Honda GB500 TT goes medieval

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Såhär blev motorstativet tillslut, det blev plötsligt väldigt smidigt att skruva motor :tummenupp
Stabyltsomfan, som Dr Alban skulle uttryckt det.

Försökte dela på xl-bottendelen, men tyvärr har någon varit framme och försökt demontera svänghjulet innan jag hann dit. Gängorna för avdragaren var skadade. Friskade upp dem med ett snitt men tyvärr hjälpte inte det, fick med mig gängorna ut när jag drog på avdragaren, hjulet verkar sitta duktigt. Ska förgripa mig på det i morgon med metoder jag inte kommer nämna här...:huvet

Ikväll försökte jag mig även på att mäta kolv-ventilspel. Blev inget med det heller efter som xr-cylindern som jag använt i mockupen har M9 gängor till topplocksskruvarna, och några sådana följde inte i backen med demonterade pinaler som jag inhandlat. Så i morrn ska jag svarva av 3 mm från en sämre beg xl-kolv för att få samma höjd som JP-kolven, sen åker den på med en xl cylinder och M8 skruvar istället.
 

Bifogat

  • IMGP3255.jpg
    IMGP3255.jpg
    239.1 KB · Visningar: 216

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Hur går det för dig? - Den hoj blir fiiiiin :)

Har du fått till passningen med xr cylindern på din bottendel?

Kör du med original foder med 102mm borr och 654cc eller har du fodrat om cylindern?

Anyway - dags för update!
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Jodå, har hänt lite men vart slö på att uppdatera.

Jag använder en XL-cylinder till 102mm kolven, den är 100 original i borr, precis som dominator 650 mf. XR-cylinder kan man inte använda med 102mm kolv utan att fodra om. 650-cylindern sägs vara stabilare, men är även tyngre än XLen.

Passningen cylinder och bottendel är inga problem, kan byta mellan olika varianter i princip som man vill. RFVC-motorn är ett riktigt modulbygge vars like man aldrig skådat från en japansk mc-tillverkare, varken förr eller senare.

Nåja, efter att ha satt ihop mockupen med XL-cylindern och XBR-toppen så åkte HRC kammen i. Nockarna var såpass tilltagna att jag fick slipa lite i toppen för att kammen skulle gå runt;:D
 

Bifogat

  • IMGP3263.jpg
    IMGP3263.jpg
    228.2 KB · Visningar: 151

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Sen var det dags att försöka få ventilerna att öppna vid rätt tillfälle. Visade sig att kammen stod 5 vevaxelgrader för tidigt. En kugg på kamdrevet motsvarar drygt 9 grader, så jag fick jaga rätt på ett sött litet keramiskt slipstift och toppslipen för att fila upp hålen. Det var inte gjort i en handvändning eftersom kamdrevet ju naturligtvis var härdat. Kompressorn pustade och stönade och toppslipen kved, men till slut hade jag nåt önskad ovalitet.

Mot mätklockan för att åter försöka ställa in ventiltider, och nu gick det bättre. Med insug öppnandes precis på specifierad grad så stod avgas 2 grader ifrån spec, det får duga. Tiderna är ju angivna vid 1mm lyft, och det är inte så lätt att mäta faktiskt ventillyft på en RFVC-motor där ventilerna pekar åt alla möjliga håll.

När jag tagit isär allt och mätte höjden på lerklumparna i förhållande till ventilurtagen på JE-kolven så blev det ett spel på 2-3mm. Jag kommer nog göra om detta fast med kammen ställd både lite tidigare och senare för att se så det finns utrymme om man skulle behöva justera registret för att få mer botten/topp, (av villket jag tror botten kommer vara mer önskvärt till denna kam)

Hur många grader ska jag ta höjd för?

Det vita på svänghjulet är en gradskiva som jag gjort och bara skrivit ut på papper, lade upp en pdf-fil för denna i supermototrimtråden om nån behöver.
 

Bifogat

  • IMGP3268.jpg
    IMGP3268.jpg
    233.1 KB · Visningar: 167
  • IMGP3266.jpg
    IMGP3266.jpg
    247.2 KB · Visningar: 207

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Sådär, då var det gjort. I ett ögonblick av tillfällig sinnesförvirring passade mina flinka fingrar på att slinta fritt över tangentbordet. Jag förstod aldrig riktigt vad som hände, förens orderbekräftelsen damp ner i mailboxen.

Fyyy fan:huvet
Varför håller man på med sånt här?

Nåja, nu kommer det snart ett stort paket från Junaitid Ztejits med alla lager, packboxar, kamkedjespännare och styrskenor, styrstift mm.

Det sved, men var nödvändigt. Kan ju inte plocka ihop en motor med så mycket godbitar utan att byta till nya slitdelar. Nu blir det nudlar fram till påsk.

Handlade på www.babbittsonline.com
Tillkommer ju moms och tull, men jag tror ändå det blir billigare än att handla här hemma.

Tyckte det var konstigt att det var så höga priser på delarna dock, detta är ju en av japans mest massproducerade motorer. Tillverkad från 1983 och görs än idag, ändå kostar spännare och löpskena till kamkedjan 80 dollar..:va.

Äh, nog snyftat. Nu knäpper jag en bägare till, skål på er!
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Gött att du fått delarna.

Kämpa på nui :tummenupp
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Hur går det för dig? Har du kört något med monsterkolven och den höglyftande kammen?

Vi vänta på bänkpapper med minst 70 bhp:tummenupp
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Jodå, hög tid för en lite uppdatering.

Först och främst har alla lager, tätningar, styrpinnar mm kommit i ett litet sött paket med röda snören, nästan.

I väntan på ovanstående har jag hunnit snygga till block och kåpor så som det anstår ett seriöst motorbygge. Många hävdar dock att damm från glasblästring är hopplöst att få bort. Jag skruvade ihop blockhalvorna och kåporna samt tätade alla övriga hål noggrant innan jag glasblästrade alltihop. Nu är allt grovsanerat och isärskruvat och jag tänkte tvätta det först med hetvattentvätt, sen direkt in i motortvätten och sist blåsa rent allt med tryckluft. Sen får man väl ta ett strykprov med dyraste vita gåbortskjortan...
 

Bifogat

  • motor.jpg
    motor.jpg
    57.6 KB · Visningar: 196

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Har även hunnit med lite häxkonsteri.

En skruv i topplocket hade bestämt sig för att tokskära och gått av jäms med packningsytan. Försökte svetsa på en mutter ett par gånger, utan resultat.
Att borra mitt i en skruv för att kunnar rädda gängan är lättare sagt än gjort.

Då var det dax att ta fram den svarta boken på vinden.
Två kryddmått koltrastspott, en ödlesvans, 3cl Absinth, ett dussin fladdermössklor jäses först i två veckor och kokas sedan under fullmåne.
(är man lat går det lika bra med salpetersyra, ca 50-procentig, jävligt att få tag i dock då det inte längre får säljas i färghandeln)

Sen dricker man ur en starköl, och av det tillverkar lämpligt kärl.
Häller i blandningen, och abra kadabra så börjar det spotta och fräsa om den stackars skruven. Beroende på blandingens koncentration kan man få tillföra lite värme för att få fart på det.

Salpetersyran... ähum, häxblandnignen fräter bara på stålskruven efter som den bildar ett skyddande oxidskikt på aluminiumet.

Efter ett tag, och ev. efter att ha bytt syra ett par gånger så har man förhoppningsvis ett fint hål med gängor och allt, bara att friska upp dem med en tapp.

OBS: Handskar, skyddsglasögon och mkt god ventilation, helst utomhus, samt nära tillgång till vatten är ett måste, otäcka gaser bildas under processen. Skölj rikligt med vatten när du är klar, och kom ihåg SIV! Syran i vattnet, om du ska blanda en annan koncentration.
 

Bifogat

  • IMGP3272.jpg
    IMGP3272.jpg
    224 KB · Visningar: 211
  • IMGP3271.jpg
    IMGP3271.jpg
    229.9 KB · Visningar: 236
  • IMGP3270.jpg
    IMGP3270.jpg
    237.1 KB · Visningar: 240
  • IMGP3269.jpg
    IMGP3269.jpg
    239.7 KB · Visningar: 206

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Genialiskt att fräta bort skruvar, undrar just varför inte jag har tänkt på det...:va Men som du säger, det är svårt som fan att få tag i vettig syra numera. Måste se till att svänga förbi grannbyns lokala gamle färghandlare (sköts av ett riktigt byoriginal), de kanske har en dunk kvar...
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Hög tid för en liten uppdatering!

Har lättat kolv och bult, inte så det skriker, men minus 30g på en 102mm kolv jfm 97mm original är väl ok, (535/565g).
I brist på annat bifogar jag ett par bedrövliga mobilbilder på kolv sammt urslipning av kolvbult.

Har därefter skickat bitarna till Stigs Motormekaniska för montering av Carrillostake samt borring av cylinder.

Carillostaken är faktiskt tyngre än originalet, så balansfaktorn kommer att påverkas. Får se vad det resulterar i...

I väntan på nästa OS så misslyckades jag kapitalt med min svaga karraktär att stå emot att köpa på mig ett projekt till, ev mer om det i en annan tråd, men det finns några bilder i mitt garage.
 

Bifogat

  • DSC00295.jpg
    DSC00295.jpg
    193.5 KB · Visningar: 240
  • DSC00294.jpg
    DSC00294.jpg
    221.2 KB · Visningar: 193

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Härligt att se att du är tillbaka i matchen!

Fina bitar, och dessutom bjuder du på en mumsig bryggd!

Man blir klart sugen på att sätta tänderna i sin egen xr som just fått ny motardkostym. Klurar på vad som är bäst investerade slantar:
*Fin förgasare typ (tm, hsr, fcr) eller,
* Borra upp från 97 till 100mm (628) och sätta på en högkompare.
Vad säger trimkungen?


Hur kommer det sig att du skickade vippor och kam för hårdpåsvetsning? Är det nya kammen som extra aggressiv mot vipporna? Annars håller väl original rätt bra om man bara sköter oljebyten?
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Härligt att se att du är tillbaka i matchen!

Fina bitar, och dessutom bjuder du på en mumsig bryggd!

Man blir klart sugen på att sätta tänderna i sin egen xr som just fått ny motardkostym. Klurar på vad som är bäst investerade slantar:
*Fin förgasare typ (tm, hsr, fcr) eller,
* Borra upp från 97 till 100mm (628) och sätta på en högkompare.
Vad säger trimkungen?


Hur kommer det sig att du skickade vippor och kam för hårdpåsvetsning? Är det nya kammen som extra aggressiv mot vipporna? Annars håller väl original rätt bra om man bara sköter oljebyten?

Jag säger att det bästa är en HSR42a och 102mm högkomp. :tummenupp (skaffa cylinder från XL600R/NX650)

Vipporna är ett känsligt kapitel på RFVC-motorn. Efter som kammen jag valt kräver fjädrar som tar mer lyft, och som då även är hårdare tyckte jag det var ett kostnadseffektivt sätt att slippa problem.

Vettigast hade naturligtvis vart en HotCam st1, då duger nog original vippor rätt bra, men det gäller att ha koll på att kromet inte släpper.
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Jag säger att det bästa är en HSR42a och 102mm högkomp. :tummenupp (skaffa cylinder från XL600R/NX650)

Vipporna är ett känsligt kapitel på RFVC-motorn. Efter som kammen jag valt kräver fjädrar som tar mer lyft, och som då även är hårdare tyckte jag det var ett kostnadseffektivt sätt att slippa problem.

