conkers
Ny medlem
- Gick med
- 9 Sep 2010
- Ort
- Trollhättan
- Hoj
- Triumph Daytona 955i Centennial Edition 2002. Norton Commando '69 Cafe
Ser ok ut med portningen, men försök att öppna lite på bredden bredvid styrningsbossen... samt att sänka utsidan av bojen så mycket som du vågar för att få bättre bottendrag i motorn.
Svårt att förklara i ord... men du vill att gaserna träffar ventiltallriken så nära 90 grader som det går..!
Sen fräsa säterna med MIRA eller liknande 3 vinklad fräs, 60-45-15 eller radie + 2 vinklar 45-15... den sista vinkel beror mest på hur förbränningsrum ser ut... men det där med inledningsvinkeln är viktigt, så slipa inte helavägen ut till 45 graders delen.
Max 1,5mm bredd på säten, 1mm om du vill har max power och inte rädd för försämrat värmeöverföring... störta delen av värme från ventilen transporteras bort igenom säten, men om man har nya fina ventilstyrningar och tait tolerans... och om du är ut efter MAX prestanda... har så smal sätesbredd du vågar... dock ej under 1mm insug, 1,5mm avgas och ser till att ventilsäten (45 graders delen) ligger längst UT på ventilen och inte i mitten eller insidan... Du är ut efter så stort effektiv ventilarea som möjligt.
Hoppas att bilden hjälper att förklarar vad jag menar.... du kan se sätesposition på ventilen där jag har slipat med fin fin kornigt pasta.
Fråga gärna om du vill har ett mer utförligt beskrivning, eller ursäkta mig om du kan allt detta redan!
(Har nämligen portade toppar i över 25 år nu, isåfall du undrar vem jag tror jag är... så att säga!)
Eller om du vill, så bjuda jag på en portning, eftersom jag gilla din stil och mål.... det är bara att skicka ner toppen till mig så fixar jag detta..
Om du VILL hellre gör det själv, fråga bara på.....
Tel nr och email finns på websidan.
Mike Billett.
www.racing-green.com
Svårt att förklara i ord... men du vill att gaserna träffar ventiltallriken så nära 90 grader som det går..!
Sen fräsa säterna med MIRA eller liknande 3 vinklad fräs, 60-45-15 eller radie + 2 vinklar 45-15... den sista vinkel beror mest på hur förbränningsrum ser ut... men det där med inledningsvinkeln är viktigt, så slipa inte helavägen ut till 45 graders delen.
Max 1,5mm bredd på säten, 1mm om du vill har max power och inte rädd för försämrat värmeöverföring... störta delen av värme från ventilen transporteras bort igenom säten, men om man har nya fina ventilstyrningar och tait tolerans... och om du är ut efter MAX prestanda... har så smal sätesbredd du vågar... dock ej under 1mm insug, 1,5mm avgas och ser till att ventilsäten (45 graders delen) ligger längst UT på ventilen och inte i mitten eller insidan... Du är ut efter så stort effektiv ventilarea som möjligt.
Hoppas att bilden hjälper att förklarar vad jag menar.... du kan se sätesposition på ventilen där jag har slipat med fin fin kornigt pasta.
Fråga gärna om du vill har ett mer utförligt beskrivning, eller ursäkta mig om du kan allt detta redan!
(Har nämligen portade toppar i över 25 år nu, isåfall du undrar vem jag tror jag är... så att säga!)
Eller om du vill, så bjuda jag på en portning, eftersom jag gilla din stil och mål.... det är bara att skicka ner toppen till mig så fixar jag detta..
Om du VILL hellre gör det själv, fråga bara på.....
Tel nr och email finns på websidan.
Mike Billett.
www.racing-green.com
Last edited: