Honda Hornet vs Ducati Monster

Susanna

Jag fick det bara till 100 dalmatiner...
Gick med
10 Sep 2004
Ort
Stockholm, Täby
Hoj
förr:ducati 750s -02, nu:barn..
Jaha..nu börjar det närma sig... :banana Min första egna motorcykel.. Oj, vilken känsla!!! Spanar på nätet varje dag.. och när jag hittar "rätt" motorcykel till "rätt" pris så slår jag till.. :fatta! .....:hihi

Har varit väldigt inställd på vilken mc jag skall ha, en Honda Hornet 600, men nu så har jag även börjat snegla lite på Ducati monster..

Det finns nog många här som har erfarenhet av dessa två..

Ska åka och provköra innan jag bestämmer mig, men jag tänkte bara höra mig runt lite bland "experterna" först.. :Bugar

Tack, tack.. :) /Sanna
 

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
inte för att jag har koll på läget när det gäller dom hojarna men jag skulle ju utan tvekan köpa hyndan.. rätt motor och ser rätt ut
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Vilken monster funderar du på? Monster 600? 620? 900?
Det är ju en ganska stor skillnad mellan modellerna.

Hornet verkar ju vara en utmärkt cykel annars.
 

Susanna

Jag fick det bara till 100 dalmatiner...
Gick med
10 Sep 2004
Ort
Stockholm, Täby
Hoj
förr:ducati 750s -02, nu:barn..
amullo skrev:
Vilken monster funderar du på? Monster 600? 620? 900?
Det är ju en ganska stor skillnad mellan modellerna.

Hornet verkar ju vara en utmärkt cykel annars.

Mmm, har inte massor av kunskap om Ducati Monster, men dem jag kikar på är både 600 å 620, stor skillnad dem emellan?
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Susanna skrev:
Mmm, har inte massor av kunskap om Ducati Monster, men dem jag kikar på är både 600 å 620, stor skillnad dem emellan?

Japp.. Skillnaden mellan 600 och 620 är mycket stor. Lillspisen i 600;an är bra mycket trögare än i 620ie spisen. 620 är varvvilligare, starkare och roligare. 63 ystra hästakrafter.. I test med andra 600 nakna hojar i Bike så säger de visserligen att monstret lider på pappret av lägre effekt, men att det i praktiken inte är så illa.

Som sagt.. Hondan har mer kraft än duccen på alla varv.. så detta är ingen effekthoj.. Däremot så är den j*kligt rolig att köra. Bra fjädring, chassi och motorn har ett brett register (som synes nedan) vilket gör den till en riktigt trevlig maskin.

Chassit, bromsar, fjädring, sving är bättre på Sie modellerna, så försök hitta en sådan. Enklast att se är att Sie har dubble frambromsar och inställningsbar fjädring.

Prova båda och välj sedan..

Se där...
http://www.sporthoj.com/annonser.php?id=12902

Gillar du längre körningar så rekommenderas en vindavvisare..
M620-05.gif
 
Last edited:

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Jag har kört Honda Hornet lite och det är en väldigt trevlig hoj, "snäll" motor med bra knuff på toppen. Lite mjuk framgaffel, kalasbra växellåda och skapliga bromsar.

Nackdelen med Hondan är försäkringen skulle jag tro, Susab försäkrade dessa billigt förut. Sen har ju Hondan bra mycket mer effekt än duccarna (nästan 100 kusar).

I valet och kvalet hade jag tagit Hondan.

/Felix
 

Gringo_83

Räksmugglare
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Malmö
Hoj
-00 Ducati 900ssie
Monster 600 går bort direkt! Men 620:an är väl rätt ok med det "rätta" ljudet dessutom. Annars tror jag att Hondan är det smartaste valet om man inte tvunget ska ha en Ducati.
 

dim

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
hornet 900, vtr 1000
Är det 600 du väljer mellan skulle jag utan tvekan ta hornet p.g.a. mera hk.
Det beror dock på om du vill vara snygg och låta bra eller om du prioriterar att köra roligt och fort.
För mig skulle det som sagt inte vara ett svårt val men smaken är ju olika.
Snygg eller snabb, vad du än tar så blir det ju bra!

(ta hornet...)
 

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
fjollträsk c/o Vidja
Hoj
KTM 950 SM
Förnuftet säger Hondan (har bara hört gott om deras kvalité / garantier)
Hjärtat säger Ducati (italienskt e aldrig fel)
 

ape

be a nice ape
Gick med
24 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 600 04:a ***Såld.
Honda Hornet 600 har väl +90 hk! så den är betydligt rappare än duccen.
Men å andra sidan är duccen mkt snyggare tycker jag.
Hornet är klassad på högre f-klass än Monster.

Du har även Triumph Speed Four om det är streetfigter hoj du vill ha. Den närmar sig 100 hk och har beskedlig försäkring. :tummenupp
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
loser skrev:
Förnuftet säger Hondan (har bara hört gott om deras kvalité / garantier)
Hjärtat säger Ducati (italienskt e aldrig fel)

Håller med.
Men jag förljer mitt hjärta. (listen to you heart...la..la....)
så jag säger monster... :tummenupp
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Susanna skrev:
Jaha..nu börjar det närma sig... :banana Min första egna motorcykel.. Oj, vilken känsla!!! Spanar på nätet varje dag.. och när jag hittar "rätt" motorcykel till "rätt" pris så slår jag till.. :fatta! .....:hihi

Har varit väldigt inställd på vilken mc jag skall ha, en Honda Hornet 600, men nu så har jag även börjat snegla lite på Ducati monster..

Det finns nog många här som har erfarenhet av dessa två..

Ska åka och provköra innan jag bestämmer mig, men jag tänkte bara höra mig runt lite bland "experterna" först.. :Bugar

Tack, tack.. :) /Sanna[/


Ducce Monster 620 ie (KÖP INTE 600:an, bara skit!!)
+ otroligt lättkörd, kanonväghållning, utseende, karaktär, billig försäkring (4), massor med extragodis
- Motorn är i klenaste laget. Tunn framförallt på lite högre varv.

Hornet 600
+Samma som ovan men långt ifrån samma charm. Lättkörd, smidig, rapp motor, en äkta bushoj
-Måste varvas som alla små radfyror för att visa sitt rätta jag. Dyrare försäkring. Har också lite svårt med "offroadstuket" på det högt dragna avgaspipan

Som Yamaha ägare måste jag ju också slå ett slag för Fazer 600. En mer komplett motorcykel i klassen för man leta efter!! :tummenupp
 

betsy

Fuck cancer
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Öfvre Järfälla
Hoj
Liten Galen
loser skrev:
Förnuftet säger Hondan (har bara hört gott om deras kvalité / garantier)
Hjärtat säger Ducati (italienskt e aldrig fel)
Inget fel på kvalitén på Monstret, min -03a har snart gått 1300 mil, och bortsett från den service som ska göras så har den varit helt problemfri.

dim skrev:
Det beror dock på om du vill vara snygg och låta bra eller om du prioriterar att köra roligt och fort.
OK, den går väl inte så fort så man ramlar av, men rolig är den definitivt :banana
Den funkar att köra långt på (men nästa gång sätter jag på kåpan) Den går även att släpa med sig på bankörning, åtminstone om man är nybörjare. Jag har iaf jättekul!
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
altså som helt opartisk icke hornet/monster ägare som inte kört nån av dom säger jag: MONSTER!!! fi fan så snygg hoj, horneten är ju blaha blaha i jämförelse..

sen blir du ju ubergrym brud som cruisar runt på fräsig italiensk sporthoj eller dussinjappsare.. :Bugar :rolleyes:
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
När du berättar för dina bekanta att du köpt en motorcykel så är det roligare att säga att du skaffat en Ducati.( om de inte är moppefukkon ) Det är dessutom roligare för dig att äga / köra / meka / serva / sälja osv osv.

Du blir nog mer pysslad med på Duccen oxå!!
 

Fredrik

Långsam..
Gick med
3 May 2004
Ort
ÅMÅL
Hoj
hojlös.. :(
Har inte provat nå'n Ducati Monster så jag kan inte jämföra de båda modellerna.
Kan dock säga att Hornet 600:an är lättkörd och går ändå jävligt bra om man vill det, känns fint på vägen osv.
Offroadstuket på ljuddämparen är väl också en smaksak men det ser bättre ut med en tillbehörsljuddämpare förstås :)
Tycker att det börjar bli vanligare med high pipe även på andra hojar, t.ex R1 och r6:eek:r och dessa ser riktigt bra ut, kanske för att de skiljer sig mot original.. :confused:

Horneten går väl i försäkringsklass 6 tror jag, fick nya premien förra veckan, 4080:- helår / helförsäkring känns överkommligt.
Min hoj är snart till salu, ska bygga om lite först, hoppas på en CBR 954 RR i sommar :tummenupp
 

Dino Velvet

#2702
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Sölvesborg
Hoj
Ingen
Tvärt om

blom skrev:
inte för att jag har koll på läget när det gäller dom hojarna men jag skulle ju utan tvekan köpa hyndan.. rätt motor och ser rätt ut

Jag har väl inte heller jättebra koll, men jag skulle utan tvekan köpa en Ducati Monster 620.. Rätt motor och ser rätt ut. :tummenupp

Finns det något häftigare än en tjej på en Ducce :confused: ...
Nej, just det! :D

Glöm sen inte gå med i klubben så vi får se dig på bana/träff.
 

Mr D

Ny medlem
Gick med
28 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
FZS 600
fazerfun skrev:
Susanna skrev:
Jaha..nu börjar det närma sig... :banana

Som Yamaha ägare måste jag ju också slå ett slag för Fazer 600. En mer komplett motorcykel i klassen för man leta efter!! :tummenupp
Håller med!! Har själv en Fazer 600 -01 och är helnöjd ! Går att använda till det mesta faktiskt..
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top