Honda Hornet 900

Sleipner

Sleipner
Gick med
28 Sep 2004
Hoj
CB 900 Hornet 03
Någon som vässat sin Hornet?

Hej Hornetbröder (systrar?)

Någon av er som vässat sin häst (förutom slipon) Power com. kammar etc?
Vad bytade du, vad fick du för effekhöjning och vad kostade det?

/Mattias

Jemej

Medlem
Gick med
12 May 2008
Hoj
06 Yamaha R6 Såld!! BMW S1000RR Såld!! Mv Agusta F4 R312 Såld! GSXR 750 L0 Såld! GSXR 750 K9 Såld! CBR1000RR 08 Såld! GSX-R 750 L1 Såld S1000rr 2012 Såld
kul att svara sig själv ;)
tyvärr var det inte carbon, vilket betyder att morepowerracing ändå är billigare 502dollar i stället för 530dollar på http://www.solomotoparts.com/.

Det stämmer att det var rostfria rör men slutpriset bestäms ju inte av vad som står på hemsidan..;)

Men skämt åsido så är det inte alla stora firmor i USA som är intresserade av att skriva ner värdet dessutom kan fraktostnaden skilja en hel del. Men Morepowerracing verkade ju oxå skicka med USPS Prioroty så den borde ju bli samma som med Solomotoparts.

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Hoj
Hornet 900 -03
Däck trycket kan jag svara på.2,4 fram o ch 2,9 bak.

HA DET BÄST ALLA HORNET LOVERS!!!!!!!!!!!!

Kollade trycket idag (vart sjuk i en vecka så inte kört nått)...var typ 1,6 fram o typ 1,8 bak eller nått, puh, i med massor med luft både fram och bak, och VIPS!
Blev MYCKET lättare att ligga stabilt i kurvorna!

/Jocce

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Hoj
Hornet 900 -03
Tjena!

Hjälpte en kompis att plocka hem ett Yoshimura från USA:

http://www.solomotoparts.com/product.php?productid=23394&cat=0&page=1

Och jag kan varmt rekomendera firman!! Tog 7 dagar från det att vi beställde tills det var hemma i Sverige. Han skrev även ner värdet till 120Usd :tummenupp så allt som allt hamnade det på 4100:- tullat, momsat och klart då vi delade på frakten. Betalningen sköttes med Paypal.

Tyckte till att börja med att det lät lite tamt men efter att vi tagit ut "low volume inserts" så lät det kanon!!:yoparty

Mvh Jimmy

Hur fick ni dem att skriva ner värdet?

Sugen som fan på ett slipon jag med, mest för mer ljud men även lite för utseendet!

Hur bökigt är det att montera själv?

/Jocce

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Vill bara flika in och spä på er inbördes beundran lite :)
Jag har provat säkert 20-25 olika hojar, och jag kan helt ärligt säga att Hornet 900 nog är den bästa hoj jag kört.
Smidig, välbyggd, snygg och lagom snabb! :tummenupp

rayback

Sir Yes Sir
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
R1
Håller inte med

Kollade trycket idag (vart sjuk i en vecka så inte kört nått)...var typ 1,6 fram o typ 1,8 bak eller nått, puh, i med massor med luft både fram och bak, och VIPS!
Blev MYCKET lättare att ligga stabilt i kurvorna!

/Jocce

Jag tycker hojen går bättre i svängarna med lite luft, med mycket luft (2,5 fram 2,9 bak) så blir det stabilare i högre farter dvs på raksträckor.
Jag tog ut luft i däcken för bankörning, men jag trivdes mycket bra med det så jag kör med mindre hela tiden och med mindre menar jag ca 2,0 fram och typ 2,4. Kanske sliter lite mer iof.

mvh
Rayback

Jemej

Medlem
Gick med
12 May 2008
Hoj
06 Yamaha R6 Såld!! BMW S1000RR Såld!! Mv Agusta F4 R312 Såld! GSXR 750 L0 Såld! GSXR 750 K9 Såld! CBR1000RR 08 Såld! GSX-R 750 L1 Såld S1000rr 2012 Såld
Hur fick ni dem att skriva ner värdet?

Sugen som fan på ett slipon jag med, mest för mer ljud men även lite för utseendet!

Hur bökigt är det att montera själv?

/Jocce

Det var bara att be om det :) Och monteringen var busenkel så min polare som inte är speciellt van att meka med hojar fixade det hur lätt som helst :tummenupp

Last edited:

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Hoj
Hornet 900 -03
Jag tycker hojen går bättre i svängarna med lite luft, med mycket luft (2,5 fram 2,9 bak) så blir det stabilare i högre farter dvs på raksträckor.
Jag tog ut luft i däcken för bankörning, men jag trivdes mycket bra med det så jag kör med mindre hela tiden och med mindre menar jag ca 2,0 fram och typ 2,4. Kanske sliter lite mer iof.

mvh
Rayback

Grejen var att jag hade typ under 1,5 fram och var typ 1,6 eller nått bak, vilket gjorde att när jag la ner den långt ville den gärna bli lite ostabil, svårt o hålla en "rak" linje i kurvan då!
Annars är det juh en fördel med lite lägre tryck ur den synpunkten att man får mer grepp (= sämre bränsleekonomi dock)

/Jocce

Troll1

Hon med korta ben
Gick med
3 Oct 2008
Hoj
Ducati monster 900 ie dark -01
Hej på er !!!
Jag undrar hur och om det funkar att sänka en 900??
E de dyr försäkring på den med el??
Någon som vet ?? :confused:
Jag vill ju helst ha en hoj jag gillar.:)

GAMMA

Trasig
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
Promenadhoj, forthoj, smutshoj.
Tank till salu

Har en Hornet 900 tank (med buckla på) till salu, även ett par nya backspeglar om någon är intresserad.

KOMA

War inside my head
Gick med
19 Mar 2007
Hoj
CB1000RA
Hej på er !!!

Hade själv en 900 som såldes i sommras.Kolla med en verkstad om det går att sänka men jag tror inte det ska vara några problem.Ang försäkring så ska du kolla Honda/if,min kostade 5300:-/år ,36 år och boendes i zon 3.Hojen var en -03:a.Lycka till,till ett bra köp,en mycket rolig hoj för inte så mycke pengar.

Troll1

Hon med korta ben
Gick med
3 Oct 2008
Hoj
Hade själv en 900 som såldes i sommras.Kolla med en verkstad om det går att sänka men jag tror inte det ska vara några problem.Ang försäkring så ska du kolla Honda/if,min kostade 5300:-/år ,36 år och boendes i zon 3.Hojen var en -03:a.Lycka till,till ett bra köp,en mycket rolig hoj för inte så mycke pengar.

:tummenupp Okej ja det ska jag kolla. Försäkringen var det lite värre med man lära tydligen vara 30 iaf för att få lite billigare =(. Men men problem e ju till för att lösas så :)
Det verkar absolut ju som en trevlig hoj!!!!

Longkalsong

Medlem
Gick med
14 May 2005
Hoj
Aprilia Tuono 1000 Factory, Honda 900 Hornet, MotoGuzzi Stornello samt en WR250 och en Yamaha RD 500
Hej på er !!!

Går alldeles utmärkt att sänka gjorde det själv på tjejens (min gamla) Hornet, ca 3 cm i sadelhöjd. Sänksats inköptes hos S-racing. Innehöll nytt länköra till bakstötdämparen, samt att man fick släppa upp gaffelbenen fram 20 mm i kronorna. Har man lite mekvana kan man göra det själv svårast är att komprimera fjädern i bakdämparen så att länkörat kan bytas. Men en MC verkstad fixar den detaljen för kaffepengar. Resten är plättlätt.

Edit: Glöm ej att korta av sidostödet annars blir det svårt att ställa ifrån sig hojen sen.:tummenupp

Last edited:

Troll1

Hon med korta ben
Gick med
3 Oct 2008
Hoj
Aaaa toppen tack för hjälpen!!!
Nu vet jag iaf att jag förmodligen kan köpa en... :tummenupp
Men du en fråga till hur lång/kort e din tjej ??
Hehehe nu ska gubben min få meka massa sen :D

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Hoj
Hornet 900 -03
Har dragit ut lite på det, men körde iväg hojen idag till "vinterförvaringen".

9 grader plus och lite småregn i luften / blöt vägbana (tur att man kan tvätta hojen i samma lokaler som den står över vintern ;) )
Det vill säga både varmare och torrare än flera dagar i somras när man körde hojen!

/Jocce

kebbe

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
Hornet 900 -03
hade tänkt köpa lite nytt ljud till min 03 hornet...

Vilka märken är det som gäller?
Ska man bara köpa slutdelen eller ett helt avgassystem?
Tips/Länkar?
Annat jag bör tänka på?

tack på förhand

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...