Honda CRF 450

BuuMi

Liten men hård!
Gick med
24 May 2006
Hoj
Kawasaki KXF, Volvo V70R & MB 208D (crossbuss)
Som sagt...

Har hört att vissa påstår att det ska gå shimsa orginalfjädrarna så det går köra med stålventiler, med förbihåll att man skulle vara motionär. Vad det mer exakt innebär vet jag inte :va

Jag hade nog valt att fortsätta med orginalventiler eller byta till stål med nya fjädrar. Det senare är om jag inte missminner mig ca dubbelt så dyrt i materialkostnad men betalar sig på sikt i form av längre hållbarhet.

Glöm inte avgasventilerna. Även om dom inte gått ner sig än kan det vara läge att byta ändå beroende på gångtid på motorn o hur den är körd. Jag har testat o köra av en och det är inget jag kan rekomendera. :crash Billigare att köpa nya ventiler än ny hoj

Det blev tydligen nåt vajs med mätningen av ventilspelet. Så nu när det gjordes rätt så hade jag 0.16 i spel på insug och 0.30 på avgas! :S

Så nu står jag och frågar mig själv om det är kolven?
För så fort den blir lite varm så är den inte lika rapp mera som när den är kall.
Kan det vara kolvringarna som spökar, och därav startat bara sämre och sämre för varje gång jag kört?

Det tänder och den får bensin så det har inget med det att göra..
Och jag har satt nytt stift i den och rengjort filtret och bytt all olja i hela motorn.

BuuMi

Liten men hård!
Gick med
24 May 2006
Hoj
Nu är problemet "löst"
Körde in hojen till verkstaden för en check och de hittade följande fel:

Ramlagrena slut
Vevpartiet slut
Vevstaken glappade 2mm
Kolv + ringar slut
4 krökta ventiler
m.m

Kört 15 timmar med den sen jag köpte den alltså blev jag blåst av förra ägaren eller ägaren till förra ägaren. Hur som helst så sku allt kostat 25000kr för att få tillbaka den. Så jag sket i den och sålde den åt killen i verkstade för 1000€ (10000kr) For hem och letade upp en YZF 426 på blocket. 2 dagar senare for jag över med båten från Åland till Västerås och hämtade den.
Bye bye Honda :D:D
Så jäkla nöjd med den!

Inte gjorde det saken sämre att jag fick kvitton på 30 000 kr på renoveringar. Går som ett skollat ollon.

Det var kul att köra Honda så länge det vara. Men tror nog inte att jag skaffar en sådan igen.

DRJones

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
R1-01 CRF450HM(såld)
:tummenupp
Nu är problemet "löst"

Ramlagrena slut
Vevpartiet slut
Vevstaken glappade 2mm
Kolv + ringar slut
4 krökta ventiler
m.m

Kört 15 timmar med den sen jag köpte den alltså blev jag blåst av förra ägaren eller ägaren till förra ägaren. Hur som helst så sku allt kostat 25000kr för att få tillbaka den. Så jag sket i den och sålde den åt killen i verkstade för 1000€ (10000kr) For hem och letade upp en YZF 426 på blocket. 2 dagar senare for jag över med båten från Åland till Västerås och hämtade den.
Så jäkla nöjd med den!

Inte gjorde det saken sämre att jag fick kvitton på 30 000 kr på renoveringar. Går som ett skollat ollon.

Det var kul att köra Honda så länge det vara. Men tror nog inte att jag skaffar en sådan igen.

Fan vikken oflyt för dig, lider med dig faktiskt, måste bara säga att Honda e nog de enda ja kommer köra iallafall, e ju hur grymma som helst bara allt e skött som de ska, synd bara att du fick ett ex som var tvärslut överallt. Men lycka till med den nya o hoppas du får många timmar på slangen

BuuMi

Liten men hård!
Gick med
24 May 2006
Hoj
:tummenupp

Fan vikken oflyt för dig, lider med dig faktiskt, måste bara säga att Honda e nog de enda ja kommer köra iallafall, e ju hur grymma som helst bara allt e skött som de ska, synd bara att du fick ett ex som var tvärslut överallt. Men lycka till med den nya o hoppas du får många timmar på slangen
Ja verkligen!
Även min första CR 125 så var precis likadan. Precis allt rasade! :(

Men min YZ250 jag hade förut så funkade bra så därför tänkte jag att jag sku testa Yama igen..
Allt funkar väl om man sköter om dem, men det är mycket lättare att sköta om nåt som är ordentligt från början så man slipper betala ihjäl sig..

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Nu är problemet "löst"

Ramlagrena slut
Vevpartiet slut
Vevstaken glappade 2mm
Kolv + ringar slut
4 krökta ventiler
m.m

Så jäkla nöjd med den!

Haha, va fult... när jag var på yamaha center igår så var det en filur där som stog och pratade om att det var en från Åland som hade köpt hans gamla 426:a. Det måste ha vart du alltså. Världen är bra liten ibland...

Det här är väl helt OT men jag var där för att kolla om det fanns att få tag på lite plast till min YZ80 -83. Dom hade en kedjesläpa, kylarvinge och bakskärm hemma. Snacka om reservdelslager alltså!

BuuMi

Liten men hård!
Gick med
24 May 2006
Hoj
Haha, va fult... när jag var på yamaha center igår så var det en filur där som stog och pratade om att det var en från Åland som hade köpt hans gamla 426:a. Det måste ha vart du alltså. Världen är bra liten ibland...

Det här är väl helt OT men jag var där för att kolla om det fanns att få tag på lite plast till min YZ80 -83. Dom hade en kedjesläpa, kylarvinge och bakskärm hemma. Snacka om reservdelslager alltså!
Haha! :D Det var som fanken! Ja, världen är verkligen liten.

Ja, det var verkligen imponerande att ha de grejerna inne till en -83a :D
Tänk om det sku vara så överallt...

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Ja verkligen!
Även min första CR 125 så var precis likadan. Precis allt rasade! :(

Men min YZ250 jag hade förut så funkade bra så därför tänkte jag att jag sku testa Yama igen..
Allt funkar väl om man sköter om dem, men det är mycket lättare att sköta om nåt som är ordentligt från början så man slipper betala ihjäl sig..

Kanske skulle fundera på om det är ägaren eller hojen det är fel på? Låter ju helt osannolikt att hojen skulle haft alla dom felen när du köpt den utan att märka ngt och sen lyckas köra 15 h mer. Är ju ganska troligt att det va slut när du köpte den, men att de flesta symtomen och felen uppkommit under ditt ägande. Hur många timmar hade den gått när du köpte den och hade du någon historia på hur hojen va renoverad sen tidigare?

Ytterligare ett alternativ är ju att du blev duktigt blåst av meken.

BuuMi

Liten men hård!
Gick med
24 May 2006
Hoj
Kanske skulle fundera på om det är ägaren eller hojen det är fel på? Låter ju helt osannolikt att hojen skulle haft alla dom felen när du köpt den utan att märka ngt och sen lyckas köra 15 h mer. Är ju ganska troligt att det va slut när du köpte den, men att de flesta symtomen och felen uppkommit under ditt ägande. Hur många timmar hade den gått när du köpte den och hade du någon historia på hur hojen va renoverad sen tidigare?

Ytterligare ett alternativ är ju att du blev duktigt blåst av meken.
Felet är väl att när den var in på verkstad så sa mekanikerna att den har servats där tidigare och även då så var precis de där delarna som var slut nu på väg att behöva bytas..
Men inget gjordes åt det och förra ägaren visste om det men utan att informera mig om det vid köpet.
Så sånt där är jävligt slött!

Hoppas ingen råkar ut för samma sak för det är inte direkt billiga delar till de där hojarna :huvet

C Hedberg

Ny medlem
Gick med
27 May 2008
Hoj
Honda crf 450 HM
Hej!
Har en crf 450 03a motard som rullat ca 750 mil fördelat på två kolvar. Inget annat i motorn är bytt vad jag vet. Hojen fungerar alldeles utmärkt och aldrig strulat. Undrar således vad jag främst behöver byta ut i motorn för att undvika några större problem till sommarn?

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Jag håller på att byta lagrena till balansaxeln på min hoj nu (Nr 8 och 9 på bilden). Jag tycker det högra lagret (Nr 9) gick oroväckande lätt att ta bort och sätta dit. Det sitter fast med hjälp av två st små plattor med skruvar i som pressar lagret på plats. När jag hade skruvat bort plattorna så kunde jag ta bort lagret med fingrarna. Inget våld alls behövdes. Nu sitter det ju förvisso när jag skruvar igen det, men jag undrar ifall det verkligen ska gå så enkelt att plocka bort eller är det så illa att blocket har blivit nött?

Bifogat

• 2375_BALANCER.gif
    2375_BALANCER.gif
    9.1 KB · Visningar: 199

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Har problem med elen på min 450... Blinkers och tuta som strular en del, började kolla på tutan idag.

Har plockat isär uppe vid styret och allt såg bra ut vid "tutknappen", började därför kolla nere vid själva tutan. Tyvärr är jag helt kass på el och har därför lite frågor som ni kanske kan svara på?

Om ni kollar på bilden har jag markerat 4st olika punkter:

1. Här kommer kablarna från kabelstammen till tutan, mätte med en multimeter här när hojen va igång men fick extremt låga värden. Runt 3V mätte jag upp och när jag tryckte på tutknappen blev värdet -4V??!

2. Dom här kablarna går till tutan och när jag mätte där fick jag 22V, tryckte jag på tutknappen steg värdet till 24V.

3. Den här svarta boxen sitter emellan nr1 och nr2, vad är det för något och kan den vara den som är orsaken till problemet?

4. Den här boxen tror jag inte har något med tutan att göra, men vad är det för något?

Hur kan det komma sig att mätvärdena är så låga innan den svarta boxen (nr3) och så höga efter? Borde inte värdet vara högst direkt när kablarna kommer från kabelstammen?

Testade att koppla tutan till ett 12V batteri och den funkar perfekt, inte det som är felet med andra ord.

Nån som har tips på vad som kan vara fel eller hur jag ska göra för att felsöka på bästa sätt?

Bifogat

• Kablage vid tutan.jpg
    Kablage vid tutan.jpg
    122.8 KB · Visningar: 251

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Hoj
XR650R & CR500AF
Har problem med elen på min 450... Blinkers och tuta som strular en del, började kolla på tutan idag.

Har plockat isär uppe vid styret och allt såg bra ut vid "tutknappen", började därför kolla nere vid själva tutan. Tyvärr är jag helt kass på el och har därför lite frågor som ni kanske kan svara på?

1. Här kommer kablarna från kabelstammen till tutan, mätte med en multimeter här när hojen va igång men fick extremt låga värden. Runt 3V mätte jag upp och när jag tryckte på tutknappen blev värdet -4V??!

2. Dom här kablarna går till tutan och när jag mätte där fick jag 22V, tryckte jag på tutknappen steg värdet till 24V.

3. Den här svarta boxen sitter emellan nr1 och nr2, vad är det för något och kan den vara den som är orsaken till problemet?

4. Den här boxen tror jag inte har något med tutan att göra, men vad är det för något?

Hur kan det komma sig att mätvärdena är så låga innan den svarta boxen (nr3) och så höga efter? Borde inte värdet vara högst direkt när kablarna kommer från kabelstammen?

Testade att koppla tutan till ett 12V batteri och den funkar perfekt, inte det som är felet med andra ord.

Nån som har tips på vad som kan vara fel eller hur jag ska göra för att felsöka på bästa sätt?

Macke du skulle inte ha lust att slänga upp en närbild på sidostödskonsollen till din Crf Hm maskin, jag ska bygga ett stöd till min Crf och det kan vara bra att veta hur Hm har löst det med infästning och vinklar etc.:tummenupp

Mvh Christer

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Fixar det när jag ska ut i garaget nästa gång.... Ingen som har en aning om vad som jävlas med min el?

nitram_19_88

Nitram
Gick med
18 Mar 2009
Hoj
Honda crf 450 hm -03

Har nästan samma problem som du. Signalhornet fungerar om man kopplar det till ett 12V batteri, men på motarden bara vibrerar det lite.. Har däremot bättre uppmätta värden, ligger på en 11V så borde fungera tycker ja. Löser du de får du gärna höra av dig..
Angående blinkers:n kan du prova relät som sitter under sadeln, kan ju vara det som strular...

Last edited:

Skoglund

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
crf 450 -05
Ventilspel

Hej!

Ny här på forumet, iaf ny mc...

Har köpt en svårstartad CRF 450 -05.

Enkel kam i denna, nu undrar jag om någon kan säga hur många nm man drar toppen med?

Har bytt kolv i dag, och satt ihop det hela utan att dra toppen riktigt, nu undrar jag. Hur ska kammen stå när jag mäter ventilspel på insug och avgasventilerna. Ska den stå i TDC?

Vart mäter jag ventilspelet på avgassidan?

Är ny på detta, har sökt och inte hittat nåt. Så jätte tacksam för svar.

Mvh Emil

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hade en polare som hjälpte mig kolla på elen idag, med största sannolikhet är det tändspolarna till elsystemet som är kass. Så det får bli till att köpa nya á 2000:-

Såg idag att det har droppat ut lite kylvätska ifrån ett hål i motorblocket, precis under vattenpumpen. Har kollat mekhandboken utan att hitta nån info om va det hålet är till för?

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras