Honda CRF 450

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Hejsan!

Jag har just blitt nybliven ägare av en Honda CRF 450 -03 (cross modellen)

Men jag har stött på lite problem på vägen nu..

Igår började det rinna under vattenpumpskåpan, och då har jag läst att det räcker med att byta yttre packboxen? Vill bara dubbelchecka att jag inte gör nåt fel när man en gång har upp allt.

Kolla så det inte är några märken på axeln också. Om den inte är slät och fin så river den upp den nya packningen på en gång. Upptäckte just att min axel är slut och har beställt en ny.
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
är de pluggen för både lådan och motorn eller finns de två oljepluggar på samma sida.?

http://oem.thumpertalk.com/2005CRF450leftcrankcasecover.aspx vilket nummer!?

Den till motorn är nr 28. Den till växellådan syns inte där, men den sitter ungefär 2-3 cm snett upp till höger från pluggen till motorn. Det är en 12:a. Gå ut och kolla så ser du den. Den sitter en bit längre in än den andra skruven. Precis bredvid axeln till växelspaken.

Det är alltså två pluggar. En till motor och en till växellåda.
 
Last edited:

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
grymt....hur mkt olja har du de i huvudet!?

http://oem.thumpertalk.com/2005CRF450rightcrankcasecover.aspx

0,6 liter. Du kan kolla så nivån är rätt genom att skruva upp nr 13 på bilden ovan. Det ska komma ut lite olja när du tar bort den. Gör det inte det så fyll på tills det börjar sippra ut.

I motorn ska det vara 0,69 liter ifall du även byter filter, om inte ska det vara 0,66 liter. Fast jag brukar inte mäta upp det på millilitern. Jag kollar bara så nivån är nånstans mellan H och L i fönstret på vänster sida.
 

BuuMi

Liten men hård!
Gick med
24 May 2006
Ort
Åland
Hoj
Kawasaki KXF, Volvo V70R & MB 208D (crossbuss)
Hej igen!
Nu har jag startproblem med min CRF 450 -03 :(

Den startar helt enkelt inte.
Kollade ventilspelet igår och avgasventilerna var på rätt. Men jag har INGET spel på insugsventilerna! :S Får inte in nåt bladmått. Och jag jag tog då bort shimsen. De var 0.2mm. Sedan satte jag tillbaka allt igen och då hade jag typ 0.40+ i spel. Så varför har jag inget spel när jag har shimsen där. Och HUR har det kunnat blivit noll i spel där mitt i allt :S
Jag tänkte köra imorgon men vet nu inte alls hur jag ska gå till väga!
Sen när jag lade tillbaka shimsena och sku testa mäta igen, så sku jag dra runt på kicken men då tog allting plötsligt stopp :huvet :huvet Gissa om man håller på att bli cp på riktigt!

Snälla hjälp mig..........
 

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Ort
västerås
Hoj
Ingen hoj nu
låter som du har satt kamaxeln eller mätt fel på ventilspelet.

Du måste vara noga med att märkningar på kamm,vev är rätt vid måtning av ventil spelet.

Märkningarna kan vara rätt men veven ska snurras ett varv till för att det ska stämma vid kammen.


Har du alla märkningar rätt så ska! man även kunna känna spelet på avgaskammen vid (ÖD)

Du har väll efter justering av chimsen monterat allt med rätt åtdragnings moment Samt snurrat runt motorn 2-3 varv innan kontrollmätningen sker!
 

BuuMi

Liten men hård!
Gick med
24 May 2006
Ort
Åland
Hoj
Kawasaki KXF, Volvo V70R & MB 208D (crossbuss)
låter som du har satt kamaxeln eller mätt fel på ventilspelet.

Du måste vara noga med att märkningar på kamm,vev är rätt vid måtning av ventil spelet.

Märkningarna kan vara rätt men veven ska snurras ett varv till för att det ska stämma vid kammen.


