Aj fan, låter som du har alla dina hästar på plats och ja blivit grundlurad
vilken "hel"syntet rekommenderar du då?
Den största skillnaden som jag fått höra är just det du tog upp att helsyntet skulle va mer lättrinnande och tunnare och på så sätt inte smörja lika bra osv.....det jag skriver är vad jag har hört, vad som gäller är ju en annan femma. Du menar med andra ord att enda anledningen den rekommenderas är för dom har sammarbete och de har bättre marginal på den castrol oljan? Tycker ändå det låter konstigt....Skulle dom säga att helsyntet är bättre så skulle ju de flesta köra på den oavsett om dom tog så pass mycket betalt att dom skulle få samma förtjänst som på delsynteten.......Om det nu är som du säger, varför har dom inte gjort så innan? Senast förra året körde dom i helsyntet ( i alla fall på min förra hoj ) , men nu säger dom att dom gått till delsyntet för den funkar bättre till hondamotorerna......
Olja består av en samling långa kolkedjor. Längre kedja är bättre för att upprätthålla smörjning vid hög belastning. Där finns 2 sätt att tillverka olja:
1. Borra ett djupt hål i marken och pumpa upp råolja. Koka ner den och avskilja allt från asfalt till bensin och det som blir kvar är basolja. Detta är en mineralolja. Koker du vidare på samma recept och forsätter urskiljningsprocessen får du olja med längre och finare kolkedjor men dock fortfarande en variation i längd.
2. Bygg kolkedjorna på syntetisk väg i kemiska processer. Varje kolkedja blir precis så lång som avsett och alla blir lika långa.
Som du säkert listat ut är det dyrare att framställa syntetisk olja och en delsyntet är en blandning av oljetyp 1 och 2. Hur blandningsförhållandet av den finare syntetoljan och den mindre fina raffinerade oljan vägrar de berätta. Då syntetisk olja på molekylnivå är identisk med raffinerad olja och på molekylärnivå bara bättre så finns där inga skäl att välja mineral eller halvsyntet.
Den stora skillnaden folk upplever mellan oljor beror istället på tillsatspaketet. I alla oljor finns där en uppsjö tillsatser för att hjälpa till med rengöring, stabilitet, motverka nedbrytning, sänka friktionen och en massa annat. Kompositionen på dessa tillsatser är det som gör att vissa ger klonkig vxl-låda, andra ger kopplingslir och den tredje fungerar jättebra. Detta är dock helt skilt från grundoljan och man får istället hitta en olja man själv gillar känslan av.
Därför anser jag att den enda rekommendationen man kan ge på en olja är att helsyntet is da shit. Sedan får varje person hitta en syntetolja de själva gillar känslan i låda/koppling av. Personligen har jag valt OKQ8 SBK Racing i mina vardagsmotorer. Den är riktigt bra och ett verkligt kap för sitt pris. Motul 300V Factory Line hälls i racemotorerna där bara det bästa är gott nog, bäst men svindyr....