Honda Hornet 900

Tony_30

Kör försiktigt, aldrig i livet :)
Gick med
17 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Hornet 900
Hurra! Jag älskar redan min Hornet fastän jag inte hämtat den än. Ringde Folksam och fick hel/hel för 348kr/mån. (Jag är 27 och bor i smeten)

Var köper jag drev? Finns det nått annat än orginal?

Ha det
Det lät ju sjukt billigt. jag trodde det var billigast med if. pga deras samarbete men men saker kan ju förändras på 2 år. Tack för tippset det ska kollas
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Jag betalar 3800:- per år i halvförsäkring hos Bilsport & Mc. 29 år och bor i Västerås.
 

Tony_30

Kör försiktigt, aldrig i livet :)
Gick med
17 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Hornet 900
Hurra! Jag älskar redan min Hornet fastän jag inte hämtat den än. Ringde Folksam och fick hel/hel för 348kr/mån. (Jag är 27 och bor i smeten)

Var köper jag drev? Finns det nått annat än orginal?

Ha det

655 kr skulle jag få betala, 32år körkort i 5 år och bor i falun. typ 100 kr dyrare än if.
 

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Solna
Hoj
Hornet 900 -03
Nån som kan beskriva hur jag ställer in hojen mer "optimalt" med fjädringen och så?
(Nej, har inte manualen här, och känns som man kanske behöver testa en massa, men nån som kanske redan ställt in vettigt?)

Själv väger jag ca 86 kg...


/Jocce
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Nån som kan beskriva hur jag ställer in hojen mer "optimalt" med fjädringen och så?
(Nej, har inte manualen här, och känns som man kanske behöver testa en massa, men nån som kanske redan ställt in vettigt?)

Själv väger jag ca 86 kg...


/Jocce

det där är väl lite smaksak, beror nog väldigt mkt på hur man vill ha det. själv kör jag med näst hårdaste/högsta inställningen för det känns stabilast vid "aktiv körning" samt att hojen kommer upp lite mer. ska man bara glida på landsvägar kan det nog vara skönare med lite mjukare inställning.
 

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Solna
Hoj
Hornet 900 -03
det där är väl lite smaksak, beror nog väldigt mkt på hur man vill ha det. själv kör jag med näst hårdaste/högsta inställningen för det känns stabilast vid "aktiv körning" samt att hojen kommer upp lite mer. ska man bara glida på landsvägar kan det nog vara skönare med lite mjukare inställning.

Okej, hm, men hur svårt är det att ändra och ställa in?
Och hur gör man rent fysiskt för att ändra / se vad jag har för inställning nu?

Känns som den ibland nu är lite väl mjuk nämligen...

Hur är det kan man ställa både fram och bak?


/Jocce
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Det finns ju tyvärr inte många justeringsmöjligheter på Hornet 02-05, därefter kom åtminstone fullt justerbar gaffel (05-07), bakdämparen vet jag inte.
Så fram till -05 så går gaffeln inte att justera alls, och på bakdämparen kan man bara ställa förspänningen på fjädern.
Det betyder alltså att ju mer du spänner fjädern, desto mindre sjunker hojen ihop, men själva dämpningen blir inte nämnvärt hårdare av det, som så många tror. Då måste man justera kompression- och returdämpning vilket som sagt denna bakdämpare inte har. Jag väger själv 90 kg och har förspänningen spänd till max, också för att jag skjutsar en hel del. Visst, den är väldigt svampig om man jämför med en sporthoj, men komforten på lite sämre väger är ju betydligt mer behaglig. Men har man väl lärt känna hojen bra, så märker man att det går att köra bra fort ändå, om man kan leva med att känns lite gungigt.
Däremot tycker jag gaffeln är i mjukaste laget. Blir kanske lite hårdare fjädrar och tjockare olja i den till nästa säsong. Man har ju gått och fantiserat om en öhlinare bak också, men för att få ut max av väghållningen så får man ju då också pruta på komforten, vilket är just varför jag tycker att Horneten är en sådan skön allroundhoj.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
aja, känns iaf styvare och inte lika gungigt på hårdare/högre inställning. skjutsar en del jag med.
 

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Solna
Hoj
Hornet 900 -03
Det finns ju tyvärr inte många justeringsmöjligheter på Hornet 02-05, därefter kom åtminstone fullt justerbar gaffel (05-07), bakdämparen vet jag inte.
Så fram till -05 så går gaffeln inte att justera alls, och på bakdämparen kan man bara ställa förspänningen på fjädern.
Det betyder alltså att ju mer du spänner fjädern, desto mindre sjunker hojen ihop, men själva dämpningen blir inte nämnvärt hårdare av det, som så många tror. Då måste man justera kompression- och returdämpning vilket som sagt denna bakdämpare inte har. Jag väger själv 90 kg och har förspänningen spänd till max, också för att jag skjutsar en hel del. Visst, den är väldigt svampig om man jämför med en sporthoj, men komforten på lite sämre väger är ju betydligt mer behaglig. Men har man väl lärt känna hojen bra, så märker man att det går att köra bra fort ändå, om man kan leva med att känns lite gungigt.
Däremot tycker jag gaffeln är i mjukaste laget. Blir kanske lite hårdare fjädrar och tjockare olja i den till nästa säsong. Man har ju gått och fantiserat om en öhlinare bak också, men för att få ut max av väghållningen så får man ju då också pruta på komforten, vilket är just varför jag tycker att Horneten är en sådan skön allroundhoj.

Hur gör jag för att spänna den då?

Vill prova iaf ;)


/Jocce
 

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Solna
Hoj
Hornet 900 -03
Har inte kvar originalverktygen (de försvann med förra ägaren)....

Okej, antar att det står beskrivet i bruksen så man kan se nån bild?
Eller om nån har bild här?
Får prova med polygrip eller liknande ;)


/Jocce
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Har inte kvar originalverktygen (de försvann med förra ägaren)....

Okej, antar att det står beskrivet i bruksen så man kan se nån bild?
Eller om nån har bild här?
Får prova med polygrip eller liknande ;)


/Jocce

Tittar du på dämparen så förstår du hur du skall göra.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Har inte kvar originalverktygen (de försvann med förra ägaren)....

Okej, antar att det står beskrivet i bruksen så man kan se nån bild?
Eller om nån har bild här?
Får prova med polygrip eller liknande ;)


/Jocce

precis som geiger säger, kollar du på bakdämparen så ser du hur det funkar, en polygrip gör nog inte jobbet efter som du liksom behöver "tänder" på verktyget. men jag kan tänka mig att det rätta verktyget finns billigt på biltema t.e.x. (har inte kollat själv). när du väl har det så är det väldigt lätt att justera.
 

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Solna
Hoj
Hornet 900 -03
Appropå annat mekande...
Har ett litet "glapp" i gashandtaget.
Dvs nån milimeter när gashandtaget står på noll tills det händer nått...
Hur gör man för att åtgärda?


/Jocce
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Precis framför gashandtaget har du en justering på vajern. Släpp på låsmutter där, och justera ut tills spelet är borta. Superenkelt, och väldigt skönt när det störande glappet är borta.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Nej, verktyget finns inte på biltema. Och, jo, en poligrip fungerar.

har provat med polygrip, funkade inte för mig, gjorde bara märken. polarn hade verktyg dock. min sitter hårt som fan, vet inte om det är så på alla. trodde biltema hade ALLT. :confused:
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top