Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
sant sant....har för mig att CBR föll i sporttouring kategorin i Gbg.
snackade med folksam om när och varför detta omkategorisering...hennes svar var att..det var en sporthoj :huvet körställningen varierade rätt kraftigt med fotpinnar hit och dit..och för att göra det enkelt för sig så hamnade CBR i samma kategori som VFR..men nu har man övergett den tanken för man med 100% säkerhet tjänar mkt mkt mer pengar på oss 2-hjuls-stackare :huvet
har dock hört att man genom en försäkringsbesiktningsman kan ändra försäkringstyp...men men..d kostar juh d med ! feckers......:yoparty

Dom har tydligen nån form av halvfösäkring också. Det skulle kosta mig dryga 7k om året. Inte heller helt bra men det känns onödigt att ha hel när självrisken är högre än hojens värde:rolleyes:

Kan man klassa om den mha en försäkringbesikningsman? Låter lite intressant. Hur funkar det?
 

*Thunder*

Ralle
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Växjö
Hoj
GSX-R 1000 -01
Tjena!

Har haft en R1:a -02:a innan men tänkte köpa en billiagre räcer till våren, nämligen en 900rr runt -93.
vad är det för effekt i en sådan? Vad är största skillnaderna mot r1:an? Vad bör man tänka på?

Tack på förhand
 

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Har många frågor så här i början om min 900rr från 93 och eftersom alla är så jäkla duktiga på att svara så kommer här ännu en fråga.
Har sett att en del av er har en täckkåpa över passagerardynan. Finns detta till 93-an och var finner man en sådan i så fall. Kanske någon som har en som man i så fall vill bli av med. Färg spelar minder roll men gärna en som passar in på min hoj som ni ser på avataren.
 

Johanjulgran

#25 supermotard
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Brottby
Hoj
KTM 450 SMR -07
Tjena!

Har haft en R1:a -02:a innan men tänkte köpa en billiagre räcer till våren, nämligen en 900rr runt -93.
vad är det för effekt i en sådan? Vad är största skillnaderna mot r1:an? Vad bör man tänka på?

Tack på förhand
Jag har för mig att det är ca 128hk i motorn orginal.
Skillnaden mellan 900 och R1 är att 900:an är segare. Den acelererar inte lika fort. Den är tyngre. har inte så stor ärfarenhet av R1 men den är nog lite smidigare i kurvor.
Det är 16" framhjul på 900:an så det finns inte lika mycket däck att välja på. Om du inte byter till en 17" fälg och gör nya hjuldistanser och kanske får modifiera skruv hålen i bromsskivorna lite.
Fälg från cbr 600 f och från blakbirden passar hyfsat utan större modifikationer.

Du bör inte köra mycket bakhjul med 900:an för motorena gillar inte det. om du inte bygger om oljepumpen så den suger längre ner i tråget.

900:an är en mycket rolig hoj. När man lärt hantera den bra så kan man köra ifrån många nya hojar även fast den e efektsvagare mm. Men det går att trimma lite om man vill det :)
 

V4N

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2008
Ort
Göteborg
Hoj
1997 HONDA CBR1100XX
råd!

Tjena!

Har haft en R1:a -02:a innan men tänkte köpa en billiagre räcer till våren, nämligen en 900rr runt -93.
vad är det för effekt i en sådan? Vad är största skillnaderna mot r1:an? Vad bör man tänka på?

Tack på förhand

R1 har väl lite nervösare chassi än vad CBR har...men med tanke på att du ändå har ägt en 10 år nyare hoj så ska du väl inte märka det så värst. Men som du har fått svarat på innan, så är CBR:en segare i motor och så, men jag upplever att den har ett skönare register o leka med på landsväg.Honda har ju alltid varit bra och skryter gärna med sina lättkörda chassin..särskilt på de äldre bajksen märker man skillnaden mellan märkena..mindre skillnad på en cbr -02 och en R1-02.
Polarn kör en Gixxer -93a...min hoj e typ från samma era anser vi då...men d skiljer som dag o natt vad d gäller chassiegenskaper.Har för mig att 93orna ligger på 60Kw strypta och 85Kw ostrypt. Det är dock siffror som motorn lämnar ifrån sig och inga bakhjulsiffror. Min misstanke är att du kommer o känna dig mkt säkrare på en CBR.. då vågar man ta i mer i kurvor och dylikt..så det kanske inte känns såå segt ändå...keep in mind att d e 10 år äldre teknik du kör..SKA inte jämföras i regel! men men...Honda e juhh lite speciella..tror d har med deras tunga racingnötter(rötter):yoparty o göra.
köper du en 93:a så fråga om motorn är orginal...tydligen massa motorras på motorer som inte varit inkörda på ett korrekt sätt..men d gäller juh alla motorer ifs...
Annars har du Gjort ett bra val...lite mer kvalite i Honda än Yamman.
Lycka till vännen

Jag har för mig att det är ca 128hk i motorn orginal.
Skillnaden mellan 900 och R1 är att 900:an är segare. Den acelererar inte lika fort. Den är tyngre. har inte så stor ärfarenhet av R1 men den är nog lite smidigare i kurvor.
Det är 16" framhjul på 900:an så det finns inte lika mycket däck att välja på. Om du inte byter till en 17" fälg och gör nya hjuldistanser och kanske får modifiera skruv hålen i bromsskivorna lite.
Fälg från cbr 600 f och från blakbirden passar hyfsat utan större modifikationer.

Du bör inte köra mycket bakhjul med 900:an för motorena gillar inte det. om du inte bygger om oljepumpen så den suger längre ner i tråget.

900:an är en mycket rolig hoj. När man lärt hantera den bra så kan man köra ifrån många nya hojar även fast den e efektsvagare mm. Men det går att trimma lite om man vill det :)



en 93:a ligger på cirka 220kg....e la inte så mkt :p
 
Last edited:

V4N

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2008
Ort
Göteborg
Hoj
1997 HONDA CBR1100XX
hoppas på d bästa :S

Dom har tydligen nån form av halvfösäkring också. Det skulle kosta mig dryga 7k om året. Inte heller helt bra men det känns onödigt att ha hel när självrisken är högre än hojens värde:rolleyes:

Kan man klassa om den mha en försäkringbesikningsman? Låter lite intressant. Hur funkar det?

Tycker ändå att alla försökringsbolag har skyhöga självrisker..även om man ligger på 7K per år.

Ring till ditt försäkringsbolag och be om en besiktningsman. Han/Hon kommer att bestämma dag med dig. Då för att kolla elboxen..skicket på din hoj..och om man har nån vrålande slipon + mer schitt som jag glömde.
Man ska tydligen kunna använda sig av den informationen för att ombesiktiga sin hoj (om man har gått ner i effekt) hos vägverket för att få ner försäkringen permanent .MEN TÄNK på att den iden kan 'backfirea' Detta är information som Folksam har gett mig dock...kan variera mellan grisbolagen antar jag...som allt annat....
sen när grisbesiktingsmannen/kvinnan vart hos dig...slänger du på elboxen för maxx effekt :yoparty :yoparty
 

GizmoBlade

Medlem
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Lysekil
Hoj
Honda CB1000RA -09
man får ju ändå betala för URSPRUNGS effekten från fabrik på hojar,, det svaret fick jag. av 5 bolag.
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Hallå CBR bröder!

Jag vill byta ljuddämpare, & undrar om det måste vara exakt till en 96:a eller om avgas från 929 / 954 funkar att montera?

Tack!
 

V4N

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2008
Ort
Göteborg
Hoj
1997 HONDA CBR1100XX
naaa

man får ju ändå betala för URSPRUNGS effekten från fabrik på hojar,, det svaret fick jag. av 5 bolag.

stiiiiiiila dig...klart du inte betalar för ursprungseffekt om i VV:s papper står att du har lägre effekt mm...låter som ett par nötter som har gett dig d svaret min vän.
om jag slänger en 50cc honda MT motor på en cbr600 ram.... och den blir godkänd av vägverket...ska man då betala effekten på en cbr600 eller ?

:gnissla
 

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
stiiiiiiila dig...klart du inte betalar för ursprungseffekt om i VV:s papper står att du har lägre effekt mm...låter som ett par nötter som har gett dig d svaret min vän.
om jag slänger en 50cc honda MT motor på en cbr600 ram.... och den blir godkänd av vägverket...ska man då betala effekten på en cbr600 eller ?

:gnissla

Min e reggad med 41 DIN hos VV.Men Alla Fb som jag talade med går på ursprungseffekten då dom vet att alla kör ostrypt sen i allafall.I mitt fall har jag aldrig hymlat med effekten då jag är 36 år.Knappast troligt att åka omkring med en hoj som bara levererar 30% av originalets effekt:huvet
Dessutom kan det som sagt slå tillbaka om det händer dig nåt och strypningarna är borta.Då är det försäkringsbedrägeri och ditt FB kommer att kräva dig på stålar i stället.:arsele
Genvägar blir ju lätt senvägar.
 

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Vad kallas min hoj. Jag har sett att de nya kallas typ 929 osv men vad kallas min Cbr900 från 93
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Vad kallas min hoj. Jag har sett att de nya kallas typ 929 osv men vad kallas min Cbr900 från 93

CBR 900RR motorn fram 92 t.o.m. 95 har 893cc

Från 96-99 så har motorn borrats lite till 919cc

2000 kom 929 om jag inte missminner mig...

Din hoj heter bara CBR 900RR
 

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
stiiiiiiila dig...klart du inte betalar för ursprungseffekt om i VV:s papper står att du har lägre effekt mm...låter som ett par nötter som har gett dig d svaret min vän.
om jag slänger en 50cc honda MT motor på en cbr600 ram.... och den blir godkänd av vägverket...ska man då betala effekten på en cbr600 eller ?

:gnissla

Kan säga så här.

Alla FB försäkrar en sporthoj på fulleffekt, gör dom inte det så är det en planta du har pratat med som inte fattat vad hon/han håller på med.

Om du surfar runt lite i försäkringsforumet så kommer du få klarhet i hur det fungerar :tummenupp

Hallå CBR bröder!

Jag vill byta ljuddämpare, & undrar om det måste vara exakt till en 96:a eller om avgas från 929 / 954 funkar att montera?

Tack!

Det har jag svårt att tro, det har Honda med all säkerhet ändrat lite på så att det inte ska gå att göra så...:mad:
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top