Honda CBR 1000/600 RR-Tråden

peterf

Dra en repa?
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CRF450HM
Tjipp

Jag funderar på att byta däck. Ska på bandag i maj och jag vet inte om mina nuvarande däck kommer att hålla hela dagen.
Därför ber jag om tips på bra däck. De ska inte vara rena race däck utan ett däck som även passar till touring/bana..

Vilka däck kör ni på och varför?

//T

Jag kommer välja Michelin Power One Street fram o bak, är ett banpassat gatdäck som jag tror kommer passa mig bra.
Kör ca 8 bandagar per år och ett antal hundra mil gata.
Kolla denna bilden för lite jämförelser.


Funderar allvarligt på att välja 190/55-profil istället för orginal 190/50.
Eftersom jag köpte hojen i höstas har jag inte hunnit prova den på bana ännu, men 675an jag körde tidigare hade väldigt spetsigt bakdäck och tippade in så fint i kurvorna.
Några av er som valt 190/55 och gillar det?
 

Bifogat

  • Däckjämförelse.JPG
    Däckjämförelse.JPG
    77 KB · Visningar: 102

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Jag kommer välja Michelin Power One Street fram o bak, är ett banpassat gatdäck som jag tror kommer passa mig bra.
Kör ca 8 bandagar per år och ett antal hundra mil gata.
Kolla denna bilden för lite jämförelser.


Funderar allvarligt på att välja 190/55-profil istället för orginal 190/50.
Eftersom jag köpte hojen i höstas har jag inte hunnit prova den på bana ännu, men 675an jag körde tidigare hade väldigt spetsigt bakdäck och tippade in så fint i kurvorna.
Några av er som valt 190/55 och gillar det?

Profilen bak känner man inte just nån större skillnad på. Väljer du däremot spetsig profil fram är det som natt och dag.
 

Hulkomania

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Island of Kings
Hoj
ZX-10R
Jag kommer välja Michelin Power One Street fram o bak, är ett banpassat gatdäck som jag tror kommer passa mig bra.
Kör ca 8 bandagar per år och ett antal hundra mil gata.
Kolla denna bilden för lite jämförelser.


Funderar allvarligt på att välja 190/55-profil istället för orginal 190/50.
Eftersom jag köpte hojen i höstas har jag inte hunnit prova den på bana ännu, men 675an jag körde tidigare hade väldigt spetsigt bakdäck och tippade in så fint i kurvorna.
Några av er som valt 190/55 och gillar det?

Jag kör med 190/55 bak, bara till det positiva:tummenupp

Profilen bak känner man inte just nån större skillnad på. Väljer du däremot spetsig profil fram är det som natt och dag.

Vad har du för dim. fram?
 
Last edited:

Weber

WTF
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Vid Nackamasten
Hoj
BMW s1000rr, CBR1000RR 08, DKV200RT
Tja, Jag undrar om det är någon som vet hur man ändrar hastighetsmätaren från mils till kilometer på en cbr 1000rr-08??
O om det är något problem att inportera en sån från USA?? Tacksan för svar...fredätta gsxr numera cbr1000rr!

Ok, då jag inte vet om du har fått något vettigt svar ännu...och du behöver definitivt inte köpa till något.

Jag har en CBR1000RR -08 USA-import och har ändrat hastighetsmätaren från "mils" till "km/h".

Saxat ur Owners Manual:
The speedometer can display "mph" or "km/h"
The tripmeter can also display "mile" or "km"
The fuel mileage meter can "display" gal or "l"

1. Turn the ignition swith ON
2. Press and hold both control button A and control buton B for more than 2 seconds.
The unit your are setting in the multifunction display starts to blink.
3. Press control A to select "mile"/"mph"/"gal" or "km"/km/h"/"l"
4. To end the selection, press control B

The display will stop blinking automatically if the button is not pressed for about 30 sec.

Control (A) Är den vänstra översta knappen på sidan av hastighetsmätaren
Control (B) Är den vänstra understa knappen på sidan av hastighetsmätaren

/Weber
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Mjaha, nytt värmeskydd i form av självhäftande glasfiber med alufolie på, ska klara över 500 graders strålningsvärme, så det borde vara safe. =) (väger dessutom 1/3 av orginalaluminiumskölden)
Andra bilden är nya systemet på plats.
 

Bifogat

  • dsc00333.jpg
    dsc00333.jpg
    79.9 KB · Visningar: 84
  • dsc00335.jpg
    dsc00335.jpg
    68.5 KB · Visningar: 87

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Du jobbar på du!

När kommer kolfiberfälgarna,svingen och mutterkittet i titanium? (Eller va de nu är för lättmetal som används) :tungan

Skämtåsido!
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Jadu, har faktiskt sneglat på CF-fälgar på ebay, men 25 papp är lite saftigt även om det är billigare än här hemma =D
Även kolalt mutterkit i titan (det som är mest prisvärt vikt/kr) men känsn inte helt motiverat heller, ett solokutsskydd lär det bli iaf...
 

mrspl

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2008
Ort
MellanSverige
Hoj
CBR1000RR KTMEXC450 KTMSX65
Mjaha, nytt värmeskydd i form av självhäftande glasfiber med alufolie på, ska klara över 500 graders strålningsvärme, så det borde vara safe. =) (väger dessutom 1/3 av orginalaluminiumskölden)
Andra bilden är nya systemet på plats.

