torch
Medlem
- Gick med
- 7 Aug 2008
- Ort
- Oskarshamn
- Hoj
- Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Självdistans? Ironi? Denna GB kommer att bli dubbelt så snabb som värsta turbobusan!
Fick hjärnsläpp häromdan, så jag ringde polaren och försatte honom i samma stadium. Sen åkte vi till Tjockhult och handlade prylar som vi tyckte oss behöva. Jag fick en låda med snuskigt skitiga XR-delar, och han dito till sin Skramlaha XT. Fifan, skitiga är bara förnamnet, tur att det var rea iaf.
Väl hemma grovsanerade jag mina nyförvärvade likdelar, tittade i almanackan och konstaterade att våren är redan här, och sommaren skrämmande nära. Ändå låter GBn fortfarande som en skadeskjuten Briggs&Stratton på gashäng. Stackarn. Detta måste åtgärdas, på något sätt, men hur? Likdelarna åkte ner i frys… ähum, plastbacken igen, och min hjärncell började diskutera med sig själv om hur ett under skulle uträttas.
Så under ett krampaktigt dampanfall i onsdagskväll så gav förnuftet vika, GBn åkte upp på lyften. Nu fanns det ingen återvändo. Oskulden på den oskruvade originalmotorn togs med skakiga händer, men jag var fast besluten; 600cc cylinder och högkompskolv skulle monteras på originalmotorn. Kunde ju inte åka original hela sommaren, man har ju sina principer.
Nu står hon i källaren, i bara cylinderfotslästen, och nysprayad 600cc cylinder på tork. I morgon ska skitigt XR-topp får smaka på maskindiskmedel och få nya pinnbultar på avgassidan, om jag bara kan lura ur de gamla, och sedan ska kolvringsgapet filas in.
Som grädde på moset låg det en Mikuni HSR42a med ställbart huvudmunstycke på trappen när jag kom hem från jobbet i eftermiddags. Mysigt, mekmotivationen sprudlar! Va länge sen man kände sådan eufori.
Undrar bara hur jag ska lura ur luftburken ur ramen för att ge plats åt nya gasaren, utan att skruva ner hela cykeln. Får se hur lång jag kommer i helgen.
To be continued…
Fick hjärnsläpp häromdan, så jag ringde polaren och försatte honom i samma stadium. Sen åkte vi till Tjockhult och handlade prylar som vi tyckte oss behöva. Jag fick en låda med snuskigt skitiga XR-delar, och han dito till sin Skramlaha XT. Fifan, skitiga är bara förnamnet, tur att det var rea iaf.
Väl hemma grovsanerade jag mina nyförvärvade likdelar, tittade i almanackan och konstaterade att våren är redan här, och sommaren skrämmande nära. Ändå låter GBn fortfarande som en skadeskjuten Briggs&Stratton på gashäng. Stackarn. Detta måste åtgärdas, på något sätt, men hur? Likdelarna åkte ner i frys… ähum, plastbacken igen, och min hjärncell började diskutera med sig själv om hur ett under skulle uträttas.
Så under ett krampaktigt dampanfall i onsdagskväll så gav förnuftet vika, GBn åkte upp på lyften. Nu fanns det ingen återvändo. Oskulden på den oskruvade originalmotorn togs med skakiga händer, men jag var fast besluten; 600cc cylinder och högkompskolv skulle monteras på originalmotorn. Kunde ju inte åka original hela sommaren, man har ju sina principer.
Nu står hon i källaren, i bara cylinderfotslästen, och nysprayad 600cc cylinder på tork. I morgon ska skitigt XR-topp får smaka på maskindiskmedel och få nya pinnbultar på avgassidan, om jag bara kan lura ur de gamla, och sedan ska kolvringsgapet filas in.
Som grädde på moset låg det en Mikuni HSR42a med ställbart huvudmunstycke på trappen när jag kom hem från jobbet i eftermiddags. Mysigt, mekmotivationen sprudlar! Va länge sen man kände sådan eufori.
Undrar bara hur jag ska lura ur luftburken ur ramen för att ge plats åt nya gasaren, utan att skruva ner hela cykeln. Får se hur lång jag kommer i helgen.
To be continued…