Honda CBR 1000/600 RR-Tråden

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Norman: mja, bättre fjädring i dom nya, lite lättare, lite mer pulver, men allt är identiskt mekaniskt, i stort sett alla stora delar passar mellan modellerna, som motor, delar i motorn, chassidetaljer, powercommander, avgas osv...

macke:ja, är bättre pris här på SH dock... =)
Och jo, kolfiber är najs förvisso.
 
Last edited:

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Det är väl helt olika hojar?

Nä, inga stora skillnader på 04-07. Nya "trubbnosiga"modellen kom -08

*Edit* Ulflj va snabbare....

Ulf: Du kan väll PM:a ett prisförslag om du vill så kan jag fundera på saken :)
 
Last edited:

mrspl

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2008
Ort
MellanSverige
Hoj
CBR1000RR KTMEXC450 KTMSX65
Det ska det göra, enda som skiljer 04-05 och 06-07 är kåporna eg.

Avgassys passar mellan de två men beror på hur man ser på det ska man vara petig så skiljer det en hel del.

New intake and exhaust porting
Higher compression ratio
Revised cam timing
More intake valve lift
Double springs for the intake valves
Higher redline
Larger rear sprocket
New exhaust system
New chassis geometry
Larger 320mm front brake discs
Revised front suspension
Revised rear suspension with new linkage ratios
New lighter swingarm

En utförligare förklaring av ändringarna kan hittas här
http://www.motorcyclespecs.co.za/model/Honda/honda_cbr1000rr_fireblade_repso 07.htm
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
i stort sett alla delar passar ju rakt mellan, bortsett från kanske kolvar, vev,kamxlar,topp och ventiler, men iaf inte jag är inne och petar där så ofta som vanlig gatåkare.
kopplingen tex kopplingspaketet passar ju rakt av.
Har även haft lite funderingar om tex skopplingen från 08-09 passar på 06an, det mesta ser rätt lika ut axelmässigt (för att få bakmomenstbegränsanren då...).
 

mrspl

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2008
Ort
MellanSverige
Hoj
CBR1000RR KTMEXC450 KTMSX65
Skulle vara nice och få dit en sådan.
Letade lite på 1000rr.net men hittade inte något defenitivt att det skulle passa. Du kan väl shoppa en och prova så kan du berätta om det funkar bra sen :D
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
mrspl:shure, när jag hittar en riktigt billig på ebay. =)
Problemet är ju att man inte vet om dom är garantifixade från honda eller inte om man inte kan få tag på ramnummret på hojen dom kom ifrån.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Avgassys passar mellan de två men beror på hur man ser på det ska man vara petig så skiljer det en hel del.

Har för mig att jag läst någonstans att man behöver kapa i kåporna för att få det att passa, vet du om det stämmer? Vart och hur mkt behöver man kapa isf?
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Bakdelen ska passa rakt av (slip-on biten altså)
Framdelen på 04-05 är bredare för att kåporna är större på den, så ska man som jag montera det på en 06a måste man ta ur lite på magkåporna för att det ska passa.
Åt andra hållet ska det inte vara några problem med framdelen.
Tyvärr har jag magkåporna på lack, annars hade jag fotat dom.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Ulflj: Kalas, bra att veta...

Börjar bli sjukt åksugen nu! Har ett nytt drivpaket som ska monteras innan säsongen, ett kugg mindre i fram och två upp i bak. Blir kul o se hur pass stor skillnad det blir :) Bakhjulet på 4:an utan koppling är målet, den långa svingen på CBR1000RR gör ju tyvärr att den inte är lika lekfull som 954:an och 929:an var...
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Passar ett slip-on till 06-07 modellen på en -04 utan modifieringar?
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
"Bakdelen ska passa rakt av (slip-on biten altså)"
Ja, det ska passa åt båda hållen på årsmodellerna.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Tack Ulf, läste ditt inlägg precis innan jag skrev mitt. Eftersom jag inte kopplade vad du skrivit så är det nog dags för lite sömn.... :rolleyes:

Tagit ut hojen på första svängen än?
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Japps, två turer, fint ljud i den, hundar ylar, pensionärer trillar omkull och billarm startar när man rullar på. =D
Tyvärr har jag inte tankkåpan eller magkåporna på så det är svårt o hålla sig fast ordentligt på alla tjälskottatde vägar. :p
 

speediac

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Bmw S1000RR -11
Vad är det för service intervaller på en CBR 1000RR -08??

Försökte använda sökfunktionen,men lyckades inte hitta.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Man kanske skulle ta o pimpa hojen lite? Lär inte gå o köra, men vad gör det när man är värst vid korvmojjen? :squid
 

Bifogat

  • CBR1000RR Custom paint.jpg
    CBR1000RR Custom paint.jpg
    84.6 KB · Visningar: 71

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
Behöver lite tips.

Jag har köpt en CBR 1000 -08, har monterat dessa för att skydda motorkåpa m.m http://www.hesa-motorsport.de/shop/catalog/motorpad-fuer-honda-cbr-1000-08-p-2267.html min fundering nu är om det räcker med dessa eller om jag ska ha kraschpuckar oxå...

Vad tycker ni?

jag skulle inte vilja ha 4 st 4mm(?) skruvar fästa i motorblocket som krasch-skydd. plåten är rätt tunn vid just de 4 skruvarna. i min föreställda värld pajjar du nu hela motorn vid krasch istället för bara generatorkåpan. (800 spänn)

på med puckar!
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
fast iden är ju att hojen ska glida på plasten, så skruvarna behöver ju bara hålla mot friktionskraften, och det borde ju 4 st M5 klara?

Däremot ser det ut som det är risk att det blir högre punkttryck på motorkåpan bakom eftersom plasten bygger på och gör att det sticker ut, vilket skulle kunna bidra till att kåpan trycks in lättare när hojen träffar marken.

jag är kluven på punkten om dom hjälper eller inte, det bästa sättet är nog att googla och se om nån har krasherfarenheter av dom. (tex på 1000rr.net)
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
Aa, jag tänkte mig inte för utan skrev bara min första tanke. det är naturligtvis så att de har räknat ut nåt fiffigt sätt att plasten ska gå sönder innan skruvarna och motorblocket.

tänkte bara att de kraschpuckar man har misshandlat genom åren ofta har böjt bultarna men man har alltid kunnat få loss dom iochmed att de är modell större och sen kunnat få dit nya.

ett par puckar kostar inte så mycket så jag tycker han ska köra på både och.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top