Honda CBR600 startar inte!!!

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Och nu provade hjälten Dan i Jämtland CDI-box (som jag lärt mig att det heter) nummer 4, OCH DEN VAR DÖD OCKSÅ! UTAN att ha passerat min hoj! Bara att jag TÄNKER på en Honda CBR600F1-box så dör den!!! Scary!:galen
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Bara en tanke, har han testat någon lådda som varit hel?
Alltså, inte för att anklaga någon men det är ju också en del i felsökning att ta bort alla möjliga felkällor.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Och nu provade hjälten Dan i Jämtland CDI-box (som jag lärt mig att det heter) nummer 4, OCH DEN VAR DÖD OCKSÅ! UTAN att ha passerat min hoj! Bara att jag TÄNKER på en Honda CBR600F1-box så dör den!!! Scary!:galen
Men du! Jag undrade ju i ett tidigare inlägg om testmetoden. Nu är jag i princip säker på att din polare inte kan testa dina CDIer på rätt sätt. Fyra (4) trasiga på raken slår slumpen.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Men du! Jag undrade ju i ett tidigare inlägg om testmetoden. Nu är jag i princip säker på att din polare inte kan testa dina CDIer på rätt sätt. Fyra (4) trasiga på raken slår slumpen.
Jag tror du har fel. Min polare startar och varmkör sin hoj, byter CDI, konstaterar att hojen inte startar, byter tillbaka till hans egen CDI, och startar hojen. Jag ser ingen möjlighet till felkälla i den kontrollen. Gör du?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Förmodligen anledningen till att någon ville sälja den. Köp och montera en IgniTech istället.
Men... detta är ju en budgethoj! Som jag har för att kunna köra två klasser och lära mig banor snabbt. Den ska inte få kosta något (fast jag inser ju att det inte finns någon budgethoj) för jag vill lägga pengar på andra hojar!

Så vad skulle ett ignitech kosta? Blir inte riktigt klok på prislistan....
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Bla Honda Sp1 verkar vara känd för att bränna cdi-boxar. Där löses problemet i de flesta fall genom att byta fyra stycken transistorer för typ 50kr. Kan ju finnas någon liknande lösning här.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ignitech tar allt frånn 80 euro till 200 euro beroende på vad du vill ha för typ. Du lär nog maila och fråga "Jag vill använda er ECU för min CBR600 årsmodell xxxx och bara montera och köra, vad krävs?"
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag tror du har fel. Min polare startar och varmkör sin hoj, byter CDI, konstaterar att hojen inte startar, byter tillbaka till hans egen CDI, och startar hojen. Jag ser ingen möjlighet till felkälla i den kontrollen. Gör du?
Njae, som proffsprovare så finns ju många frågetecken.
Metoden du beskriver kan ju vara jättebra, det framgick ju inte från början hur burkarna provats.
Men, är det säkert samma firmware i burkarna?
Är det samma pinnar?
Att jag tvivlar beror på att jag inte tror på teorin att ditt laddsystem ska knäcka dina CDIer då motorn inte ens startar.
Och att slumpen gör att 4 burker är döda kan i o f s inträffa men jag tvivlar.
Men jag ska sluta tjata om det nu.
Byt motor :cool:
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Njae, som proffsprovare så finns ju många frågetecken.
Metoden du beskriver kan ju vara jättebra, det framgick ju inte från början hur burkarna provats.
Men, är det säkert samma firmware i burkarna?
Är det samma pinnar?
Att jag tvivlar beror på att jag inte tror på teorin att ditt laddsystem ska knäcka dina CDIer då motorn inte ens startar.
Och att slumpen gör att 4 burker är döda kan i o f s inträffa men jag tvivlar.
Men jag ska sluta tjata om det nu.
Byt motor :cool:
Ja, jo, såklart kan mycket bli fel! Men här har vi fyra boxar med samma siffror på sig, med samma anslutningar för kabelstammen, och ingen av dem går när min härlige jämtlänning varmkör sin hoj och sedan byter över till någon av mina boxar. Jag kan inte tro annat än att de är döda. Och din tanke att "Varför ska min hoj döda boxar när den inte ens startar??????" den delar jag. Och jag är matematiklärare, och därför delar jag din teori att det skulle kunna vara en slump. Men den teorin är den bästa jag har just nu! :tummenupp
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Ignitech tar allt frånn 80 euro till 200 euro beroende på vad du vill ha för typ. Du lär nog maila och fråga "Jag vill använda er ECU för min CBR600 årsmodell xxxx och bara montera och köra, vad krävs?"
Jag gör det! TACK Anders!:tummenupp
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Ja, jo, såklart kan mycket bli fel! Men här har vi fyra boxar med samma siffror på sig, med samma anslutningar för kabelstammen, och ingen av dem går när min härlige jämtlänning varmkör sin hoj och sedan byter över till någon av mina boxar. Jag kan inte tro annat än att de är döda. Och din tanke att "Varför ska min hoj döda boxar när den inte ens startar??????" den delar jag. Och jag är matematiklärare, och därför delar jag din teori att det skulle kunna vara en slump. Men den teorin är den bästa jag har just nu! :tummenupp
Be att få testa jämtens box i din maskin :rofl Så får du ju reda på om de fyra var trasiga innan du testade......... :glömdet
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
En gång hade jag en dålig säkring. Hojen betedde sig märkligt.
Säkringen hade alltså inte gått, och SÅG hel och fin ut, och hojen ömsom startade, ömsom startade inte. Lampor lös etc.
Fick nån impuls vid tillfälle att byta min icke trasiga säkring, och vips, alla problem borta.
Långskott, men...
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Ahh problemet fick sin lösning. Det var ju bra att maskinparken är på plats. Nu kan du helhjärtat gå in för att plåga kroppen i form för att klara den hårda pressen i toppen på Classic RR!

Och jag kan inte låta bli att tänka på den här tråden för framtida classic racers. Fasen BMW:n startar inte. Kan det va sensor 1-100 eller CDI eller GPS uppkoppling eller ….hujeda mig.
Det är skönt med en CBR anno sent åttiotal där det finns en elgrej typ:hihi
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Ahh problemet fick sin lösning. Det var ju bra att maskinparken är på plats. Nu kan du helhjärtat gå in för att plåga kroppen i form för att klara den hårda pressen i toppen på Classic RR!

Och jag kan inte låta bli att tänka på den här tråden för framtida classic racers. Fasen BMW:n startar inte. Kan det va sensor 1-100 eller CDI eller GPS uppkoppling eller ….hujeda mig.
Det är skönt med en CBR anno sent åttiotal där det finns en elgrej typ:hihi
Alltså... är det överhuvudtaget möjligt för en modern bil/MC att bli 30 år gammal? Av just den anledningen du beskriver, när ALLA 100 sensorer blir lite trötta och svajiga i sin funktion?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Alltså... är det överhuvudtaget möjligt för en modern bil/MC att bli 30 år gammal? Av just den anledningen du beskriver, när ALLA 100 sensorer blir lite trötta och svajiga i sin funktion?
Jag anar ju att folkrace kommer att vara en utdöende sport :( Dels, hur lätt är det att få en S60 eller Kia att fungera utan serverparken, och sen då, alla el/hybridbilar? :brinnerup
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
För 20-25 år sedan var det väl sällan som bilarna krånglade? Idag så är man nervös varje gång man vrider på nyckeln att någon jävla lampa varnar för något.. ☹️ ?
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Det var CDI:n! Helt otroligt, min reserv CDI, och två andra jag fått var trasiga. Men CDI nummer fyra fungerade! Så nu ylar den igen och är snart redo för säsongen 2021! :D :tummenupp
Två saker på din inköpslista nu då.
1: en fungerande CDI i reserv
2: En Trisslott.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top