Honda CBR 1000 RR Fireblade SP

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Blir alltid lika skoj när man ska försöka diskutera något som är subjektivt objektivt :tungan

Men faktum kvarstår att dom verkar återanvända många "gamla" delar på den och i min åsikt tycker jag det är "billigt". Jag förväntade mig något nytt och fräscht men blev besviken.

Jag ville ha en anledning att gilla Hondan (på pappret och utseendemässigt), men nu blev det bara "mellanmjölk" som någon skrev ovanför :tummenupp

Hojen i övrigt är nog asgrym som föregångaren är och effekten räcker nog för det flesta, men det känns lite off-topic tbh.

Ska bli kul att se hur den håller sig i ett "Superbike shootout" sen :)
 

drovy

Ps. guess what
Gick med
30 Jan 2005
Ort
Ludvika
Hoj
Honda CBR600RR, Suzuki SV650-06, Yamaha R6-08
Du tror alltså att de med en helt standard Fireblade SP 2017 utan problem klarar av att köra minst lika snabbt eller snabbare runt ringen som Lorenzo, Marquez, Stoner eller Rossi ?

Ja geggamojja, det var väl precis det du menade, vavava?
/#72
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Av alla dessa nya maskiner som jag sett så är nog ändå Suzuki gsxr 1000r den mest spännande maskinen trots att den har så ful utstående framlampa i nosen. Den verkar iaf vara helt ny. Sen hoppas jag att nya r6an kommer bli en riktig screamer. Besvikelsen var nog nya Ducati Supersport S, trodde det va en liten superspor maskin men det visade sig att det är endast en kåplädd Monster. fy va kasst....

Hondan verkar ha samma ram å sving tom som den gamla, garanterat att motorn förutom då vissa småsaker är samma oxå förutom då plasten å elektroniken. Nä kändes lite snålt, hoppas en ny 600 eller en v4 dyker upp från honda snart .
 
Last edited:

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
En hypotetisk fråga.

Tror ni att det finns någon i Sverige som kan köra någon av de nyaste sporthojarna fullt ut, dvs utnyttja alla 190+ hästar och sätta en tid så snabb på en bana att den limiterande faktorn är hojen och inte föraren?

Vem skulle detta vara så fall?

Kan du dra rullen i botten och hålla i dig till rödmarkeringen? Grattis, du kan utnyttja alla hästar!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du tror alltså att de med en helt standard Fireblade SP 2017 utan problem klarar av att köra minst lika snabbt eller snabbare runt ringen som Lorenzo, Marquez, Stoner eller Rossi ?

BG då om det nu är Nürburgring, han har ju ändå viss vana av knöliga, långa banor.
Hästarna/toppeffekten använder man ju ut på rakorna, i kurvorna är det andra saker på hojen som är begränsande. :fakta Inte ens Rossi och grabbarna ger full mutter från apex.
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Alltså, kan denna hoj för mellanmjölk :rofl ska bli intressant när den ställs mot dom övriga i ett ban-test. Stumma rakt på test osv. Nu ska jag äta upp några kanelbullar som blev kvar från igår, med laktosfri lättmjölk :rock
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Att världens största mc-tillverkare inte kan matcha vad konkurrenten kunde för 8 år sedan (BMW) får då inte mig att utbrista -Wow!
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
En hypotetisk fråga.

Tror ni att det finns någon i Sverige som kan köra någon av de nyaste sporthojarna fullt ut, dvs utnyttja alla 190+ hästar och sätta en tid så snabb på en bana att den limiterande faktorn är hojen och inte föraren?

Vem skulle detta vara så fall?

Lukas Bäckström, Daniel Falemo???
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Som vanligt på SH så diskuterar hälften äpplen och hälften päron. Visst är 190hk ett monster i sig och att utnyttja dom på gata är omöjligt. En valfri literklubba från 2005 och uppåt har mer effekt än vad man behöver på gatan. Dock på banan så är det en enorm skillnad på 2005 och 2016 men att vi har någon i Sverige som skulle vara snabbare pga dom 10 extra hk som vissa hojar ger är löjeväckande. Däremot kan det göra skillnad på rakan på Mantorp eller Anderstorp men den skillnaden kan lätt ätas upp av ett bra chassie i kurvorna. Kan någon verkligen tänka sig att Honda skulle göra ett chassie som är underlägset någon?
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Snabbare och snabbare. Hanterbart eller ej. Mer är mer och mer är alltid bättre :)

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 
Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
En hypotetisk fråga.

Tror ni att det finns någon i Sverige som kan köra någon av de nyaste sporthojarna fullt ut, dvs utnyttja alla 190+ hästar och sätta en tid så snabb på en bana att den limiterande faktorn är hojen och inte föraren?

Vem skulle detta vara så fall?

Vid vilken hästkraft skulle man sluta tjäna på mer effekt?
Tänk dig valfri förare. Din granne eller Rossi. Sätt dem på en Fireblade med 2hk och en med 200hk. På vilken hoj är de snabbast runt en och samma bana med båda hojarna?

Om du sen tar 120hk vs 200hk?
Eller 200hk vs 400hk.

Krasst sätt är mer effekt ALLTID bättre. Du har alltid X antal meter där effekt är det enda som avgör.
Att kunna utnyttja en hoj handlar inte riktigt om att bara hantera effekten.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vid vilken hästkraft skulle man sluta tjäna på mer effekt?
Tänk dig valfri förare. Din granne eller Rossi. Sätt dem på en Fireblade med 2hk och en med 200hk. På vilken hoj är de snabbast runt en och samma bana med båda hojarna?

Om du sen tar 120hk vs 200hk?
Eller 200hk vs 400hk.

Krasst sätt är mer effekt ALLTID bättre. Du har alltid X antal meter där effekt är det enda som avgör.
Att kunna utnyttja en hoj handlar inte riktigt om att bara hantera effekten.

Fast, lyssnar man på elitförarna i MotoGP så vill i princip alla av dem hellre ha en hoj som svänger bättre/stannar bättre än en hoj med 5 extra hästar.
Om allt annat är lika så är mer hästar bättre, förutsatt att användbarheten/tillgängligheten av hästarna också är likvärdig.

Tex så är en hoj med 200 hästar som har ett effektband som är så trasigt att du har 10 hästar upp till 14000 rpm, sedan en idiotökning till 200 vid 14500 fantastiskt mycket sämre än samma hoj med 100 hästar och ett linjärt register.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Vid vilken hästkraft skulle man sluta tjäna på mer effekt?
Tänk dig valfri förare. Din granne eller Rossi. Sätt dem på en Fireblade med 2hk och en med 200hk. På vilken hoj är de snabbast runt en och samma bana med båda hojarna?

Om du sen tar 120hk vs 200hk?
Eller 200hk vs 400hk.

Krasst sätt är mer effekt ALLTID bättre. Du har alltid X antal meter där effekt är det enda som avgör.
Att kunna utnyttja en hoj handlar inte riktigt om att bara hantera effekten.

Jag förstår hur du tänker men det är inte helt rätt ...
som exempel kan man ta en enduro. jag har en 450 den har mycket effekt, men jag kör fortare på en 250 när det är brötig enduro. Det är samma chassi men motorerna skiljer.
450, är snabbare rakt fram eller i tung sand. Är det knixig så är 250 snabbare. Det handlar bl.a. om tröghetsmomentet i motorn som vill att hojen inte vill ändra riktning. eller att om man inte kan nyttja effekten (förarförmåga eller yttre omständigheter) så kan det vara en belastning med mycket effekt :va

Det man tjänar på gungorna förlorar man på karusellen :fakta

Slutsats: Mer effekt, är inte alltid bättre
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Vet inte om jag förstod vad du mena, men Du menar Kawasaki har snöat in på effekt och glömt bort körbarheten??

Mina tankar när jag skrev detta var på deras effektmonster H2R med 326 hästar (även i viss mån H2:an med sina 210 hästar). Visst......det är långtifrån någon dussinmaskin och kommer aldrig att gå som banhoj såklart (tror knappast att någon H2:a kommer att gå som banhoj heller) Men de har ändå gjort ett 326 hästars monster, och du och jag kan köpa den (om banken beviljar lån) men det är en maskin som sina 326 hästar till trots ändå inte gör mig snabbare på banan.....

Sedan har de ju fina banmaskiner också som ZX10:an och zx6:an.....såklart !
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top