Framgår det nånstans vad det är för skillnad på vanliga och sp? Bike verkade ju inte ens ha noterat att det var två olika versioner.
Framgår det nånstans vad det är för skillnad på vanliga och sp? Bike verkade ju inte ens ha noterat att det var två olika versioner.
Intressant tonläge på forumet 190 hk och Hondan sågas.
För 6 år sedan var det en tidning som gjorde en jämförelsetest med de fyra japanska tillverkarna samt BMW s1000rr och i detta ingick effektmätning på bakhjulet.
Redan då hade Hondan lägst effekt på pappret med 2-7 hk lägre effekt än sina japanska konkurrenter men
bänken visade 4,5 hk mer än R1:an, 2hk mer än Suzukin och endast 2 hk färre än ZX10R som på pappret hade 7hk fler.
Undantaget var s1000rr som piskade alla med +18-25 hk.
Hondan levererade mest effekt av alla mellan 6 och 9000 varv.
Min gissning är att detta upprepar sig, -10hk kommer att visa sig vara på sin höjd någon hk.
Med sina 190kg fulltankad borde den vara 9-14 lättare än den nyss nämnda konkurrensen.
Grovt räknat är varje kg viktminskning lika mycket värt som 1 hk effekthöjning i den här klassen med
ca 200hk/200Kg + förare.
Tyvärr tror jag försäljningspriset samt försäkringspremien blir satt högt och det kommer begränsa de flesta.
Overall the Fireblade SP is 15kg lighter than the outgoing model, with a wet weight of 195kg.
Men det är ju ändå lite anmärkningsvärt att man inte lägger sig på 200, som verkar vara dagens standard för Superbikes, give or take. Då är det ju inte ens en diskussion om vem som har mer eller mindre. Inte för att jag tror att det är en sämre hoj än de andra på något vis, men man kan ändå inte låta bli att höja lite på ögonbrynen. Det kan ju knappeligen vara så att det skulle vara särskilt svårt för Honda att bygga en sådan motor.
Är det SP2an (dvs vad som nu är kvar när teamet är klara med ombyggnad till WSBK-hoj) som Hayden ska ratta till en ytterligare världsmästartitel?
Honda kan väl köpa mc-journalister för bra recensioner , -precis som med nya Afrikan twin
Dock är ju Afrikaner så bra som de sa, tycker jag efter 1400 mil. Har du någon egen erfarenhet?
Det får man väl anta. Den är ju till och med bygd för att kammen ska vara lätt att byta. Och det är en homologiseringsmodell.
De kommer ju inte få byta ut så hemskt mycket på hojen dock, så det mesta bör väl vara SP2an fortfarande.
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |