Honda CBR 1000/600 RR-Tråden

Anonymous

Ny medlem
Gick med
21 May 2009
Hoj
08 Honda cbr 1000rr
Inget svårt att byta alls. Töm ut oljan och skruva loss allt på kopplingssidan och generatorsidan. Byt packningarna med förstås. Ska dras åt med momentnyckel med de moment som beskrivs i verkstadshandboken. Vet inte hur viktigt det är dock. Kanske nån som är van att mecka kan svara på.[/QUOTE]

Ok, får testa med det. Får väl börja med att kolla vad det kostar att lackera om de kåpor som sitter kvar vs att sätta på 09ans kåpor (om de passar). Tips på bra mc lackerare i Sthlm som kan ta på sig ett sånt här jobb? Har kikat lite på lackerare men de vill inte pilla på en mc för att de "inte kan mc" :huvet

Hulkomania

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
ZX-10R
Lite OT om man skulle försöka klassa in tider på gelleråsen för tex en SMC bandag för snabb, medel och lugn mellan vilka tider är den almänna uppfattningen att man bör ligga mellan för att passa i resp grupp ?

EDIT "sporthojskurs" menade jag

Anser mig absolut inte vara bland de snabbare här på forumet men håller hyffsat tempo både på bana och favoritvägarna.

Har inte klockat mig själv på åsen men körde i snabba gruppen sist utan några som helst problem, blev inte omkörd en gång.

Känner du att det flyter på bra när du kör favvovägen bör det inte vara några som helst problem att köra i snabb grupp:tummenupp

R$19

....
Gick med
18 Jun 2009
Hoj
Honda CB 1000RA -10
.....

har en liten fråga angående 600 RR.. har läst att det inte finns slirkoppling på 600 RR från -07.. tänkte bara kolla vad slirkoppling är?vad är dess funktion och vad händer om man inte har slirkoppling till skillnad om man har slirkoppling?

Last edited:

mrspl

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2008
Hoj
CBR1000RR KTMEXC450 KTMSX65
Som jag har greppat det så är det om du motorbromsar kraftigt så finns chansen att du låser upp bakhjulet om du inte har slirkoppling men om du har det så kommer den att slira på kopplingen istället.
Hur bra det funkar i verkligheten vet jag inte då det känns som vid en kraftig inbromsning så är trycket väldigt lågt på bakhjulet.

Vet någon om och isf när det kom på cbr1000rr

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Hmmm, det blir nog så att jag bygger en fighter nu när löningen kommer istället för att hålla på och köpa nya däck och sådant. Har inte råd just nu. Så fighter i höst och banmonster i vinter =)

Skuggan

Guest
Sluta spamma ner den här tråden med en massa banåkarbabbel, det finns andra trådar för det...

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Detta är nog rätt tråd att ställa frågan i.
Har under dagen varit och provkört lite nya sportcyklar då det är dags att byta till nästa säsong.
Första jag körde var en R1 och sån kommer det absolut inte bli kändes så långt ifrån naturligt det bara gick.
Hoppade dock på en CBR600RR och kändes precis som hemma så Honda blir det till nästa år. Dock till min fråga har en haft chansen att köra Firebladen men gillar man 600 cc borde de väl vara likvärdiga.... tänker då på körbarheten vilket var riktigt bra på lillebror.
Har "torrkört" 1000 cc och kändes i varje fall väldigt snarlik 600 modellen.
//Marcus

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Detta är nog rätt tråd att ställa frågan i.
Har under dagen varit och provkört lite nya sportcyklar då det är dags att byta till nästa säsong.
Första jag körde var en R1 och sån kommer det absolut inte bli kändes så långt ifrån naturligt det bara gick.
Hoppade dock på en CBR600RR och kändes precis som hemma så Honda blir det till nästa år. Dock till min fråga har en haft chansen att köra Firebladen men gillar man 600 cc borde de väl vara likvärdiga.... tänker då på körbarheten vilket var riktigt bra på lillebror.
Har "torrkört" 1000 cc och kändes i varje fall väldigt snarlik 600 modellen.
//Marcus

Ligger du i valet mellan CBR 1000 och CBR 600? Försäkringen är väl densamma ungefär, varför inte ha lite mer krut. 600:an är nog lite kvickare i styrningen...

Ska man enbart köra bana utan att ha den försäkrad så hade jag kört på 600 för hela slanten. Men på gata så är nog literhoj att föredra då försäkringen är samma, men mer krut överallt - smidigare vid vanlig körning...

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
Hur svårt/lätt är det att hitta sidokåpor till en honda cbr 600- 91??
Finns det nyproducerade "gamla" delar eller får man köpa loss från nån som plockat itu sin??
(har nämligen hittat en bajk, men denna skulle verkligen behöva byta vänster kåpa pga av skador, sprickor och repor och undrar om det finns delar till den isf)

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Ligger du i valet mellan CBR 1000 och CBR 600? Försäkringen är väl densamma ungefär, varför inte ha lite mer krut. 600:an är nog lite kvickare i styrningen...

Ska man enbart köra bana utan att ha den försäkrad så hade jag kört på 600 för hela slanten. Men på gata så är nog literhoj att föredra då försäkringen är samma, men mer krut överallt - smidigare vid vanlig körning...

Försäkringen är svindyr hur man än gör så kanske dags att kika efter 1000 cc med tanke på att man kört 600cc i så många år.

Hinkas

Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Någon som vet om man kan sätta en av skjutspinnarna fram istället? Skulle varit ut och kört i helgen men ena fotpinnen är ju trasig och det finns inte i lager i Sverige utan måste tas hem från Belgien :/

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
Någon som vet om man kan sätta en av skjutspinnarna fram istället? Skulle varit ut och kört i helgen men ena fotpinnen är ju trasig och det finns inte i lager i Sverige utan måste tas hem från Belgien :/

Det är ju Måndag, det borde gå att få till din handlare tills på Torsdag?

Zard

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Hoj
fd Triumph Thruxton, fd Triumph Street Triple, fd Suzuki GSX600

det är olika infästningar fram o bak.. jag kan plocka hem Oberon-pinnar så du har de förhoppningsvis i slutet av veckan..

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
Husabürg, Scott

Ajdå, har själv en trasig bara 1/3 kvar.. kört så i 2 veckor nu blir lite jobbigt i vänsterkrokar när foten skrapar i.. :näsblod

Lär bli FB som betalar det (inte mitt dock) funderar på om man ska byta till nått annat än orginal. Även frambromshandtaget ska bytas.

Hinkas

Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Ajdå, har själv en trasig bara 1/3 kvar.. kört så i 2 veckor nu blir lite jobbigt i vänsterkrokar när foten skrapar i.. :näsblod

Lär bli FB som betalar det (inte mitt dock) funderar på om man ska byta till nått annat än orginal. Även frambromshandtaget ska bytas.

Kopplingshandtaget skulle jag behöva byta, men det är inte akut, jag kan fortfarande köra med den även om det blir lite konstig vinkel på kopplingen.
Jag ska väl troligtvis byta till racepinnar under vintern, och byta till riktigt clipon styre, samt byta ut kopllings- & bromshandtag.

Pirate

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2009
Hoj
Ingen just nu
Hej på er!

Köpte en CBR 1000rr Fireblade 2008 idag och helveeeeete vilken hoj! Helt underbar!

En fråga.... Vart hitta jag bra sidor med minblinkers och prylar för att rensa upp tailen lite?
Några tips?

Dalafalo

Alltid retar det nån
Gick med
24 Sep 2005
Hoj
RC211V
Hej på er!

Köpte en CBR 1000rr Fireblade 2008 idag och helveeeeete vilken hoj! Helt underbar!

En fråga.... Vart hitta jag bra sidor med minblinkers och prylar för att rensa upp tailen lite?
Några tips?

Har du missat all reklam till diverse firmor till vänster om alla trådar:confused::D

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln