Honda CBR 1000/600 RR-Tråden

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Du ska köra ganska hårt för att inte org. däcken skall räcka till för en ny RR-moppe kan jag säga.

Kanoners!
Var på bana igår med R1'an och Pilot Road 2 gick inte att köra så fort som jag ville, var nära att jag vurpade den innan jag hunnit byta in den ;). Toksläppte i en höger när jag hade knäet i backen, fick upp den och drog ut i gräset.
 

yates

Rackabajk Mc
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Olofström
Hoj
CBR1000RR CBR929RR Fighter
Nån som skulle vilja gå ut och mäta höjd o längd på Hondaklibban på vänster magkåpa på sin 1000rr -04 el. -05:a. Hade vatt super nice.
Tackar på förhand:tummenupp

// Tobbe
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Imorgon åker jag och hämtar 600'an :p. Ska bli spännande! Kanske kommer någon bild på kvällen eller nått, lär skynda mig tillbaka till jobbet så jag slipper kompa hela dagen.
 

MrTombola

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600RR
Sådär ja nu har jag sjuk beslutsångest...
Ska man slå till på en Cbr 600 RR -08 eller ska man satsa på en aprilia rxv 450 -07a med tillhörande motardkit?
Ngn som kört båda och vill komma med synpunkter?
Pros and cons pls. :tummenupp
Kanske fel forum att ställa frågan i då en viss partisk nyans redan ligger över tråden. :rolleyes:
 

crillepille64

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2005
Ort
En bit utanför stan.
Hoj
ZX10R 2011 Banhoj
Sådär ja nu har jag sjuk beslutsångest...
Ska man slå till på en Cbr 600 RR -08 eller ska man satsa på en aprilia rxv 450 -07a med tillhörande motardkit?
Ngn som kört båda och vill komma med synpunkter?
Pros and cons pls. :tummenupp
Kanske fel forum att ställa frågan i då en viss partisk nyans redan ligger över tråden. :rolleyes:

Har haft en 550sxv(motardmodellen) ska du bara köra crossbaner är den okej men ska du köra väg så kommer du att tycka 450 är lite klent. Ha kåll på vad det är för motard sett du får för rxv har smalare sving så fäljarna måste vara special gjorda, annars passar inte sxv fäljar i rxv-en sving. Och det hjälper inte att byta sving för du måste byta drevaxel så den kommer längre ut.
Och sen måste en sådan syckel vårdas ömt med sörvice och täta oljebyten och det gjäller även 550 men en roligare hoj får du leta efter.
 

MrTombola

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600RR
Japp Det med fälgarna har jag full koll på. Det blir rätt så smala däck på rxvn. typ 150 bak.
Problemet är att har sjuk beslutsångest. Ett I-landsproblem kanske men ändå...:va
//T

Har haft en 550sxv(motardmodellen) ska du bara köra crossbaner är den okej men ska du köra väg så kommer du att tycka 450 är lite klent. Ha kåll på vad det är för motard sett du får för rxv har smalare sving så fäljarna måste vara special gjorda, annars passar inte sxv fäljar i rxv-en sving. Och det hjälper inte att byta sving för du måste byta drevaxel så den kommer längre ut.
Och sen måste en sådan syckel vårdas ömt med sörvice och täta oljebyten och det gjäller även 550 men en roligare hoj får du leta efter.
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Nu har jag hämtat hem hojen! Här kommer lite bilder på den. Det regnade och haglade på vägen hem så den blev lite skitig, får knäppa nya kort på den sedan när jag hunnit med att tvätta av den.
Passade även på att köpa ny hjälm, vad tycks? Ett fint litet hjärta i bakhuvudet åt sambon att kolla på :tummenupp
 

Bifogat

  • IMG_2233.jpg
    IMG_2233.jpg
    235.8 KB · Visningar: 77
  • IMG_2234.jpg
    IMG_2234.jpg
    235.5 KB · Visningar: 81
  • IMG_2235.jpg
    IMG_2235.jpg
    223.8 KB · Visningar: 91
  • IMG_2236.jpg
    IMG_2236.jpg
    198.3 KB · Visningar: 81
  • IMG_2237.jpg
    IMG_2237.jpg
    160 KB · Visningar: 80
  • IMG_2240.jpg
    IMG_2240.jpg
    136.7 KB · Visningar: 68
  • IMG_2241.jpg
    IMG_2241.jpg
    96 KB · Visningar: 61

mrspl

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2008
Ort
MellanSverige
Hoj
CBR1000RR KTMEXC450 KTMSX65
Nu har jag hämtat hem hojen! Här kommer lite bilder på den. Det regnade och haglade på vägen hem så den blev lite skitig, får knäppa nya kort på den sedan när jag hunnit med att tvätta av den.
Passade även på att köpa ny hjälm, vad tycks? Ett fint litet hjärta i bakhuvudet åt sambon att kolla på :tummenupp

Grattis till en härlig hoj, kör nu "lagom" försiktigt
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Grattis till en härlig hoj, kör nu "lagom" försiktigt

Tackar tackar! Riktigt härlig, lättsvängd och låg vikt =). Känns att den inte är riktigt lika mycket touring som R1'an, ont i knän, höfter och röv :p
Tror ni inte på fan att jag hann köra 8km efter jobbet, sedan började det hagla som fan, och nu när jag kom in igen så skiner solen...
Jaja, det blir fler dagar att köra in den på. Jag kör enligt principen att inte ligga och segdra utan varva lite mer, men inte tokvarva utan lagomt.

