Honda CBR1000F - tråden

wesse74

wesse
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Bredbyn
Hoj
Honda CBR 1000F -96
:rolleyes: Hallåååå

Systemen ser inte ens nära lika ut så du behöver inte fundera på den senare generationens system :)

Vad gäller gången så skulle jag ta en flaska startgas och spraya runt olika gummin och se om det blir vartalsökning, om så har du spricka i nåt gummi och drar tjuvluft. Annars tror jag nog synk räcker långt tsm med nya stift :tummenupp

Det blev en CBR1000F tillslut för mig!

Vet någon av er hurvida ett 4-1 avgassystem till en SC24 passar till min -88 som är SC21? Det skallrar från ena ljuddämparen så antingen köper jag en ny ljuddämpare eller ett komplett 4-1 för ungefär samma pengar.

Den går lite halvdåligt på tomgången och låga varv. Jag ska synkronisera förgasarna i helgen och byta tändstift till veckan. Vad kan det annars vara? Sprucket insugsgummi?


/Mattias
 

ormdoktorn

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2014
Ort
Luleå
Hoj
Kawasaki Z1100
Vääääldigt sent svar Wesse74, men...

Förgasarna var jämnt ställda. Är ett gummi sprucket bör en eller flera förgasare bete sig enormt konstigt på carbtune-mätaren. Hojjen gick 128 klockrena (och snabba...) mil, till vi kom till Trelleborg. Jag fick styra ombord den på rostockfärjan då den inte gick att hålla vid liv i längre än 10sekunder åt gången. Dagen efter startade den klockrent och fungerade bra de resterande 200 milen vi körde. Förutom att några kåpor sprack (Vibrationer av 260 blås på autobahn?).

Efter det lade hastighetsmätaren av och kort därefter blikern. Jag antar att det är hastighetsmätarvajern och blinkrelät som lämnat walk over? Det blev vinter kort därefter så snart lär jag ta itu med dom sakerna.

Bakhjulslagret(lagren) sjunger fint nu. Blir att byta dom direkt innan vägarna blivit sopade.


:fyllisar
 

Pugho

Rödljuskung i lågskor
Gick med
22 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
-97 CBR1000F
Tjena!

Ska väl presentera mig också nu när jag har hittat tillbaka hit till sporthoj och upptäckt den här tråden.

Micke Cedergren, 38 år från Eskilstuna.

Återfall skulle man väl kunna kalla mig, även om jag har haft hojen kvar hela tiden. Efter att äldsta grabben föddes -07 har jag velat fram och tillbaka om jag ska sälja eller inte, men inte kommit mig för. Nån liten sväng har det blivit nån gång.
Började hojbanan 1995 med en CB650 och har sen gått via en GSX750EF till den helt underbara CBR1000F -97 jag har nu.
Krånglat lite med förgasarna för jag tycker den bluddrar vid låga varv men trots att jag synkar och synkar så blir det inte bättre. Tog ur resistorerna i tändhattarna för att se om man kanske har varit inne på fel spår hela tiden.
Sen så lurar jag lite på om man ska hänga på ett lite mer högljutt avgassystem men då behöver ju förgasarna dän igen för att bestycka om dem.
Ska ta och plocka in en glödlampa i den andra strålkastaren också eftersom man numera får ha lyse i båda sidorna även på mc.
:yoparty
 

Ölänningen

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2015
Ort
Kastlösa
Hoj
Är på gång
Hej!
Är en gammal gubbe som är ny på forumet. Har för ett antal år sedan sålt min Honda cbr 1000 f -87 men fick lite abstinens så nu är det en Honda cbr 1000 f -96 på gång.:banana
 

danne_nkpg

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2014
Ort
Norrköping
Hoj
Honda CBR 1000F -90
Tjenare!

Det här är en verkligen nyttig tråd att läsa igenom :yoparty
Har en CBR 1000F -90 med 7500 mil på mätaren som jag köpte nu i mars 2015 :)

En liten fråga jag undrar är vilken olja är rekommenderat att det ska vara? :)

Mvh Danne
 

bigg_martin

Ny medlem
Gick med
17 May 2015
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Honda CBR1000F -89
:confused: Finns det överhuvudtaget att frambringa till Gen3 av CBR:en?? Har gjort klart köpet av en CBR 1000F från -93 och ska väl hämta den endera veckan nu framöver, men genast börjar det ju krypa i skallen på lite modd. Vill ju modernisera den lite och sätta min personliga prägel på hojen :yoparty Hoppas ni kan hjälpa mig med iaf blinkersglasen, sen tar jag gärna emot tips på bra modd man kan göra både för estetik och funktion :tummenupp

Ha de så länge// A

Hej vet inte om du fortfarane ä intreserad av vita blinkers både fram och ba (som jag) men MPARTZ i Holland har båda fick mina igår till en -89a
. mvh Martin
 

jb735

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2016
Ort
Ytterby
Hoj
Honda CBR1000F, 1999
Goddag,

Jag har en Honda CBR1000F -99 i otroligt gott skick som jag funderar på att sälja. Har körts väldigt lite, tot. ca 1700 mil.
Om någon är intresserad var god hör av dig.
 

wesse74

wesse
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Bredbyn
Hoj
Honda CBR 1000F -96
Hej vet inte om du fortfarane ä intreserad av vita blinkers både fram och ba (som jag) men MPARTZ i Holland har båda fick mina igår till en -89a
. mvh Martin

Dom hitte ja oxå för länge sen men dom passa ju bara Gen 2 (-89 t.o.m -92)
Tack för tanken dock :tummenupp
 

wesse74

wesse
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Bredbyn
Hoj
Honda CBR 1000F -96
Tjenare!

Det här är en verkligen nyttig tråd att läsa igenom :yoparty
Har en CBR 1000F -90 med 7500 mil på mätaren som jag köpte nu i mars 2015 :)

En liten fråga jag undrar är vilken olja är rekommenderat att det ska vara? :)

Mvh Danne

Tjena Danne

Vad du än gör, hoppa helsyntet å kör delsyntet.... Jag fick slirande koppling med vändande post när jag slog på stort å köpte Castrols näst finaste helsyntet, bytte lameller och fjädrar å fyllde på Motul 5100 10W-40 :tummenupp Lycklig allt sedan dess
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Tjena Danne

Vad du än gör, hoppa helsyntet å kör delsyntet.... Jag fick slirande koppling med vändande post när jag slog på stort å köpte Castrols näst finaste helsyntet, bytte lameller och fjädrar å fyllde på Motul 5100 10W-40 :tummenupp Lycklig allt sedan dess

Du tror inte att den slutade slira tack vare att du bytte fjädrar och lameller utan att orsaken till kopplingssliret var helsyntetoljan? :)
 

wesse74

wesse
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Bredbyn
Hoj
Honda CBR 1000F -96
Du tror inte att den slutade slira tack vare att du bytte fjädrar och lameller utan att orsaken till kopplingssliret var helsyntetoljan? :)

Ber om ursäkt ifall ja va otydlig i inlägget, jag bytte ju givetvis lameller, fjädrar och olja EFTER att jag testat helsyntet och kopplingen slirade inom 2km. Cykel hade jag då haft i två år utan slirade koppling så jag menar allvarligt att det är oljans fel och lamellerna tillsammans med fjädrarna byttes just därför.
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Ber om ursäkt ifall ja va otydlig i inlägget, jag bytte ju givetvis lameller, fjädrar och olja EFTER att jag testat helsyntet och kopplingen slirade inom 2km

Ja det fattade jag men det tyder ju på att lamellerna var slut och inte helsyntetoljan som orsakade sliret.

Jag har själv haft en 1000F som började slira på lamellerna. Så jag bytte dem och fortsatte sedan att köra på samma helsyntet som innan och fick aldrig några problem. 1000F är gamla hojar som ofta har gått långt och börjar man bränna ur dem kan det komma lamellslir ganska fort. Men när de är nya går de utan problem ytteligare 7000-10000 mil. Vill man ge lamellerna ett långt liv så ska man aldrig låta motorn arbeta med max moment förrän oljan är hyfsat varm och det tar ungerfär en mils körning.
 

wesse74

wesse
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Bredbyn
Hoj
Honda CBR 1000F -96
Ja det fattade jag men det tyder ju på att lamellerna var slut och inte helsyntetoljan som orsakade sliret.

Jag har själv haft en 1000F som började slira på lamellerna. Så jag bytte dem och fortsatte sedan att köra på samma helsyntet som innan och fick aldrig några problem. 1000F är gamla hojar som ofta har gått långt och börjar man bränna ur dem kan det komma lamellslir ganska fort. Men när de är nya går de utan problem ytteligare 7000-10000 mil. Vill man ge lamellerna ett långt liv så ska man aldrig låta motorn arbeta med max moment förrän oljan är hyfsat varm och det tar ungerfär en mils körning.

:va Var och en har sin åsikt och jag är ingen duvunge, när problemet uppstod var jag inne på tredje året med cykeln och faktum kvarstår att det inte funnits tendens till slir under dom 2000 mil jag haft cykeln, men direkt med helsyntet slirade de. Jag vet fler som kör helsyntet och som du inte fått problem. Pratat med ett flertal servicemän i ärendet och generell rekommendation är DELSYNTET just pga additiven i många syntetoljor, och hur ska du veta vilken olja som är "dålig" då det inte står nånstans? Dessutom finns det ingen rimlig anledning att köra helsyntet i en motor som inte är racetrimmad lr går 4000mil/säsong.
Var och en gör sina val och jag kommer aldrig mer straffa min cykel med syntetolja iaf :tummenupp
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
OK, då måste det ha varit någon egenskap i just den helsyntetoljan som inte passade ihop med troligen slitna eller glaserade lameller. Men jag tror att de flesta är överens om att en helsyntetisk olja är bättre i alla avseenden utom pris än delsyntet och mineralolja.

Många oljor säljs under benämningen Syntetisk Olja men är i själva verket delsyntet med mineralolja som bas och det finns olika typer av äkta helsyntetisk olja. Den här olja t.ex. som jag själv använder i R6an är en delsyntet.
 

Bifogat

  • DSC06040.JPG
    DSC06040.JPG
    365.8 KB · Visningar: 54

Mats F

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2017
Ort
Öland!
Hoj
CBR1000F 1988
Jag noterade i höstas att min CBR plötsligt slirade på kopplingen, ska bli spännande att se hur den beter sig efter oljebytet i vinter. (har inte hunnit ut än...)

Kul att hitta en tråd om denna trevliga hoj! Har totalt missat den... :dummer

Jag har haft min blå/vita CBR1000F -88 sedan 2001. Den är fortfarande i originalskick, har kvar originallack och alla detaljer sedan ny. Den har gått runt 7.000 mil nu.

Har förstås bytt kamkedjesträckaren, någon som Honda-verkstaden inte klarade... de runddrog skruvarna, grrr! :mad:
 

wesse74

wesse
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Bredbyn
Hoj
Honda CBR 1000F -96
Jag noterade i höstas att min CBR plötsligt slirade på kopplingen, ska bli spännande att se hur den beter sig efter oljebytet i vinter. (har inte hunnit ut än...)

Kul att hitta en tråd om denna trevliga hoj! Har totalt missat den... :dummer

Jag har haft min blå/vita CBR1000F -88 sedan 2001. Den är fortfarande i originalskick, har kvar originallack och alla detaljer sedan ny. Den har gått runt 7.000 mil nu.

Har förstås bytt kamkedjesträckaren, någon som Honda-verkstaden inte klarade... de runddrog skruvarna, grrr! :mad:

Bara som info så är det ingen mening att kasta stora pengar på en ny kamkedjespännare eftersom den är felfri om man rengör dämpningskolven ;) Kasta inte den gamla spännaren för den är värd pengar

Sen vad gäller kopplingen så är det som så att ifall du "råkat" spilla i helsyntetolja måste du ta upp och rengöra lamellerna noga och då rekommenderar jag ett fjäderbyte oxå. Har du inte kört på "fel" kvalitet så är du rökt iom att ett oljebyte inte tar bort sliret utan då krävs MINST ett fjäderbyte men jag skulle inte chansa utan byta både fjädrar och lameller.
 

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Jag noterade i höstas att min CBR plötsligt slirade på kopplingen, ska bli spännande att se hur den beter sig efter oljebytet i vinter. (har inte hunnit ut än...)

Kul att hitta en tråd om denna trevliga hoj! Har totalt missat den... :dummer

Jag har haft min blå/vita CBR1000F -88 sedan 2001. Den är fortfarande i originalskick, har kvar originallack och alla detaljer sedan ny. Den har gått runt 7.000 mil nu.

Har förstås bytt kamkedjesträckaren, någon som Honda-verkstaden inte klarade... de runddrog skruvarna, grrr! :mad:

Hur länge sen var det du bytte hydraulvätska till kopplingen?
Jag hade en CBR 1000F -87 som slirade på kopplingen när jag köpte den, men bara när man körde den lugnt. Körde man den med lite tempo slirade den inte, så jag tänkte att det ska väl gå att fixa. Efter ett halvårs luftande av kopplingen, en massa nya delar och många frågor till både Hondaverkstäder och andra fick jag tipset att åka till Kenneths Mc-service i Göteborg. Jag förklarade problemet och fick rådet av dem att ta en synål och rengöra returhålet i kopplingens vätskebehållare. Efter det gick mc:n felfritt i min ägo.
 

Mats F

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2017
Ort
Öland!
Hoj
CBR1000F 1988
Bara som info så är det ingen mening att kasta stora pengar på en ny kamkedjespännare eftersom den är felfri om man rengör dämpningskolven ;) Kasta inte den gamla spännaren för den är värd pengar

Sen vad gäller kopplingen så är det som så att ifall du "råkat" spilla i helsyntetolja måste du ta upp och rengöra lamellerna noga och då rekommenderar jag ett fjäderbyte oxå. Har du inte kört på "fel" kvalitet så är du rökt iom att ett oljebyte inte tar bort sliret utan då krävs MINST ett fjäderbyte men jag skulle inte chansa utan byta både fjädrar och lameller.

Jag provade först att rengöra dämpningskolven noga, det samlas ju skit i den under körning (dum konstruktion). Värmde olja och "pumpade" denna in och ur tills det inte kom ut mer smuts. Den blev bättre, men inte bra. Lite rassel fortfarande.

Sedan var jag in till MC-firman och sträckte upp dem för att de sabbat skruvar när de försökte byta sträckare (men inte lyckades..). De var väldigt vänliga och gav mig den nya sträckaren...

Den är inte exakt likadan som den gamla, utan är förbättrad. Och den gör ett bättre jobb. Den gamla lär vara armeringsjärn i Kina vid det här laget... :rolleyes:

Jag minns inte vilken olja jag hällde i förra gången, så jag får se vad som händer nu när jag tippar i ny.
 

Mats F

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2017
Ort
Öland!
Hoj
CBR1000F 1988
Hur länge sen var det du bytte hydraulvätska till kopplingen?

Intressant tips! :) Det var iofs ett tag sedan vätskorna byttes, ska man ju göra sånt också...

Fast, min slirar inte vid lugn körning. Det var bara vid max acc som jag noterade att den plötsligt slirade.
 

DanHam

DanHam
Gick med
18 Mar 2019
Ort
Kävlinge
Hoj
-78 Honda CX500, -81 Honda CB750, -82 Honda CB900F2, -02 Honda Transalp, -10 Honda Varadero XL1000VA, -87 Honda CBR1000F
Hej, jag har köpt en CBR1000F -87:a i stort behov av renovering. Den har varit avställd i mer än 10 år och besiktigades senast 2008. Läckage i höger gaffelben var domen då, sen blev den ståendes. De sista 3 ägarna har inte gjort ett dyft mer än köpt den och låtit den stå i garaget bara. ”Suck”
Hur som helst jag försöker väcka liv i denna tråd igen så vi kan utbyta lite erfarenhet.
Jag är 58 år och har kört hoj till och från i 30 år. Jobbade lite extra på Oves Motor i Olofström när det fanns på 70- 80-talet.
Nu undrar jag om någon har delar till en-87-88:a att sälja, eller annat av intresse.
Skriv en rad och berätta lite.

Soliga hälsningar från Dan:rock
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top