Har själv letat efter något sådant. Var hittar man det. Gärna någon rikstäckande kedja, ??
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Njet, beställt från USA, mycket lättare än att ens få generalagenterna att ta hem :p
"cool it" heter firman som tillverkar det. (och en massa andra värmeskydd)

typ:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Ther...ptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories

, köpte två för säkerhets skull (för runt 500 totalt med frakt), men det räckte preciiis med en om man gör exakt rätt =D
(använde dock en bit av den andra för att täcka insidan av benskyddet också, ska nog sätta liet på nya CF-ramairet också som skydd mot avgasröret, och kanske på insidan av kåporna)

Kan även rekomendera aluminiumtejp över alla skarvar, så det blir vattentätt och ser riktigt proffsigt ut. (glasfibermaterialet tenderar att fransa sig i kanterna annars)
 
Last edited:

NR:7

Team NR:7 Racing 2oo4
Gick med
31 Oct 2003
Ort
södertälje
Hoj
CBR900RR-SC28 Stunt & CBR900RR-SC33 & CBR600RR Race
Någon som vet vart man kan hitta vassare kammar till en cbr600rr 06a :) ?
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Provade att starta hojen igår med nya insuget och systemet och upptäckte direkt en intressant skillnad (bortsett från att det låter mer då).
Förut var det väldigt svårt att håll jämt varv med gasen mellan tomgång och upp till 3000 rpm, nu var det inga problem alls, varvnålen följde gaspådrag fint och var lätt att reglera och hålla stabilt. (brukar vilja hålla den på 2500 för det är ung där generatorn börjar ladda vettigt), så det ska bli intressant o få i en map i PCIIIan och testköra i vår *ler kliarinteallsännumerifingrarna*
 

750-R

En dag på banan-andligt lavemang
Gick med
26 Jun 2003
Ort
Sundsvall/Kovland
Hoj
CBR1000rrRace-07+CBR1000-RR-05 för gata+Honda dax70-76 Annars är jag rätt vanlig av mig, jo just ja egna tänder har jag fortfarande de äju lite plus. Å en fru som står ut med alla perversiteter.
Pc3 till 1000 -07

Nån som vet nåt om pc3 från en 1000-04:a passar på en 1000 -07:a, hört att man måste göra nåt åt lambdan? Hoppas att nån vet, orkar inte söka själv i de 157 sidorna med 10 inlägg på varje.:tummenupp
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Lamdan måste du alltid koppla ur på alla modeller som har en, annars blir PC3ans mappning fel i området där lamdan används av ecun, detta gäller alla årsmodeller.
(detta görs genom att köpa dynojets O2-eliminator, eller köpa ett 220 ohms motstånd och plugga in mellan värmeelementskablarna i urtaget för lamdagivaren.(dom två vita kablarna om jag inte missminner mig))

04-07 är ju i samma hoj bortsett från några små mekaniska detaljer.
ett tips är ju att kolla partnummret från dynojet o jämföra, eller höra med nån återförsäljare.

Ang sökning så är google ett tips, lägg till site:sporthoj.com så söker den endast här.
Annars är www.1000rr.net en gedigen källa till kunskap om bladen också, och deras egna sökmotor är klart bättre än sporthojs.
 
Last edited:

peterf

Dra en repa?
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CRF450HM
Utlåtande Kinakåpor

RG motorkåporna passade givetvis som en dröm.

Kåpsetet fick jag lägga ett antal timmar på.
Finishen (ytbehandlingen) är mycket bra när man tittar på den, sen är lacken mer spröd än original.
Kåporna i sig är också mer spröda och känns som de går sönder lättare, ett eller två små plastfästen har redan gått av.
Fick bli lite extra borrande och fräsande med Dremeln, men väl på plats tycker jag det ser riktigt bra ut!

Totalt sett är jag nöjd och de är helt klart värda sitt pris.:tummenupp

Stompgripsen var bara att dra loss och montera igen, verkligen bra vidhäftningsförmåga.:)

Monterat inbyggda blinkers från http://www.gcshopping.com/catalog/product_info.php?cPath=21_29&products_id=139&osCsid=ab93f98cc9b578ff69c706962ab285db

Bilder finns i mitt garage.

Det är alldeles för mycket hojabstinens nu, och vad gör man då?
Jo köper nya prylar och anmäler sig till bandagar.

Köpte höger o vänster engine case cover från http://www.rg-racing.com/browseBike/Honda/CBR1000RR_Fireblade/2008.aspx

Även kompletta kåpor från http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=280451727937
Återkommer med feedback om passform och finish när de är monterade.

Anmälde mig till sporthojskurs på Kinnekulle 22 maj och sedan bankörning med Fiver på Anderstorp 23 april o 20 juni.

Någon av Blajdarna som ska dit?
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
hum, vad ska du med blinkers till på bana?
alt, kör du utan backspeglar på gata?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top