Honda CBR 1000 RR Fireblade SP

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Gasgas 450 quad
Framgår det nånstans vad det är för skillnad på vanliga och sp? Bike verkade ju inte ens ha noterat att det var två olika versioner.

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Intressant tonläge på forumet 190 hk och Hondan sågas.
För 6 år sedan var det en tidning som gjorde en jämförelsetest med de fyra japanska tillverkarna samt BMW s1000rr och i detta ingick effektmätning på bakhjulet.
Redan då hade Hondan lägst effekt på pappret med 2-7 hk lägre effekt än sina japanska konkurrenter men
bänken visade 4,5 hk mer än R1:an, 2hk mer än Suzukin och endast 2 hk färre än ZX10R som på pappret hade 7hk fler.
Undantaget var s1000rr som piskade alla med +18-25 hk.
Hondan levererade mest effekt av alla mellan 6 och 9000 varv.

Min gissning är att detta upprepar sig, -10hk kommer att visa sig vara på sin höjd någon hk.
Med sina 190kg fulltankad borde den vara 9-14 lättare än den nyss nämnda konkurrensen.

Grovt räknat är varje kg viktminskning lika mycket värt som 1 hk effekthöjning i den här klassen med
ca 200hk/200Kg + förare.

Tyvärr tror jag försäljningspriset samt försäkringspremien blir satt högt och det kommer begränsa de flesta.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Intressant tonläge på forumet 190 hk och Hondan sågas.
För 6 år sedan var det en tidning som gjorde en jämförelsetest med de fyra japanska tillverkarna samt BMW s1000rr och i detta ingick effektmätning på bakhjulet.
Redan då hade Hondan lägst effekt på pappret med 2-7 hk lägre effekt än sina japanska konkurrenter men
bänken visade 4,5 hk mer än R1:an, 2hk mer än Suzukin och endast 2 hk färre än ZX10R som på pappret hade 7hk fler.
Undantaget var s1000rr som piskade alla med +18-25 hk.
Hondan levererade mest effekt av alla mellan 6 och 9000 varv.

Min gissning är att detta upprepar sig, -10hk kommer att visa sig vara på sin höjd någon hk.
Med sina 190kg fulltankad borde den vara 9-14 lättare än den nyss nämnda konkurrensen.

Grovt räknat är varje kg viktminskning lika mycket värt som 1 hk effekthöjning i den här klassen med
ca 200hk/200Kg + förare.

Tyvärr tror jag försäljningspriset samt försäkringspremien blir satt högt och det kommer begränsa de flesta.

FAst, 190 kg är torrvikt såvitt jag kan förstå, eftersom att våtvikten för hondan uppges vara 195 kg? Och i våtvikt brukar det vara tom tank.

http://hondanews.eu/eu/en/motorcycles/media/pressreleases/79405/2017-cbr1000rr-fireblade-sp

Såhär säger pressreleasen från honda.
Overall the Fireblade SP is 15kg lighter than the outgoing model, with a wet weight of 195kg.

Sedan är nog 1kg mindre vikt bättre än en hk mer, mindre massa att hålla kvar på asfalten i kurvorna då. Toppeffekten ger ju mest bara toppfart på rakorna ändå. Och SP2 ser inte ut att ha samma effekt som SP1 som får 190 hästar, och SP2an är ju den som ska gå på banorna riktigt fort. :hihi

Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Den här diskussionen påminner snart om en konstant pågående diskussion på ett svenskt snöskoterforum, nämligen diskussionen om vikten hos värsta sortens lössnömaskiner. Tillverkarna uppger alltid torrvikt och det har visat sig (i alla fall i den branschen) att torrvikt inte ens innefattar kylvätska, olja, stötdämparolja eller batterisyra. Alltså knappast en körklar maskin.

Den som vågar nämna vikten på en körklar maskin med full bränsletank på det forumet blir sågad vid fotknölarna. Av människor som själva aldrig skulle lämna garaget med något annat än full tank och knappast tankar halv tank då det är dags att fylla upp.

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Det verkar som många är redan besvikna på den angivna motoreffekten på den kommande cbr1000rr sp.

Jag rakade hitta några år gammal mc test: "Ducati Panigale 1299S mot Yamaha YZF-R1"

Ducatin är starkast enl pappret men ändå får den stryk av R1an på banan...:) Sedan tycker jag lite orättvis att de ens jämför 1299cc mot 1000cc men ändå Ducatin kan inte vinna med sina extra vridmoment:hihi

Untitled12.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=7V4kMSXKn9g

Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Honda behöver inte kränga på max antal pownies, dom har redan marknaden för effektsvaga åk. Det här är ju deras klapp-å-klang-avdelning som lattjar med vad man kan göra.

Lär vara bra kvalitet på den där pjäsen, som alltid med Honda.

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Men det är ju ändå lite anmärkningsvärt att man inte lägger sig på 200, som verkar vara dagens standard för Superbikes, give or take. Då är det ju inte ens en diskussion om vem som har mer eller mindre. Inte för att jag tror att det är en sämre hoj än de andra på något vis, men man kan ändå inte låta bli att höja lite på ögonbrynen. Det kan ju knappeligen vara så att det skulle vara särskilt svårt för Honda att bygga en sådan motor.

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Hoj
RC51
De har ju haft fokus på körbarhet framför toppeffekt, mellanregistret använda ju mest så bättre att lägga krutet där än några hästar på toppen. Skönt att Honda går mot strömmen! Riktigt sugen på en SP eller SP2, har ju haft en CBR900RR från 1992 så något har väl hänt på 25 år :va :näsblod

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Men det är ju ändå lite anmärkningsvärt att man inte lägger sig på 200, som verkar vara dagens standard för Superbikes, give or take. Då är det ju inte ens en diskussion om vem som har mer eller mindre. Inte för att jag tror att det är en sämre hoj än de andra på något vis, men man kan ändå inte låta bli att höja lite på ögonbrynen. Det kan ju knappeligen vara så att det skulle vara särskilt svårt för Honda att bygga en sådan motor.

Det här ju förekommit diskussion om att göra fireblade till en mer gatuorienterad hoj och bygga en ny renodlad sporthoj baserad på RC213V-S ( eller vad den nu hette)... Då kan det ju vara intressant att hålla nere motoreffekten för att differentiera de två modellerna.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Är det SP2an (dvs vad som nu är kvar när teamet är klara med ombyggnad till WSBK-hoj) som Hayden ska ratta till en ytterligare världsmästartitel?

ZAPPA55

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2015
Hoj
CBR1000RR SP
Det är ju uppenbarligen färdigdiskuterat här. Det är bara att konstatera, nya Firebladen går ungefär lika bra som en MT5:a från 87 med skurna vevlager, mycket längre än så har inte Honda kommit i utvecklingen på 30 år. Att vänta på att nån ska provköra och recensera skiten är ju knappast nödvändigt nu när Suzuki, BMW och Yamaha m.fl. har så fantatiskt mycket mer effekt och går fan så mycket värre...
Jag blir ju rentutav ledsen i ögat och måste en gråta en skvätt när jag ser den miserabla skapelsen.
Riktmärket under utvecklingen ser ni nedan :tummenupp
maxresdefault.jpg

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Är det SP2an (dvs vad som nu är kvar när teamet är klara med ombyggnad till WSBK-hoj) som Hayden ska ratta till en ytterligare världsmästartitel?

Det får man väl anta. Den är ju till och med bygd för att kammen ska vara lätt att byta. :hihi Och det är en homologiseringsmodell.
De kommer ju inte få byta ut så hemskt mycket på hojen dock, så det mesta bör väl vara SP2an fortfarande.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Honda kan väl köpa mc-journalister för bra recensioner , -precis som med nya Afrikan twin:3freak

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Dock är ju Afrikaner så bra som de sa, tycker jag efter 1400 mil. Har du någon egen erfarenhet? :glömdet

Inte 1400 mil
AF är väl en OK hoj , men inte till det priset.
Jag funderade på en AF. men köpte en KTM i stället ....
( jag tycker att min KTM 1290 SA är bättre)

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det får man väl anta. Den är ju till och med bygd för att kammen ska vara lätt att byta. :hihi Och det är en homologiseringsmodell.
De kommer ju inte få byta ut så hemskt mycket på hojen dock, så det mesta bör väl vara SP2an fortfarande.

Ah. Har inte stenkoll på WSBK-reglementet men det var ju ett tag som endast silhuetten och mitorblicket var standard, allt annat var special typ. Har kanske ändrats?

Hoppas hur som att Hayden tar hem det, även om han verkar lite trött.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC