Honda CBR600 startar inte!!!

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
HEj på er!
Köpte en gammal Honda CBR600 F1 för att köra Classic Racing i klass F2. Hojen gick kalas ända tills Gelleråsen i augusti, då den stannade. Trodde det var bränsleproblen då den dog, men kom tillbaka, och dog, kom igen för att sedan stanna. När jag senare kollade i depån fanns soppa i tanken. Åkte hem. Dagen efter startade den men stannade efter en liten stund för att sedan inte gå. Och till min förvåning fanns ingen gnista.
Eftersom jag har en reservdelshoj har jag bytt tändspolar, tändkablar, tändstift, kåpa med vevaxelgivare, ECU samt med en god väns hjälp kollat alla kablar. Killen som hjälpt mig jobbar professionellt med bil-el, så han kan MYCKET (han har till exempel kollat vevaxelgivaren med oscilloskop!!!!!) :fakta:fakta.Men, ingen gnista!!!!:huvet:huvet:huvet
Så, vad fan ska jag göra nu????

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
hur såg signalen ut från vevaxelgivaren??? gick signal hela vägen ner till 0V och ej stannade lite ovanför 0V???

lägg gärna upp el schema med som kan titta på så KANSKE jag kan hjälpa.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
hur såg signalen ut från vevaxelgivaren??? gick signal hela vägen ner till 0V och ej stannade lite ovanför 0V???

lägg gärna upp el schema med som kan titta på så KANSKE jag kan hjälpa.

Det var en sinuskurva som jag minns det. Kring en 0-axel....

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Hade ett liknande problem i fjol våras. Sonens CBR600 vägrade starta efter vinterförvaring i varmt utrymme. Efter en halv dags felsökande visade det sig att dödarknappen inte funkade. Sprutade in lite 5-56 i den. Klart.
Ibland kan enkla fel ta tid att hitta.:huvet

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Tänkte också som ovanstående skrivit.
För nu när du har bytt typ allt, så vad är det som säger till ECU och tändspole att den INTE ska få gnista?
Finns det fler saker?
Jag tänker på tändningslås, dödarknapp, kontakt vid fotstöd, givare för lutning/vältning.
Din fordons-el-kunnige kompis kanske kan gå igenom schemat, och kika på vad som påverkar tändningen.
Bara lite vilda, ostrukturerade tankar......men ett intressant problem. :va

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Alltså... alla komponenter är bytta! Utom kabelstammen. Men min kunnige vän kar kollat och mätt ALLT och ALLT är ok! Har fått tag i en kille i Jämtland som har en likadan hoj som funkar, så idag skickade jag 2 st ECU:er för att han ska kolla så de är ok. Återkommer...:tummenupp

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Hade ett liknande problem i fjol våras. Sonens CBR600 vägrade starta efter vinterförvaring i varmt utrymme. Efter en halv dags felsökande visade det sig att dödarknappen inte funkade. Sprutade in lite 5-56 i den. Klart.
Ibland kan enkla fel ta tid att hitta.:huvet

Dödarknappen funkar.:tummenupp

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Har du kopplat den röda kabeln till plus på batteriet,,,

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Vid en vurpa lyckades jag klippa av en kabel inne i en kabelhärva från styret, dessutom täckt av ett skyddshölje. Ibland funkade allt, ibland inte. Den tog det också en stund att hitta :gnissla

Har du bytt tändlås också?

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Vid en vurpa lyckades jag klippa av en kabel inne i en kabelhärva från styret, dessutom täckt av ett skyddshölje. Ibland funkade allt, ibland inte. Den tog det också en stund att hitta :gnissla

Har du bytt tändlås också?

Japp, det sitter en vipp-strömbrytare istället för tändlås. Ska ge mig på kabelhärvan i helgen!:tummenupp

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Jag har kopplat ALLA kablar dit!:tummenupp

Nu är inte jag en duktig elektriker men jag tror att man ska koppla några av kablarna till lite andra ställen också... :crash

Så där ser ett elschema ut för mig också. :fakta
Elaka vänner påpekar att jag börjar bli gammal och därför ser dåligt. :gnissla

Det har även blivit mörkt i garaget. :mad:
Jag gissar att modärn belysning är mycket sämre än det var för 30 år sedan! :fakta
Även om jag lyckats få stil på de flesta av mina elproblem så har jag ett som jag inte löst. Motorcykeln ifråga är tillverkad långt hemifrån av samma tillverkare som i denna tråd. Alkoholen har gjort det värre så det inte längre bara är ett elfel... :rodnar

Eftersom detta är teknikforumet så får det inte finnas det minsta spår av humor. :fakta

Redigerat...
Därför ska ovanstående utläsas som en önskan om , som flera uttryckt, ett bättre elschema. ;)
Som kan, och i mitt fall måste, läsas med förstoring utan att bli oskarpt.

Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Det KAN vara så att Q_Ball_Racing också har ganska svårt att läsa ett elschema som är 275*206pixel stort ;)

Hmmm.... det där var ju inte så bra! Och detta visar ju på ett STORT och TRÅKIGT problem med Sporthojs bildhantering; tar jag en bild med mobilen så är den för stor att ladda upp. Då skickar jag den till mig själv med messenger och då blir den för liten!!!! VAFAN!!!!!:huvet:huvet:huvet:huvet

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati