Honda CB900f 2002 skev framgaffel/hjul

Örten1337

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2021
Ort
Sundbyberg
Hoj
Honda crf250r - 08 & Honda CB900f Hornet 2002
Tjena,
Snabbt till sak, förra sommaren gjorde jag en lätt vurpa i ca 10 km/h i ett p-garage, inga större skador förutom sprucken statorkåpa, främre- och bakre plastkåpor och en buckla på ljuddämparen...
Efter jag hade åtgärdat allt detta så körde jag hojen som vanligt, dock så har den vibrerat lite vid höga hastigheter och insåg sen på hösten att framhjulet inte såg ut att vara i linje med styret och styrkronan.
Dumt nog av mig så inspekterade jag inte detta efter olyckan, vilket jag ångrar nu...

Nu till det jobbiga, börjat pilla på hojen nu inför säsongen och följde en guide hur man justerar främre delen av hojen. När jag släppt på styrstamsmuttern, nedre styrkrona, bromsok, bulten till axeln och klämbultar och sen pumpade på styrstammen nedåt så blev hjulet, dock så blev det ännu mer skevt då.
Den ska hamna i sitt ursprungsläge om det inte är något fel men eftersom min sätter sig ännu mer skevt så är något helt galet. Se bild

Om jag forcerar lite så hamnar den rätt men så fort jag släpper så blir den sned igen. man kan se även hur den högra gaffeln flyttas "framåt"
Jag misstänker att den högra gaffeln är böjd.
Axeln kan vara böjd också men tror inte det då den glider in riktigt fint och såg inte ut att vara böjd.

Någon som har lite idéer
Bakre hjul spårar så där är det lugnt.

Nu önskar man att man hade helförsäkring vid det tillfället... (har det nu)

20230224_183236.jpg
Följde denna video:
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Kan vara en synvilla men jag tycker det ser ut som att bägge benen är krökta åt höger (vänster på kortet)? Om inte bägge så åtminstone det högra.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Långskott.
Bilden kan bedra men jag tycker inte hjulet ser centrerat ut. Kan inte modellen men finns det på kartan att du vänt hjulet fel eller troligare förväxlat distanserna?
Mtp vad klenare gaffelben på tyngre hojar stått pall för under min klantkarriär förefaller det smått osannolikt att fadäsen du beskriver skulle kunna ge en sån åverkan.

Styret ser skevt ut. Trillade du åt höger?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Prova att vrida det ena övre gaffelbenet 90 grader och se om det blir någon skillnad vid axel och distans. Sen likadant på det andra övre gaffelbenet.
Alternativt så tar du isär gaffeln och sätter upp gaffelbenet i en svarv och mäter med en indikatorklocka. Eller rullar benen på köksbordet.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Om du gör som Björn F säger o sedan om benet/benen är krökta så om du har tillgång till hydraulisk press - 10 ton borde räcka? Lägg upp benet i V-block (lägg i aluminiumplåt i v-blocken så minskar risken för märken. Pressa försiktigt - på högsta punkt - lägg aluminiumplåt emellan pressverktyget o benet - ta ut benet, kolla om det blivit rakare. In i pressen igen och kör på tills det är rakt.
Risk: Benet får märken, benet blir tillplattat/ovalt
Men någon annan metod finns knappast, så vill du inte riskera lite så är det bara att köra vidare som det är. Funkar det så har du tjänat in ett par gaffelben, funkar det inte så är du inte sämre ute än vad du är just nu.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Långskott.
Bilden kan bedra men jag tycker inte hjulet ser centrerat ut. Kan inte modellen men finns det på kartan att du vänt hjulet fel eller troligare förväxlat distanserna?
Mtp vad klenare gaffelben på tyngre hojar stått pall för under min klantkarriär förefaller det smått osannolikt att fadäsen du beskriver skulle kunna ge en sån åverkan.

Styret ser skevt ut. Trillade du åt höger?
Håller med. Kan vara något med bilden förstås men ser ut som att hjulet inte är centrerat under lyktan som det borde vara.

Med det sagt, jag antar att det TS menar med ”skevt” är att hjulet pekar åt ett annat håll än lyset så det är nog inte bara att wet inte är centrerat.

mcb9f2004fsa-01.jpg
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Håller med. Kan vara något med bilden förstås men ser ut som att hjulet inte är centrerat under lyktan som det borde vara.

