Honda crf450 motard

Oscar.m

Ventil sallad a´la Husaberg nedan...
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Finspång
Hoj
Honda CR500R -99
Hur ofta ska man byta kolv enligt boken?
Är mycket sugen på en sådan själv.... :rolleyes:
 

devetdu

- Förnekar allt...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
sthlm
Hoj
saknas och saknad
Oscar.m skrev:
Hur ofta ska man byta kolv enligt boken?
Är mycket sugen på en sådan själv.... :rolleyes:

mellan 15-20 timmar om man åker motard
annars kanske 40 timar cross!
 

Oscar.m

Ventil sallad a´la Husaberg nedan...
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Finspång
Hoj
Honda CR500R -99
devetdu skrev:
mellan 15-20 timmar om man åker motard
annars kanske 40 timar cross!

Är det vad som står i boken?
Vad kostar en kolv + alla packningar som går åt för ett byte?
 

Triboman

...
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CRF450 SM, CR250R, Polini
Hmm... Devetdu, varför skulle SM-körning kräva kortare kolvbytesintervall än vid cross? Sällan plågar man en hoj så illa som på mx-banan...
 

Hampe #66

2fast4U
Gick med
27 May 2003
Ort
älmhult
Hoj
gammal moppe
Triboman skrev:
Hmm... Devetdu, varför skulle SM-körning kräva kortare kolvbytesintervall än vid cross? Sällan plågar man en hoj så illa som på mx-banan...

Vad jag har hört så beror det på att det inte sitter ryckutjämnare och eftersom greppet är bättre med "slicks" på asfalt än vad det är på en cross...kolven är väldigt tunn och blir den tillräckligt sliten kantrar den i loppet o TJOFF!!!

1500kr tror jag ett kolvkit kostar med packn o allt...
 

Triboman

...
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CRF450 SM, CR250R, Polini
Att det inte sitter ryckutjämnare gör nog att växellådan belastas lite extra tidvis, men knappast att kolven skulle slitas mer.

Visst är kolven tunn men kantra kommer den inte att göra under de första 200 timmarna i alla fall... Min förra kolv hade förmodligen gått närmare 40h som motard (köpt beg. så jag vet inte 100%) och den såg ut som ny.

Gå in på servicehonda.com och kolla reservdelspriser. De svenska priserna skiljer sig faktiskt inte alltför mycket.
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Triboman skrev:
Hmm... Devetdu, varför skulle SM-körning kräva kortare kolvbytesintervall än vid cross? Sällan plågar man en hoj så illa som på mx-banan...

Det där hänger väl ändå på vem som kör och var man kör mx. Kör jag så lovar jag att hojen inte går så hårt. Däremot på gocartbanan skulle den få varva rätt hårt.

Mvh Blip
 

devetdu

- Förnekar allt...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
sthlm
Hoj
saknas och saknad
Triboman skrev:
Hmm... Devetdu, varför skulle SM-körning kräva kortare kolvbytesintervall än vid cross? Sällan plågar man en hoj så illa som på mx-banan...

Därför man varvar den på långa sträckor under lång tid i stöten!
åker man cross varvar man mkt, men du håller aldrig 10 sekunder maxgas! för det kommer något läskigt hopp eller nått i vägen! :crash

om någon vill tro något annat så är de fria att göra det. jag rättar mig bara efter goda vänner som haft sådana cyklar och som vet hur de ska skötas om de gått som motard!
 

Triboman

...
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CRF450 SM, CR250R, Polini
Vi kan nog kanske enas om att det beror på vem som kör!

Personligen håller jag nog rullen väsentligt hårdare på crossbana än på kartbana. Från halva kurvan så ligger ju hojen och plingar på maxvarv. Med SM så matar i alla fall jag bara på så mycket jag törs just för att undvika hjulspinn/sladd. Jag inbillar mig att det blir mjukare körstil på asfalt än på sand/jord och mindre av-på karaktär. Men jag kör nog SM som en kärring... mx också för den delen... :)

Att det skulle skilja 1:2 mellan SM och MX förefaller dock ganska otroligt!
 

Hampe #66

2fast4U
Gick med
27 May 2003
Ort
älmhult
Hoj
gammal moppe
JAG SKREV "JAG TROR"!!!!

Eller rättare sagt såhär stod det på en cross/web/shop...
Cr 450F kolvkit orginal 02-03 1.495,00 Kr
Cr 500cc 1.354,00 Kr
YZ 426F 1.220,00 Kr
KTM 250cc 1.195,00 Kr

Vet inte om kolvkittet innehåller packningar dock...

Oscar.m skrev:
mEN KOSTAR VERKLIGEN KOLV & PACKNINGAR 1500:-!!!!
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
1500:- bytas var 15:e timma.. Det är ju inte mer än 100:- / h....

Och folk klagar på att man ska byta olja på bergaren ofta.. Suck..

Oscar.m skrev:
Fy satan vad billigt!!
Det är knappt så att jag tror det.............
 

SlirDavid

Xena the warrior princess
Gick med
18 Aug 2003
Ort
Guldstaden
Hoj
Hånet 900, Yosemite Cruiser
kjhkj

Jag har tänkt byta vid ca 70 timmar om den inte börjar förlora effekt före det.
 

devetdu

- Förnekar allt...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
sthlm
Hoj
saknas och saknad
gör det du, men fan det ska bli kul att se ditt cylinderfoder efter 70h på samma kolv...
:fakta
 

TheDude

Überposör
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Texas
Hoj
King of the road
Jag vet ingenting om den, men bild har jag :D :tummenupp
 

Bifogat

  • honda crf 450 supermotard -03.jpg
    honda crf 450 supermotard -03.jpg
    93.2 KB · Visningar: 131

Triboman

...
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CRF450 SM, CR250R, Polini
F'låt devetdu, men nu blir jag tvungen att ställa en korkad fråga igen... Varför skulle nötningshastigheten av cylinderloppet förändras väsentligt om man byter kolv eller låter bli?
 

Oscar.m

Ventil sallad a´la Husaberg nedan...
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Finspång
Hoj
Honda CR500R -99
Triboman skrev:
F'låt devetdu, men nu blir jag tvungen att ställa en korkad fråga igen... Varför skulle nötningshastigheten av cylinderloppet förändras väsentligt om man byter kolv eller låter bli?

Slitaget ökar kraftigt om spelet mellan kolv & cylinder inte är innom rimliga gränser.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top