Honda Hornet 900

supercalle

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Fajjerstååm
ang hornet

Jag går i lite "hornet tankar," och har tänkt att byta ned mig lite till hösten för jag ska börja plugga.. Problemet är att jag inte riktigt kan bestämma mig för om man ska satsa på 600an från typ 05 med USD gaffel eller sista modellen från 07? Eller ska man rentav satsa på hornet 900?
Har även ögnat lite på er6an då den är väldigt prisvärd, men den har ju styva 30 hkr mindre..
Kanske någon i denna tråd har erfarenhet av samtliga hojar och kan ge ett utlåtande?

Får ekonomin tala så det ju bli en hornet 600a äldre än 4 år, enkel slipon och "bara" 5200 hel/helår på mig 24år i medelstor stad.. Eller er6an som kostar detsamma ungefär..
07ans 600 kostar runt 7700 hel/helår o 900an 7200- samma vilkor..


Tacksam för svar
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Tveklöst 900:an hade jag valt. 600:an känns som en moppe i jämförelse.

900:an är bättre på allt, och en riktigt trevlig allroundhoj.
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Jag går i lite "hornet tankar," och har tänkt att byta ned mig lite till hösten för jag ska börja plugga.. Problemet är att jag inte riktigt kan bestämma mig för om man ska satsa på 600an från typ 05 med USD gaffel eller sista modellen från 07? Eller ska man rentav satsa på hornet 900?
Har även ögnat lite på er6an då den är väldigt prisvärd, men den har ju styva 30 hkr mindre..
Kanske någon i denna tråd har erfarenhet av samtliga hojar och kan ge ett utlåtande?


Tacksam för svar

Jag tycker såklart 900:an men jag är ju färgad av min egen hoj. Tröttare hoj skulle jag inte köpa i alla fall. Men, ekonomin måste också få råda. Är valet en 600 eller en sommar med bara överläppen på mackan faller valet på 600:an.

Er6 ser ju fräck ut. Tills man kommer nära, då ser den billig ut men samma sak här. Ekonomisk hoj. Köp hellre en hoj du har råd att köra och försäkra än en hoj med mycket effekt. Sommaren blir så mycket roligare då!
 

supercalle

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Fajjerstååm
Fick möjligheten att prova en 600a idag, 06:a.. Den kändes helt klart lite för liten i jämförelse med mcn jag är van vid.. Får bli till att testa en 900 också.. Smakar det så kostar det :p Ska kika lite på Bandit 1200 också.. Mycket billig att köpa/äga :D
 
Last edited:

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Fick möjligheten att prova en 600a idag, 06:a.. Den kändes helt klart lite för liten i jämförelse med mcn jag är van vid.. Får bli till att testa en 900 också.. Smakar det så kostar det :p Ska kika lite på Bandit 1200 också.. Mycket billig att köpa/äga :D

Bandit 1200 är säkert ett bra val. Rejäl motor som man kan få snurr på med små pengar! inte riktigt lika smidig
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Ingen som sitter på ett par pipor till min hoj? Har originalrör och jag börjar ledsna på att vara trevlig mot grannarna!

Edit: Satte på Yoshi dämpare. Härligt ylande! Känns nästan pinsamt att elda i stan nu. Som symaskin hördes man ju inte!
 
Last edited:

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Solna
Hoj
Hornet 900 -03
Nån som har koll på om det går att få bort "ryckigheten" vid gas-pådrag och gas-avdrag?

Blir juh väldigt "på-av" effekt när man når "slutläge" så att säga :(

Eller är det bara med en PowerCommander eller liknande som det kan avhjälpas?


/Jocce
 

masw1

The blue one
Gick med
11 Sep 2006
Ort
20minuter från Uppsala
Hoj
Honda hornet 900 -02
Nån som har koll på om det går att få bort "ryckigheten" vid gas-pådrag och gas-avdrag?

Blir juh väldigt "på-av" effekt när man når "slutläge" så att säga :(

Eller är det bara med en PowerCommander eller liknande som det kan avhjälpas?


/Jocce

Känner igen problemet Jocce,
Jag monterade en PCIII och problemet var borta.
 

masw1

The blue one
Gick med
11 Sep 2006
Ort
20minuter från Uppsala
Hoj
Honda hornet 900 -02
Kostnad?

Blir den ännu piggare då också?


/Jocce

Tror jag fick ut 7hk extra efter montage och injustering i bänk, Ingen drastisk effektökning men den går betydligt bättre över hela registret:yoparty
Jag gav 2400:- för PCIII sedan körde jag den i bänken hos kamikaze kid här på sporthoj (rekomenderas)
 
Last edited:

Viktoriouz

Ny medlem
Gick med
21 May 2010
Ort
Borås / Uppsala
Hoj
Letar hoj
Hejsan gott folk!
Jag är i full fart att ta mitt MC-kort och letar just nu efter en Hornet 900 som behöver ny ägare.
Har läst igenom hela denna tråd och känner att jag har fått ganska mycket kött på benen om denna maskin! Så tack alla er som skrivit här!

Så är det någon som har en Hornet 900 till salu och ännu inte orkat lägga ut en annons. :D

MVH // Viktor
 

Viktoriouz

Ny medlem
Gick med
21 May 2010
Ort
Borås / Uppsala
Hoj
Letar hoj
Jo det har jag sett att det gör. Många där som är intressanta. Men har oxå läst här att man ibland kan vara lat och inte orkar lägga ut. Så det var av ren godhet. :)
 

Hell_Man

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
BMW r1200r LC
Tack för det! Var nyss ute på premiärturen. Riktigt trevlig hoj det här :)
Är det någon som har tips på en snygg regplåtshållare. Alla som jag hittat har blinkersfästen för högt upp, jag behöver ha dom i underkant.
 
Last edited:

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Tack för det! Var nyss ute på premiärturen. Riktigt trevlig hoj det här :)
Är det någon som har tips på en snygg regplåtshållare. Alla som jag hittat har blinkersfästen för högt upp, jag behöver ha dom i underkant.

argh, klagomål på min hemmabockade aluplåt! :gnissla
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top