EDIT: Någon som har tips på schysst skylthållare och lite mindre blinkers som inte ser ut att vara fram tidigt 80-tal?
 
Last edited:

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Tackar tackar! Riktigt härlig, lättsvängd och låg vikt =). Känns att den inte är riktigt lika mycket touring som R1'an, ont i knän, höfter och röv :p
Tror ni inte på fan att jag hann köra 8km efter jobbet, sedan började det hagla som fan, och nu när jag kom in igen så skiner solen...
Jaja, det blir fler dagar att köra in den på. Jag kör enligt principen att inte ligga och segdra utan varva lite mer, men inte tokvarva utan lagomt.
Kul att du valde den bästa modellen, riktigt fin är den. :tummenupp
 

Zugglupapp

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Lund
Hoj
Fireblade 08!
Bra inkörningstips!


On the Street:
Warm the engine up completely:
Because of the wind resistance, you don't need to use higher gears like you would on a dyno machine. The main thing is to load the engine by opening the throttle hard in 2nd, 3rd and 4th gear.

Realistically, you won't be able to do full throttle runs even in 2nd gear on most bikes without exceeding 65 mph / 104 kph. The best method is to alternate between short bursts of hard acceleration and deceleration. You don't have to go over 65 mph / 104 kph to properly load the rings. Also, make sure that you're not being followed by another bike or car when you decelerate, most drivers won't expect that you'll suddenly slow down, and we don't want
anyone to get hit from behind !!

The biggest problem with breaking your engine in on the street (besides police) is if you ride the bike on the freeway (too little throttle = not enough pressure on the rings) or if you get stuck in slow city traffic. For the first 200 miles or so, get out into the country where you can vary the speed more
and run it through the gears !

Be Safe On The Street !
Watch your speed ! When you're not used to the handling of a new vehicle, you should accelerate only on the straightaways, then slow down extra early for the turns. Remember that both hard acceleration and hard engine braking (deceleration) are equally important during the break in process.


Och se upp för tjuvarna!!! Min cbr600rr blev stulen efter 1 månad förra året!


Tackar tackar! Riktigt härlig, lättsvängd och låg vikt =). Känns att den inte är riktigt lika mycket touring som R1'an, ont i knän, höfter och röv :p
Tror ni inte på fan att jag hann köra 8km efter jobbet, sedan började det hagla som fan, och nu när jag kom in igen så skiner solen...
Jaja, det blir fler dagar att köra in den på. Jag kör enligt principen att inte ligga och segdra utan varva lite mer, men inte tokvarva utan lagomt.

EDIT: Någon som har tips på schysst skylthållare och lite mindre blinkers som inte ser ut att vara fram tidigt 80-tal?
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Bra inkörningstips!


On the Street:
Warm the engine up completely:
Because of the wind resistance, you don't need to use higher gears like you would on a dyno machine. The main thing is to load the engine by opening the throttle hard in 2nd, 3rd and 4th gear.

Realistically, you won't be able to do full throttle runs even in 2nd gear on most bikes without exceeding 65 mph / 104 kph. The best method is to alternate between short bursts of hard acceleration and deceleration. You don't have to go over 65 mph / 104 kph to properly load the rings. Also, make sure that you're not being followed by another bike or car when you decelerate, most drivers won't expect that you'll suddenly slow down, and we don't want
anyone to get hit from behind !!

The biggest problem with breaking your engine in on the street (besides police) is if you ride the bike on the freeway (too little throttle = not enough pressure on the rings) or if you get stuck in slow city traffic. For the first 200 miles or so, get out into the country where you can vary the speed more
and run it through the gears !

Be Safe On The Street !
Watch your speed ! When you're not used to the handling of a new vehicle, you should accelerate only on the straightaways, then slow down extra early for the turns. Remember that both hard acceleration and hard engine braking (deceleration) are equally important during the break in process.


Och se upp för tjuvarna!!! Min cbr600rr blev stulen efter 1 månad förra året!

Ah, sedär, ungefär exakt som jag kör då... Bromsar, gasar, kör och har kul.

Mmm, får hoppas att tjuvarna håller fingrarna i styr.
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Hur är det på 600 rr 2008, kan man bara vända på lenkaget till växelpetaren eller något sådant för att få raceväxling? Eller måste jag investera i dyra saker?
 

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
Min hoj

Min underbara hoj ..
 

Bifogat

  • IMG_7864havet2.jpg
    IMG_7864havet2.jpg
    94.9 KB · Visningar: 86
  • IMG_7869havet3.jpg
    IMG_7869havet3.jpg
    85.6 KB · Visningar: 66

Spacequeen

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2008
Ort
Ängelholm
Hoj
cbr 600 rr
Sänkning av Cbr 600

Halloj :)!
Någon som har erfarenhet av att sänka sin hoj? Har haft mitt kort i 2 veckor, och testat utan att sänka. Tänkte jag skulle slippa sänka den pga förändrade köregenskaper, men jag börjar bli tveksam och undrar hur mycket det gör?!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top