Honda CBR FireBlackBird Byggtråd

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
Kanske abs-plast du är ute efter.
Går att forma som fan bara man värmer rejält .

Hur som, snyggt bygger du !:tummenupp

OCH sen en kuggfråga.....hugger eller inte ?:D

Abs är nog ett bromssystem va jag vet :D
Du har nog rätt, killen snackade en massa tekniskt mumgujumbo som konsumeten inte kunde förstå :gnissla

Jag är ju emot hugger, men efter förra hojbygget så inser man ju hur praktiskt de är även hur fult de än kan vara.. de får bli en senare fråga hur som.. :tuttar

Mummsigt! Börjar nästan likna en motorcyckel du bygger!! :tummenupp

När har du deadline? Börjar ju smälta en del ute nu!! Säsongen kommer drar igång snart!! :hojsmilie


Jadu.. bara den är klar tills vecka 24, då är de ju Lelleveckan!
de är ju lite kvar men nog ska man kunna få ihop den i körbart skick på en helg iaf, men då kommer den inte vara spec laglig.. obesiktad, oskattat och oförsäkrad som den är.. :hihi
 
Last edited:

didde

Northstunt
Gick med
31 Aug 2004
Ort
Ume
Hoj
Kawasaki 636 stunt och
du få passa på att jobba nu när det är nästan tomt i garaget... :tummenupp :D
 

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
Eftersom man är sjuk och har varit de i snart 3 veckor kan man inte göra så mkt, har dock varit o köpt bromsklossar till framoken.
och fick tag på förmodligen världes minsta blinkers, jag har valt att kalla dom microblinkers :)

nån som har koll på hur långt de måste vara emellan dom för att de ska vara en godkänd plasering? :va
 

Bifogat

  • microblinkers.JPG
    microblinkers.JPG
    93.2 KB · Visningar: 104

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Eftersom man är sjuk och har varit de i snart 3 veckor kan man inte göra så mkt, har dock varit o köpt bromsklossar till framoken.
och fick tag på förmodligen världes minsta blinkers, jag har valt att kalla dom microblinkers :)

nån som har koll på hur långt de måste vara emellan dom för att de ska vara en godkänd plasering? :va

Dom var små!!!:tummenupp Vart hitta du dom? Pris? Är dom e-märkta?
 

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
Last edited:

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
Det händer inte mkt på hojen nu kan ja lova, därimot så fick jag tag på gareget brevid så nu har vi rivit halva väggen så de är i princip ett 2 bilsgarage nu. :)

Med mer plats får man mer plats att springa runt på och man kan ta bättre bilder så därför kommer här ett gäng nya bilder på samma hoj som stått så här i snart en månad... :mad:

Allt sitter löst i princip, men man ser vart tex framlyset och kylaren kommer hamna.. :tummenupp
 

Bifogat

  • hoj1.JPG
    hoj1.JPG
    91.1 KB · Visningar: 242
  • hoj2.JPG
    hoj2.JPG
    96.7 KB · Visningar: 170
  • hoj3.JPG
    hoj3.JPG
    80.7 KB · Visningar: 224

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Du kan bygga och tål kritik.
OM du ska använda det grenröret så måste det bli tajtare mot motorn.
Nu får det plats en hel tomtearmé i klappet !:D

Större garage= flera hojar.
 

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
Du kan bygga och tål kritik.
OM du ska använda det grenröret så måste det bli tajtare mot motorn.
Nu får det plats en hel tomtearmé i klappet !:D

Större garage= flera hojar.

Jo nog tål jag kritik, faktum är att grenröret inte ens sitter fast :hihi

Om de bara är sån kritik så går de ju bra :rolleyes:
Men jag trodde de skulle komma nåt i stil som "Ska du verkligen ha den vinkeln på bakdelen" :)

Just nu är de bara 2 hojar, men de är bara tillfälligt, i helgen kommer de nog en till... förut va vi 4 st i ETT garage, gissa om de va trångt
Jag är sugen på nåt mindre att busa med så de är inte helt omöjligt att de kommer bli ännu fler :tummenupp
 
Last edited:

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Om de bara är sån kritik så går de ju bra :rolleyes:
Men jag trodde de skulle komma nåt i stil som "Ska du verkligen ha den vinkeln på bakdelen" :)

Precis vad jag tänkte på.... Om man jämför sitsen med vart tanken sitter så borde sitsen vara lite lägre... När du bromsar hårt kommer du glida upp på tanken...:3freak Så lite lägre sittplats tror jag skulle bli bättre.... Vad gick blinkers på?

Annars blir det väldigt snyggt! Själv går jag bara och väntar på alla mina delar....:näsblod
 

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
Precis vad jag tänkte på.... Om man jämför sitsen med vart tanken sitter så borde sitsen vara lite lägre... När du bromsar hårt kommer du glida upp på tanken...:3freak Så lite lägre sittplats tror jag skulle bli bättre.... Vad gick blinkers på?

Annars blir det väldigt snyggt! Själv går jag bara och väntar på alla mina delar....:näsblod

Nopp, här ska inte sänkas nåt! :tungan
däremot så är sadeln fastpressad mot bakplasen, (svårt att förklara) och eftersom allt är löst så är sadeln kanske - 2-3cm högre i framkant mot tanken till än va den ska göra i fast motage, sen går det att sänka den ytteligare med en lätt kapning i bakramen, men de kommer troligtvis inte behövas :tummenupp
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Ser bra ut!
Hur kommer det sig att du inte använder det undre fästet i ramen för bakramen, det blir ju mycket stadigare? Men estetiskt så ser din variant ser ju helt klart clean ut:tummenupp

Håller med föregående talare om att sitsen kanske sitter lite högt upp, inget riktigt bra tankgrepp för benen. Men du får väl provköra lite och känna på det.

Framlampan ser ut att ha fin potential!

Vad har du för deadline? Här i Göteborg är säsongen i full gång!
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Jo nog tål jag kritik, faktum är att grenröret inte ens sitter fast :hihi

Om de bara är sån kritik så går de ju bra :rolleyes:
Men jag trodde de skulle komma nåt i stil som "Ska du verkligen ha den vinkeln på bakdelen" :)

Just nu är de bara 2 hojar, men de är bara tillfälligt, i helgen kommer de nog en till... förut va vi 4 st i ETT garage, gissa om de va trångt
Jag är sugen på nåt mindre att busa med så de är inte helt omöjligt att de kommer bli ännu fler :tummenupp

He he sicken jälla tur då !

Se att du inte är färdig med döven ännu så den kritiken får vänta.:tummenupp

Ang, liten rolig hoj, polaren har just byggt klar sin rd 350 med 37o motor, r1 -06 gaffel och yz 660 sving.
Så jävla fet blev den.
 

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
Jag ska försöka förklara närmare på hur bakelen sitter fast, eller hur den inte sitter fast, den är helt lös, och eftersom framsadeln är från en cbr1000 och bakplasten från en cbr600 passar de inte helt med varandra.
skruvfästet på förarsadeln ar på bilderna fastklämd på undersidag - i framkant - på bakplasten, det innebär att om man trycker ner sadeln som den ska sitta kommer bakplasten att peka upp 2-3 cm i bakkant, och trycker man ner den i bakkant, ja då reser sadeln på sig, tada!! :)
naturligtvis kam man tvinga ner båda samtidigt men då blir de svårt att ta bilder :tungan

På fågan ang. varför jag inte använder de nedre fästet för bakramen så svarar jag: Jo de gör jag visst! de syns bara inte ja ska se om jag hittar en bra bild på hur jag gjort :tummenupp

Edit: hittade 2 skapliga bilder som visar bakramens uppbygnad.
anledningen till denna konstruktion är att jag vill kunna dölja hela bakramen, viket hade sett väldigt konstigt ut (med den bakplasten jag har) om jag gått raka vägen från det nedre fästet.
 

Bifogat

  • bakram1.JPG
    bakram1.JPG
    96.3 KB · Visningar: 109
  • bakram2.JPG
    bakram2.JPG
    98.8 KB · Visningar: 123
Last edited:

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
Idag har de hänt lite saker:

# Fälgstripes sitter på båda fälgarna
# Bakplaste än fixerad och fastskruvad
# Fastsättning av baklyset är löst
# Övre fästen till kylaren är ordnat
# Lackat framlyset svart (högblanksilver orginal)
# kapat gods i övre styrkronan och bultarna som klämmer fast kronan på gafflarna, för att kunna vrida fram handtagen mer.

På en va bilderna syns sadel och bakdel som de ska vara moterad

Och till en fråga.. kan man modifiera luftburken så man bara använder den bakre delen, och de där mitten genomgången funkar som luftintag?
 

Bifogat

  • luftburk5.JPG
    luftburk5.JPG
    104.5 KB · Visningar: 70
  • luftburk4.JPG
    luftburk4.JPG
    108.5 KB · Visningar: 68
  • svartlampa1.JPG
    svartlampa1.JPG
    52.2 KB · Visningar: 81
  • sadel1.JPG
    sadel1.JPG
    102.4 KB · Visningar: 115
  • fästekylare1.JPG
    fästekylare1.JPG
    67.3 KB · Visningar: 65
  • luftburk6.JPG
    luftburk6.JPG
    124.5 KB · Visningar: 95

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Jäklar du Jezze! Fina framsteg! Känns som vi är tillbaka i februari om man tittar ut över Umeå nu! :huvet

Lyckatill! :tummenupp

Jag åker ner till övik nästa helg och hämtar ett H4á xenon kitt till min, Det är 2 lampor i det kittet, ska vi provmontera i din lykta? det är singelbeam så dom bygger inte så mycket bakåt om jag fattat det rätt.
 
Last edited:
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top