Honda CBR600 startar inte!!!

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Inte någon hjälp men det där kopplingsschemat ser skumt ut, alt så ser jag inte alla kopplingspluppar. Fattar inte hur baklamporna tänds öht :D

ok... Hmmm... det är Haynes-manualens schema...
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag säger inte att det är så i Hondans fall, men på min sketna Yamaha som började missa och leva rövare efter jag vart torpederad på Bike Week 2019 så var det vippen som glappade. Men BARA över ca 10000 rpm och då jag snigla runt på banan. Det var omöjligt att återskapa felet i depån den gången.

Så jag körde med en kabel som jag rykte i och ur resten av år 2019.
Till 2020 så investerade jag i en svindyr vippbrytare som kostade mera än 1 timmes avlöning och no blev jag ltie förvånade då den j**la skiten lade av efter 2-3 dagar med. Men då lyckades jag återskapad den med hundratals ryckande i garaget.

2021 är det en kabel där igen...

Det jag vill säga till slut är, testa att ta bort vippströmbrytaren iaf.....ganska enkelt och billigt att prova utan.


Ska kolla!!!!:tummenupp
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
ok... Hmmm... det är Haynes-manualens schema...

Alltså ta min kommentar som en lekman som inte fattar kopplingsschema. Det kan bero på 1000 saker, bl.a. att jag inte ser saker som finns och att det är 20 år sedan jag läste kopplingsscheman, och då var det på kretskortsnivå :D
Det var mer, "fan det här borde jag kunna, varför fattar jag inte ens hur baklamporna lyser" ;)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Alltså ta min kommentar som en lekman som inte fattar kopplingsschema. Det kan bero på 1000 saker, bl.a. att jag inte ser saker som finns och att det är 20 år sedan jag läste kopplingsscheman, och då var det på kretskortsnivå :D
Det var mer, "fan det här borde jag kunna, varför fattar jag inte ens hur baklamporna lyser" ;)

Alltså... jag förstår PRECIS!!!! Jag står också ganska rådvill inför ett elschema!!!:tummenupp
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Alltså ta min kommentar som en lekman som inte fattar kopplingsschema. Det kan bero på 1000 saker, bl.a. att jag inte ser saker som finns och att det är 20 år sedan jag läste kopplingsscheman, och då var det på kretskortsnivå :D
Det var mer, "fan det här borde jag kunna, varför fattar jag inte ens hur baklamporna lyser" ;)

Frågan kvarstår dock, lyser baklamporna ? :va
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Frågan kvarstår dock, lyser baklamporna ? :va

Rätt irrelevant egentligen, det där är ju kopplingsschemat och jag misstänker att när hojen kom från fabriken så funkade bakljuset. Jag gissar att jag inte ser en kopplingspunkt någonstans i jordlinan (grön väl?) mellan lamporna bak.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Kabelbrott någonstans under tanken eller runt styrhuvudet? Det låter ju som glapp. Om det var kortis hade någon säkring gått. Oflyt om ni mätte kablarna just när det inte var glapp. Intermitenta fel är jobbiga.
Att felsöka genom att byta delar till tändningen är en metod så god som någon. I alla fall om man har en reservdelshoj. :tummenupp

Har du startmotorn kvar, hur kollar du om du har gnista?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Kabelbrott någonstans under tanken eller runt styrhuvudet? Det låter ju som glapp. Om det var kortis hade någon säkring gått. Oflyt om ni mätte kablarna just när det inte var glapp. Intermitenta fel är jobbiga.
Att felsöka genom att byta delar till tändningen är en metod så god som någon. I alla fall om man har en reservdelshoj. :tummenupp

Har du startmotorn kvar, hur kollar du om du har gnista?

Japp, startmotor finns. Och gnistan kollas med att rycka en tändkabel och stift mot jord. OCH med en tändkollare från Biltema. Och genom att bränslepumpen inte går (den pumpar när det finns tändning).
Och jag ska ta loss kabelhärvan från donatorhojen och byta den. Men jag/vi har mätt alla kablar, och vi anser att de är ok (de är inte av och de jordar inte).
 
Last edited:

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag skulle börja baklänges.
Säkert fungerande stift.
Tändkablar och hattar som är uppmätta inom spec.
Tändspolarna uppmätta primär och sekundär.
Spänning till tändspolar, kontakter, kablar osv.
Tändbox vad den nu heter på en sån hoj, spänningsmatning, kablar, kontakter
Givare, kablar, kontakter osv.
Alla brytare med påverkan på tändning. Sidostöd, tändningslås/brytare, osv.
Om det fortfarande inte är gnista när du kör runt motorn så är det nog gremlingar i systemet, du skulle ju inte mata dem efter midnatt!
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag skulle börja baklänges.
Säkert fungerande stift.
Tändkablar och hattar som är uppmätta inom spec.
Tändspolarna uppmätta primär och sekundär.
Spänning till tändspolar, kontakter, kablar osv.
Tändbox vad den nu heter på en sån hoj, spänningsmatning, kablar, kontakter
Givare, kablar, kontakter osv.
Alla brytare med påverkan på tändning. Sidostöd, tändningslås/brytare, osv.
Om det fortfarande inte är gnista när du kör runt motorn så är det nog gremlingar i systemet, du skulle ju inte mata dem efter midnatt!

Jo, och det är väl i princip det vi gjort. I den ordningen...:(
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Finns det något impulsrelä?
Som styr pumpen när det finns tändning.
Och sitter det i så fall ihop med en vevaxelgivare, som på en bilmotor?
Isåfall är ju den givaren viktig.
Bara en helt vild fråga/fundering.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Finns det något impulsrelä?
Som styr pumpen när det finns tändning.
Och sitter det i så fall ihop med en vevaxelgivare, som på en bilmotor?
Isåfall är ju den givaren viktig.
Bara en helt vild fråga/fundering.

Japp, det finns ett relä till filtret. Och det har vi bytt...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Och det har vi bytt...

Har du tankat diesel eller vatten, dvs vet du att har en bensinblandning som du försöker tända och inget annat?

När det begav sig och jag körde Stockholm Open (Strängnäs/Malmby) tog jag Sunoco-bensin från ett 200 liters fat där det fanns kondensvatten i botten. Gick JÄKLA taskigt, dvs inte alls.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Har du tankat diesel eller vatten, dvs vet du att har en bensinblandning som du försöker tända och inget annat?

När det begav sig och jag körde Stockholm Open (Strängnäs/Malmby) tog jag Sunoco-bensin från ett 200 liters fat där det fanns kondensvatten i botten. Gick JÄKLA taskigt, dvs inte alls.

Just nu försöker jag inte tända något alls, bara få en gnista....
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top