Hört om ngt Bridgestone med tre zoner.
Ngn som har erfarenhet eller finns det bättre alternativ ??
Välkommen till sporthoj!
Är det miltal du vill ha har jag inte fått mer mil ur något däck än Michelins sporttouringdäck. Pilot Road2 gick hundratalet mil längre än Dunlop Roadsmart som dessutom tappade märkbart i fäste halvägs i slitaget, ffa i regn och kyla. Kör Pilot Road 3 nu och har mellan tummen och pekfingret samma slitage som PR2. Flera tillverkare har däck med "zoner" där mitten är hårdare och klarar mer slitage än sidorna där fäste är viktigare. Michelindäcken är sådana med.
Ska du köra tidig/sent på säsongen eller i regn är PR3 bästa däcken. Michelin är kungar på kalla/våta underlag (som vi börjar få nu). Annars för varmare väder har Bridgestone ett nytt sporttouringdäck som verkar intressant. När det är kallt eller blött verkar det från testerna vara så att inget annat däck kommer nära Michelin PR3 i fäste både sidledes och ish vid inbromsning i väta/svalare temp.
På sommaren däremot kör jag ett sportigare däck med högre arbetstemp i gummit. (Kör lite bana + att värmen i vägarna räcker till för att nå arbetstemp på däcken även vid normal körning. Kör totalt upp ca 2-3 uppsättningar per säsong.)
Ett däck jag inte testat, men nog kör som sommardäck nästa sommar är Bridgestones nya BT-016 Pro. Det är ett "flerzonsdäck". Förväxla inte med föregångaren BT-016. Att jag inte kör Michelin PR2/PR3 på sommaren är att de överhettar och blir lite sliriga på bana när det är högsommar och hett eftersom deras arbetstemp är så låg.
Touringalternativet till BT-016(pro) heter BT-023. Har inte kört dem.