Haha, då var det dags igen. Efter att ha varit utan sportigare hoj med mer fokus på enduro så tänkte jag komplettera garaget med en sporthoj eller sport Tourer.
Idag ska både Honda CBR 650R -2021 och Honda VFR 800 -2014 testas och då kommer jag säkert att få en bättre känsla för vad som är en mer rätt hoj för mig men det jag tänkte höra med er är om ni har några erfarenheter av båda dessa modeller och vad ni tycker.
Jag är 46 år och skulle säga att körningen skulle bli vardags till och från jobb med 3mil i vardera riktning och en eller två helgresor om året eller kanske en fem dagars tur.
Jag kör VRF 800 -06 och jag är supernöjd med den.
Hade tidigare en TDM och ska jag jämföra dom så är VFR betydligt roligare att köra. Stabilare, bättre väghållning, mer motor osv. Bättre på i stort sett alla vis.
Det enda som jag upplever något sämre med VFR:en är att jag satt lite bekvämare på TDM:en. Lite mer upprätt och lite mer vindskyddat så jag upplevde den som bättre för pendlingsåkning eller touring men den var inte i närheten av lika rolig som VFR:en.
Visst. VFR är en sporttouring och inte en sporthoj så den är hyfsat tung jämfört med en CBR 650R men det går att svänga om hyfsat med den. Gör man rätt så gör den precis som man vill utan att trilskas.
VFR togs ju ursprungligen fram för att vara en sporthoj men under tiden man utvecklade den så hade alla sporthojar blivit lättare så det konstaterades att den var lite för tung för att passa in i sporthojssegmentet.
Jag tycker att den är en hyfsat bra kompromiss. Tillräckligt bekväm för att man ska klara att köra långa sträckor samtidigt som den är tillräckligt sportig för nöjeskörning. Och jag älskar motorljudet. Det enda tråkiga är att den är som bäst när VTEC öppnar alla ventiler vilket leder till att man blir onödigt sugen att hålla den i det registret hela tiden vilket lätt leder till att tempot blir lite högre och den suger i sig en del extra bränsle men det tillskriver jag nöjeskontot. Men det är ju iofs inte något unikt att hojar vill ha varv för att trivas som bäst så den är väl inte den enda med den egenheten men just med V4 motorn på VFR så är skilladen på över och under ganska markant.