Vettigast hade naturligtvis vart en HotCam st1, då duger nog original vippor rätt bra, men det gäller att ha koll på att kromet inte släpper.

Ok, ska man trimma får man väl göra det ordentligt!
Funkar NX650 cyllen med xr topp och vev mm? Är det inte olika slaglängd? Vill ju behålla original vev som skall vara bytt vid motorrenovering för något år sedan.

Låter vettigt angående vipporna! - Bra att veta.

Med min hoj fick jag med en extra cylinder, som dock har spruckit i fodret, men det kanske blir lika billigt att köpa en nx650 cylle jämfört med att fodra om.

Nåväl, nu ska jag sluta kapa din eminenta tråd!

Fortsätt bygga:tummenupp
 
Last edited:

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Så sant, så sant.

Det har varit mycket annat som pockat på min uppmärksamhet, men nu är det hög tid att börja skruva ihop ett och annat, våren nalkas!

Fick för några veckor sedan hem vev och cylinder från Stigs motormekaniska, och allt verkar vara i sin ordning, (ingen som tvivlar på det, Stig har gott rykte!)

Sen spenderade jag en kväll, omtöcknad av avfettningsångor i källaren med att göra XBR-växellådan überren, (vit silkesvantestestet godkänt).

När jag nyktrat till, och om antalet hjärnceller inte drastiskt sjunkit till en nivå under den som krävs, ska jag börja skruva ihop bottendelen.

Spänningen stiger, kommer den att starta, ryka blått, generalhaverera direkt, eller långsamt skrika sig till självförintelsevarvtalet och sluta i ett miniatryrsvampmoln?
 

Bifogat

  • IMGP3327.jpg
    IMGP3327.jpg
    227.2 KB · Visningar: 154
  • IMGP3332.jpg
    IMGP3332.jpg
    233.9 KB · Visningar: 158

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Vi håller tummarna för en smärtfri uppstart!

Själv sprutade jag olja i hela mitt radhus vid uppstarten i vintras.
Bra att kolla alla oljeledningen en extra gång ;)
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Ser mycket fin ut, känns ju nästa dumt att hälla i olja i en så ren växellåda:tungan
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Det tar sig så smått, har hängt ihop blockhalvorna och hoppas jag fått med alla inälvor däremellan - samtliga lager, tätningar etc bytta. Tyvärr saknar jag kammhjulet till växeltrumman så jag kan inte vara helt säker på att lådan fungerar som den ska, dock verkar det så. Kammhjulet är inte samma som XR/XL efter som GB/XBR har omvänd växelordning då växelspaken pekar bakåt.

Och efter att ha inventerat alla lådor och askar har jag konstaterat att det saknas ytterligare ett och annat. Så blir det när man är dum nog och handlar motor i låda på lösvikt av mindre noggranna amatörmekaniker... men det fanns inte så mycket att välja på.

På inköpslistan noteras även
-drivpaket
-insugsgummi (extra lång modell från dominator, tror jag)
-ull till ljuddämparen
samt specialbrickor, nån packbox och ett par packningar jag missat.

Nåja, inga större bitar, lönen kommer ju lägligt så det är väl bara att beställa och hoppas på att hondas reservdelslager är välfyllt.

Har lämnat bort tanken till en plåttrollkar. Hade några mindre bucklor i den sedan tidigare. Tanken är att han ska vifta med sina specialtrollstavar så att bucklorna försvinner. Han har känt lite på den och tyckte att den verkar rätt hård samt att några av bucklorna är svåra att komma åt. Får se om han kan lösa det med några extra besvärjelser.
 

Bifogat

  • IMGP3337.jpg
    IMGP3337.jpg
    95.7 KB · Visningar: 158
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top