Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

jocke.w

full gas spar tid
Gick med
20 Oct 2005
Ort
ja
Hoj
Nån blå sak....
Dr.Bike skrev:
2679731 Helt klart den snyggaste... :tummenupp
Japp klart den snyggaste.
Köpte den för nån vecka sedan nu & är liiiite sugen på våren nu kan man väll säga...
Antar att du e nöjd me din ?
Har du gjort nått med den ? läste nån tråd där du bytte munstyckena ?
kan du rekomendera det ?
ska ändå göra lite service, olja filter tändstift o så & då kan ja ju lika gärna kolla fuggarna med....
 

Dr.Bike

Guest
jocke.w skrev:
2682461 Japp klart den snyggaste.
Köpte den för nån vecka sedan nu & är liiiite sugen på våren nu kan man väll säga...
Antar att du e nöjd me din ?
Har du gjort nått med den ? läste nån tråd där du bytte munstyckena ?
kan du rekomendera det ?
ska ändå göra lite service, olja filter tändstift o så & då kan ja ju lika gärna kolla fuggarna med....

Jodå jag har moddat luftburken så den andas bättre, och det gjorde en ja-la skillnad!
Men har du den sura originalljuddämparen vet jag inte om du behöver modda nåt, eftersom den är väldigt hämmande.
Jag har iofs kört med originalburken och hojen går fint även på bana, men det där sista klippet saknas.

Jag ska fotodokumentera moddarna så fort tanken åker av. Men de består i huvudsak av:

Nedslipning av överlappande delar i mellanväggen inne i burken, borttagning av "tratten" inne i burken, borttagning av metallgallret på luftfiltret. Uppborrande av sex 10 mm hål i burkens framkant. (3 på var sida)
Denna mod fick hondan att andas!
 

CBRDea

Trying is the first step towards failure
Gick med
25 Mar 2003
Ort
i ett grönt hus vid en fotbollsplan i gbg
Hoj
Fireblade Tiger Edition
ska sälja min älskling till våren:(
Det är ett par saker som behöver göras, ventiljustering, förgasarsynk sen så är däcken inte jättebra...
Ska jag göra det innan jag säljer och ta lite mer eller säga till köparen att han får göra det själv?
Får bridgestone bt014 för c:a 1500:- för fram + bak

Vad kan jag begära? fint skick lite repad ena sidan 4500 mil
 

jocke.w

full gas spar tid
Gick med
20 Oct 2005
Ort
ja
Hoj
Nån blå sak....
Dr.Bike skrev:
2682937 Jodå jag har moddat luftburken så den andas bättre, och det gjorde en ja-la skillnad!
Men har du den sura originalljuddämparen vet jag inte om du behöver modda nåt, eftersom den är väldigt hämmande.
Jag har iofs kört med originalburken och hojen går fint även på bana, men det där sista klippet saknas.

Jag ska fotodokumentera moddarna så fort tanken åker av. Men de består i huvudsak av:

Nedslipning av överlappande delar i mellanväggen inne i burken, borttagning av "tratten" inne i burken, borttagning av metallgallret på luftfiltret. Uppborrande av sex 10 mm hål i burkens framkant. (3 på var sida)
Denna mod fick hondan att andas!


Duger det med detta ? tagen med gammal mobil kamera så kvaliten e inte den bästa....
 

Bifogat

  • DSC00016.JPG
    DSC00016.JPG
    42.2 KB · Visningar: 131

jocke.w

full gas spar tid
Gick med
20 Oct 2005
Ort
ja
Hoj
Nån blå sak....
Dr.Bike skrev:
2684786 Det är kalas! :tummenupp
Så vad tycker du att jag bör göra ? (Känns lite dumt att uppfinna hjulet en gång till)
135-140 munstycken, lyfta nålarna ? hur mycket ?
justera pilotskruven 0.5 varv ut.
Modda luftburken (väntar med spänning på bilder)
Har du gjort nått mer ?
Jag har en polare som kör gsxr 1100 -90 & det hade varit så skönt att få sätta dit han:D
Har du bänkat din blade ? vad hamnade du på ?
kommer att bänka min till sommaren för att se så man inte har gjort bort sej helt och hållet



(skriver hellre än bra)
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
jocke.w skrev:
2684935 Så vad tycker du att jag bör göra ? (Känns lite dumt att uppfinna hjulet en gång till)
135-140 munstycken, lyfta nålarna ? hur mycket ?
justera pilotskruven 0.5 varv ut.
Modda luftburken (väntar med spänning på bilder)
Har du gjort nått mer ?
Jag har en polare som kör gsxr 1100 -90 & det hade varit så skönt att få sätta dit han:D
Har du bänkat din blade ? vad hamnade du på ?
kommer att bänka min till sommaren för att se så man inte har gjort bort sej helt och hållet

Jag tror jag skrev att jag lagt TVÅ M3-brickor under nålarna?
Men börja med EN.
Annars ztämde allt du sa :)
Och börja med 135 i munstycke då nog 140 troligen är lite för stort med din setup.

