Honda CBR 1000/600 RR-Tråden

mrspl

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2008
Hoj
CBR1000RR KTMEXC450 KTMSX65
Jag har ju satt på en ovan nämnd regskylthållare på min cbr600rr 08a.. Inkl blinkers.. Men nu är det ju disco-light när man blinkar ;D Jättefint kan tänkas! Men nej, jag behöver ju motstånd. Och jag är ingen meknisse så jag undrar om nån vet var jag kan få tag på motstånd så jag slipper detta?
Har ju även miniblinkers fram..

www.elfa.se har alla motstånd du kan tänka dig. jag har för stunden inte koll på vilket art nr du ska ha men jag vet att jag har sett förslag på det här på forumet eller elfa själva har säkert ett förslag de är ganska kunniga.

loadmaster

Lev idag, i morgon kan det vara försent!
Gick med
5 Jan 2004
Hoj
KTM 690 SMC -10
Jag har ju satt på en ovan nämnd regskylthållare på min cbr600rr 08a.. Inkl blinkers.. Men nu är det ju disco-light när man blinkar ;D Jättefint kan tänkas! Men nej, jag behöver ju motstånd. Och jag är ingen meknisse så jag undrar om nån vet var jag kan få tag på motstånd så jag slipper detta?

Ett lastoberoende blinkersrelä måste vara det enklaste, om ditt blinkersrelä sitter åtkomligt och inte är, som på vissa 600RR, inbyggt i instrumentpanelen.

Motstånd från ELFA är krångligare. 6,9 ohms motstånd (eller något lämpligt värde i närheten) skall det vara om man räknar med att diodblinkisarna har mycket lågt motstånd. Högeffektmotstånd måste det också vara, vilken effekt vet jag inte, 5-10W kanske. Och, motstånden måste kopplas parallellt med blinkers, inte i serie, för att det skall funka.

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
Husabürg, Scott

Här har du en tråd om ämnet, är inte så krångligt.
Kolla vad du har för blinkers, köp motstånd på elfa.
Gör det ordentligt sen, löda + krympslang! :tummenupp

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=14429&page=15

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Verkar som även min ny hoj är en oljebrännare :(

Var i dag till "min" verkstad och bytte kopplingskåpan (var märken på den vi leverans) då dom undrade om jag kollade oljan nyligen, precis när jag var på väg att åka. Visst sa jag, häromdagen bara.
Mekanikerna sa vi tar och kollar den ändå för säkerhets skull pga dom haft ett par som dragit en hel del med olja. Visst tänkte jag...lika bra att dom får göra det då :)
Dom ställer hojen rak och tar upp stickan, torkar rent den trycker den ner i hålet igen.... upp kommer en snustorr sticka! :brinnerup

Senast jag kollade oljan så hade jag bara den på sidostödet dvs den lutar mot motsatt sida av oljestickan och gängade ner stickan....då visade den fullt. Inga problem tänkte jag, dessutom hade den bara gått 120mil sen första servicen så jag tänkte den kan juh omöjligt ha för lite olja då.

Men ack vad fel man kan ha.... 0.9l olja på 120mil.... blir nog ännu en till som måste byta kolvringar sa meken.

ridinlo

Kroniskt fartblind...
Gick med
17 Jun 2007
Hoj
CBR 1000rr -08
Åfan, jag fick till svar att "dom drar olja dom där" Men visst, min drar inte 0.9l på 120mil... Men tycker den drar mer än normalt iaf... ska snart in på service igen så får vi se...

siNus

Medlem
Gick med
14 Sep 2008
Hoj
-08 Honda CBR1000RR
Verkar som även min ny hoj är en oljebrännare :(

Var i dag till "min" verkstad och bytte kopplingskåpan (var märken på den vi leverans) då dom undrade om jag kollade oljan nyligen, precis när jag var på väg att åka. Visst sa jag, häromdagen bara.
Mekanikerna sa vi tar och kollar den ändå för säkerhets skull pga dom haft ett par som dragit en hel del med olja. Visst tänkte jag...lika bra att dom får göra det då :)
Dom ställer hojen rak och tar upp stickan, torkar rent den trycker den ner i hålet igen.... upp kommer en snustorr sticka! :brinnerup

Senast jag kollade oljan så hade jag bara den på sidostödet dvs den lutar mot motsatt sida av oljestickan och gängade ner stickan....då visade den fullt. Inga problem tänkte jag, dessutom hade den bara gått 120mil sen första servicen så jag tänkte den kan juh omöjligt ha för lite olja då.

Men ack vad fel man kan ha.... 0.9l olja på 120mil.... blir nog ännu en till som måste byta kolvringar sa meken.

Mycket troligt att jag också dras med samma problem har det börjat visa sig. Min "puffar" en hel del vid gaspådrag. 1,7 liter på dryga 300 mil för mig har jag för mig de räknade fram. =(

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Hoj
ducduc
Surt!

Har även fyllt på olja i min och märker att den drar en del, "snustorr" sticka har jag däremot klarat mig ifrån tack och lov.

Någon som vet på ett ungefär hur mycket olja de är i när den ligger vid övre markeringen på stickan?

För övrigt låter det som att ett byte av kolvringarna är något man gör när säsongen är över :huvet

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Skönt är iaf att man inte behöver puscha på verkstan om att något är fel och att dom själva säger att detta blir nog ett byte av kolvringar till hösten. Dom antecknade mil och oljeförbrukning. -Vi kontakta "Honda" och återkommer till dig framöver.
Serviceinrktigt det är dom verkligen.

Tack Northbike i Sundsvall!:tummenupp

Meken berättade också om någon som hade kommit in med en annan -08....tror han sa 1.9L kvar i motorn...shit den måste ha dragit olja! :brinnerup

siNus

Medlem
Gick med
14 Sep 2008
Hoj
-08 Honda CBR1000RR
Skönt är iaf att man inte behöver puscha på verkstan om att något är fel och att dom själva säger att detta blir nog ett byte av kolvringar till hösten. Dom antecknade mil och oljeförbrukning. -Vi kontakta "Honda" och återkommer till dig framöver.
Serviceinrktigt det är dom verkligen.

Tack Northbike i Sundsvall!:tummenupp

Meken berättade också om någon som hade kommit in med en annan -08....tror han sa 1.9L kvar i motorn...shit den måste ha dragit olja! :brinnerup

Det lät som min... Ska ringa NB och kolla av jag också...

Hulkomania

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
ZX-10R
Surt!

Har även fyllt på olja i min och märker att den drar en del, "snustorr" sticka har jag däremot klarat mig ifrån tack och lov.

Någon som vet på ett ungefär hur mycket olja de är i när den ligger vid övre markeringen på stickan?

För övrigt låter det som att ett byte av kolvringarna är något man gör när säsongen är över :huvet

Mellan den nedre och övre markeringen är det ca 0,5l

siNus

Medlem
Gick med
14 Sep 2008
Hoj
-08 Honda CBR1000RR
Om jag förstått rätt är det 2,8 liter olja som fylls på vid oljebyte. Kollade av min hoj idag och kan konstatera att det nu inte syns någon olja alls på stickan igen (oljebyte för 100 mil sedan). Verkar inte så bra det här... Ringde in till Northbike tidigare idag också, men imorgon får det nog bli ett besök så man får veta vad som planeras som åtgärd. Det lär ju kunna bli bra många ytterligare mil i år, så det här vill man nog ha fixat snarast - speciellt om man ska dra iväg någon längre tripp. =( Är det någon som ska åka på alla problem så lär det ju bli jag är jag rädd.

Andreas70

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2003
Hoj
Honda CBR1000RR 2008
Jag fick bytat mina kolvringar i samband med kopplingsbytet för ett par månader sedan. Min hade då sörplat i sig drygt 1,5 liter olja på 350 mil.

siNus

Medlem
Gick med
14 Sep 2008
Hoj
-08 Honda CBR1000RR
Senaste nytt... 1,1 liter olja fylldes på idag, efter bra precis 100 mil. Men Nortbike har reggat ärendet hos Honda och nu inväntas reservdelar (kommer förhoppningsvis nästa vecka). Hoppas det hela löser sig då.

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Senaste nytt... 1,1 liter olja fylldes på idag, efter bra precis 100 mil. Men Nortbike har reggat ärendet hos Honda och nu inväntas reservdelar (kommer förhoppningsvis nästa vecka). Hoppas det hela löser sig då.

Så dom planerar på att göra det nu i sommar? Vill du det? Drygt att bli av med hojen mitt i sommaren isf... å andra sidan inte kula att "kolla bensinen och tanka olja" :p

siNus

Medlem
Gick med
14 Sep 2008
Hoj
-08 Honda CBR1000RR
Så dom planerar på att göra det nu i sommar? Vill du det? Drygt att bli av med hojen mitt i sommaren isf... å andra sidan inte kula att "kolla bensinen och tanka olja" :p

Eftersom de lovat att fixa det på en och samma arbetsdag och jag bara bor ett par km från verkstaden så känns det som att jag gärna får det gjort så snart som möjligt.

Hulkomania

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
ZX-10R
Eftersom de lovat att fixa det på en och samma arbetsdag och jag bara bor ett par km från verkstaden så känns det som att jag gärna får det gjort så snart som möjligt.

Låter tight att byta ringar på en dag, de ska ju trots allt öppna motorn...
Låt det hellre ta den tid det kräver, man vill ju inte gärna skynda igenom ett sådant arbete.

Har de gjort det tidigare på den modellen kanske det går, första gången tar som regel alltid längre tid än man räknat med:huvet

siNus

Medlem
Gick med
14 Sep 2008
Hoj
-08 Honda CBR1000RR
Låter tight att byta ringar på en dag, de ska ju trots allt öppna motorn...
Låt det hellre ta den tid det kräver, man vill ju inte gärna skynda igenom ett sådant arbete.

Har de gjort det tidigare på den modellen kanske det går, första gången tar som regel alltid längre tid än man räknat med:huvet

Ska vi säga två dagar då, så är väl inte det heller ett problem. Inte heller tre eller fyra om man gör det under en vecka då man ändå far bort eller har mycket jobb. Vad jag främst menade är att jag hellre får det gjort snarast möjligt än väntar till hösten - speciellt då jag bor så nära och man kan planera servicen gemensamt med verkstaden och kan dyka in med hojen i det närmaste när som helst. Det ska ju inte vara så att man blir utan hoj hela sommaren för den skull...

Skuggan

Guest
Tjena, har skaffat mig en 1000rr -04 och rev av org systemet igår och slängde på ett slipon. Men direkt efter det tändes FI lampan och lyser konstant... Erfarenheter?

Andreas70

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2003
Hoj
Honda CBR1000RR 2008
Tog du bort motorn till avgasspjället när du bytte system?
I så fall så är det det som är felet.

Last edited:

Locke

Medlem
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
CBR600F -93
Tjenare rr-folk. Tänkte höra om någon snäll själ har lust att mäta längden på gaffelbenen på sin hoj? Håller på att samla info om olika hondor för att använda till bygget mitt. Är intresserad av både 600rr och 1000rr. Tacksam för svar :)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln