Honda CBR1100XX SUPERBLACKBIRD-tråden

vongustaf

gillar vänstersvängar....
Gick med
20 Jul 2011
Ort
Eskilstuna
Hoj
Blackbird -97
Köpte mig ett nytt batteri till hojen satte i det fulladdat och starta upp den... Allt funka perfekt.
Nu 5 dagar senare ska jag starta upp den igen... Nu toktomt i batteriet. Någon som har haft samma problem på en blackbird och kan tipsa vad som kan vara fel? Något som ligger och drar strömming för mig?
 

oden68

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2010
Ort
åmål
Hoj
1997, Honda CBR 1100 Blackbird
Vet att laddrelät kan krångla på den.
Det är väl den och cct:n som man behöver byta + olja,filter så funkar dom för evigt!
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Har den stått still i 5 dagar och batteriet är slut så är det något som drar tjuvström av någon anledning.
Är det något som är inkopplat i efterhand på den?
 

vongustaf

gillar vänstersvängar....
Gick med
20 Jul 2011
Ort
Eskilstuna
Hoj
Blackbird -97
Ingenting extra är inkopplat. Det är det som är så konstigt. För inget ska väl tjuva om man inte har tändning på. Förutom klockan kanske.
 

wesse74

wesse
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Bredbyn
Hoj
Honda CBR 1000F -96
Ingenting extra är inkopplat. Det är det som är så konstigt. För inget ska väl tjuva om man inte har tändning på. Förutom klockan kanske.

Testa att sätta en multimeter mellan - på batteriet och chassijord, om den ger utslag så har du en förbrukare (vilket du borde ha iom klockan) :D Sen kopplar du ifrån pryl efter pryl tills det inte rörs alls på instrumentet, då ser du vad som gjorde utslaget och voila :tummenupp
 

vongustaf

gillar vänstersvängar....
Gick med
20 Jul 2011
Ort
Eskilstuna
Hoj
Blackbird -97
Provade nu med en multimeter.. Lite osäker på hur man använder den på rätt sätt gjorde jag så här: mätte upp nyladdat batteri 14,68 V. Tog sedan + på batteriet till chassi. På 30 sekunder gick det ned till 14,65. Frågan är då hur mycket det ska förbruka enligt ok förbrukning. Men jag tycker att det sjunker för snabbt med den kompetens jag besitter inom el kunskap... Vilket inte är mycket. Det enda jag bytt är bakljuset. Det är nu ett ledljus.
 

wesse74

wesse
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Bredbyn
Hoj
Honda CBR 1000F -96
Provade nu med en multimeter.. Lite osäker på hur man använder den på rätt sätt gjorde jag så här: mätte upp nyladdat batteri 14,68 V. Tog sedan + på batteriet till chassi. På 30 sekunder gick det ned till 14,65. Frågan är då hur mycket det ska förbruka enligt ok förbrukning. Men jag tycker att det sjunker för snabbt med den kompetens jag besitter inom el kunskap... Vilket inte är mycket. Det enda jag bytt är bakljuset. Det är nu ett ledljus.

Som du mätte säger absolut ingenting, enda sättet du kan mäta för att se om det drar tjuvström är att koppla bort minuspolen och sätta multimetern mellan polen på batteriet och jordpunkt i chassi. Om det då (trots att allt är avstängt och klockan bortkopplad) ger ett utslag på display så har du krypström. Lycka till :tummenupp

Om du vill kolla batteriets kondition så måste du köpa ett spec. instrument för att belasta och se hur djupt spänningen faller, du har ett sprillans nytt batteri så du bör inte ha några såna probs....
 

vongustaf

gillar vänstersvängar....
Gick med
20 Jul 2011
Ort
Eskilstuna
Hoj
Blackbird -97
Vad ska multimetern stå på då? V,A,ohm?
Satte jag mätpunkter på minuspol och chassi hade jag 14,5 på mätaren i V läge.
 

wesse74

wesse
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Bredbyn
Hoj
Honda CBR 1000F -96
Hmmm, det var skumt. Med alla säkringar borta ska det bli noll på displayen, om klockan är urkopplad villsäga. Det ska inte kunna gå spänning där om inte det drar tjuvström. Slut på uppslag nu faktiskt så jag hoppas du kan få mer hjälp av nån mer påhittig......
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Kolla så det bara sitter en anslutning på plusspolen (den röda tjocka som går in i säkringsboxen) så du inte även har flera direkta anslutningar direkt på batteriet. Typ eftermonterade saker som drar mer än enstaka ampère på topp vilket gör att de inte kan sättas på en säkring i boxen utan risk för överbelastning. På fugge-varianten finns en extra oanvänt säkringssäte om jag inte minns fel, så eftermonterat kan ju se ut som om det är fabriksmonterat.. Skitsamma för felsökningen dock.

Med allt avstängt så mäter du i de tomma säkringshållarna. Ställ multimetern på ampereintervall som motsvarar säkringen och mät över vardera klämfäste. De ställen som ger utslag drar ström från ditt batteri när hojen står.

Läs sedan i locket vilka grejer som är kopplade till den säkringen och felsök vidare. Koppla ur en sak i taget och mät. Om mätaren slutar ge utslag har du hittat grejen som drar ström. Om utslaget sänks har du hittat en sak men det finns fler. Fortsätter det ge utslag när allt är bortkopplat har du en sidoinkoppling på denna matning ut - följa sladdarna. Det kan även vara skadad sladd som ligger mot chassit och ger krypström. Eller så är det säkringsboxen som har krypström. Kanske smuts eller varför inte överslagschans med extra mycket kopparpasta från någon med überkontaktsvårigheter. Något som sedan skapat en brygga när det runnit ut över plasten mellan kontaktytorna då det varit varmt och pastan flytande. Ett säkringssäte ska mao vara rent och utan klet. Dunstande kontaktspray eller elektronikrengöring fixar oxider (den pläterade metallen är avmattad istf blank.)

Felsök varje grej sedan. Kan vara skit som leder från den skärmade (pluss-) anslutningen vidare ut i chassit eller direkt över till den andra anslutningen. Grejen kan vara paj inuti.

Batteriet kan även leda direkt på utsidan mellan polerna om det är skitigt. Ish batterier som inte är underhållsfria där spillt smuts med intorkat batterivatten leder nog för att dränera på sikt. Polfett är korrosionsskydd till UTSIDAN på batteriskon (smörj när den sitter på mao) och eventuell jordfläta. Inte på ytan mellan polerna och skon. Här är kopparpasta varken snyggt eller vettigt. Höjer nog värdet en smula på ett uttjänt batteri. Men svårt att få tillbaka på andrahandsmarknaden som är rätt tuff.. ;)

Sista saken är att kolla med multimetern att varje "inblandad" kabel är hel. Elschema och färgseende är bra. Koppla ur sladdarna i båda ändar innan du mäter annars kan flera sladdar vara ihopkopplade via någon krets och då hittar du inte rätt sladd lika lätt. Före den amatörvänliga multimeterns ankomst använde man en lampa i en sockel (typ från en instrumentpanel på en bil) och två sladdar tillsammans med fordonsbatteriet för att mäta upp kabel.

Hittar du ett kabelbrott ska du kolla så den inte gått varm och smält isoleringen. Är den det minsta styvt eller ihopsmält ska det bytas, om du inte vill öka chansen till nya problem eller rentav brand. Byt till samma minst samma grovlek på den defekta kabeln. Gå aldrig ner i grovlek. Undvik att skarva utan byt hela längden. Den gamla kabeln kan dra in den nya om du lägger dem parallellt och virar lite ståltråd eller tunn kraftig tråd och sätter lite tejp som nötningsskydd under kabelstamspassagen. Har du kommit såhär långt ska du säga rakt ut till dig själv: Fordonsel - det är ju riktigt, riktigt kul!

Skämt åsido - gör det noga så slipper du nytt strul på just denna del. Känn hur tillgivenheten mellan dig och hojen stigit en smula under operationen. Håll denna känslan borta från skeptiker i din närhet. De förstår inte sånt här med känslor för döda ting som likt levande kritter behöver vårdas. Klent att bara kunna relatera emotionellt till sånt med eget känsloliv! Skyll inte på mig sedan om du inte hållit klaffen om uppenbara saker som detta! :rolleyes:
 
Last edited:

vongustaf

gillar vänstersvängar....
Gick med
20 Jul 2011
Ort
Eskilstuna
Hoj
Blackbird -97
Nu har jag kollat. Endast ordinarie kabel från + till säkringsbox.
I säkringsboxen får jag inget utslag alls när jag mäter som Du beskriver.
Tillbaks på ruta 1 då.
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Skulle det inte kunna vara en dålig jordpunkt nåogonstans som drar ut batteriet?
Har den stått varmt eller kallt? LED bakljuset du satt dit, satt det där förra sommarn utanproblem eller det är monterat under vintern?
 

vongustaf

gillar vänstersvängar....
Gick med
20 Jul 2011
Ort
Eskilstuna
Hoj
Blackbird -97
Ledljuset har suttit på halva förra säsongen.
Den har stått i kallförråd.jag får ta nästa helg för riktigt grundlig check...
Startrelät har glappat lite. Kanske kan vara det.


NU HAR DET PÅ 24 TIMMAR DRAGIT 0,4 V FRÅN 14,3 NED TILL 13,9
KAN DET VARA NORMAL NEDGÅNG?
 
Last edited:

vongustaf

gillar vänstersvängar....
Gick med
20 Jul 2011
Ort
Eskilstuna
Hoj
Blackbird -97
Ok skulle starta hojen nu. Nytt batteri är det. 13,8 v när jag försökte så smattrede det barai startrelät. Mycket lustigt tycker jag. Ett helt nytt fel.
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
kanske korkad fråga!! Men du har Väl haft underhålls laddning på Hela tiden?? Om inte så kan jag med säkerhet säga att det är därför Batteriet är/blir urladdat,, Kall garage dippar ju en hel del i grader.. Har och har alltid haft mina hojar i kall garage. Kopplade ur 990 i fem sex dagar o va tvungen o dra igång med extra stöm. Vissa hojar (=Ktm .m.m) Kräver full kräm för att starta. Nu (när c-tecen är inkopplad) Går den igång direkt.. Hade samma problem me Husabergen (motard) Nytt batteri!! En vecka stod den sen :gråta. Hade bara en laddare då... Jag kan ju ha jävligt,, fel nu men bara min tanke. Lycka till. Du skrev att det smattra i start Relät,, Då vet jag att det är för lite kräm...Om du inte redan har C-Tec laddare inkopplad skaffa en låt stå två tre dagar så kan jag Nästan :tungan garantera att allt ordnar sig... :tummenupp
 
Last edited:

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
kanske korkad fråga!! Men du har Väl haft underhålls laddning på Hela tiden?? Om inte så kan jag med säkerhet säga att det är därför Batteriet är/blir urladdat,, Kall garage dippar ju en hel del i grader.. Har och har alltid haft mina hojar i kall garage. Kopplade ur 990 i fem sex dagar o va tvungen o dra igång med extra stöm. Vissa hojar (=Ktm .m.m) Kräver full kräm för att starta. Nu (när c-tecen är inkopplad) Går den igång direkt.. Hade samma problem me Husabergen (motard) Nytt batteri!! En vecka stod den sen :gråta. Hade bara en laddare då... Jag kan ju ha jävligt,, fel nu men bara min tanke. Lycka till. Du skrev att det smattra i start Relät,, Då vet jag att det är för lite kräm...Om du inte redan har C-Tec laddare inkopplad skaffa en låt stå två tre dagar så kan jag Nästan :tungan garantera att allt ordnar sig... :tummenupp

Då har du dåliga batterier eller något som tjuvar ström.
Man behöver INTE ha laddning på jämt, det kan t.o.m vara dåligt för batteriet.

tudor.se.loopiadns.com/wp/wp.../Laddning-av-batterier.pd

Min Ktm startade för övrigt i Mars efter vinterförvaring med batteriet påkopplat (av lathet.)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ett batteri blir inte dåligt av att stå i kyla. Det mår faktiskt bra av att förvaras i kyla. Man behåller laddningen bättre och längre i kyla.
Ett batteri som förvaras i t.ex. -5 håller sin laddning bra mycket längre än ett batteri som står i +20.
Då pratar vi bara om förvaring.

När ett batteri används så skall det däremot ha en viss temperatur för att kunna leverera maximalt.
Det är där det skiljer.
Ett batteri som är -5 °C och du använder det, kommer att fungera sämre än ett batteri som är +20 °C.
Så det optimala sättet att förvara ett batteri som inte används en längre tid är att ha det ståendes i frysen, sen innan man använder det värma upp det till rumstemperatur.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top