Honda CBR600 startar inte!!!

Och nu provade hjälten Dan i Jämtland CDI-box (som jag lärt mig att det heter) nummer 4, OCH DEN VAR DÖD OCKSÅ! UTAN att ha passerat min hoj! Bara att jag TÄNKER på en Honda CBR600F1-box så dör den!!! Scary!:galen
 
Bara en tanke, har han testat någon lådda som varit hel?
Alltså, inte för att anklaga någon men det är ju också en del i felsökning att ta bort alla möjliga felkällor.
 
Och nu provade hjälten Dan i Jämtland CDI-box (som jag lärt mig att det heter) nummer 4, OCH DEN VAR DÖD OCKSÅ! UTAN att ha passerat min hoj! Bara att jag TÄNKER på en Honda CBR600F1-box så dör den!!! Scary!:galen
Men du! Jag undrade ju i ett tidigare inlägg om testmetoden. Nu är jag i princip säker på att din polare inte kan testa dina CDIer på rätt sätt. Fyra (4) trasiga på raken slår slumpen.
 
Men du! Jag undrade ju i ett tidigare inlägg om testmetoden. Nu är jag i princip säker på att din polare inte kan testa dina CDIer på rätt sätt. Fyra (4) trasiga på raken slår slumpen.
Jag tror du har fel. Min polare startar och varmkör sin hoj, byter CDI, konstaterar att hojen inte startar, byter tillbaka till hans egen CDI, och startar hojen. Jag ser ingen möjlighet till felkälla i den kontrollen. Gör du?
 
Förmodligen anledningen till att någon ville sälja den. Köp och montera en IgniTech istället.
Men... detta är ju en budgethoj! Som jag har för att kunna köra två klasser och lära mig banor snabbt. Den ska inte få kosta något (fast jag inser ju att det inte finns någon budgethoj) för jag vill lägga pengar på andra hojar!

Så vad skulle ett ignitech kosta? Blir inte riktigt klok på prislistan....
 
Bla Honda Sp1 verkar vara känd för att bränna cdi-boxar. Där löses problemet i de flesta fall genom att byta fyra stycken transistorer för typ 50kr. Kan ju finnas någon liknande lösning här.
 
Ignitech tar allt frånn 80 euro till 200 euro beroende på vad du vill ha för typ. Du lär nog maila och fråga "Jag vill använda er ECU för min CBR600 årsmodell xxxx och bara montera och köra, vad krävs?"
 
Jag tror du har fel. Min polare startar och varmkör sin hoj, byter CDI, konstaterar att hojen inte startar, byter tillbaka till hans egen CDI, och startar hojen. Jag ser ingen möjlighet till felkälla i den kontrollen. Gör du?
Njae, som proffsprovare så finns ju många frågetecken.
Metoden du beskriver kan ju vara jättebra, det framgick ju inte från början hur burkarna provats.
Men, är det säkert samma firmware i burkarna?
Är det samma pinnar?
Att jag tvivlar beror på att jag inte tror på teorin att ditt laddsystem ska knäcka dina CDIer då motorn inte ens startar.
Och att slumpen gör att 4 burker är döda kan i o f s inträffa men jag tvivlar.
Men jag ska sluta tjata om det nu.
Byt motor :cool:
 
Njae, som proffsprovare så finns ju många frågetecken.
Metoden du beskriver kan ju vara jättebra, det framgick ju inte från början hur burkarna provats.
Men, är det säkert samma firmware i burkarna?
Är det samma pinnar?
Att jag tvivlar beror på att jag inte tror på teorin att ditt laddsystem ska knäcka dina CDIer då motorn inte ens startar.
Och att slumpen gör att 4 burker är döda kan i o f s inträffa men jag tvivlar.
Men jag ska sluta tjata om det nu.
Byt motor :cool:
Ja, jo, såklart kan mycket bli fel! Men här har vi fyra boxar med samma siffror på sig, med samma anslutningar för kabelstammen, och ingen av dem går när min härlige jämtlänning varmkör sin hoj och sedan byter över till någon av mina boxar. Jag kan inte tro annat än att de är döda. Och din tanke att "Varför ska min hoj döda boxar när den inte ens startar??????" den delar jag. Och jag är matematiklärare, och därför delar jag din teori att det skulle kunna vara en slump. Men den teorin är den bästa jag har just nu! :tummenupp
 
Ja, jo, såklart kan mycket bli fel! Men här har vi fyra boxar med samma siffror på sig, med samma anslutningar för kabelstammen, och ingen av dem går när min härlige jämtlänning varmkör sin hoj och sedan byter över till någon av mina boxar. Jag kan inte tro annat än att de är döda. Och din tanke att "Varför ska min hoj döda boxar när den inte ens startar??????" den delar jag. Och jag är matematiklärare, och därför delar jag din teori att det skulle kunna vara en slump. Men den teorin är den bästa jag har just nu! :tummenupp
Be att få testa jämtens box i din maskin :rofl Så får du ju reda på om de fyra var trasiga innan du testade......... :glömdet
 
En gång hade jag en dålig säkring. Hojen betedde sig märkligt.
Säkringen hade alltså inte gått, och SÅG hel och fin ut, och hojen ömsom startade, ömsom startade inte. Lampor lös etc.
Fick nån impuls vid tillfälle att byta min icke trasiga säkring, och vips, alla problem borta.
Långskott, men...
 
Ahh problemet fick sin lösning. Det var ju bra att maskinparken är på plats. Nu kan du helhjärtat gå in för att plåga kroppen i form för att klara den hårda pressen i toppen på Classic RR!

Och jag kan inte låta bli att tänka på den här tråden för framtida classic racers. Fasen BMW:n startar inte. Kan det va sensor 1-100 eller CDI eller GPS uppkoppling eller ….hujeda mig.
Det är skönt med en CBR anno sent åttiotal där det finns en elgrej typ:hihi
 
Ahh problemet fick sin lösning. Det var ju bra att maskinparken är på plats. Nu kan du helhjärtat gå in för att plåga kroppen i form för att klara den hårda pressen i toppen på Classic RR!

Och jag kan inte låta bli att tänka på den här tråden för framtida classic racers. Fasen BMW:n startar inte. Kan det va sensor 1-100 eller CDI eller GPS uppkoppling eller ….hujeda mig.
Det är skönt med en CBR anno sent åttiotal där det finns en elgrej typ:hihi
Alltså... är det överhuvudtaget möjligt för en modern bil/MC att bli 30 år gammal? Av just den anledningen du beskriver, när ALLA 100 sensorer blir lite trötta och svajiga i sin funktion?
 
Alltså... är det överhuvudtaget möjligt för en modern bil/MC att bli 30 år gammal? Av just den anledningen du beskriver, när ALLA 100 sensorer blir lite trötta och svajiga i sin funktion?
Jag anar ju att folkrace kommer att vara en utdöende sport :( Dels, hur lätt är det att få en S60 eller Kia att fungera utan serverparken, och sen då, alla el/hybridbilar? :brinnerup
 
För 20-25 år sedan var det väl sällan som bilarna krånglade? Idag så är man nervös varje gång man vrider på nyckeln att någon jävla lampa varnar för något.. ☹️ ?
 
Det var CDI:n! Helt otroligt, min reserv CDI, och två andra jag fått var trasiga. Men CDI nummer fyra fungerade! Så nu ylar den igen och är snart redo för säsongen 2021! :D :tummenupp
Två saker på din inköpslista nu då.
1: en fungerande CDI i reserv
2: En Trisslott.
 
Nyheter
Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Back
Top