Honda Hornet 900

Hell_Man

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
BMW r1200r LC
Vet att det vart uppe förut, men nytt år osv!
Nån som bor i Sthlm som lyckats hitta en bättre / billigare försäkring än IF:s Märkesförsäkring till sin Hornet 900?
Vilket bolag o ålder?

Själv bor jag i Solna och har på 11516:- / helår, alla andra bolag jag har kollat har MINST dubbla premien.

I mina ögon alldeles för mkt för den sortens hoj, men bara acceptera att det är "billigt" jämfört med sporthoj, men ändå...


/Jocce

Jag betalar 5002.- hel/hel hos Vesta. Jag är 35år.

/Fredrik
 

Gateway

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMT -09
Tänkte bara höra med er andra 900 ägare om hur ni underhåller drivpaketet på dom små liven!?
 

MrSmooth

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2010
Ort
Norrköping
Hoj
Honda CB1000RA, -09
Hej, ny på detta forum.

Har efter mycket läsande och funderande kommit fram till att Hornet 900 nog skulle passa mig ganska bra. Jag är 1,94 och undrar om det är en motorcykel som passar långa förare. Kommer provköra innan jag slår till, men denna motorcykel är nummer 1 på min lista.
Att sätta dit ett annat styre kanske underlättar vid fullt styrutslag.

Just nu övningskör jag på en GSX 750 (typiskt körskolehoj) och den gillar jag inte alls.
Den lämpar sig inte för min längd då jag får flytta bak på cykeln för att inte styret skall krocka med mina knän.
 

AmiloDanne

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2010
Ort
Borås
Hoj
Hornet 900 -03
Jag är 192cm och kör en Hornet 900. Körde upp på den med orginalstyret men har nu bytt till ett fatbar styre. Klart trevligare körställning nu. Jag upplever inte Horneten som liten.
 

MrSmooth

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2010
Ort
Norrköping
Hoj
Honda CB1000RA, -09
Tack för informationen AmiloDanne. Känner på mig att jag kommer gilla cykeln när jag väl provkör den. Får återkomma när det är dags för inköp.
 

Gateway

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMT -09
Hej, ny på detta forum.

Har efter mycket läsande och funderande kommit fram till att Hornet 900 nog skulle passa mig ganska bra. Jag är 1,94 och undrar om det är en motorcykel som passar långa förare. Kommer provköra innan jag slår till, men denna motorcykel är nummer 1 på min lista.
Att sätta dit ett annat styre kanske underlättar vid fullt styrutslag.

Just nu övningskör jag på en GSX 750 (typiskt körskolehoj) och den gillar jag inte alls.
Den lämpar sig inte för min längd då jag får flytta bak på cykeln för att inte styret skall krocka med mina knän.

Jag köpte en Hornet 900 med avsikt att ha för att köra upp på, övningskör just nu å den sjukt lättkörd och smidig. Lätthanterlig motor/koppling & låda, Till och med tjejen som aldrig kört innan lyckades relativt bra första gången hon satte sig i sadeln.
Själv är jag ~187cm och känner inte heller att den är FÖR liten. Tror dock att ett annat, högre och bredare, styre skulle ge mig en bättre körställning.
Provkör, du kommer inte bli besviken!
 

MrSmooth

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2010
Ort
Norrköping
Hoj
Honda CB1000RA, -09
Jag köpte en Hornet 900 med avsikt att ha för att köra upp på, övningskör just nu å den sjukt lättkörd och smidig. Lätthanterlig motor/koppling & låda, Till och med tjejen som aldrig kört innan lyckades relativt bra första gången hon satte sig i sadeln.
Själv är jag ~187cm och känner inte heller att den är FÖR liten. Tror dock att ett annat, högre och bredare, styre skulle ge mig en bättre körställning.
Provkör, du kommer inte bli besviken!

Tyvärr så tillåter inte ekonomin att jag köper hoj just nu.
Får vänta till senare i höst, men provköra kommer jag definitivt att göra.
Låter dock frestande att köpa en om den är så pass lättkörd som du beskriver. :)
 

Rocklin

Ny medlem
Gick med
13 May 2008
Ort
Boden
Hoj
-03, Honda Hornet 900
Slipon

Nu är dom på väg. Finns kit att köpa, dubbelpipor från Delkevic storbrittannien. Har ju inte fått dom ännu men har fått bekräftat att paketet är skickat, fick mail av transportföretaget med spårningskod och sånt. Priset var så lågt så jag tror inte det går att hitta billigare i hela världen, dessutom ordinarie pris hos Delkevic. Jaja, ska bli spännande att se hur det ser ut, och framförallt hur det låter! Hoppas de låter riktigt illa. Alltså på ett bra sätt. :D

Det blev ett s.k stubby. Dvs korta slipons. Jag var lite osäker först när dom bara hade korta slipon men snubben jag mailade med var 100% på att det inte ser bra ut med 450mm slipon på min, dom skulle sticka ut för långt. 350mm är tydligen snyggare på hornet när det gäller underseat. Har sett nån enstaka dålig bild så jag har inte riktigt sett hur de ser ut ännu. Men det blir också kul att se, lite av en överraskning. Ganska precis 3000 svenska pengar.

Nån annan som vill beställa? Gå in på deras hemsida i England och titta på grejerna där. Sen mailar ni bara till dom, de är suveräna på att svara på mail och förklarar exakt hur allt går till med att skicka och sånt. Sen paypal-betalning och paketet påväg. Allt gick smidigare än jag trodde. Brukar var lite nojig när de gäller import från andra länder och sånt men de var absolut inga problem så här långt.

Jag återkommer när det är monterat och klart så får ni andra höra om jag är nöjd eller om piporna blir till salu. Hehe, men de tror jag inte, tror de kommer bli najs.

Jo just ja, glömde nästan nämna att det är kompletta kit med rören hela vägen från Y-klykan under sadeln och ända upp till burkarna samt klammer och hela baletten.

Så nu vet ni var de finns relativt billiga Slipons-kit att beställa.

Höres!
 
Last edited:

masw1

The blue one
Gick med
11 Sep 2006
Ort
20minuter från Uppsala
Hoj
Honda hornet 900 -02
Nu är dom på väg. Finns kit att köpa, dubbelpipor från Delkevic storbrittannien. Har ju inte fått dom ännu men har fått bekräftat att paketet är skickat, fick mail av transportföretaget med spårningskod och sånt. Priset var så lågt så jag tror inte det går att hitta billigare i hela världen, dessutom ordinarie pris hos Delkevic. Jaja, ska bli spännande att se hur det ser ut, och framförallt hur det låter! Hoppas de låter riktigt illa. Alltså på ett bra sätt. :D

Det blev ett s.k stubby. Dvs korta slipons. Jag var lite osäker först när dom bara hade korta slipon men snubben jag mailade med var 100% på att det inte ser bra ut med 450mm slipon på min, dom skulle sticka ut för långt. 350mm är tydligen snyggare på hornet när det gäller underseat. Har sett nån enstaka dålig bild så jag har inte riktigt sett hur de ser ut ännu. Men det blir också kul att se, lite av en överraskning. Ganska precis 3000 svenska pengar.

Nån annan som vill beställa? Gå in på deras hemsida i England och titta på grejerna där. Sen mailar ni bara till dom, de är suveräna på att svara på mail och förklarar exakt hur allt går till med att skicka och sånt. Sen paypal-betalning och paketet påväg. Allt gick smidigare än jag trodde. Brukar var lite nojig när de gäller import från andra länder och sånt men de var absolut inga problem så här långt.

Jag återkommer när det är monterat och klart så får ni andra höra om jag är nöjd eller om piporna blir till salu. Hehe, men de tror jag inte, tror de kommer bli najs.

Jo just ja, glömde nästan nämna att det är kompletta kit med rören hela vägen från Y-klykan under sadeln och ända upp till burkarna samt klammer och hela baletten.

Så nu vet ni var de finns relativt billiga Slipons-kit att beställa.

Höres!



Hmmmm.
Intresant, fram med bilder när det är monterat.
 

Rocklin

Ny medlem
Gick med
13 May 2008
Ort
Boden
Hoj
-03, Honda Hornet 900
Hmmmm.
Intresant, fram med bilder när det är monterat.

Japp, det kommer. Kollade var paketet var just nu, i tyskland. Tydligen går transporten den vägen. Så på onsdag tidigast har jag grejerna hemma. Kanske hinner få dit dom lagom till helgen och kan lägga upp bilder då.

Återkommer.... :tummenupp
 

Rocklin

Ny medlem
Gick med
13 May 2008
Ort
Boden
Hoj
-03, Honda Hornet 900
Kom just in från en kvällstur med min nya fly-screen. Gjorde inte någon större skillnad vid normal körställning men vid lite lätt ihopkurad position så gjorde de en ruggig skillnad. Hjälmen fick inte ett enda vindsug och det var helt lugnt att kryssa på i 160 och fortare, men det började bli mörkt så man fick hålla igen lite. Självklart inte på allmän väg! :tummenupp:D Rekommenderar Puig´s flyscreen från mc-depån, helt okej för 450 plus frakt och postens avgifter. Ser ändå inte helt galen ut heller då den är rätt låg och smidig. Självklart hade ju en något högre ruta gjort ett bättre jobb men då skulle de se helt kasst ut. Finns kolfiber och blanksvart som går att lämna på lack om man önskar annan färg. Ett litet tips på den fronten är ju att kolla om någon reklamfirma som sysslar med plastning av fordon kan plasta kåpan med färgad tunn plast som man använder vid reklam på bilar tex, det brukar kunna vara billigare än lackning och funkar lika bra oftast. En kompis gjorde det på sin GSXR och det vart klockrent.

Nu är sliponprylarna i malmö. :banana
 
Last edited:

Rocklin

Ny medlem
Gick med
13 May 2008
Ort
Boden
Hoj
-03, Honda Hornet 900
Godis!
Blir att försöka pillra dit detta så fort som möjligt ikväll! Hemleverans. Smidigt men de gäller ju att nån är hemma då.
 

Bifogat

  • Delkevic01.jpg
    Delkevic01.jpg
    226.5 KB · Visningar: 66

Rocklin

Ny medlem
Gick med
13 May 2008
Ort
Boden
Hoj
-03, Honda Hornet 900
Bläääh. INTE plug and play här inte!!!! Måste fixa nån rörbit eller bussning för stora klammret till burken för att det ska sitta snyggt med orginalbultarna från hojen. Sen är passformen lite FÖR bra på de korta rör som ska på Y-klykan, mellan burkarna och delningen på det som kommer från motorn. Blir att ta fram slippapper och diverse annan nötningsutrustning för att få det här att passa. Så orginalpiporna åkte tebaks så att cykeln är körbar igen.

Men visst, det såg bra ut när man bara "hängde" dit prylarna utan att skruva fast allt. Men men, vägrar åka runt med fisljud pga läckage eller för dåligt åtdragna burkar som kommer vibrera och gorma när jag kör. Ska vara "top of the line" eller inget alls.

Ja återkommer när jag har löst detaljerna.....
 

Rocklin

Ny medlem
Gick med
13 May 2008
Ort
Boden
Hoj
-03, Honda Hornet 900
Jag har inte gett upp, blev så klart förkyld som fan och däckad. Men jag har ändå hunnit vara nere i garaget och polera på grejerna (för hand) och fått dit ena sidan. Men jag kommer vänta till helgen med den andra sidan. Då blir de i garage med verktyg som putsar fortare än man gör med sandpapper och filar. Det var gammalt sot och smuts och man var tvungen att polera ner litegrann av materialet från orginalröret också. Men inte så farligt ändå. Handlar alltså om tiondels millimetrar eller mindre. Orginalpiporna sitter fast med bussningar i bultfästena under sadeln, dessa bussningar går utmärkt att använda till Delkevic-piporna också. Då går det att fästa med orginalbultarna, vilket jag föredrar för att hålla mig så nära orginalet som möjligt. Men jag återkommer med bilder till helgen och hoppas det fina septembervädret håller i sig så man kan åka runt och bullra utan db-killers i slip-onen i några veckor till. Är för närvarande kring 15 grader ute och sol, räcker finfint för att rulla hoj.
 

Nickrider

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2006
Ort
Strängnäs
Hoj
Hoj lös
Jag har inte gett upp, blev så klart förkyld som fan och däckad. Men jag har ändå hunnit vara nere i garaget och polera på grejerna (för hand) och fått dit ena sidan. Men jag kommer vänta till helgen med den andra sidan. Då blir de i garage med verktyg som putsar fortare än man gör med sandpapper och filar. Det var gammalt sot och smuts och man var tvungen att polera ner litegrann av materialet från orginalröret också. Men inte så farligt ändå. Handlar alltså om tiondels millimetrar eller mindre. Orginalpiporna sitter fast med bussningar i bultfästena under sadeln, dessa bussningar går utmärkt att använda till Delkevic-piporna också. Då går det att fästa med orginalbultarna, vilket jag föredrar för att hålla mig så nära orginalet som möjligt. Men jag återkommer med bilder till helgen och hoppas det fina septembervädret håller i sig så man kan åka runt och bullra utan db-killers i slip-onen i några veckor till. Är för närvarande kring 15 grader ute och sol, räcker finfint för att rulla hoj.

Ser fram mot lite bilder,här ner hotar dom med regn.
 

Rocklin

Ny medlem
Gick med
13 May 2008
Ort
Boden
Hoj
-03, Honda Hornet 900
Ser fram mot lite bilder,här ner hotar dom med regn.

Tja.
Nu sitter grejerna där. Men glömde kameran, ska ta bilder i morgon kväll när de fortfarande är ljust ute. Lite svårjusterat med två burkar dock. Orginalrören har ju bara två fästpunkter, under sadeln och på klykan som kommer från motorn. Då kan de liksom inte bli snett. Köper man slipon så får man ju rör mellan y-klykan och burkarna som i sin tur också har klammer som infästning. Detta gör att de kan slingra sig lite och man får bryta och justera en sida i taget tills man är nöjd. Blev rätt så bra men jag har högra pipan några millimeter högre upp än den vänstra. Tror inte det märks vid vanlig "beundran" men när man ställer sig och kisar med ögonen så tycker man sig se att det är lite skillnad. Nu är jag lite lite kräsen med sånt här, vill ha det 100%. Så jag kommer köra lite och låta grejerna vibrera och se om dom rör sig nåt. Sen ska jag justera till det sista, men jag ville få dit prylarna medans väder fortfarande finns. Har inte tagit ur dB-killers ännu. Men den har redan fått ett "köttigare" ljud med insatserna kvar i burkarna. Blir intressant att höra sången från dubbelflöjtarna utan insatser! :tummenupp

Nästa inlägg blir med bilder, jag lovar! Ha de bra, hoppas ni slipper regn.
 

Rocklin

Ny medlem
Gick med
13 May 2008
Ort
Boden
Hoj
-03, Honda Hornet 900
Klappat och klart!

Eftersom jag verkar ha nån högsta önskan att aldrig sova mer än 4-5 timmar per natt och sen jobba 8 stycken såna dagen efter så kunde jag inte hålla mig. UT med db-killers och ner med kameran i garaget. Blev lite besviken på min förmåga med denna digitala maskin så om ni inte gillar bilderna kan jag ta nya till helgen. Frugan är lite mer estetisk med digitalkameran så de kanske går att lura henne att ta lite bilder på hojen.

Som synes så sticker dom ut perfekt under baklyktan, burkarna är som jag trodde kortade i framkanten, där de smala rören kommer från orginalröret. Sitter nå små värmeplåtar där men dom gör nog mest nytta att försöka dölja klammer och sånt. Man borde inte kunna bränna benen som passagerare även om plåtarna INTE fanns där eftersom rören är så smala.

Passformen som sagt lite sisådär. Kommer att vara tvungen justera detta i efterhand. Men om dom sitter still som dom sitter nu kan jag leva med det till nästa sommar. Men men, fabriksnya dubbla burkar med alla monteringsgrejer för exakt under 3000kr, då kanske man får leva med lite mer fix och trix innan allt passar.

Jaja, kika på bilderna och ställ frågor om det dyker upp några.
 

Bifogat

  • Hornet02.jpg
    Hornet02.jpg
    234.9 KB · Visningar: 86
  • Hornet01.jpg
    Hornet01.jpg
    224 KB · Visningar: 85
  • Hornet03.jpg
    Hornet03.jpg
    229.8 KB · Visningar: 110
  • Hornet04.jpg
    Hornet04.jpg
    210.5 KB · Visningar: 96

Rocklin

Ny medlem
Gick med
13 May 2008
Ort
Boden
Hoj
-03, Honda Hornet 900
Summering Delkevic slipon

Jahapp! Nu har grejerna suttit ett par dagar och jag har hunnit köra och lyssna och titta hur dom sitter. Jag erkänner att dom där millimetrarna inte är nåt man märker vid blotta anblicken. Bara jag som vet att dom är lite på olika höjd. Ids inte justera nu i september ändå. Det blir nästa vår. Behöver bara polera bort lite mer material på orginalsystemet så kommer det sitta som en smäck. Surrade lite med Delkevic i Storbritannien som givetvis inte hade hört nån fler som hade problem med passformen. Ides inte dividera med honom då jag ändå vet att han troligen ljuger. Det är ändå så pass mycke slipandes innan det passar så att det INTE finns en chans att det bara råkade vara just min cykel som hade för grova orginalrör. Nåväl, skit i det, behöver ju inte sätta tillbaka orginalen nå mer eftersom det finns dB-killer till Delkevicsen. Inte för att jag tror det skulle vara nåt problem att få dit heller.

Så vad tycker jag om ljudet? Mycket bra! Det blir ett mörkare råare muller som liksom "råmar" i stereo när jag drar på. Är liksom kul att åka runt på stan och accelerera bara för att få släppa på gasen och höra motorbromsen komma ut genom rören, då får man ett fint och dovt buller.

Är dom värd 3000? Absolut! Skulle aldrig lägga det dubbla bara för att grejerna heter Acropovic eller Vansinnes eller nåt sånt. Så det är absolut värt lite slip och svett. Nu blev det ju aldrig att maskin putsa på rören för att få dit dom, då hade det ju gått på ett kick. Gjorde allt för hand med vanlig hand-fil och sandpapper. Den som har tillgång till typ en Dreml med mjuk sandpappersrulle slipar in rätt passning på några sekunder.

Så på det stora hela är jag nöjd.

Har lite funderingar, som så många andra, på att sätta svart eloxerat cross-styre på den. Med raisers så det inte hamnar för lågt. Någon som kan ge sina synpunkter på cross-styre och Hornet 900?
 

Bataljon

Hornet-Lover
Gick med
20 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2002 Honda CB900 Hornet
Tänkte sälja min blåa Honda 900 Hornet -02.
Helt original.
1900 mil.
42000:-
Bra däck och drivpaket.
 

Nickrider

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2006
Ort
Strängnäs
Hoj
Hoj lös
Jahapp! Nu har grejerna suttit ett par dagar och jag har hunnit köra och lyssna och titta hur dom sitter. Jag erkänner att dom där millimetrarna inte är nåt man märker vid blotta anblicken. Bara jag som vet att dom är lite på olika höjd. Ids inte justera nu i september ändå. Det blir nästa vår. Behöver bara polera bort lite mer material på orginalsystemet så kommer det sitta som en smäck. Surrade lite med Delkevic i Storbritannien som givetvis inte hade hört nån fler som hade problem med passformen. Ides inte dividera med honom då jag ändå vet att han troligen ljuger. Det är ändå så pass mycke slipandes innan det passar så att det INTE finns en chans att det bara råkade vara just min cykel som hade för grova orginalrör. Nåväl, skit i det, behöver ju inte sätta tillbaka orginalen nå mer eftersom det finns dB-killer till Delkevicsen. Inte för att jag tror det skulle vara nåt problem att få dit heller.

Så vad tycker jag om ljudet? Mycket bra! Det blir ett mörkare råare muller som liksom "råmar" i stereo när jag drar på. Är liksom kul att åka runt på stan och accelerera bara för att få släppa på gasen och höra motorbromsen komma ut genom rören, då får man ett fint och dovt buller.

Är dom värd 3000? Absolut! Skulle aldrig lägga det dubbla bara för att grejerna heter Acropovic eller Vansinnes eller nåt sånt. Så det är absolut värt lite slip och svett. Nu blev det ju aldrig att maskin putsa på rören för att få dit dom, då hade det ju gått på ett kick. Gjorde allt för hand med vanlig hand-fil och sandpapper. Den som har tillgång till typ en Dreml med mjuk sandpappersrulle slipar in rätt passning på några sekunder.

Så på det stora hela är jag nöjd.

Har lite funderingar, som så många andra, på att sätta svart eloxerat cross-styre på den. Med raisers så det inte hamnar för lågt. Någon som kan ge sina synpunkter på cross-styre och Hornet 900?

Med cross styre blir det en helt annan hoj tycker jag ,skönare o roligare.
:tummenupp
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top