Honda CBR 1000/600 RR-Tråden

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag hade hojen inne på service förra veckan. Två saker som jag undrar efter det.

1. Varför har Honda valt att anv delsyntetolja? De säger att det är bättre för motorn. Är det inte snarare så att det döljer det faktum att motorerna har blivit sämre och att de drar en massa olja?

2. Varför ska de spänna kedjan så jäkla hårt? Händer det bara mig att hojen kommer från service med en tokspänd kedja?

Inkompetens är nog svaret.....

Delsyntet är inte bättre än helsyntet annat än att den är billigare...
 

j.jo

Smaken är som baken, delad!
Gick med
30 Jun 2010
Ort
Bekvämt
Hoj
yummyHA
Utan att säga för mycket så vågar jag påstå att helsyntet absolut inte behöver vara bättre. Hörde mig för väldigt mycket då även jag fick höra dom kör delsyntet......

Till att börja med så funkar castrols delsyntet bäst till hondas motorer och växellådor. För det andra, vad tror ni Honda skulle vinna på att slänga in en olja som är nån 100lapp billigare om motorn skulle ge upp tidigare? Man har 5års garanti på hojen av en anledning, hondas grejer håller och skulle motorn ge med sig senare så är det nog snare pga föraren inte bytt olja tillräckligt ofta. Finns liksom inget för dom att vinna på genom att snåla med oljan. Skulle motorn ge upp tidigare skulle dom ju bara få dåligt rykte och till slut skulle folk inte vilja köpa deras grejer. Som sagt, finns en anledning varför honda rekommenderar denna delsyntet! Plus det är ju ändå kunden som betalar för oljan vid servicen eller hur? Vill man ha en helsyntet så slänger dom i det, det är ju man själv som står för den högre kostnaden då, inget dom tjänar extra på!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Utan att säga för mycket så vågar jag påstå att helsyntet absolut inte behöver vara bättre. Hörde mig för väldigt mycket då även jag fick höra dom kör delsyntet......

Till att börja med så funkar castrols delsyntet bäst till hondas motorer och växellådor. För det andra, vad tror ni Honda skulle vinna på att slänga in en olja som är nån 100lapp billigare om motorn skulle ge upp tidigare? Man har 5års garanti på hojen av en anledning, hondas grejer håller och skulle motorn ge med sig senare så är det nog snare pga föraren inte bytt olja tillräckligt ofta. Finns liksom inget för dom att vinna på genom att snåla med oljan. Skulle motorn ge upp tidigare skulle dom ju bara få dåligt rykte och till slut skulle folk inte vilja köpa deras grejer. Som sagt, finns en anledning varför honda rekommenderar denna delsyntet! Plus det är ju ändå kunden som betalar för oljan vid servicen eller hur? Vill man ha en helsyntet så slänger dom i det, det är ju man själv som står för den högre kostnaden då, inget dom tjänar extra på!

Dr Bike vrider sig plågsamt i graven. Helsyntet är bättre ur alla synpunkter utom priset. Snacket om att helsyntet är mer lättrinnande och därmed förbrukas snabbare är bara myt. Sen är det mycket möjligt att en delsyntetolja är tillräckligt bra för att duga men det är en annan femma. Honda rekommenderar castrols delsyntet helt enkelt därför att de har bäst marginal på den (och det ingår i sponsringsdealen) och oljan är tillräckligt bra för att inte orsaka ras. På marknaden idag finns där i princip ingen olja som är så billig att den orsakar ras. 20kr/L på Lidl duger för att uppfylla kravspecen, men ändå vill vi kanske inte köra på den?

Vad har du för bevis att Castrols oljor fungerar bäst? Förutom att castrol länge sponsrat Honda inom all motorsport.
 

j.jo

Smaken är som baken, delad!
Gick med
30 Jun 2010
Ort
Bekvämt
Hoj
yummyHA
Dr Bike vrider sig plågsamt i graven. Helsyntet är bättre ur alla synpunkter utom priset. Snacket om att helsyntet är mer lättrinnande och därmed förbrukas snabbare är bara myt. Sen är det mycket möjligt att en delsyntetolja är tillräckligt bra för att duga men det är en annan femma. Honda rekommenderar castrols delsyntet helt enkelt därför att de har bäst marginal på den (och det ingår i sponsringsdealen) och oljan är tillräckligt bra för att inte orsaka ras. På marknaden idag finns där i princip ingen olja som är så billig att den orsakar ras. 20kr/L på Lidl duger för att uppfylla kravspecen, men ändå vill vi kanske inte köra på den?

Vad har du för bevis att Castrols oljor fungerar bäst? Förutom att castrol länge sponsrat Honda inom all motorsport.

Aj fan, låter som du har alla dina hästar på plats och ja blivit grundlurad :huvet vilken "hel"syntet rekommenderar du då?

Den största skillnaden som jag fått höra är just det du tog upp att helsyntet skulle va mer lättrinnande och tunnare och på så sätt inte smörja lika bra osv.....det jag skriver är vad jag har hört, vad som gäller är ju en annan femma. Du menar med andra ord att enda anledningen den rekommenderas är för dom har sammarbete och de har bättre marginal på den castrol oljan? Tycker ändå det låter konstigt....Skulle dom säga att helsyntet är bättre så skulle ju de flesta köra på den oavsett om dom tog så pass mycket betalt att dom skulle få samma förtjänst som på delsynteten.......Om det nu är som du säger, varför har dom inte gjort så innan? Senast förra året körde dom i helsyntet ( i alla fall på min förra hoj ) , men nu säger dom att dom gått till delsyntet för den funkar bättre till hondamotorerna......:va
 
Last edited:

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Inkompetens är nog svaret.....

Delsyntet är inte bättre än helsyntet annat än att den är billigare...

Det jag läst om oljor (och nu fick jag en bra anledning att repetera oljetråden) säger just det. Lite konstigt att förlänga intervallet för byte til 1200 mil samtidigt som man byter till en olja som håller kortare tid. 1200 mil känns långt på hojar som går rätt hårt.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Det jag läst om oljor (och nu fick jag en bra anledning att repetera oljetråden) säger just det. Lite konstigt att förlänga intervallet för byte til 1200 mil samtidigt som man byter till en olja som håller kortare tid. 1200 mil känns långt på hojar som går rätt hårt.

Har dom altså ökat intervallet från 600 till 1200? (har jag missat helt isåfall)
 

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Har dom altså ökat intervallet från 600 till 1200? (har jag missat helt isåfall)

Från 08 har de ändrat i alla fall. 07 vet jag inte om de ökat intervallet på. Jag byter alltid vid 600 mil och tycker att man känner att växellådan funkar bättre när man byter.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Aj fan, låter som du har alla dina hästar på plats och ja blivit grundlurad :huvet vilken "hel"syntet rekommenderar du då?

Den största skillnaden som jag fått höra är just det du tog upp att helsyntet skulle va mer lättrinnande och tunnare och på så sätt inte smörja lika bra osv.....det jag skriver är vad jag har hört, vad som gäller är ju en annan femma. Du menar med andra ord att enda anledningen den rekommenderas är för dom har sammarbete och de har bättre marginal på den castrol oljan? Tycker ändå det låter konstigt....Skulle dom säga att helsyntet är bättre så skulle ju de flesta köra på den oavsett om dom tog så pass mycket betalt att dom skulle få samma förtjänst som på delsynteten.......Om det nu är som du säger, varför har dom inte gjort så innan? Senast förra året körde dom i helsyntet ( i alla fall på min förra hoj ) , men nu säger dom att dom gått till delsyntet för den funkar bättre till hondamotorerna......:va

Olja består av en samling långa kolkedjor. Längre kedja är bättre för att upprätthålla smörjning vid hög belastning. Där finns 2 sätt att tillverka olja:

1. Borra ett djupt hål i marken och pumpa upp råolja. Koka ner den och avskilja allt från asfalt till bensin och det som blir kvar är basolja. Detta är en mineralolja. Koker du vidare på samma recept och forsätter urskiljningsprocessen får du olja med längre och finare kolkedjor men dock fortfarande en variation i längd.

2. Bygg kolkedjorna på syntetisk väg i kemiska processer. Varje kolkedja blir precis så lång som avsett och alla blir lika långa.

Som du säkert listat ut är det dyrare att framställa syntetisk olja och en delsyntet är en blandning av oljetyp 1 och 2. Hur blandningsförhållandet av den finare syntetoljan och den mindre fina raffinerade oljan vägrar de berätta. Då syntetisk olja på molekylnivå är identisk med raffinerad olja och på molekylärnivå bara bättre så finns där inga skäl att välja mineral eller halvsyntet.

Den stora skillnaden folk upplever mellan oljor beror istället på tillsatspaketet. I alla oljor finns där en uppsjö tillsatser för att hjälpa till med rengöring, stabilitet, motverka nedbrytning, sänka friktionen och en massa annat. Kompositionen på dessa tillsatser är det som gör att vissa ger klonkig vxl-låda, andra ger kopplingslir och den tredje fungerar jättebra. Detta är dock helt skilt från grundoljan och man får istället hitta en olja man själv gillar känslan av.

Därför anser jag att den enda rekommendationen man kan ge på en olja är att helsyntet is da shit. Sedan får varje person hitta en syntetolja de själva gillar känslan i låda/koppling av. Personligen har jag valt OKQ8 SBK Racing i mina vardagsmotorer. Den är riktigt bra och ett verkligt kap för sitt pris. Motul 300V Factory Line hälls i racemotorerna där bara det bästa är gott nog, bäst men svindyr....
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Har dom altså ökat intervallet från 600 till 1200? (har jag missat helt isåfall)

Nja, det de gjort är att 600milaservicen är inte obligatorisk... så visst kan man se det som att de ökat intervallet... men det är fortfarande rekommenderat att man gör oljebytet fast du kan lika gärna göra det själv.
 

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Nja, det de gjort är att 600milaservicen är inte obligatorisk... så visst kan man se det som att de ökat intervallet... men det är fortfarande rekommenderat att man gör oljebytet fast du kan lika gärna göra det själv.

Är det så? När jag frågade om vad de gjorde på 600-milaservicen så ingick inte oljebyte i den. Om Honda själva inte byter olja vid det sevicetillfället så lär de väl knappast rekommendera att man ska göra det själv?
 

j.jo

Smaken är som baken, delad!
Gick med
30 Jun 2010
Ort
Bekvämt
Hoj
yummyHA
Därför anser jag att den enda rekommendationen man kan ge på en olja är att helsyntet is da shit. Sedan får varje person hitta en syntetolja de själva gillar känslan i låda/koppling av. Personligen har jag valt OKQ8 SBK Racing i mina vardagsmotorer. Den är riktigt bra och ett verkligt kap för sitt pris. Motul 300V Factory Line hälls i racemotorerna där bara det bästa är gott nog, bäst men svindyr....

Sbk racingoljan, lämpar den sig för en 1000cc?

Det är väl ingen fara att gå från del till helsyntet?

Tack för förklaringen :tummenupp :)
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Är det så? När jag frågade om vad de gjorde på 600-milaservicen så ingick inte oljebyte i den. Om Honda själva inte byter olja vid det sevicetillfället så lär de väl knappast rekommendera att man ska göra det själv?

Hmm, nu när du säger det så blir jag osäker... men men, byta olja är ju aldrig fel så att säga. :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Sbk racingoljan, lämpar den sig för en 1000cc?

Det är väl ingen fara att gå från del till helsyntet?

Tack för förklaringen :tummenupp :)

Den går utmärkt att köra med. Man kan byta fritt mellan alla oljekvaliteter sedan 70-talet....
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Ursäkta nybörjafrågan, men måste man tömma ut den gamla oljan om man vill fylla på ny? (Frågan gäller all olja på mcn)

Åsyftar du ett s.k. "oljebyte" eller bara påfyllning av normalt förbrukad olja under körning?
För den första, ja, det brukar man, samt byta oljefilter.
För den senare, nej, fyll bara på enligt påfyllningsmärkena på siktglaset.
 

Nektergal

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Street Triple R -13
Åsyftar du ett s.k. "oljebyte" eller bara påfyllning av normalt förbrukad olja under körning?
För den första, ja, det brukar man, samt byta oljefilter.
För den senare, nej, fyll bara på enligt påfyllningsmärkena på siktglaset.


Okej tack :)
Så det gör inget om man blandar olja, fabrikat från fabrikat etc?
 

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Italienskt
Har ett par spritt nya PP-Tuning clipons från Grevens till CBR1000. Felbeställning.
Pris hos Greven: 1795:- + 130:- frakt.
1650:- snabb affär, returneras på måndag.
 

jeppelof

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2010
Ort
i väst.
Hoj
1981,Honda cb900f boldor.Boldor till salu.Har haft Honda cbr 1000rr 08a. Äger nu Bmw S1000rr 12a som nu mera är såld. Nu äger jag en Aprilia rsv4 Factory
kolfiber kåpa

Hej tänkte höra om någon vet var jag kan få tag på denna kåpa,sitter på en Honda cbr 1000rr. (Är i kolfiber). Den satt på hojen när jag köpte den.
Så jag vet ej var jag ska leta, då jag inte vet vad den heter.
 

Bifogat

  • DSC03791.jpg
    DSC03791.jpg
    243.9 KB · Visningar: 56
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top