Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

ghandi

Beaten like a redheaded stepchild
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
Kawasaki z1000 -03, H-D Sportster Sport -98, Suzuki gp 125 x2
Är det någon här som vet hur man kollar upp vilken årsmodell det är på CDI boxen? Jag har hört med honda handlare och angivit den data som finns skrivet på den med vit text, men dom står bara som fågelholkar och gapar.
Den har beteckning: MASG EC
971U
8422.

Jag trodde först att den var snålt bestyckad orginal, men det var den inte, det blev ingen skillnad. Det enda som finns kvar och kolla är nu CDI boxen och den är nog så dyr att köpa ny bara för att prova.... Det kan ju vara monterat en ostrypt box från en äldre fireblade som inte lirar ihop med min 98a? Eller så kan ju själva boxen vara skadad?

Jag vore mycket tacksam om någon id's hjälpa mig!!

Mvh Niclas

Kan ju kolla om du hittar något i den här
http://downloads.hondatech.info/Moto/Honda_CBR900RR_'98_Parts_Manual_and_Microfiches.zip
 

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Jag börjar misstänka att jag har problem med laddningen på bettan...nytt batteri som drar slut ganska omgående.

Hur fan kollar man vad som är fel? förrutom generatörn vad kan det vara?
Nån som haft problem med laddningen på sin?

Jag fick byta likriktaren nu i sommras...så här såg kontaktstycket ut :gnissla
 

Bifogat

  • DSC00153.JPG
    DSC00153.JPG
    31.4 KB · Visningar: 110

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Tack grabbar, ska kolla både likriktaren och andra saker! :tummenupp

PS. Mikey

Du har ju mekat mkt med VFR delar på din blade...jag har en halvsjuk idépå gång (inte med denna hoj dock)
Vad tror du om att hänga i en VFR snurra i en blade ram, tror du det funkar?
Enkelsvingen gick ju dit iaf! :)
 
Last edited:

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Höna: Du det har jag faktiskt ingen som hellst aning om...

Köpte svingen av en kille i Danmark som redan hade haft svingen på en Blade, så jag visste ju att det skulle passa efter lite modifiering på ramen!

Men prova, det blir nog rätt coolt :)

Men då MÅSTE du bygga ett system som gör V4:an rätt :tummenupp
 

Meatloaf

Går ut stenhårt och ökar successivt....
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Päjtbow
Hoj
CBR 900 RR-98, GSX 1168-82, R1 02.
Jag vet vilken beteckning en ostrypt box ska ha, men hur får jag fram vilken årsmodell den är till??

Vet någon vart slangen från 4ans synkskruv ska gå? 2ans och 4ans insug har nipplar istället för insex bultar till synkhålen och 2ans slang går till bensinkranen, vart ska 4ans gå??? Detta är en 98a så den har ingen bensinpump.

Jag tror du kan hitta lite info och box till salu på www.samsmotor.se
Kollade runt där för att se om min hade någon bergränsning.

Edit: Blev inte klokare där, men när jag tänker efter så står det längre bak i tråden hur ostrypt/strypt betecknas.
 

ghandi

Beaten like a redheaded stepchild
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
Kawasaki z1000 -03, H-D Sportster Sport -98, Suzuki gp 125 x2
Är det verkligen ingen som vet vart slangen från 4ans "synkskruv" ska gå:confused:

Vet någon vart slangen från 4ans synkskruv ska gå? 2ans och 4ans insug har nipplar istället för insex bultar till synkhålen och 2ans slang går till bensinkranen, vart ska 4ans gå??? Detta är en 98a så den har ingen bensinpump.

Ska på klubben senare idag så kan kolla på en av hojarna där.
 

Judas

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2007
Ort
Vendelsömalm
Hoj
KTM 990 SMR 2010
Tjena ! Jag har en 954-02:a med färgsättningen som är gryym !! Håller med dig, jag är toknöjd med min !! Tror tyvärr bara att den gjordes 02....

Jag har jämfört den med polarens 03:a och jag kan inte hitta några skillnader alls egentligen mellan 02 och 03. Sedan får kanske de som är experter kommentera om de vet några skillnader men kosmetiskt är de identiska !!

/Niklas

Ok, tack för svaret! Jag har mest fastnat för den för att den e snygg och att den går att försäkra hyfsat "billigt". :tummenupp

Har än så länge inte provkört nån...undrar därför hur körställningen är osv..Några andra kommentarer om hojen??:confused:
 

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
Är det verkligen ingen som vet vart slangen från 4ans "synkskruv" ska gå:confused:

Vet någon vart slangen från 4ans synkskruv ska gå? 2ans och 4ans insug har nipplar istället för insex bultar till synkhålen och 2ans slang går till bensinkranen, vart ska 4ans gå??? Detta är en 98a så den har ingen bensinpump.
[/QUOTE]


Registrera dig på www.rrzone.com och följ sedan länken under

http://www.rrzone.com/forums/local_links.php?catid=2

:tummenupp

Verkstadshandboken för din modell med all nödvändig info.
 

peterlito

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Ort
Ulricehamn
Hoj
Honda CBR 954 RR -03
Nu är det ungefär 6 månader tills man kan börja köra då :) Har hojen men inte kortet, är gaaalet sugen nu! :)
 

GizmoBlade

Medlem
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Lysekil
Hoj
Honda CB1000RA -09
Hjälp med koppling.
är så att drar man på ettan och skickar i 2an,(använder alltid kopplingen) så slirar den lite,, det tar en sekund innan det händer så mkt.
så jag antar att jag får byta lite kopplings grejer. (har testat ställa in vajern med och det hjälper inte).

kör för övrigt på SBK Racing 15W-50 motorolja. (kan de va felet?)

så vilka delar ska man byta?
markera gärna på bilden om ni orkar.
koppling.jpg
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
kör för övrigt på SBK Racing 15W-50 motorolja. (kan de va felet?)

så vilka delar ska man byta?
markera gärna på bilden om ni orkar.
Nej, oljan är inte orsak till problemet. Antingen är lamellerna slitna (skivorna 7,8,9...) eller också är plattorna (10) mellan blankslitna. Boten på det första är nya lameller och det andra en blästing av skivorna. Det kan även vara så att fjädrarna (12) har tröttnat, enkelt att byta isf. Alla detaljer har ett minimimått eller slitgräns.

Det kan såklart vara en kombination av detta, men jag tror du hajar principen.
 

GizmoBlade

Medlem
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Lysekil
Hoj
Honda CB1000RA -09
Nej, oljan är inte orsak till problemet. Antingen är lamellerna slitna (skivorna 7,8,9...) eller också är plattorna (10) mellan blankslitna. Boten på det första är nya lameller och det andra en blästing av skivorna. Det kan även vara så att fjädrarna (12) har tröttnat, enkelt att byta isf. Alla detaljer har ett minimimått eller slitgräns.

Det kan såklart vara en kombination av detta, men jag tror du hajar principen.


ok,, kanske lika bra att byta lameller och fjädrar, och blästra mellanläggen,, eller kasnke rent av byta?

beror sig på vad det kostar

jag ska alltså köpa 1st av varje? (du skrev fjädrarna) men finns ju bara 1


och hojen har gått 3600mil,, redan slut koppling? vet ju inte hur dom förra ägarna har kört men hojen i sig är mkt fin, går fint i motor och låda.
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
jag ska alltså köpa 1st av varje? (du skrev fjädrarna) men finns ju bara 1
Fjädrarna kommer i ett set, så det kan knappast bli fel. Vad jag kan se är det 5 st på en Blade. Lamellerna likadant, kommer i färdigt kit med rätt antal.

Stålskivorna är rätt dyra, men de behöver du ganska säkert inte byta. Lamellkit kanske 7-800,- och ett set fjädrar 200,- så det är överkomligt. Byter du lameller rekommenderar jag byte av olja och filter samtidigt så att de nya lamellerna får fräsch olja att bada i :)
 

heggeli

gubbjävel
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Aprilia rsv
Hej alla ! Jag har en fråga ang. en tysk bensintank. Jag köpte en tank till min 929:a på tyska ebay och nu har jag fått hem den, allt verkar vara i sin ordning men det är en sak som förbryllar mig.

Tankhållets diam. är mindre på den tyska tanken än det än det är på min nuvarande tank.
Dvs. det sitter som en krympning nere i hålet. Jag vet inte om jag skriver begripligt men jag hoppas ni förstår.:rodnar

Någon som vet varför det är så, inte för att det spelar någon roll men det skulle vara kul att veta varför.

Så, nu finns det en bild.
 

Bifogat

  • SSL11992.JPG
    SSL11992.JPG
    75.1 KB · Visningar: 110
Last edited:

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Jkpg
Hoj
Cbr900 RR -93, TL1000S -98
Är i färd med att byta packboxar, och tänkte köpa olja. I beskrivningen står det Castrol ATF TQ D111.
Var p gång att köpa Castrol fork oil 5w av en kille här, men är det helt uppåt väggarna?
 

GizmoBlade

Medlem
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Lysekil
Hoj
Honda CB1000RA -09
ähh detta va inget kul.

dyrt med koppling ju.fan dyrare än till bil ^^


koppling cbr900rr -98.

1st- 22201-MAE-000 Disk,cl friction 178kr

6st- 22201-MAS-E00 Disk,cl friction a`178kr / 1068kr

1st- 22202-MAE-000 Disk B,cl friction 178kr

7st- 22321-MAS-000 Plate,clutch a`120kr / 840kr

5st- 22401-MAS-E00 Spring,clutch a`56kr / 280kr


Totalt: 2544kr
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Hur fick du ihop allt det där? :va

Lamellsats Honda CBR900RR 96-99
Sats innehållande samtliga lamellskivor till ovanstående modeller. Stålskivor och fjädrar ingår ej.

584,-

Kopplingsfjädrar Honda
Komplett sats fjädrar till kopplingen. Fjädrarna är ca 15% hårdare än originalfjädrarna.

128,-

www.touring.se
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top