Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Lite sent nu ;) La på en Michelin Pilot Sport till. Det funkar faktiskt kanon! Till vintern blir det 17" tänkte jag.
Jaja, jag har faktiskt Aprilia nu och hänger inte direkt här i tråden :D

M3 är ett modernare däck än Pilot Sport, men självklart funkar även det bra. Det däck man har monterat är det bästa ändå ;)

eBay vimlar av passande fälgar, och går du på det spår jag vet fungerar, passa på att byta skivorna så slipper du bearbeta fälgen. :tummenupp

Att Honda bytte avståndet mellan gaffelbenen på årsmodellerna 98-99 gör ju inte konverteringen lättare. Smidigare med en -96:a där...

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
eBay vimlar av passande fälgar, och går du på det spår jag vet fungerar, passa på att byta skivorna så slipper du bearbeta fälgen. :tummenupp

Att Honda bytte avståndet mellan gaffelbenen på årsmodellerna 98-99 gör ju inte konverteringen lättare. Smidigare med en -96:a där...

Och EXAKT vilket spår är det jag ska gå på då :) Så lite inköp som möjligt, jobbar som CNCare, så lite lättare modds är ju inge större bekymmer alls :)

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Jag ska serva inom en relativt snar framtid. Var köper jag delarna billigast? nån typ fc-moto site? bromsbelägg oljefilter luftfilter bland annat, även nytt gummi ev.

Tegheim

Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Jag ska serva inom en relativt snar framtid. Var köper jag delarna billigast? nån typ fc-moto site? bromsbelägg oljefilter luftfilter bland annat, även nytt gummi ev.

Vad exakt vill du byta? Kan ju bara tala för mig själv när jag köpt vissa delar.

Olja: Yamalube från Mascot för ca 110:-/litern (förlåt, men de är samma som quaker stake tydligen)
Bromsbelägg Fram: Original Nissin fån Lelles för 392:-/skivan (Har enbart bra erfarenheter av original, bromsar tilräckligt för stoppies i 200km/h på bana)
Däck: Beror ju alldeles på hur du kör, men Dexon.se, hojdack.se eller dackonline.
Mascot tar 300:- för skifte av medtaget däck på lös fälg.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Och EXAKT vilket spår är det jag ska gå på då :) Så lite inköp som möjligt, jobbar som CNCare, så lite lättare modds är ju inge större bekymmer alls :)

Nu är jag inte med riktigt här.
Tegheim är det inte en -99:a du har? iså fall borde det ha suttit 17" fram om jag inte är felinformerad?

Tegheim

Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Nu är jag inte med riktigt här.
Tegheim är det inte en -99:a du har? iså fall borde det ha suttit 17" fram om jag inte är felinformerad?

jo, 98-99 = 16"
Iaf som JAG är informerad :)

gramseboy

med många meriter...
Gick med
11 Jun 2006
Hoj
Yamaha R1-00 MC Xpress Turbo:-)Kawazaki zx12r -00 , Honda CBR 900 rr fireblade -96 & GSXR 1100r -92(GRÅblå) aktiva. Haft :Suzuki RG 125 -93(NY),CB 750f -82, VFR 750 -89, GSXR -92( rödsvart), TL 1000s -97 (NY), GSXR 1100 -93
Nu när det är snack om 16 tum och pilot sport... så kom jag på att jag har kvar min 16 tums fälg till 96-97 (svart) med just ett OK Pilot sport monterat. Så om ni är ute efter original fälg med OK däck så kan ni skicka PM. Däcket och fälgen på bild och skicket är detsamma då jag fixade 17 tums VFR fälg kort efter. ..

Bifogat

• Honda Fireblade 919.jpg
    Honda Fireblade 919.jpg
    133.9 KB · Visningar: 81

Tegheim

Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Nu när det är snack om 16 tum och pilot sport... så kom jag på att jag har kvar min 16 tums fälg till 96-97 (svart) med just ett OK Pilot sport monterat. Så om ni är ute efter original fälg med OK däck så kan ni skicka PM. Däcket och fälgen på bild och skicket är detsamma då jag fixade 17 tums VFR fälg kort efter...

Minns du exakt vilken fälg och vad du va tvungen att bygga om för att det skulle passa?

speedle

Medlem
Gick med
27 Jun 2009
Hoj
Honda CBR 900RR -98 Suzuki GSX-R750 -02 racehoj (såld) Aprilia RSV1000R Factory -08 racehoj Honda CRF250R-X -11

Jag handlade från http://www.davidsilverspares.co.uk/parts/. Pundet var billigt och fick orginaldelar. Det var skivor fram till en -98:a jag primärt skulle ha men tog med ett service-kit när jag ändå handlade. £49 för ett kit med olje + luft filter, packning till oljepluggen och 4 stift.

Skivorna va jävligt mycket billigare...

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
VFR800-fälg från eBay, års mod 98-04. Runt 2000-2500 pix och sedan svarva/fräsa ner fästytorna för bromsskiorna 3,5 mm per sida.

Nya distanser 2 mm tjockare. Ett par juste lager ifall de behöver bytas, lika som i din 16-tumsfälg.

Bara flytta skivorna och stoppa i gaffeln sedan.

Tegheim

Gick med
24 Jun 2008
Hoj
VFR800-fälg från eBay, års mod 98-04. Runt 2000-2500 pix och sedan svarva/fräsa ner fästytorna för bromsskiorna 3,5 mm per sida.

Nya distanser 2 mm tjockare. Ett par juste lager ifall de behöver bytas, lika som i din 16-tumsfälg.

Bara flytta skivorna och stoppa i gaffeln sedan.

Ahh, okej, och självklart byter man ALLTID lager när man byter däck första gången med hojen i sin ägo :) Sen är det så att över 90% av alla kullager i världen byts för tidigt :)

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Jag handlade från http://www.davidsilverspares.co.uk/parts/. Pundet var billigt och fick orginaldelar. Det var skivor fram till en -98:a jag primärt skulle ha men tog med ett service-kit när jag ändå handlade. £49 för ett kit med olje + luft filter, packning till oljepluggen och 4 stift.

Skivorna va jävligt mycket billigare...

Tack! Såg ut att vara bra priser :tummenupp

NR:7

Team NR:7 Racing 2oo4
Gick med
31 Oct 2003
Hoj
CBR900RR-SC28 Stunt & CBR900RR-SC33 & CBR600RR Race
nån som vet vart man hittar 520 drev till cbr900rr 93a?

Tegheim

Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Hittat en VRF800-fälg i sverige BILLIGT :) Ringde och köpte den direkt :)

Jimmy.l

Ny medlem
Gick med
6 May 2010
Hoj
Honda CBR900 :-)
Bludder

Hallå!!

Har en liten fråga ang min cykel, när jag kör i 80 km/h på 6 och öppnar spjällen :rock:rock för fullt så vill den inte riktigt vara med:confused: , den bluddrar bara, men om jag släpper lite på gasen så sticker den iväg som en raket:tummenupp:D ! Vad kan det vara för fel :confused: :confused:.

Hälsningar
Jimmy

NR:7

Team NR:7 Racing 2oo4
Gick med
31 Oct 2003
Hoj
CBR900RR-SC28 Stunt & CBR900RR-SC33 & CBR600RR Race
Du kan nog bli tvungen att ringa dem om du inte hittar i "paket-listan". Eller hittar du inte den heller? Här kommer länken till PDFen.

http://www.addemoto.se/pdf/drivpaket.pdf

Okej de jag söker är stunt Drevning då jag bygger om 93an till stunt :D
så 60kuggs bakdrev typ och då blire 16 kugg fram :)

eller 56 - 15 borde funka vilket man kan hitta i alu drev 520 på booves :p

Hallå!!

Har en liten fråga ang min cykel, när jag kör i 80 km/h på 6 och öppnar spjällen :rock:rock för fullt så vill den inte riktigt vara med:confused: , den bluddrar bara, men om jag släpper lite på gasen så sticker den iväg som en raket:tummenupp:D ! Vad kan det vara för fel :confused: :confused:.

Hälsningar
Jimmy

om du ligger på 80 på 2an som vi andra gör blire samma symtom?

en sporthoj är ju byggd för att gå mellan typ 8-12tusen så jag skulle nog inte anse de som nått ovanligt att den rycker och bubblar utan peta ner 3 växlar så ska du se på fan ;)

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...