Honda Crf450r förvandlingen till Motard

LillNaisarn

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2012
Hoj
Honda CRF450R-07
Biddarn: Det går rätt segt då jag varit väldigt mycket sjukskriven och då jag väl är uppe hos föräldrarna kan jag skruva 1-2 timmar per helg sen säger mina händer stopp i princip.

Just nu håller jag på felsöka varför det inte är någon gnista i hojen.
Har gjort klart allt och monterat motorn i ramen, nu är det bara hitta vad som är felet med ingen gnista, så om någon har något bra tips på vad det kan vara.

Tanken var att få igång den idag, men de sket sig.

Alledenstore

Medlem
Gick med
17 Jul 2013
Hoj
Husaberg FS570
Själv sitter jag på helspänn och väntar! :D Väldigt intressant att följa motard byggen :tummenupp Hoppas det går väl med gnistproblemet! :tummenupp

LillNaisarn

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2012
Hoj
Honda CRF450R-07
Alledenstore : Det känns roligt att de är fler än jag trodde som följer mitt bygge.

Det går som sagt segt, men idag var jag i lite bättre form så passade på i garaget ett tag iaf och gjorde det jag kunde :)

började med att byta bultarna i swingen till kedjesträckaren, dock så ville bara ena ge med sig, så får se om den vill ge med sig imorgon.
165841-ec3d78ac15880181cbadfe0b78b32049.jpg

Monterade ihop allt annat i Swingen, så när jag får bytt sista bulten kan jag bara kasta in den i ramen.

165841-931e7c18495055dc08856f08e2be297a.jpg

Hann montera nummerplåten,Subram, luftbox,luftfilter, dämpare och lite plast.
Nu sa kroppen ifrån, hoppas på bättre form imorgon så får jag fixa klart resten.

Konstaterade även idag efter felsökande att det är statorn som spökar med gnistan, så på fredag då lönen trilllar in blir det att beställa. Dock osäker om jag ska snåla och enbart köpa stator eller köpa komplett elsystem då jag ändå längre fram tänkt montera lysen mm (Dessa ilands problem).

Blir rätt dåligt med bilder då det inte är kanske så jätte intressant process nu, hoppas på att det ska gå vägen och vara statorn så jag kanske får starta upp den i år :smasha

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Hoj
Ktm Exc500
Härligt med en uppdatering:tummenupp
Vad för elsystem hade eu tänkt dig såfall? Jag vill med ha lysen på min ;)

LillNaisarn

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2012
Hoj
Honda CRF450R-07
Biddarn: Tackar och bockar :)
Det blir Trailtech, dock så snålade jag nu och köpte enbart deras stator, får längre fram uppgradera till deras 70W System. (www.trailtech.net)
165841-875ce25035ab9d1a84f70ae145c1f1c5.jpg

Eftersom att jag inte vet hur man kopierar och grejar med mobilen så lägger jag in en till bild i efterhand:
165841-a818279d0fcedccc28afbb19726207f9.jpg

Börjar likna en hoj nu iaf, dock så är det lite av skattjakt och jaga reda på alla bultar och vars allt ska vara efter närmare ett år och grejerna blivit flyttat runt X antal ggr då annat måste in i garaget emellanåt. Nåja stressar långsamt :D

Last edited:

LillNaisarn

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2012
Hoj
Honda CRF450R-07
Biddarn: Nej inte ännu, avvaktar med att köpa tills jag fått hojen att gå som jag vill. Sen blir det att börja spara till Marchesini hjulen (ändrat mig att utesluta både Warp och Alpina).

Det räcker med kittet du länkade till, det finns en dyrare modell med batteri och batteribox.
Kika annars på ebay, går att få billigare där än direkt från trailtech :)

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Hoj
Ktm Exc500
Okey okey, letar själv hjul fast begagnade men svårt att få tag på verkar det som. Får man fråga varför du uteslutat warp och alpina?

GurraBurra

Ingen Kommer ihåg en fegis!
Gick med
3 May 2009
Hoj
-07 Husaberg 650fs *stulen* Husa 570 -11, Yamaha R6 -10
Inte för att vara en party pooper....

Men varför inte bara ta körkortet och sedan köpa en KTM 690? Både sparat tid och pengar i slutändan :7peta

För att den väger bly, är stor och är en opersonlig ktm!

LillNaisarn

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2012
Hoj
Honda CRF450R-07
Det händer inte allt för mkt med hojen då jag var upp över julen, var mestadels terapi :
165841-ef370880c95ac8fd13142791d96390e5.jpg

Dvs polerade upp alla bultar i hela chassit (De som inte är redan utbytta). För att få mer fräscht intryck, ville inte högglanspolera dom som ramen då de blir lätt för mycket. Även andra små grejer polerades upp och fräschades upp, dock blev de inga bilder.

Resten av tiden gick åt till bilen att färdigställa lite grejer som jag dragit ut på in i det sista.

Nåja, var inte därför jag gjorde update utan för att en del funderande fram och tillbaks beslutat att jag ska bygga om hojen till "Facelift" och kommer att få 09-12 utseende.
crf450r-09.jpg

Så nyare plasten beställd, nu är det bara vänta på nästa lön så resten av grejerna för att det ska gå genomföra ska inhandlas :tummenupp

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Ett jävla jobb du lägger ner på hojen! Körklar till vår/sommar 2014?

LillNaisarn

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2012
Hoj
Honda CRF450R-07
Goffe: Tackar, Jodå motorn ska iaf vara helt klar för uppstart och körning. Det är bara byta ut statorn så ska den gå :) Sen helt klar lär jag nog inte hinna bli då de är endel kostsamma prylar kvar att inhandla. Men hoppas kan man alltid göra då jag börjat smått kika efter det nya betänkta projket, gäller bara hitta bra utgångs objekt :)

Christopher: Tackar :)

Last edited:

LillNaisarn

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2012
Hoj
Honda CRF450R-07
Tack för alla uppmuntrande kommentarer.

Hela tiden med bygget har jag strävat efter perfektion enligt mina standarder, och har hittills bara en gång tummat på det då jag helt enkelt blev snål så tänkte se om någon är intresserad av följande:

Cylinder works 488cc bigbore kitt med tillhörande Vertex 12.1:1 kolv. Som alla vet är det monterat men ej använt.
Så om någon är intresserad PM:a vettigt bud :) Tanken är att uppgradera om jag får sålt cylindern.

Länk till tillverkaren:
http://cylinder-works.com/ProductInfo.aspx?item_id=39 .

LillNaisarn

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2012
Hoj
Honda CRF450R-07
För någon dag sen damp det ner i brevlådan ett efterlängtat paket:

Statorn, även manuella kedjesträckaren hittat till Sverige :)
165841-52694d1f35c3e5fc6961baeffadbbb43.jpg

Vet att jag sett här på Sporthoj massa som är duktiga och rita CAD filer eller vad det nu heter (för att CNC fräsa), så tänkte kika om någon är intresserad av att hjälpa mig att rita upp lite grejer så jag kan få fräst fram lite "bra att ha grejer" då jag inte själv duger till detta? Om någon har tillgång att få ta fram prylar i aluminium också är det perfekt. PM:a gärna för mer info så förklarar jag lite bättre.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln