Honda CBR 1000/600 RR-Tråden

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Återmontera orginal ljuddämpare.

Har köpt mig en Fireblade -08 som det nu sitter en GPR dämpare på men tänker montera tillbaka orginalburken.
På orginalburken sitter det en vajer som går till ett "spjäll" inne i burken, vart på cykeln skall vajern monteras?
Är det ngt som hänger ihop med gasrullens rörelse eller finns det ngt annat som rör sig då varvtalet på motorn stiger.

Det kanske löser sig automatiskt då jag börjar skruva men lite förhandsinfo är alltid bra att ha.

/Per:

Vajern går från en servomotor under batteriet/ovanför svingen hela vägen ned till ett lock i avgassystemet, servomotorn får en signal vid 4500rpm om att öppna flärpen, många väljer att haka loss vajern då det låter mysigare utan den kopplad, det kallas populärt för "The Flapper Mod". (jag har själv gjort det)

Enda funktion är att minska ljudet vid låga varvtal, dvs ljudet kommer bara ut ur det lilla-lilla-pytte-hålet på avgassystemet istället för även det större.
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
det kallas populärt för "The Flapper Mod". (jag har själv gjort det)

Enda funktion är att minska ljudet vid låga varvtal, dvs ljudet kommer bara ut ur det lilla-lilla-pytte-hålet på avgassystemet istället för även det större.

Då blir det "flapper mod" för mig med, om skillnaden redan händer vid 4500rpm,
Trodde annars det var ngn sorts hjälp till att få bättre vridmoment på låga varv för att sedan öppna fullt då andningen måste ökas.

Tack för infon,
/Per
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Är det stor skillnad i känsla/egenskaper mellan upside down gaffel kontra att inte ha det? Kom 2007 på 600´an om jag förstår det rätt, mindre ofjädrad vikt är ju klart men någon med praktisk erfarenhet?
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Är det stor skillnad i känsla/egenskaper mellan upside down gaffel kontra att inte ha det? Kom 2007 på 600´an om jag förstår det rätt, mindre ofjädrad vikt är ju klart men någon med praktisk erfarenhet?

2004 kom det om jag inte cyklar lite för mycket såhär på kvällskvisten.
Har dock inte provat båda varianterna på 600an så jag vet inte hur skillnaden upplevs.
 

Marcin_go

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2004
Ort
Lund
Hoj
YZ250f -06; CB900f Hornet -02; CBR1000RR -08; Aprilia RS250 -98
Växelindikator!

Har någon fått tag i en liten smidig och enkel att instalera? Är det i så fall någon som vill dela med sig vart man får tag på en smidigast?
 

clubbanana

Jag är inte bäst. Jag är bättre..!
Gick med
11 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
brum brum..
söker efter den lilla plastbiten som sitter på org. undertailen på en cbr 1000 rr -08.
den mellan undertailen och bak till typ batterilådan..

nån som har tips eller lite plast över som jag kan använda mig av ?
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Vad kör folk med för olja på era cbr600rr? Har en 08 som jag alltid kört castrol men dock mins jag inte om det va 10/40 men spelar det nån roll vilken jag tar? Eller vilken e bäst? Castrol har ju funkat bra för mig hitills. E det nån mening med o byta. Vire trevligt med lite rekomendationer av er som provat lite olika oljor på era 600cc?
 

clubbanana

Jag är inte bäst. Jag är bättre..!
Gick med
11 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
brum brum..
söker efter den lilla plastbiten som sitter på org. undertailen på en cbr 1000 rr -08.
den mellan undertailen och bak till typ batterilådan..

nån som har tips eller lite plast över som jag kan använda mig av ?

löste sig, honda center i gbg skulle ha runt 300:- så mitt tips, kolla med honda innan man skapar sig "onödigt" arbete
 

JimboZ

wobbly dobbly
Gick med
30 Mar 2011
Ort
Malmö
Hoj
CBR 1000RR -08
löste sig, honda center i gbg skulle ha runt 300:- så mitt tips, kolla med honda innan man skapar sig "onödigt" arbete

Precis beställt alla lackade kåpor till min, behövdes efter en liten omtumling för några dagar sedan. Mitt pris för ovan del (samma färg som dig) blev 80.57kr+moms. Totalt så betalade jag ca 33% av priset för alla delarna hos t.ex. Lelles, vilket jag tackar min goda stjärna för med tanke på att tankkåpan kostar 7500kr!

Valde samma färg som du har på din, den är så jädrans fin!
 

clubbanana

Jag är inte bäst. Jag är bättre..!
Gick med
11 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
brum brum..
Precis beställt alla lackade kåpor till min, behövdes efter en liten omtumling för några dagar sedan. Mitt pris för ovan del (samma färg som dig) blev 80.57kr+moms. Totalt så betalade jag ca 33% av priset för alla delarna hos t.ex. Lelles, vilket jag tackar min goda stjärna för med tanke på att tankkåpan kostar 7500kr!

Valde samma färg som du har på din, den är så jädrans fin!

annars har jag ett kåpset liggande till din hoj, helt nytt kåpset, original liggandes.. samma färger dock så är svartvitt fräääääääänt :p
 

JimboZ

wobbly dobbly
Gick med
30 Mar 2011
Ort
Malmö
Hoj
CBR 1000RR -08
annars har jag ett kåpset liggande till din hoj, helt nytt kåpset, original liggandes.. samma färger dock så är svartvitt fräääääääänt :p

Jo, jag såg annonsen - men jag har redan fått grejerna från Honda ;) Fan vad det är bra med kontakter, 3 dagar levtid!
Såg att lelles tog 8997kr för tankkåpan när den är pearl vit, mot 7500 när den är svart! Lagom bra prisskillnad p.g.a. färgen!
 

clubbanana

Jag är inte bäst. Jag är bättre..!
Gick med
11 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
brum brum..
Jo, jag såg annonsen - men jag har redan fått grejerna från Honda ;) Fan vad det är bra med kontakter, 3 dagar levtid!
Såg att lelles tog 8997kr för tankkåpan när den är pearl vit, mot 7500 när den är svart! Lagom bra prisskillnad p.g.a. färgen!

vad fick du ge totalt ?
 

tarantella

Medlem
Gick med
25 Jul 2009
Ort
Fagersta
Hoj
Cbr600rr-07, Cbr600rr-05
Hej!

Jag ska svarva ett par fasta hjuldistanser till en cbr600rr 05-06. Är det någon som har koll eller har ett par liggandes och har lust att mäta måtten på original distanserna fram? Skulle verkligen uppskattas.

//Dennis
 

Wisborg

Åker alldeles för lite =)
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Huddinge
Hoj
CBR 600rr,
Halloj

Nybliven ägare till en 600 -07.

Söker nu efter en verkstadshandbok till den. Ingen som råkar ha en i digitalt format och kan tänka sig att dela med sig :krama
 

Micro

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
K7
Tänkte nästa år försöka köra lite mer bana och har införskaffat ett set kraschkåpor och även om tanken är att hålla sig på bana kommer det ju bli svårt att hålla sig från att åka ner och fika på rosen eller vaxholm så jag tänkte kolla om någon har en bra idé på hur man kan plocka bort lampor för att få på kraschsetet som sen inte blir helt omöjligt att konvertera över till gata?
 
Nyheter
GASGAS presenterar nya EC125

Nya GASGAS EC 125 har sitt ...

Automatisk växellåda tillval hos Yamahas motorcyklar

Yamaha introducerar nu Y-AM...

Moto Guzzi 2024

Från 12 till 15 september 2...

Yamaha lanserar ny automatisk växellåda

Yamaha introducerar nu Y-AM...

Grusbus, mellanklass!

Just nu befinner sig Allt o...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

Bastianini och Viñales bildar KTM-kvartett med Binder och Acosta

KTM har presenterat en helt...

Svenskt i Indians hojbyggarserie

I sjätte avsnittet av India...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

KTM presenterar 2025 års EXC-modeller

2025 års EXC-modeller från ...

Top