Med det sagt, jag antar att det TS menar med ”skevt” är att hjulet pekar åt ett annat håll än lyset så det är nog inte bara att wet inte är centrerat.

mcb9f2004fsa-01.jpg
Han bör nog be någon med kunnande kolla.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
När jag slog runt baklänges på min dr500 så vred sig gaffeln. Så jag höll på att vurpa direkt när jag skulle iväg eftersom styre och hjul inte var 90 grader utan snarare 80. Riktade upp mot närmaste stolpe.
En gammal trampcykel kunde man rikta genom att sätta framhjulen mellan benen och vrida styret/styrstolpen rakt.
På ts hoj kan han lossa skruvarna till gaffelbenen lite (lite lagom) och sedan vrida mot styrstoppet. Beror lite på hur hojen är uppallad. Lossar man för mycket så dyker hojen tills något dyrt tar stopp eller så faller den omkull.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
När jag slog runt baklänges på min dr500 så vred sig gaffeln. Så jag höll på att vurpa direkt när jag skulle iväg eftersom styre och hjul inte var 90 grader utan snarare 80. Riktade upp mot närmaste stolpe.
En gammal trampcykel kunde man rikta genom att sätta framhjulen mellan benen och vrida styret/styrstolpen rakt.
På ts hoj kan han lossa skruvarna till gaffelbenen lite (lite lagom) och sedan vrida mot styrstoppet. Beror lite på hur hojen är uppallad. Lossar man för mycket så dyker hojen tills något dyrt tar stopp eller så faller den omkull.
Det har han väl gjort?
Han kan lossa 3 punkter, om framänden är avlastad. Då dyker den inte men ett ben kan dock krypa upp, en aning.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Det har han väl gjort?
Han kan lossa 3 punkter, om framänden är avlastad. Då dyker den inte men ett ben kan dock krypa upp, en aning.
Han har lossat och pumpat men inte vridit gaffeln i förhållande till hjulet. Det ser som sagt lite snett ut på bilden.
Men ”bakre hjulet spårar”. :)
 

Örten1337

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2021
Ort
Sundbyberg
Hoj
Honda crf250r - 08 & Honda CB900f Hornet 2002
Långskott.
Bilden kan bedra men jag tycker inte hjulet ser centrerat ut. Kan inte modellen men finns det på kartan att du vänt hjulet fel eller troligare förväxlat distanserna?
Mtp vad klenare gaffelben på tyngre hojar stått pall för under min klantkarriär förefaller det smått osannolikt att fadäsen du beskriver skulle kunna ge en sån åverkan.

Styret ser skevt ut. Trillade du åt höger?
Ska kika på det men vore väldigt pinsamt om jag gjort det ?
Lita inte på styret, sitter inte fast då jag lossade det när jag behövde komma åt muttern till styrstamen, jag ramlade åt vänster
 

Örten1337

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2021
Ort
Sundbyberg
Hoj
Honda crf250r - 08 & Honda CB900f Hornet 2002
Tack för alla svar, ska införskaffa mig en mc lyft och plocka bort gafflarna och kika på dom, återkommer när jag pillat lite ?
 

Örten1337

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2021
Ort
Sundbyberg
Hoj
Honda crf250r - 08 & Honda CB900f Hornet 2002
Tänkte jag svara nu efter jag börjat plocka mer hojen. Det vänstra gaffelbenet är knäckt, och ganska rejält ?

Frågan är om man kan lämna in det eller om det är bäst att införskaffa nytt?
Helt sjukt att jag kört med det så...

20230303_172013.jpg
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det kostar nog mer att lämna in och få det fixat som att köpa bättre begagnat.

Edit; Innerben verkar kosta 1000-1700 på ebay, ett gaffelbenspar kostar 3000-4000, så det kan kanske gå att få din gaffel lagad och servad samtidigt och få det kanske ganska okej?
Har aldrig lämnat in en gaffel för service så vet inte vad det brukar gå loss på.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Tänkte jag svara nu efter jag börjat plocka mer hojen. Det vänstra gaffelbenet är knäckt, och ganska rejält ?

Frågan är om man kan lämna in det eller om det är bäst att införskaffa nytt?
Helt sjukt att jag kört med det så...

View attachment 481522
Kommer inte ihåg om det var Lelles eller den salugen avsomnade touringbutiken som sålde gaffelben, alltså innerbenet för en högst rimlig penning. Värt att kolla. Annars har kanske mc-demonteringarna ett komplett ben för en likaledes rimlig slant. Någon finns på forumet...
 

Örten1337

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2021
Ort
Sundbyberg
Hoj
Honda crf250r - 08 & Honda CB900f Hornet 2002
Kommer inte ihåg om det var Lelles eller den salugen avsomnade touringbutiken som sålde gaffelben, alltså innerbenet för en högst rimlig penning. Värt att kolla. Annars har kanske mc-demonteringarna ett komplett ben för en likaledes rimlig slant. Någon finns på forumet...
Joo, ska kika runt lite. Tack ?
 

Örten1337

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2021
Ort
Sundbyberg
Hoj
Honda crf250r - 08 & Honda CB900f Hornet 2002
Det kostar nog mer att lämna in och få det fixat som att köpa bättre begagnat.

Edit; Innerben verkar kosta 1000-1700 på ebay, ett gaffelbenspar kostar 3000-4000, så det kan kanske gå att få din gaffel lagad och servad samtidigt och få det kanske ganska okej?
Har aldrig lämnat in en gaffel för service så vet inte vad det brukar gå loss på.
Håller med att det är nog dyrare att laga. Ska leta upp en ny men jag servar gaffeln själv. Gjort det på alla mina crossar ?
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top