Mmm......
Jag ledsna å gjorde ngt liknande idag. Dock med reservationen att jag återanvände OEM Hondadelar.
Vad jag gjorde var att jag snitta ner original "trapetsskruven" en bit,svarvade en passdysa åsså förlängde jag det hela med en rostfri skruv med skallen avkapad som jag la ett mejselspår i.
Dysa med skruv osv valde jag att slaglöda ihop eftersom det e så otroligt segt. Hade inte varit ngr konstigheter att TIG;a det...men...jaja...jag valde att använda silverlod.
Syns kanske dåligt,men till hö i bild på spännarn sticker det alltså nu ut en M8 axel med ett mejselspår i. Man kan säga att jag förlängt axeln såpass att jag nu helt enkelt kan justera förspänningen på kedjan utvändigt spännaren.....
...å här sitter då det hela monterat med motorn igång...som synes en helt vanlig M8 mutter med en planbricka å för säkerhets skull sitter det hela med ngr droppar Loctite. Funkar klockrent får jag nog säga.
Själva kamkedjespännarhuset har jag då borrat ur så den förlängda axeln lagras nu i den "midja" som finns på skruven. Ger att det finns alltså inte gängor i hålet längre utan jag låser skruven med en mutter mot kamkedjespännarens tryck mot dess guide.
Motorn blev helt klart tystare av detta jobb. Man använder INTE ngr större mängder kraft när man spänner kedjan å jag gjorde iaf så att jag grundjusterade i samband med installation å efterjusterade med motorn igång. Till detta använder jag en ganska klen vanlig spårskruvmejsel för att inte komma att använda för mkt kraft.
(Jaa....kedjor kan gå av å separera av för mkt inspänning)
Med detta gjort vändes uppmärksamheten mot det med bristande lagring av bromspedalen.
Å återigen har jag då hänförts av denna hojs tidigare mek...för denna 5.5 förklarade samhall mupp har meckat även med detta...å gett fan i att installera ngn form av saxpinne eller clips i den genomgående sprint som håller ihop pedalen med själva axeln till huvudcylindern. Kort sagt...den där sprinten...att den inte hoppat ur e ett rent under.
Nåja. Gjorde rent å kollade lagerspelet,det som sitter där e som en Glycodur bussning ungefär,å även om det inte var nytt så var det iaf inte hopplöst slut. Slutledningen blev att axialspelet för pedalen var för stort varför jag svarvade ett shims i 7075 T651 aluminium för att ersätta det vågshims som sitter där original. Det slutade med att shimset var rätt exakt 1.50mm brett. 25 utvändigt å 17 invändigt.
Jag planade som synes axialytorna på spaken ngt med.
Hela funkar som smort iaf(DOH!!!),å med det får jag nog säga att jag e nöjd.
Brickan/shimset jag tillverka som synes på pedalens utsida då axial lagringsytan var som minst på den sidan.
Å...ja...jag återinstallerade den där förbannade sprinten med en ny saxpinne..
Stor skillnad i mängden glapp var det iaf varför det blev mer konsekvent känsla i pedalen utan tvivel.
Jag ledsna å gjorde ngt liknande idag. Dock med reservationen att jag återanvände OEM Hondadelar.
Vad jag gjorde var att jag snitta ner original "trapetsskruven" en bit,svarvade en passdysa åsså förlängde jag det hela med en rostfri skruv med skallen avkapad som jag la ett mejselspår i.
Dysa med skruv osv valde jag att slaglöda ihop eftersom det e så otroligt segt. Hade inte varit ngr konstigheter att TIG;a det...men...jaja...jag valde att använda silverlod.
Syns kanske dåligt,men till hö i bild på spännarn sticker det alltså nu ut en M8 axel med ett mejselspår i. Man kan säga att jag förlängt axeln såpass att jag nu helt enkelt kan justera förspänningen på kedjan utvändigt spännaren.....
...å här sitter då det hela monterat med motorn igång...som synes en helt vanlig M8 mutter med en planbricka å för säkerhets skull sitter det hela med ngr droppar Loctite. Funkar klockrent får jag nog säga.
Själva kamkedjespännarhuset har jag då borrat ur så den förlängda axeln lagras nu i den "midja" som finns på skruven. Ger att det finns alltså inte gängor i hålet längre utan jag låser skruven med en mutter mot kamkedjespännarens tryck mot dess guide.
Motorn blev helt klart tystare av detta jobb. Man använder INTE ngr större mängder kraft när man spänner kedjan å jag gjorde iaf så att jag grundjusterade i samband med installation å efterjusterade med motorn igång. Till detta använder jag en ganska klen vanlig spårskruvmejsel för att inte komma att använda för mkt kraft.
(Jaa....kedjor kan gå av å separera av för mkt inspänning)
Med detta gjort vändes uppmärksamheten mot det med bristande lagring av bromspedalen.
Å återigen har jag då hänförts av denna hojs tidigare mek...för denna 5.5 förklarade samhall mupp har meckat även med detta...å gett fan i att installera ngn form av saxpinne eller clips i den genomgående sprint som håller ihop pedalen med själva axeln till huvudcylindern. Kort sagt...den där sprinten...att den inte hoppat ur e ett rent under.
Nåja. Gjorde rent å kollade lagerspelet,det som sitter där e som en Glycodur bussning ungefär,å även om det inte var nytt så var det iaf inte hopplöst slut. Slutledningen blev att axialspelet för pedalen var för stort varför jag svarvade ett shims i 7075 T651 aluminium för att ersätta det vågshims som sitter där original. Det slutade med att shimset var rätt exakt 1.50mm brett. 25 utvändigt å 17 invändigt.
Jag planade som synes axialytorna på spaken ngt med.
Hela funkar som smort iaf(DOH!!!),å med det får jag nog säga att jag e nöjd.
Brickan/shimset jag tillverka som synes på pedalens utsida då axial lagringsytan var som minst på den sidan.
Å...ja...jag återinstallerade den där förbannade sprinten med en ny saxpinne..
Stor skillnad i mängden glapp var det iaf varför det blev mer konsekvent känsla i pedalen utan tvivel.