Örten1337
Ny medlem
Tjena,
Snabbt till sak, förra sommaren gjorde jag en lätt vurpa i ca 10 km/h i ett p-garage, inga större skador förutom sprucken statorkåpa, främre- och bakre plastkåpor och en buckla på ljuddämparen...
Efter jag hade åtgärdat allt detta så körde jag hojen som vanligt, dock så har den vibrerat lite vid höga hastigheter och insåg sen på hösten att framhjulet inte såg ut att vara i linje med styret och styrkronan.
Dumt nog av mig så inspekterade jag inte detta efter olyckan, vilket jag ångrar nu...
Nu till det jobbiga, börjat pilla på hojen nu inför säsongen och följde en guide hur man justerar främre delen av hojen. När jag släppt på styrstamsmuttern, nedre styrkrona, bromsok, bulten till axeln och klämbultar och sen pumpade på styrstammen nedåt så blev hjulet, dock så blev det ännu mer skevt då.
Den ska hamna i sitt ursprungsläge om det inte är något fel men eftersom min sätter sig ännu mer skevt så är något helt galet. Se bild
Om jag forcerar lite så hamnar den rätt men så fort jag släpper så blir den sned igen. man kan se även hur den högra gaffeln flyttas "framåt"
Jag misstänker att den högra gaffeln är böjd.
Axeln kan vara böjd också men tror inte det då den glider in riktigt fint och såg inte ut att vara böjd.
Någon som har lite idéer
Bakre hjul spårar så där är det lugnt.
Nu önskar man att man hade helförsäkring vid det tillfället... (har det nu)
Följde denna video:
Snabbt till sak, förra sommaren gjorde jag en lätt vurpa i ca 10 km/h i ett p-garage, inga större skador förutom sprucken statorkåpa, främre- och bakre plastkåpor och en buckla på ljuddämparen...
Efter jag hade åtgärdat allt detta så körde jag hojen som vanligt, dock så har den vibrerat lite vid höga hastigheter och insåg sen på hösten att framhjulet inte såg ut att vara i linje med styret och styrkronan.
Dumt nog av mig så inspekterade jag inte detta efter olyckan, vilket jag ångrar nu...
Nu till det jobbiga, börjat pilla på hojen nu inför säsongen och följde en guide hur man justerar främre delen av hojen. När jag släppt på styrstamsmuttern, nedre styrkrona, bromsok, bulten till axeln och klämbultar och sen pumpade på styrstammen nedåt så blev hjulet, dock så blev det ännu mer skevt då.
Den ska hamna i sitt ursprungsläge om det inte är något fel men eftersom min sätter sig ännu mer skevt så är något helt galet. Se bild
Om jag forcerar lite så hamnar den rätt men så fort jag släpper så blir den sned igen. man kan se även hur den högra gaffeln flyttas "framåt"
Jag misstänker att den högra gaffeln är böjd.
Axeln kan vara böjd också men tror inte det då den glider in riktigt fint och såg inte ut att vara böjd.
Någon som har lite idéer
Bakre hjul spårar så där är det lugnt.
Nu önskar man att man hade helförsäkring vid det tillfället... (har det nu)
Följde denna video: