Honda CBR1000RR Superbike Close To 215 HP

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Bingo skrev:
Tro fan den kommer att rocka! Frågan är om den kommer att rocka mest. Det finns många rockiga bågar där ute. Bara ett HRC dock. De brukar kunna nå dit de vill.

Om vi säger som såhär, nästa års serie av 1000cc gathojsracers oavsett märke, kommer vara riktiga jäkla monster.
Sen vad gäller wsbk och ama-cyklarna vet man ju inte riktigt vad som kommer hända ännu. Honda verkar ju mer eller mindre alltid kunna ta sina hojar och förare till gränserna vad som är möjligt. Sen är de andra inte långt efter och inte heller sällan före..

Men som vanligt, jag skiter i sunkiga gathojar, produktionsracers och motogp är det som gäller :banana :yoparty
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Appappapp!! :mattias

998 fabriksmotorer skiljer sig inte nämnvärt från motorerna som Hodgson å Xaus körde i sina 999'or i år.. :fakta Att den ena motorn skulle vara modernare än den andra är snack, det är i princip samma motor (finlir på kammar, kolvar, portar osv kanske skiljer)..

Amullo har som vanligt inte läst på sin historia... Quattrodesmo-motorn föddes till Bol d'Or '86, insprutning redan från början, inte först 10 år senare..

/B
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Om nu Honda öht kommer till start i VM. Det är inte alls säkert....

Dessutom har det hänt mer än en gång innan att just superbikehojar av någon anledning har haft vevaxeleffekt i angivelserna. Exvis Corsers hoj hade enligt Ducati 168 hästar 1995.....
 

PL

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Tillfälligt hojlös
Chris Ash skrev:
Om nu Honda öht kommer till start i VM. Det är inte alls säkert....

Är det bara jag som tycker att VM känns ointressant tills nästa år?
Jag tycker att eurosport kan visa AMA istället! (det kanske inte är så enkelt med tillstånd och sånt men ändå)
 

usling

WROOOOOOOOOOM
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Ystad omr,,,staden i vinden
Hoj
R1-2004...blå med TWR-Performance kolfiber system.
Inget e nytt??

Nyteknik skrev:
Exakt. Inget nytt under solen med andra ord. Gäller även Hondan.


Alltså ibland så förvånas jag....
Tycker du/ni att det inte är något nytt med varken hondan eller Ducatin?
Har du nån aning om vilken finmekanik det krävs för att lyfta ut nästan F1 siffror räknat per liter?
Samt att motorerna ska hålla ihopa under flera tusen mils körning?
Jag vet att Ottomotorn är ca 120 år gammal, men där slutar likheterna!
Ducatin kom ut med 998 som hade dom nya topparna monterade.
Motorn kallas för Testatretta o gav mkt mer effekt i kombination med aningen mer kubuk.

Sedan på den nya 999 så används för första gången optiskt överföring i stället för de vanliga traditionella el kablarna.

Honda i sin tur har t.e.x. gjort ee aktiv elektronisk styrdämpare, som ändrar sitt motstånd beroende på körningen...

Sedan vill jag att vi ska ta med vikten på dessa bjässar som nu väger mindre än vad en 400cc gjorde för ca 10 år sedan..
Inser ni inte hur mkt som teknikerna sitter o kliar sig i huvudet för att lösa: låg vikt kontra hållbarhet...

Tycker ni inte sånt t.e.x. är inovativt?

Vissa människor är djävligt kräsna.....
/ Usling
 

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös! :(
usling skrev:
Alltså ibland så förvånas jag....
Tycker du/ni att det inte är något nytt med varken hondan eller Ducatin?
Har du nån aning om vilken finmekanik det krävs för att lyfta ut nästan F1 siffror räknat per liter?
Samt att motorerna ska hålla ihopa under flera tusen mils körning?
Jag vet att Ottomotorn är ca 120 år gammal, men där slutar likheterna!
Ducatin kom ut med 998 som hade dom nya topparna monterade.
Motorn kallas för Testatretta o gav mkt mer effekt i kombination med aningen mer kubuk.

Sedan på den nya 999 så används för första gången optiskt överföring i stället för de vanliga traditionella el kablarna.

Honda i sin tur har t.e.x. gjort ee aktiv elektronisk styrdämpare, som ändrar sitt motstånd beroende på körningen...

Sedan vill jag att vi ska ta med vikten på dessa bjässar som nu väger mindre än vad en 400cc gjorde för ca 10 år sedan..
Inser ni inte hur mkt som teknikerna sitter o kliar sig i huvudet för att lösa: låg vikt kontra hållbarhet...

Tycker ni inte sånt t.e.x. är inovativt?

Vissa människor är djävligt kräsna.....
/ Usling

WORD! :yoparty

Men när tillverkarna skaffar svarta ramar och seatpipes, då jävlar tycker folk att de är innovativa! BAH!
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
usling skrev:
Alltså ibland så förvånas jag....
Tycker du/ni att det inte är något nytt med varken hondan eller Ducatin?
Har du nån aning om vilken finmekanik det krävs för att lyfta ut nästan F1 siffror räknat per liter?
Samt att motorerna ska hålla ihopa under flera tusen mils körning?
Jag vet att Ottomotorn är ca 120 år gammal, men där slutar likheterna!
Ducatin kom ut med 998 som hade dom nya topparna monterade.
Motorn kallas för Testatretta o gav mkt mer effekt i kombination med aningen mer kubuk.

Sedan på den nya 999 så används för första gången optiskt överföring i stället för de vanliga traditionella el kablarna.

Honda i sin tur har t.e.x. gjort ee aktiv elektronisk styrdämpare, som ändrar sitt motstånd beroende på körningen...

Sedan vill jag att vi ska ta med vikten på dessa bjässar som nu väger mindre än vad en 400cc gjorde för ca 10 år sedan..
Inser ni inte hur mkt som teknikerna sitter o kliar sig i huvudet för att lösa: låg vikt kontra hållbarhet...

Tycker ni inte sånt t.e.x. är inovativt?

Vissa människor är djävligt kräsna.....
/ Usling


Goddag yxskaft. Läs inläggen och försök förstå dem innan du postar dina egna.

Hondan är ungefär lika innovativ som nya ZX-10 eller nya R1. Det är magstarkt/okunnigt att kritisera 998 för att vara en konstruktion från 60-talet i ena andetaget och kalla CBR 1000 RR för ny i det andra.

Att utvecklingen går framåt har nog inte undgått någon och är förstås bra för oss som köper motorcyklar. Eller datorer. Eller strykjärn. Utvecklingen går tack och lov framåt och inte tvärtom.

Är det inte ganska blåögt att tappa hakan inför Hondas "aktiva styrdämpare" som är en kopia av en tio år gammal Öhlinsprodukt?
 

usling

WROOOOOOOOOOM
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Ystad omr,,,staden i vinden
Hoj
R1-2004...blå med TWR-Performance kolfiber system.
Hondan är ungefär lika innovativ som nya ZX-10 eller nya R1. Det är magstarkt/okunnigt att kritisera 998 för att vara en konstruktion från 60-talet i ena andetaget och kalla CBR 1000 RR för ny i det andra.

Att utvecklingen går framåt har nog inte undgått någon och är förstås bra för oss som köper motorcyklar. Eller datorer. Eller strykjärn. Utvecklingen går tack och lov framåt och inte tvärtom.

Är det inte ganska blåögt att tappa hakan inför Hondas "aktiva styrdämpare" som är en kopia av en tio år gammal Öhlinsprodukt?[/QUOTE]



Så du menar att Öhlins har haft en elektronisk aktiv styrdämpare som är jämnförbar med Hondas nya?

Samt som har suttigt orginalmonterad från start?
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
usling skrev:
Så du menar att Öhlins har haft en elektronisk aktiv styrdämpare som är jämnförbar med Hondas nya?

Samt som har suttigt orginalmonterad från start?

Denna lanserade Öhlins för ungefär 46 år sedan. God jul!
 

Bifogat

  • mc_sd_mx.jpg
    mc_sd_mx.jpg
    6.7 KB · Visningar: 86

Dino Velvet

#2702
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Sölvesborg
Hoj
Ingen
998

998:an är kanske "gammal" i jämförelse med MotoGP hojarna, men lita på att det inte sitter något gammalt skit i dom hojar som gick i Superbike. Den var ju en vinnarhoj -03 i alla fall. Att den sen är snyggare än 999 gör ju inget...
 

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lusasken
Hoj
Trehundra kubikare
OlleR6 skrev:
Men den där ställer väl inte in sig själv när det börjar gå fortare?

ni pratar nog om olika saker nu....
öhlins styrdämparen är helt mekanisk/hydralisk och hastighetskänslig på så sätt att den dämpar när du får ett plötsligt snabbt styrslag/wobbel men dämpar mycket lite vid normala styrutslag.

nya hondan har kanske nått system som går efter hur fort man kör i km/h?
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Nyteknik skrev:
Du menar progressiv? Med all säkerhet är den som alla annan stötdämpning det. Hondas "innovativa" bidrag till oss är elektroniken.
Vad gör elektroniken då? Som jag förstod det när jag ögnade igenom en text så blev det större motstånd i stötdämparen ju fortare det gick, det är väl något annat än progressiv fjädring?
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
OlleR6 skrev:
Vad gör elektroniken då? Som jag förstod det när jag ögnade igenom en text så blev det större motstånd i stötdämparen ju fortare det gick, det är väl något annat än progressiv fjädring?

Det spelar ingen roll; skit i om hojen har adaptiv elektronik för styrdämpningen, kassettväxellåda och rejsanpassad kylare från fabrik, det är skit ändå.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
OlleR6 skrev:
Vad gör elektroniken då? Som jag förstod det när jag ögnade igenom en text så blev det större motstånd i stötdämparen ju fortare det gick, det är väl något annat än progressiv fjädring?

Det är väl styrdämparen som är elektrisk, inte stötdämpningen?

Progresiv fjädring är att fjäderkraften ökar mer än proportionligt i förhållandet till hoptryckningen; krävs alltså en gradvis ökande kraft för att deformera fjädern. Dom flesta fjädrar uppvisar progressivitet som Nyteknik säger!
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
valmers skrev:
Det spelar ingen roll; skit i om hojen har adaptiv elektronik för styrdämpningen, kassettväxellåda och rejsanpassad kylare från fabrik, det är skit ändå.
Jag tycker det är viktigt när jag ska toura fram å tillbaka till frankrike flera gånger i sommar, för de e just touring den e bra på, eller har jag förstått det fel? ;)

Axxexs skrev:
Det är väl styrdämparen som är elektrisk, inte stötdämpningen?

Antagligen så, lär mig hur det fungerar!
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
valmers skrev:
Det spelar ingen roll; skit i om hojen har adaptiv elektronik för styrdämpningen, kassettväxellåda och rejsanpassad kylare från fabrik, det är skit ändå.
Känns lite som att diskussionen har ballat ur i likhet med alla märkesdiskussioner. Kylaren är imponerande, kassetväxellåda vet jag inte vad det är men det låter fräckt som satan - går säkert hem vid korvmojjen, så då köper vi det - men elektronisk styrdämpare låter väldigt keff! Vad är det den skall åstadkomma som inte en vanlig styrdämpare fixar? Alltså vilket problem adresserar den?
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Man kan kalla det adaptiv elektronik, progressiv dämpning eller något annat fint. Min enkla poäng är att Öhlins lanserade en styrdämpare med placering på gaffelkronan för ca 10 år sedan. Att Hondas reagerar på elektroniska impulser istället för mekaniska är kanske en förbättring. Det återstår att se.

På tal om bra idéer tycker jag Kawasakis att dra ramen över istället för runt motorn är en typisk sådan. Verkar ju mycket trevligt med en radfyra med lika tight och fin körställning som en twin.
 

Bifogat

  • trams.jpg
    trams.jpg
    16.4 KB · Visningar: 190
  • öhlins.jpg
    öhlins.jpg
    6.7 KB · Visningar: 100
  • zx.jpg
    zx.jpg
    87.9 KB · Visningar: 66

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Nyteknik skrev:
På tal om bra idéer tycker jag Kawasakis att dra ramen över istället för runt motorn är en typisk sådan. Verkar ju mycket trevligt med en radfyra med lika tight och fin körställning som en twin.

Undrar om man tycker detsamma på verkstan... Har inte ZX12 eller nån av dom modellerna en liknande lösning? Servicevänlighet hade man tydligen glömt bort i det fallet..

/B
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top