den är i Göteborg - fick den en gång men den passar som sagt ganska få hojar då dom inte är så vanliga.

Den är beggad och inte funktionstestad.

Fältlindingsregulatorer har två extra kablar föutom 3 faser samt plus/minus.

Dessa reglerar genom att styra en fältlinding ,normalt är permanentmagnet med konstant magnetisering

Den ligger i bra o ha låda och är gratis annars
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Efter att ha ringt runt till samtliga firmor i närområdet och en hel hoper ganska långt bort och några riktigt långt bort utan napp fick jag tips om Hela Hojen, där fanns typ Sveriges enda rotor! Och på Södermalm!
Jag kastade mig dit och 10 min innan stängningsdags var den min för ett pris som gjorde att jag skrek mellan sammanbitna tänder, men nu vet jag att jag kommer hem! Jag fick den till och med monterad.

Dagens tips:
Bakre hjulaxeln har rätt gänga för att funka som avdragare.
Om jag nu hade haft original hjulaxel...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Och varför har fältlindningen brunnit ?
Det beror väl inte på att regulatorn som styr strömmen genom fältlindningen packat ihop ?
Jag är nyfiken på vilken batterispänning det är numera.
Med släckt belysning (om det går) respektive tänd belysning. Vid olika motorvarvtal.
Eller har fältlindningen brunnit för batteriet har en / två kortslutna celler och aldrig kommer upp till ca 14,3 Volt ?
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Spänningen ligger på 14.3V i marschfart med halvljus .
Jag frågade om regulatorn igår och de mätte en massa och sa att den var ok
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top