Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

Det är väl ingen i hela världen som vill sälja sin fireblade ;)
 
Super. Nu har vi ett ställe att posta lite goa tips.

Jag har en del motortips, och det har nog Urban Tiger oxå.
Great!
Nu ska jag iaf gå och laga mat. Sen får jag väl länka till en del mektips som finns i mekavdelningen.

Överlag är jag väldigt nöjd, och en fireblade jag portade och satte ett helsystem på hänger med betydlit nyare maskiner i litersklassen! Kul :tummenupp
Sen när den får sina kammar och FCR downdraft då :cdevil :D
 
Dr.Bike skrev:
2483958
Överlag är jag väldigt nöjd, och en fireblade jag portade och satte ett helsystem på hänger med betydlit nyare maskiner i litersklassen! Kul :tummenupp
Sen när den får sina kammar och FCR downdraft då :cdevil :D

Supermoppen! :yoparty
Kommer att få bekänna färg till sommaren då det ska åkas ERF och R1000 med gamla bettan!

Firebladen för övrigt om vi snackar 92-99 är en kalashoj som man kan hålla vid liv för en vettig peng!

Jag har 2 och bygger nu på nr 3...

En är besudlad med Blackbird motor och kommer få en sån höfläkt monterad...

En är en ren banhoj som DR bike filat sönder toppen på. :D

Och den sista är spridda delar....

Bara garaget blir klart nån gång så!:tungan

(Betydligt stavas med ett g)
 
Last edited:
Nåväl stavningskontrollanten! Du spakade ju maskinen i fråga på ett bra sätt, så det går ju inte sticka under stol med att det behövs en skicklig pilot, men oavsett det, de andra killarna (nej det var inga tjejer där) var ju inga dunungar de heller. Desto roligare att "den gamle bladen" hängde med iaf!

SÅDÄR JA nyäten och fin!

Då ska vi se var vi ska börja...

Bling bling är ju inget för mig, så det får andra tipsa om hur man kitchar till hojen med massa tramsiga saker ;)
Nej här blir det effekt och väghållning!
Endast sånt som kapar varvtider räknas.
Såklart ska det vara finish. Funktionell finish.

Punkt ett: Väl intrimmat räcker bladens chassie långt! Man måste alltså inte oundgängligen ha Öhlins runt om, även om det givetvis inte är fel!
Bakdämpen går ju att ta i sär helt och därmed renovera samt byta olja i, vilket gör att den kan få evigt liv.
Inte dumt.

Jag återkommer med braiga grundinställningar på chassiet som inte äter upp däcken på bana, men som oxå funkar på väg.
Lappen ligger i garaget, och nu ligger jag och vilar middag! :)

Motorn då?
Tjaa, jag har nu utvärderat min luftburksmodd, och den har adderat en hel del mos till i princip ingen kostnad.
UT (Urban Tiger) har en han med, så när vi samrått lite så får vi se vems som verkar bäst. Min är alltså en snik, men motorn fick ett nytt liv! Så bra blev det.
Jag vill fota lite osv och återkommer, men i stort är det som följer:

Modifiering av mellanvägg inne i luftburk
Sex nya hål i burken på speciell plats
Borttagande av "tratten" inne i burken
snablarna är kvar likaså originalfiltret, men minus metallgallret och nätet.

Förgasarna fick #140 huvudmunstycken mot #125 original
Nålarna hissades m.h.a M3-brickor. 2 brickor under var nål.
Blandskruvarna skruvades ut ½ varv vardera.

Motorn har ett original grenrör men med ett Yoshi bolt-on
Framdrevet är en kugg mindre än original.
 
Last edited:
Dr.Bike skrev:
2484114 Nåväl stavningskontrollanten!

Gotcha! :D

Att tillägga i trimdebatten är kompökning...

Kan göras på många sätt men billigt är alltid bra!
Banfirebladen har fått en avkasning på ca 0,5 mm om man mäter borttaget material...
Vad som är borttaget material kan man ju fundera på! :tungan
Detta ger en bra knuff och en HRC box utan övervarvningsskydd får den att trumpeta som den värsta bålgeting.

Längtar bara efter de sista delarna till FCR 39orna så vi får lite skönt sörpel i den!

När väl bromsbänken i garaget är klar kan det trixas i all evighet för att leta små pollar här å där!
 
Kul med en Firebladetråd, jag tänkte startat en flera gånger när jag hade min Fireblade i våras/sommras.

900RR var verkligen en hoj före sin tid som tyvärr i mina ögon blev lite osportig i sina sista årsmodeller.

Jag hade en -93 som var vässad av Marklund. Portad topp, kammar, helsystem, dynojet och hemfixad luftburk. Den var inte värlens vackraste hoj men det gick bra och hade inga problem att hänga med nyare hojar. Enda nackdelarna tycker jag var något jobbig körställning vid långkörning ( ett DB-glas är ett krav på denna hoj! )och att den var ganska trött på låga varv.

Massor av hoj för pengarna!:tummenupp
 
Suveränt trådinitiativ :tummenupp

Kommer nog hänga här en hel del då jag förmodligen kommer behöva lite praktisk vägledning nu under vintern då nyförvärvet ska få nytt liv. Har i alla fall beställt en Haynes verkstadshandbok som jag väntar på. I vinter blir det nog mest uppiffning i största allmänhet men till nästa vinter är målsättningen att få på en stressfläkt :yoparty
 
Kamikaze kid skrev:
2484227
Detta ger en bra knuff och en HRC box utan övervarvningsskydd får den att trumpeta som den värsta bålgeting.

Nu har jag ingen Blade, men jag VILL kanske ha en så jag tycker att jag kan få hänga här lite också. :rolleyes: Måste bara fråga hur det funkar utan övervarvningsskydd. Vad är det (om inte föraren) som sätter stopp för varvet, och går det sönder dyra saker då?
 
Äntligen en Fireblade tråd! :tummenupp

Har ägt och kört sönder min i 4 år nu. Idag har jag förberett avställning genom att plocka av alla sidokåpor och tvättat grundligt. Det är helt fantastiskt hur mycket skit det samlas bakom dessa kåpor för att inte tala om hur motorn ser ut :skrämd Planen i vintern är att:

1) Byta lamellerna
2) Allt som har med bromsar att göra (rengöra, vätska, nya belägg osv)
3) Byta packboxarna i gaffeln då den vänstra har gåt sönder.
4) Försöka laga de sprukna kåporna och främre staget som gav med sig lite vid senaste marksyningen.
5) Få någon att hjälpa mig att ställa ventilerna.

Någon som har ett bra tips på något starkt rengöringsmedel som biter på skiten som sitter på motorn?

Om det finns intresse så kan jag försöka att dokumentera mina försök att laga bladen, speciellt intressant kanske är lamell och packbox bytet?

Ska bli intressant att följa tråden iaf :tummenupp

EDIT:
PacMan skrev:
2485024 Nu har jag ingen Blade, men jag VILL kanske ha en så jag tycker att jag kan få hänga här lite också. :rolleyes: Måste bara fråga hur det funkar utan övervarvningsskydd. Vad är det (om inte föraren) som sätter stopp för varvet, och går det sönder dyra saker då?

Min kommer att vara till försäljning till våren :gråta
 
RR_Jonas skrev:
2485050 Äntligen en Fireblade tråd! :tummenupp

Planen i vintern är att:

5) Få någon att hjälpa mig att ställa ventilerna.

Du vet ju att både jag och kidden kan ställa dina ventiler.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top