Det finns ju tyvärr inte många justeringsmöjligheter på Hornet 02-05, därefter kom åtminstone fullt justerbar gaffel (05-07), bakdämparen vet jag inte.
Så fram till -05 så går gaffeln inte att justera alls, och på bakdämparen kan man bara ställa förspänningen på fjädern.
Det betyder alltså att ju mer du spänner fjädern, desto mindre sjunker hojen ihop, men själva dämpningen blir inte nämnvärt hårdare av det, som så många tror. Då måste man justera kompression- och returdämpning vilket som sagt denna bakdämpare inte har. Jag väger själv 90 kg och har förspänningen spänd till max, också för att jag skjutsar en hel del. Visst, den är väldigt svampig om man jämför med en sporthoj, men komforten på lite sämre väger är ju betydligt mer behaglig. Men har man väl lärt känna hojen bra, så märker man att det går att köra bra fort ändå, om man kan leva med att känns lite gungigt.
Däremot tycker jag gaffeln är i mjukaste laget. Blir kanske lite hårdare fjädrar och tjockare olja i den till nästa säsong. Man har ju gått och fantiserat om en öhlinare bak också, men för att få ut max av väghållningen så får man ju då också pruta på komforten, vilket är just varför jag tycker att Horneten är en sådan skön allroundhoj.