benkar
Krokvägar svänger mer..
Frågan kring IF-Honda-försäkringen diskuteras som skrivet redan rätt mycket på VTR-forumet...
...men jag tar med mig en del av diskussionen hit...
...sedan kan man ju grunna lite på dessa rader i villkoren för IFs Hondaförsäkring: -"Direktimporterad Honda MC skall besiktigas hos av Honda MC Svenska AB auktoriserad återförsäljare innan märkesförsäkring eventuellt medges."
Ska man tro Vägverkets definition (se bild) är "Direktimporterad" detsamma som "Privatimport", och tex min VTR är INTE direkt/privat-importerad, vilket klart framgår av uppgifterna om det i Bilregistret..... (se bild)
Däremot så är min VTR köpt hos en "pararellimportör", vilket inte på något sätt framgår bland uppgifterna i Bilregistret, annat än att man troligen kan se att första ägare är en pararellimportör, istället för en handlare auktoriserad av Honda MC Sverige.
Efter samtal med IF så säger dom att dom inte försäkrar min VTR annat efter en besiktning a 500-1.200 kr hos en auktoriserad Honda-Verkstad, (jag nämde nämligen helt frivilligt att min VTR var pararellimporterad via MC-Handlare...) -"Vi har koll på vilka Honda som är sidoimporterade"... (IF delar måhända något register med Honda Sverige? )
Jag kan förstå om IF vill att en privatimporterad Honda, från EU eller utanför EU, ska genomgå besiktning, kanske av trafiksäkerhetsskäl. Det kan jag köpa, är ju ofta så hos andra bolag, att man får visa upp hojen man har privatimporterat.
Men, vill IF att även pararellimporterade Hondor, dvs importerade av MC-handlare som står utanför "Generalagenten Honda" också ska besiktigas innan försäkring kan tecknas, får IF lov att ange det i sina villkor... Dvs klart skriva att dom enbart försäkrar Hondor importerade av den Svenska Generalagenten, men skulle tro att dom kan bli snäppta på näsan av EU om dom gör så, är ju en konkurensbegränsande åtgärd...
/B
...men jag tar med mig en del av diskussionen hit...
...sedan kan man ju grunna lite på dessa rader i villkoren för IFs Hondaförsäkring: -"Direktimporterad Honda MC skall besiktigas hos av Honda MC Svenska AB auktoriserad återförsäljare innan märkesförsäkring eventuellt medges."
Ska man tro Vägverkets definition (se bild) är "Direktimporterad" detsamma som "Privatimport", och tex min VTR är INTE direkt/privat-importerad, vilket klart framgår av uppgifterna om det i Bilregistret..... (se bild)
Däremot så är min VTR köpt hos en "pararellimportör", vilket inte på något sätt framgår bland uppgifterna i Bilregistret, annat än att man troligen kan se att första ägare är en pararellimportör, istället för en handlare auktoriserad av Honda MC Sverige.
Efter samtal med IF så säger dom att dom inte försäkrar min VTR annat efter en besiktning a 500-1.200 kr hos en auktoriserad Honda-Verkstad, (jag nämde nämligen helt frivilligt att min VTR var pararellimporterad via MC-Handlare...) -"Vi har koll på vilka Honda som är sidoimporterade"... (IF delar måhända något register med Honda Sverige? )
Jag kan förstå om IF vill att en privatimporterad Honda, från EU eller utanför EU, ska genomgå besiktning, kanske av trafiksäkerhetsskäl. Det kan jag köpa, är ju ofta så hos andra bolag, att man får visa upp hojen man har privatimporterat.
Men, vill IF att även pararellimporterade Hondor, dvs importerade av MC-handlare som står utanför "Generalagenten Honda" också ska besiktigas innan försäkring kan tecknas, får IF lov att ange det i sina villkor... Dvs klart skriva att dom enbart försäkrar Hondor importerade av den Svenska Generalagenten, men skulle tro att dom kan bli snäppta på näsan av EU om dom gör så, är ju en konkurensbegränsande åtgärd...
/B