Har du alla märkningar rätt så ska! man även kunna känna spelet på avgaskammen vid (ÖD)

Du har väll efter justering av chimsen monterat allt med rätt åtdragnings moment Samt snurrat runt motorn 2-3 varv innan kontrollmätningen sker!
det är nog antagligen som du säger. men jag tror att jag har varit lite vilsen när jag gjort det där :D men man lär sig! var ju ändå första gången.. det kan inte vara något med förgasaren att den är så svårstartad?

ja, så nu antar jag att jag måste ställa om kamaxel och det i noll läge?
hur går man då till väga?
samt vad är åtdragningsmomenten?

tusen tack för de snabba svaren!
:2cool :shrules
 

BuuMi

Liten men hård!
Gick med
24 May 2006
Ort
Åland
Hoj
Kawasaki KXF, Volvo V70R & MB 208D (crossbuss)
det är nog antagligen som du säger. men jag tror att jag har varit lite vilsen när jag gjort det där :D men man lär sig! var ju ändå första gången.. det kan inte vara något med förgasaren att den är så svårstartad?

ja, så nu antar jag att jag måste ställa om kamaxel och det i noll läge?
hur går man då till väga?
samt vad är åtdragningsmomenten?

tusen tack för de snabba svaren!
:2cool :shrules

ingen som kan hjälpa mig med detta? :confused:
 

BuuMi

Liten men hård!
Gick med
24 May 2006
Ort
Åland
Hoj
Kawasaki KXF, Volvo V70R & MB 208D (crossbuss)
Någon som vet var man kan köpa mek bok till CRF 450 -03??
Har nu märkt att det skulle vara väldigt bra att ha en!! :p
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Startade inte hojen o du mätt 0 i ventilspel är det sannolikt läge att byta ventiler.
 

BuuMi

Liten men hård!
Gick med
24 May 2006
Ort
Åland
Hoj
Kawasaki KXF, Volvo V70R & MB 208D (crossbuss)
Startade inte hojen o du mätt 0 i ventilspel är det sannolikt läge att byta ventiler.
Jag mätte helt fel då..

Jag gjorde om allting idag, och fick då 0.30 på avgas och 0.20 på insug. Och det är inom gränserna så då antar jag att ventilspelet är rätt =)
Så då undrar jag nu vad felet är när den inte startar?
Den har fin gnista åtminstone. Så borde inte vara nånting med det.
Kan det vara nåt som är fel med förgasaren?
Det som är så konstigt är att den bara startade sämre och sämre för varje gång man körde, så det låter så ologiskt att det kan vara förgasaren?
Jag börjar bli bussigt trött på det här nu eftersom jag inte fått köra på 7 veckor :huvet :huvet
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Jag undrar när man ska börja byta grejer i motorn. Min hoj har gått 120 timmar. Kolven har gått 60 timmar och jag har satt dit en Hotcam som nu gått ca 10 timmar, i övrigt är inget bytt. Hur länge håller lager, hur länge håller ventiler, hur länge håller veven och när ska man byta kamkedja etc etc?

Läste lite på thumpertalk och där verkar ju vissa byta vevaxel efter 100 timmar. Det låter inte så kul. Som jag fattat det går inte ena ramlagret att byta utan att köpa en ny vev. Kan man kolla att dessa lager är ok utan att ta isär hela motorn?

Övriga tips på sånt som kan va dags att kolla/byta är också välkomna.
 
Last edited:

kungen12321

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2009
Ort
jönköping
Hoj
KYM 990 SM
Honda 450 läckande vattenpump

Det som har hänt mig är att att det droppar kylarvatten under vattenpumpen ur det lilla hålet precis under pumpen när crossen är igång. Har nu tagit bort vattenpumps locket och det stora locket som täcker hela högra sidan av motorn. Axeln som går in till motorn från snurran är lite sliten längst in så det glappar lite. Kan det vara boven i dramat eller kan det vara packboxarna och kullagret. Ser inga sprickor i packboxarna och kullagret snurrar kanon fint. har visserligen inte tagit bort dom då dom sitter fast som sten. Något förslag på hur man får bort kullagret och packboxarna på ett enkelt sätt eller kan det vara något helt annat. Hör nämligen hört att crf:en har problem med sina vattenpumpar och undar då vad det brukar vara som är felet med vattenpumparna.

Alla förslag och tips är välkomna!!!!!!!!
 

Fastway

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Ort
KBA
Hoj
1st Cbr 1000rr, Cbr 600rr
Honda 450 läckande vattenpump

Det som har hänt mig är att att det droppar kylarvatten under vattenpumpen ur det lilla hålet precis under pumpen när crossen är igång. Har nu tagit bort vattenpumps locket och det stora locket som täcker hela högra sidan av motorn. Axeln som går in till motorn från snurran är lite sliten längst in så det glappar lite. Kan det vara boven i dramat eller kan det vara packboxarna och kullagret. Ser inga sprickor i packboxarna och kullagret snurrar kanon fint. har visserligen inte tagit bort dom då dom sitter fast som sten. Något förslag på hur man får bort kullagret och packboxarna på ett enkelt sätt eller kan det vara något helt annat. Hör nämligen hört att crf:en har problem med sina vattenpumpar och undar då vad det brukar vara som är felet med vattenpumparna.

Alla förslag och tips är välkomna!!!!!!!!

Tips!!

Byt p-boxarna, Lagret, Vatenpumpsaxeln. Kolla även så att du inte har glapp på balansaxeln när du ändå håller på,,:tummenupp
 

BuuMi

Liten men hård!
Gick med
24 May 2006
Ort
Åland
Hoj
Kawasaki KXF, Volvo V70R & MB 208D (crossbuss)
Honda 450 läckande vattenpump

Det som har hänt mig är att att det droppar kylarvatten under vattenpumpen ur det lilla hålet precis under pumpen när crossen är igång. Har nu tagit bort vattenpumps locket och det stora locket som täcker hela högra sidan av motorn. Axeln som går in till motorn från snurran är lite sliten längst in så det glappar lite. Kan det vara boven i dramat eller kan det vara packboxarna och kullagret. Ser inga sprickor i packboxarna och kullagret snurrar kanon fint. har visserligen inte tagit bort dom då dom sitter fast som sten. Något förslag på hur man får bort kullagret och packboxarna på ett enkelt sätt eller kan det vara något helt annat. Hör nämligen hört att crf:en har problem med sina vattenpumpar och undar då vad det brukar vara som är felet med vattenpumparna.

Alla förslag och tips är välkomna!!!!!!!!
Hej!
Hade samma problem på min CRF450 -03 för två månader sen ungefär.

Gör såhär:

Plocka bort hela kopplingskåpan (för att komma åt inre packboxen)
Lika bra att byta den när du en gång håller på!

Byt den yttre också, har du tur kan din packning till kopplingskåpan gå att använda igen, gjorde dock inte min så fick köpa den ny också. Gick på 18€ (ca. 190kr)

Lycka till!
 

BuuMi

Liten men hård!
Gick med
24 May 2006
Ort
Åland
Hoj
Kawasaki KXF, Volvo V70R & MB 208D (crossbuss)
Angående dina ventiler om du inte löst problemet så
låter det som slitna insugsventiler. Dessa är i titan och är ett
vanligt fel på alla crf cyklar. Slits ut relativt fort, speciellt med skitiga
luftfilter. Sen tänk på att ALDRIG slipa in titanventiler då beläggningen
förstörs och ventilerna är kassa innan du ens provstartat hojjen.

Billigaste lösningen är nya i stål, funkar oftast med orginalfjädrar
sålänge dom inte är dåliga, mät upp dom innan bara.
Tack för det svaret!
Har anat det, men inte riktigt vart säker eftersom jag inte kört 4-takt tidigare. Men jag gör nog så iaf att jag skickar in den till verkstad eftersom jag inte orkar skruva på den mera nu. För det blir bara att stå stilla!
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Som sagt...

Har hört att vissa påstår att det ska gå shimsa orginalfjädrarna så det går köra med stålventiler, med förbihåll att man skulle vara motionär. Vad det mer exakt innebär vet jag inte :va

Jag hade nog valt att fortsätta med orginalventiler eller byta till stål med nya fjädrar. Det senare är om jag inte missminner mig ca dubbelt så dyrt i materialkostnad men betalar sig på sikt i form av längre hållbarhet.

Glöm inte avgasventilerna. Även om dom inte gått ner sig än kan det vara läge att byta ändå beroende på gångtid på motorn o hur den är körd. Jag har testat o köra av en och det är inget jag kan rekomendera. :crash Billigare att köpa nya ventiler än ny hoj
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top