Själv har jag inte gjort ett skvatt med motorn på min förutom det här med luft och munstycken. Ja ett kugg ner fram förståss. Kan jag rekommendera. Skomakarn´s barn du vet... man hinner inte trimma till sig själv. Dessutom kräver inte min låga nivå på körskicklighet mer trim för ögonblicket heller...
Men jag har planer!
 
Last edited:

jocke.w

full gas spar tid
Gick med
20 Oct 2005
Ort
ja
Hoj
Nån blå sak....
Dr.Bike skrev:
2684940 Jag tror jag skrev att jag lagt TVÅ M3-brickor under nålarna?
Men börja med EN.
Annars ztämde allt du sa :)
Och börja med 135 i munstycke då nog 140 troligen är lite för stort med din setup.

Själv har jag inte gjort ett skvatt med motorn på min förutom det här med luft och munstycken. Ja ett kugg ner fram förståss. Kan jag rekommendera. Skomakarn´s barn du vet... man hinner inte trimma till sig själv. Dessutom kräver inte min låga nivå på körskicklighet mer trim för ögonblicket heller...
Men jag har planer!
Ok Får se hur jag gör med drevet.
kommer förmodligen att åka på nästa gång jag byter drivpaket.
Så! vad gör du här ? ut och slit av tanken med dej:tummenupp
(Glöm inte kameran)
 

Roadhunter

Ny medlem
Gick med
10 May 2006
Ort
Kungshamn
Hoj
Honda CBR 1000 RR -09
Fälgar CBR 900 -98

Det här är säkert inte första gången detta ämne berörs men jag gör det iallafall. Är inte inne så ofta så jag hittar inte så bra.

Tänkte att byta framfälgen på min -98 till 17" för att få ett större utbud på däck och kanske köra på racedäck.

Är det nån som vet om man kan få på både fram och bakfälg från en -02?

Nya bussningar?
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Perfekt att det fanns en sådanhär tråd.

Min fråga är som följer.

Man har ju sett en del som strypt sina r1:eek:r mm för en 25kw registrering men min fråga är hur en fireblade uppför sig? Fungerar det bra och går den bra?

Har yrt bland många modeller men en lite äldre skulle passa mig bra då de inte är så dyra, runt -93 osv. Anledningen till att jag inte väljer mindre är den att man kan fortsätta köra den sen med tungt kort fast då utan strypning.

Tack på förhand
 

MacRabbit

Oskyldig
Gick med
9 Jan 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
CB500F 1978, F650GS 2007
Någon som råkar ha transporterat sin 954 i en Renault Kangoo?

Undrar om hojens 2 meter går att få in i bilens 1,4 meter långa skåp..

Blir förhoppningsvis Hondaägare på lördag! :)
 

GizmoBlade

Medlem
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Lysekil
Hoj
Honda CB1000RA -09
Någon som råkar ha transporterat sin 954 i en Renault Kangoo?

Undrar om hojens 2 meter går att få in i bilens 1,4 meter långa skåp..

Blir förhoppningsvis Hondaägare på lördag! :)

kan säga att det kommer bli satans trångt, om det äns går.

jag hyrde en täckt släpkärra på preem, den största dom hade,, gick bra på längden men var ju inte mycket plats kvar på sidorna,, inte jätte mkt iallafall,,

så en liten kangoo,, nja ,, fundera du på att hyra en täckt kärra istället.

mvh jimmie
 

Die-hard

PigWheels
Gick med
24 Jan 2006
Ort
falun
Hoj
ingen
lägger in bild på min medans jag fortf. har den kvar.. ska säljas med gråt i halsen...
 

Bifogat

  • DSC010889.JPG
    DSC010889.JPG
    93.7 KB · Visningar: 179

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
En del undrar om effekten på äldre blades och att dom inte varvar mer än 10000rpm... Jag hade en -98 som bröt på varvtalsregulatorn vid ca 10000rpm...

Felet satt i CDI-boxen som var elektroniskt strypt... Så kolla om det står SD i numret på boxen... Ostrypt box ska ha beteckningen EC eller ED om jag nu minns rätt... Boxen sitter under/bakom sätet på -98 iaf...

Dom var väl strypta till 50hk i sverige fram till -99? Och som jag fattat det så var det strypt via cdi-box och insugsgummin...

Ska varva över 11500rpm ostrypt (-98) så det är ju 1500rpm till att leka med:tummenupp
 

GizmoBlade

Medlem
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Lysekil
Hoj
Honda CB1000RA -09
En del undrar om effekten på äldre blades och att dom inte varvar mer än 10000rpm... Jag hade en -98 som bröt på varvtalsregulatorn vid ca 10000rpm...

Felet satt i CDI-boxen som var elektroniskt strypt... Så kolla om det står SD i numret på boxen... Ostrypt box ska ha beteckningen EC eller ED om jag nu minns rätt... Boxen sitter under/bakom sätet på -98 iaf...

Dom var väl strypta till 50hk i sverige fram till -99? Och som jag fattat det så var det strypt via cdi-box och insugsgummin...

Ska varva över 11500rpm ostrypt (-98) så det är ju 1500rpm till att leka med:tummenupp

hur många hästar ska det va?

i mitt reg bevis står det 41 EG på netto effekt,kw.
tar man inte 41x1,36 = 55,76hkr RÄTT?

trodde det var mer hästar i en fireblade -98 eller är jag helt ute och snurrar ?

och hur gör man för att få den ostrypt isåfall?

var kan man köpa delarna?

mvh jimmie
 
Last edited:

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
hur många hästar ska det va?

i mitt reg bevis står det 41 EG på netto effekt,kw.
tar man inte 41x1,36 = 55,76hkr RÄTT?

trodde det var mer hästar i en fireblade -98 eller är jag helt ute och snurrar ?

och hur gör man för att få den ostrypt isåfall?

var kan man köpa delarna?

mvh jimmie

Du ska väl ligga på 130hk vid 10500rpm uppgiven effekt... Jag blev själv fundersam eftersom jag inte kom upp i dom varv där max effekt ska ligga...

Men jag trodde att dom flesta var ostrypta vid det här laget:confused:

Jag köpte en cdi-box från en mc-skrot...

Men nog tycker jag du borde märka om du har 50hk eller 130:D

Vid vilket varvtal bryter den på varvtalsregulatorn???
 

GizmoBlade

Medlem
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Lysekil
Hoj
Honda CB1000RA -09
Du ska väl ligga på 130hk vid 10500rpm uppgiven effekt... Jag blev själv fundersam eftersom jag inte kom upp i dom varv där max effekt ska ligga...

Men jag trodde att dom flesta var ostrypta vid det här laget:confused:

Jag köpte en cdi-box från en mc-skrot...

Men nog tycker jag du borde märka om du har 50hk eller 130:D

Vid vilket varvtal bryter den på varvtalsregulatorn???

köpte hojen i höstas så jag har inte kört den så mkt,, har inte körkort än heller.

men jag har alltså bara 55 hkr då?

var finns det en skrot som har en sån box?
och vad ska det va för nummer mm på boxen för att få en riktig ostrypt,

sitter det strypning på insuget?
 

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
köpte hojen i höstas så jag har inte kört den så mkt,, har inte körkort än heller.

men jag har alltså bara 55 hkr då?

var finns det en skrot som har en sån box?
och vad ska det va för nummer mm på boxen för att få en riktig ostrypt,

sitter det strypning på insuget?

Det är ju inte säkert din hoj är strypt för att det står så på papper... men står det SD på cdi-boxen som du hittar under plasten mellan fram och baksitsen så ska det vara en strypt box. Ta lös förarsitsen med dom två skruvarna som sitter under skinnet i hörnen baktill... Då har jag för mig du ser den... Som jag skrev tidigare så ska det stå EC eller ED på dom ostrypta...Är den enbart strypt i boxen så ligger du nog på 100hk. För jag har ju mkt svårt att tro att dom har kuskat runt med 50 pållar i flera år... Men har du lite att göra så kolla insugen... Är det nån gammal pensionär som haft den innan?


http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=120470&highlight=strypt+cdi

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=115676&highlight=strypt

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=128860&highlight=strypt

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=89424&highlight=strypt

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=82240&highlight=strypt

Oj det fanns visst flera beteckningar???
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=62780&highlight=strypt

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=40683&highlight=strypt

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=8823&highlight=strypt
 
Last edited:

GizmoBlade

Medlem
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Lysekil
Hoj
Honda CB1000RA -09
var en yngre innan mig som hade den, dock inte så länge 1 sommar bara, sen köpte han en super retard...

men jag har fläskat på rätt bra på 1:an och 2:an,, tycker inte det finns nån tendens till att den vill upp på bakhjulet precis,

ska kolla upp det du har sagt.

tack för all hjälp !

tur jag startade den här tråden så man lär sig lite ;)
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top