Honda CBR1100XX SUPERBLACKBIRD-tråden

Thomsongun

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2010
Ort
kristianstad
Hoj
749 2004
Photo 2012-05-26 15 07 58.jpg

Då är man äntligen ägare till en svart blackbird 97 =)! Med detta följer givetvis lite frågor.

1, Var köper jag bästa packväskor, till bäst pris, givetvis enligt ert tycke.
2, Vilket system har ni till era blackbirds, ackra, leo, mm?
3, Något som jag borde tänka på/göra med hojen så fort som möjligt?

Tack på förhand!
 

Newbornkano

Ny medlem
Gick med
18 May 2009
Ort
Trosa
Hoj
GSX 1400 -03
Då får man gratulera till ett bra köp.. många roliga mil väntar.
Packväskor är jag dålig på.. mitt GIVI-system satt på när jag köpte min BB.
Har Leo Vince SBK - underbart ljud.
Skulle höja bakdelen med en 5-6 mm bricka. Finns att köpa på bla John Bike Bits, eller Jaws från england. Lätt att göra själv. Kankse byta till mindre blinkers bak.. om du ska ha packväskor. En del system tar i orginalblinkers. Har en Öhlindämpare bak... mkt nöjd men dyrt.
 

holland

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2011
Ort
södertälje
Hoj
Blackbird ´00
Hej
Liftar tråden med lite tråkigt anledning : har precis skaffat mig en Blackbird igen (min andra) och på premiärturen idag fick jag motorstop strax utanför Trosa. Blackbirden som är så känt för att va en bra hoj dog plötsligt och där stog jag vid vägkanten med en ny inköpt hoj, ganska tråkigt:(. Men tur att det finns olika forum så man kan slänga i en råd och förhoppningsvis kan få lite tips och råd. Jag startade hojen i Hölö på eftermiddag utan problem, åkte till Trosa och va där 10 min och sen skulle jag åka men nix, hojen stendöd. Fick lite starthjälp av en trevligt Trosbo men efter 1 mil började hojen hosta lite och sen dog den, kan ju tillägga att varvräknaren och hastighetsmätaren också hade kastad in handduken. Efter lite sökande på nätet kom jag fram till att den kan va ladningsregulator, kan det stämma??
Jag vill förstås åka så snart så möjligt och känner mig väl illa tvungen att lämna in den på MC hörnan för att få ordning . Är det någon som känner igen det här få man gärna reagera. Fick för övrigt skjuts hem av en trevligt mc snubbe, det är ju så trevligt när vi hoj-åkare hjälper varann:)
 

wesse74

wesse
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Bredbyn
Hoj
Honda CBR 1000F -96
Hej
Liftar tråden med lite tråkigt anledning : har precis skaffat mig en Blackbird igen (min andra) och på premiärturen idag fick jag motorstop strax utanför Trosa. Blackbirden som är så känt för att va en bra hoj dog plötsligt och där stog jag vid vägkanten med en ny inköpt hoj, ganska tråkigt:(. Men tur att det finns olika forum så man kan slänga i en råd och förhoppningsvis kan få lite tips och råd. Jag startade hojen i Hölö på eftermiddag utan problem, åkte till Trosa och va där 10 min och sen skulle jag åka men nix, hojen stendöd. Fick lite starthjälp av en trevligt Trosbo men efter 1 mil började hojen hosta lite och sen dog den, kan ju tillägga att varvräknaren och hastighetsmätaren också hade kastad in handduken. Efter lite sökande på nätet kom jag fram till att den kan va ladningsregulator, kan det stämma??
Jag vill förstås åka så snart så möjligt och känner mig väl illa tvungen att lämna in den på MC hörnan för att få ordning . Är det någon som känner igen det här få man gärna reagera. Fick för övrigt skjuts hem av en trevligt mc snubbe, det är ju så trevligt när vi hoj-åkare hjälper varann:)

Ett vanligt fenomen även i fordonskretsar, det första som laggar när laddningen ballar ur är varvräknaren och indikeringslampor :) Alla vi Hondaägare oavsett modell och storlek kan nog kallt räkna med att regulatorn ger upp nån gång under hojens livstid, sen kan ju många av oss ha tur att inte bli drabbad själv då den kan va bytt lr så byter vi hoj och reg. ger upp sen :) Som det mest troligt hänt för dig :)

Men nu kan det ju bra bli bättre :)
 

wesse74

wesse
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Bredbyn
Hoj
Honda CBR 1000F -96
View attachment 362468

Då är man äntligen ägare till en svart blackbird 97 =)! Med detta följer givetvis lite frågor.

1, Var köper jag bästa packväskor, till bäst pris, givetvis enligt ert tycke.
2, Vilket system har ni till era blackbirds, ackra, leo, mm?
3, Något som jag borde tänka på/göra med hojen så fort som möjligt?

Tack på förhand!

SW-Motch har Quicklock som är ett fäste som du lätt plockar lös från hojen med snabbskruvar och på detta fäste kan man med rätt sats montera KAPPA/GIVI-väskor :) Jag personligen anser att KAPPA har rejälare, snyggare, tätare och mer förtroendeingivande väskor än GIVI och allright.eu säljer KAPPA i Sverige via återförsäljare som återfinns på hemsidan. Jag tror det i Europa finns iaf 4st olika märken av väskor med samma fästen som GIVI och KAPPA, men har inte funnit nån som säljer i Sverige. Har för mig att GIVI har nån form av snabbfäste till Wingracket till Blackbirden, har dock inte sett detta irl nån gång :) Men tanken kittlar att kunna ha en fullklädd tourer idag och sen ikväll när brudarna ska impas en nattsvart best i sportstil :D
 

vongustaf

gillar vänstersvängar....
Gick med
20 Jul 2011
Ort
Eskilstuna
Hoj
Blackbird -97
Halloj... Tänkte komma med ett tips till Er som tänkt prova Biltemas MC olja.... Gör inte det... Provade det nu i Min hoj och det passade inte. Klonkar ordentligt i låda samt lite ventilljud.... :smasha
 

holland

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2011
Ort
södertälje
Hoj
Blackbird ´00
Några dygn senare utan hoj-åkning här jag nästa fråga till er som vet, har fått tag i en laddningsregulator från mc skrot, några hundralappar med garanti så det känns helt ok.
Fick den idag med posten, bytte den och vad fa..n ingen skillnad på spänningen.
Har fortfarende ca.12.4- 12.5V på tomgång. Nytt batteri, bytt regulator då bli väl nästa steg generator. kanske en dumm fråga till er som vet men vill endå ställa frågan, vart hittar jag den?
Tack på för hand
 

vongustaf

gillar vänstersvängar....
Gick med
20 Jul 2011
Ort
Eskilstuna
Hoj
Blackbird -97
Blir det någon skillnad på ladd när Du gasar upp till ca 3000 rpm ?? generator tycker jag låter lite långsökt. sädår spontant
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
12-12,5 V på tomgång låter väl ganska OK tycker jag.
Har för mig att generatorn ska ge en 13-14 V på typ 5000rpm eller något sådant.
Borde stå i handboken på specifikationer hur mycket den ska ladda vid vilket varv.
 

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
Min CCT/kamkedjespännare har sagt upp sig. Är det nån som har en ny liggandes?
 
Gick med
12 Feb 2007
Ort
kristianstad
Hoj
Superduke -09
Har ett G.P.R avgassystem från Italien till salu om någon behöver till sin blackbird.

Passar med centralstöd.
4-2 tri-oval modell. Snyggt!
Rostfritt med bra ljud.

Har original kartong och tillbehör!
Inköpt för 2 mån sedan. Kört knappt 50 mil.
Säljes pga kommit över ett 4-1 för en vettig peng.

Säljes för 3500kr (halva nypriset)
Bilder finns vid intresse!
 
Gick med
12 Feb 2007
Ort
kristianstad
Hoj
Superduke -09
Alltid någon som ska vara värst :)

Finns kanske anledning till att gpr kostar 7,5 papp nytt och danmoto:va kostar 1600, låter otroligt billigt iaf!

Återkom med recension över ljudet och flödet så kanske man kan köpa en extra uppsättning! :tummenupp
 

regenius

....fittipaldi
Gick med
6 Jul 2011
Ort
Mellan Kungsbacka och Varberg
Hoj
-02 CBR1100XX Trast
Några dygn senare utan hoj-åkning här jag nästa fråga till er som vet, har fått tag i en laddningsregulator från mc skrot, några hundralappar med garanti så det känns helt ok.
Fick den idag med posten, bytte den och vad fa..n ingen skillnad på spänningen.
Har fortfarende ca.12.4- 12.5V på tomgång. Nytt batteri, bytt regulator då bli väl nästa steg generator. kanske en dumm fråga till er som vet men vill endå ställa frågan, vart hittar jag den?
Tack på för hand

Är där själv! Det bara klickade i reläet när jag skulle starta. Har kollat i Haynes och där står det en massa intressanta grejer. Felsökning enligt följande.
1. Se till så att batteriet är fulladdat (manuellt)
2. En amperemeter och en frisk generator/regulator skall ge mellan 14,7 - 15,5 V 5000 rpm.
....om inte maila mig så får du en kopia på texten :på vilka värden som de olika komponenterna skall ha.... trail an error kan bli dyrt då man bara byter i blindo.

Servicemanualen kan du hämta här:
http://www.carlsalter.com/download.asp?p=876
 
Last edited:

vongustaf

gillar vänstersvängar....
Gick med
20 Jul 2011
Ort
Eskilstuna
Hoj
Blackbird -97
Gick med
12 Feb 2007
Ort
kristianstad
Hoj
Superduke -09
Här finns ett ljudprov. Jag har mitt på väg hem nu.
]

Hoppas du slipper tullen då :) antar att du beställd från USA?
Lät ju mysigt. Förmodligen ej godkända för besiktning men det är ju lätt fixat!
Frågan är hur länge dem håller innan dem börjar rosta :)
Blir kanske ett par sådana för nästa säsong!
 

vongustaf

gillar vänstersvängar....
Gick med
20 Jul 2011
Ort
Eskilstuna
Hoj
Blackbird -97
nej från kina... och tull är från 2300 (tror jag)
Sedan finns det insats att köpa till vilket jag ska göra till nästa besiktning och kolla om det går...
 
Gick med
12 Feb 2007
Ort
kristianstad
Hoj
Superduke -09
Du har då tänkt på allt! :tummenupp

Det enda som återstår nu är att namedroppa sidan du beställde från??
Och om de var ebay så länka till säljaren/hemsidan!
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top