Honda CBR650R / VFR800

Nicklas75

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Svedala
Hoj
2004, Suzuki gsxr 1300 hayabusa
Haha, då var det dags igen. Efter att ha varit utan sportigare hoj med mer fokus på enduro så tänkte jag komplettera garaget med en sporthoj eller sport Tourer.
Idag ska både Honda CBR 650R -2021 och Honda VFR 800 -2014 testas och då kommer jag säkert att få en bättre känsla för vad som är en mer rätt hoj för mig men det jag tänkte höra med er är om ni har några erfarenheter av båda dessa modeller och vad ni tycker.

Jag är 46 år och skulle säga att körningen skulle bli vardags till och från jobb med 3mil i vardera riktning och en eller två helgresor om året eller kanske en fem dagars tur.
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
Örebro
Hoj
Honda VFR800-98
Alla kåphojar är bra idag som resefordon med olika cw värde på kåparrangemang. Roliga eller inte beror på hoj karaktär,kynne hos föraren men bensinförbrukning är väl underordnat?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Haha, då var det dags igen. Efter att ha varit utan sportigare hoj med mer fokus på enduro så tänkte jag komplettera garaget med en sporthoj eller sport Tourer.
Idag ska både Honda CBR 650R -2021 och Honda VFR 800 -2014 testas och då kommer jag säkert att få en bättre känsla för vad som är en mer rätt hoj för mig men det jag tänkte höra med er är om ni har några erfarenheter av båda dessa modeller och vad ni tycker.

Jag är 46 år och skulle säga att körningen skulle bli vardags till och från jobb med 3mil i vardera riktning och en eller två helgresor om året eller kanske en fem dagars tur.
Jag kör VRF 800 -06 och jag är supernöjd med den.
Hade tidigare en TDM och ska jag jämföra dom så är VFR betydligt roligare att köra. Stabilare, bättre väghållning, mer motor osv. Bättre på i stort sett alla vis.
Det enda som jag upplever något sämre med VFR:en är att jag satt lite bekvämare på TDM:en. Lite mer upprätt och lite mer vindskyddat så jag upplevde den som bättre för pendlingsåkning eller touring men den var inte i närheten av lika rolig som VFR:en.
Visst. VFR är en sporttouring och inte en sporthoj så den är hyfsat tung jämfört med en CBR 650R men det går att svänga om hyfsat med den. Gör man rätt så gör den precis som man vill utan att trilskas.
VFR togs ju ursprungligen fram för att vara en sporthoj men under tiden man utvecklade den så hade alla sporthojar blivit lättare så det konstaterades att den var lite för tung för att passa in i sporthojssegmentet.

Jag tycker att den är en hyfsat bra kompromiss. Tillräckligt bekväm för att man ska klara att köra långa sträckor samtidigt som den är tillräckligt sportig för nöjeskörning. Och jag älskar motorljudet. Det enda tråkiga är att den är som bäst när VTEC öppnar alla ventiler vilket leder till att man blir onödigt sugen att hålla den i det registret hela tiden vilket lätt leder till att tempot blir lite högre och den suger i sig en del extra bränsle men det tillskriver jag nöjeskontot. Men det är ju iofs inte något unikt att hojar vill ha varv för att trivas som bäst så den är väl inte den enda med den egenheten men just med V4 motorn på VFR så är skilladen på över och under ganska markant.
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
Örebro
Hoj
Honda VFR800-98
Den väghållning som steffo skriver om fanns överhuvudtaget inte på den årsmodellen jag har dvs original fjädrarna fram var för mjuka så det blev genomslag bara jag satte mig på den. Skillnaden mellan original och eftermarknadsfjädrar är så pass stor att besiktningen borde sagt sitt omdömande ifråga.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Är det så stor skillnad på framgaffeln mellan -98 och -02 och senare (olika modeller/årsmodeller eller vad vi skall kalla det). Jag har också en 06a, ha inte kört direkt något sportigt i någon utsträckning men har inte haft problem med genomslag fram och ligger jag ändå på deciton i vikt.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Den väghållning som steffo skriver om fanns överhuvudtaget inte på den årsmodellen jag har dvs original fjädrarna fram var för mjuka så det blev genomslag bara jag satte mig på den. Skillnaden mellan original och eftermarknadsfjädrar är så pass stor att besiktningen borde sagt sitt omdömande ifråga.
Det misstänker jag i så fall är frågan om rejält utslitna fjädrar hur nu det ska ha gått till. Jag har inga som helst sådana problem. Jag kan inte bottna fjädringen fram ens om jag sätter mig på styret. Det är bara om jag testar med riktigt hårda inbromsningar som jag är i närheten av att bottna framfjädringen. Och jag har original fjädring och väger ändå dryga 90.

Om jag utgår ifrån att du inte väger 400 kg så skulle jag säga att dina fjädrar antingen var tokslut eller så hade någon tidigare ägare bytt till fjädrar med sjukt låg fjäderkonstant.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Det misstänker jag i så fall är frågan om rejält utslitna fjädrar hur nu det ska ha gått till. Jag har inga som helst sådana problem. Jag kan inte bottna fjädringen fram ens om jag sätter mig på styret. Det är bara om jag testar med riktigt hårda inbromsningar som jag är i närheten av att bottna framfjädringen. Och jag har original fjädring och väger ändå dryga 90.

Om jag utgår ifrån att du inte väger 400 kg så skulle jag säga att dina fjädrar antingen var tokslut eller så hade någon tidigare ägare bytt till fjädrar med sjukt låg fjäderkonstant.
Jag håller med Steffo. Har också en -98 och väger 105kg, har inte heller bottnat ur gaffeln. En annan mod man kan göra är att sätta dit en CBR 929/954 dämpare bak, jag tycker att den blev lite stabilare i kurvorna. Kräver att man tillverkar ett nytt fäste.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Hur gick det med provkörningen?

Mitt bestående intryck av CBR 650R är att den hamnar för mycket mellan stolarna för att egentligen passa in någonstans. För framåtlutad körställning och små yttermått för att vara en bekväm sporttourer men en alldeles för klen motor för att leva upp till utseendet. Snygg är den ju i vilket fall som helst.

VFR 800 har jag faktiskt aldrig kört så det vore intressant med en direkt jämförelse hojarna emellan.
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
Örebro
Hoj
Honda VFR800-98
Även om en sumobrottare närmar sig din målvikt och mot förmodan skulle få över benet på viffern så framhärdar jag det faktum att fjäderkonstanten är felberäknad för att passa normalbyggda västeuropéer. Inbromsningar inkluderat.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Har du testat Ducati SuperSport 939/950? Hade en sån i några år och trivdes enormt bra med den. Som endahoj var den perfekt, bekväm och kul att köra. Ungefär samma prisklass som du tittat på för en tidigare årsmodell (modellen kom först 2017).
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Även om en sumobrottare närmar sig din målvikt och mot förmodan skulle få över benet på viffern så framhärdar jag det faktum att fjäderkonstanten är felberäknad för att passa normalbyggda västeuropéer. Inbromsningar inkluderat.
Att den är för mjuk för bankörning med en förare som väger 100 kg är säkerligen sant. Dock vill jag fortfarande hävda att för inspirerad landsvägskörning så är den inte i närheten av att vara för mjuk. Och om du köper en VFR för att ha för bankörning så har du redan från början valt något som är onödigt dyrt och inte optimalt för det tänkta syftet. Om du har den upplevelse du säger att du har så misstänker jag att du antingen provkört en hoj där någon bytt till fjädrar från tekniklego eller lyckats hitta dom mest tokslut fjädrar som finns. Alternativt att du har helt orealistiska förväntningar och tror att fjädrarna på valfri sporttouring skall vara som på en fullkittad banhoj. För jag skulle definitivt inte kunna påstå att fjädrarna på VFR är mjuka för att vara en hoj som klassas som sporttouring.
 

lillalbin

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2019
Ort
söderhamn
Hoj
1999 honda vfr800 honda varadero
Är det någon som upplevt skakningar i styret om man släpper det? I farter över 50 km/t?
 

lillalbin

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2019
Ort
söderhamn
Hoj
1999 honda vfr800 honda varadero
Japp. med väskor på kan ja förså. Men det uppkommer även med väskor av. Har nyligen packat om gaffel-benen. Kan gaffel-benen hamnat för långt ner? Dvs hojen blev höjd? Kan detta vara en orsak? Tacksam för svar.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Du har obalans i fram- och/eller bakdäck på din VFR800 eller fel däcktryck eller att styrlagret är slitet eller felmonterat.
Jag fick lätt vobbel/vibrationer på min VFR när jag släppte styret. Precis som andersbrink misstänkte jag styrlagret, hittade skada på det och efter byte försvann problemet.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top