Framgår det nånstans vad det är för skillnad på vanliga och sp? Bike verkade ju inte ens ha noterat att det var två olika versioner.
Framgår det nånstans vad det är för skillnad på vanliga och sp? Bike verkade ju inte ens ha noterat att det var två olika versioner.
Intressant tonläge på forumet 190 hk och Hondan sågas.
För 6 år sedan var det en tidning som gjorde en jämförelsetest med de fyra japanska tillverkarna samt BMW s1000rr och i detta ingick effektmätning på bakhjulet.
Redan då hade Hondan lägst effekt på pappret med 2-7 hk lägre effekt än sina japanska konkurrenter men
bänken visade 4,5 hk mer än R1:an, 2hk mer än Suzukin och endast 2 hk färre än ZX10R som på pappret hade 7hk fler.
Undantaget var s1000rr som piskade alla med +18-25 hk.
Hondan levererade mest effekt av alla mellan 6 och 9000 varv.
Min gissning är att detta upprepar sig, -10hk kommer att visa sig vara på sin höjd någon hk.
Med sina 190kg fulltankad borde den vara 9-14 lättare än den nyss nämnda konkurrensen.
Grovt räknat är varje kg viktminskning lika mycket värt som 1 hk effekthöjning i den här klassen med
ca 200hk/200Kg + förare.
Tyvärr tror jag försäljningspriset samt försäkringspremien blir satt högt och det kommer begränsa de flesta.
Overall the Fireblade SP is 15kg lighter than the outgoing model, with a wet weight of 195kg.
Men det är ju ändå lite anmärkningsvärt att man inte lägger sig på 200, som verkar vara dagens standard för Superbikes, give or take. Då är det ju inte ens en diskussion om vem som har mer eller mindre. Inte för att jag tror att det är en sämre hoj än de andra på något vis, men man kan ändå inte låta bli att höja lite på ögonbrynen. Det kan ju knappeligen vara så att det skulle vara särskilt svårt för Honda att bygga en sådan motor.
Är det SP2an (dvs vad som nu är kvar när teamet är klara med ombyggnad till WSBK-hoj) som Hayden ska ratta till en ytterligare världsmästartitel?
Honda kan väl köpa mc-journalister för bra recensioner , -precis som med nya Afrikan twin
Dock är ju Afrikaner så bra som de sa, tycker jag efter 1400 mil. Har du någon egen erfarenhet?
Det får man väl anta. Den är ju till och med bygd för att kammen ska vara lätt att byta. Och det är en homologiseringsmodell.
De kommer ju inte få byta ut så hemskt mycket på hojen dock, så det mesta bör väl vara SP2an fortfarande.
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |