Honda Hornet vs Ducati Monster

Dino Velvet

#2702
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Sölvesborg
Hoj
Ingen
Noll-Koll skrev:
Svaret är enkelt! :tummenupp Gillar man att mecka och lämna in hojen på verkstad halva säsongen väljer man Monstret.. Gillar man mer att köra och ha roligt väljer man Japanskt! Så är det bara!! Har många vänner som gått från Ducce till japanskt för att dom vill köra istället för att mecka.
Döda mig inte nu alla Ducce-fanatiker, men bör man inte kunna skruva lite själv om man väljer en beggad italienare? :)

Noll-Koll... Kan det bli mer passande :rolleyes:
Det där med att man måste mecka med en Ducce är en lika sann generalisering som att man måste mecka med en Yamaha. Det finns förmodligen fall för detta hos alla märken/modeller beroende på hur dom sköts.

Vill man ha en hoj som är lika ovanlig som en Volvo V70 väljer man Japanskt :rolleyes:
 

Eeyore

Öhh... Nej tack, ja kör
Gick med
26 Mar 2004
Ort
strax utanför Uppsala
Hoj
CBR 900RR -98
håller med förra talare och tycker du ska välja Hornet.

har ingen erfarenhet alls om ngn monster, d är säkert en jättebra hoj, men väljer du Hornet bör du inte bli besviken :tummenupp
 

Bikermike

Guest
Jag övnings körde på en en honda Hornet! En helskön motorcykel........
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Dino Velvet skrev:
Noll-Koll... Kan det bli mer passande :rolleyes:
Det där med att man måste mecka med en Ducce är en lika sann generalisering som att man måste mecka med en Yamaha. Det finns förmodligen fall för detta hos alla märken/modeller beroende på hur dom sköts.


Jo, men Noll-Koll skriver ju att han inte haft själv, men att polarna haft Ducce och bytt bort dem mot japs.

Inga problem.. Ducati är ju som sagt ett annorlunda märke med rykte om sig att ha dålig kvalitet. Min har iallafall inte haft några problem de senaste två åren och 2000 milen..


Susanna.
Prova båda hojarna
Lyssna på de som äger antingen Hornet eller Monster.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Hornet skrev:
Prova båda två! Det är stor skillnad på dom men blir det ett monster ska du ha en 900 annars kommer du vilja byta nästa år.

Tog bara detta citatet i mängden för att föra fram min fina lilla poäng.
Jag har en 600 monster och har kört den i två år. Jag är dessutom grymt nöjd!
Hade jag läst på forumet om hojen innan jag köpt den så hade jag säkert aldrig köpt den, så det var tur att jag inte gjorde det.
Jag har iofs moddat den lite så den har väl kanske 6 häst extra :va
Den är klart rappare nu än den var orginal.

Jag har aldrig känt behovet av en R1a eller liknande.
En av anledningarna är att det går att köra fort på min hoj oxå om man bara lär sig använda hojen på rätt sätt. Självklart hade jag gärna haft en monster 900, men priset gör att det inte kan bli så just nu (pluggar).

Som förstahoj skulle jag vilja säga att monster 600 är ypperlig sålänge man inte har som förstamål att köra och välta och sålänge det inte är extremt viktigt att kunna hänga med alla "supersporthojar" på alla vägar.

Dessutom är det nog den enda roliga hojen som jag har råd att försäkra nu när jag pluggar.

+Vtwin är underbart! -ljudet och draget
+Den håller sig alltid fint på vägen
+Designen och lyxen
-Allas tjat om att hojen är tråkig vilket den itne är.
Köp den hoj som du blir kär i! Det gjorde jag och är helnöjd!
 
Last edited:

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Märker ni att alla som klagar monster varken har kört eller ägt dom. Det samma gäller ducce och mekandet. har aldrig haft några problem med min. väldigt konstigt :va
 

Noll-Koll

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
450 exc
Philip skrev:
Min herre, du har verkligen valt rätt inloggningsnamn på detta annars eminenta forum.

Hälsningar
Philip

För det första, Är monstret en sporthoj?? (sporthoj.com)

För det andra, JAG har aldrig ägt en Ducce, men jag har flera kamrater som har ägt dem och varit missnöjda, bla. med att det tog 3månader mitt i säsongen att få fram en gaswire till en Monster 600! :kocko
Nu när de (3 stycken: 600m, 996sps, 748.) har bytt märke upphörde deras gnäll om att något var trasigt! Vad tror ni jag då får för intryck av Ducati...??

Många (Långt ifrån alla) som äger Duccati verkar inte kunna ta NÅGON kritik alls om "sitt" märke från likasinnade mc kamrater...? Varför åker taggarna ut direkt? Trist tycker jag. :(
Men du Philip.. vad vet jag?? :hihi
 

Noll-Koll

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
450 exc
Dino Velvet skrev:
Noll-Koll... Kan det bli mer passande :rolleyes:
Det där med att man måste mecka med en Ducce är en lika sann generalisering som att man måste mecka med en Yamaha. Det finns förmodligen fall för detta hos alla märken/modeller beroende på hur dom sköts.

Vill man ha en hoj som är lika ovanlig som en Volvo V70 väljer man Japanskt :rolleyes:

Eehhh ... Du har full koll...??? :va
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
yonsson skrev:
Dessutom är det nog den enda roliga hojen som jag har råd att försäkra nu när jag pluggar.

Jag vill inte säga att du har "fel" hoj eller att Monster är en dålig hoj, det finns bara så många bågar som är mycket bättre. Jag tycker det roliga med hojåkning är att köra snabbt, och det är med de preferenserna jag sågar Monster 600.

Att du tror dig inte ha råd med nått roligare är bara för att du vill ha en "ny" fin hoj med högt poservärde. En CBR 600 från -95 kostar garanterat inte mera och är betydlig snabbare. "Pungt".

yonsson skrev:
+Vtwin är underbart! -ljudet och draget
+Den håller sig alltid fint på vägen
+Designen och lyxen
-Allas tjat om att hojen är tråkig vilket den itne är.
Köp den hoj som du blir kär i! Det gjorde jag och är helnöjd!

Ljud är en subjektiv upplevelse så det kommenterar jag inte.
Om du tycker "draget" är bra så vill jag veta vad du jämför med...

"Håller sig fin på vägen", Den jag kört, en -01 sög hästpung. Fotpinnarna och ljuddämparen tar i runt gathörn, man sitter obekvämt för att den är så liten och man kan inte köra motorväg för det blåser, vibrerar och väsnas som man tror att den kommer att sprängas vilken sekund som helst.

Designen håller jag med dig om att den är lyckad. Många som inte åker hoj tycker den ser frän ut. I nästa mening säger folk
– Fast det är ju ingen riktig H-D.
Med att den är lyxig förstår jag inte vad du menar, jag har inte hittat det minsta lyx på den.

Men som sagt, det är säkert "Rätt" hoj för många, men inte för mig. Och det vore synd om någon gick och köpte den i tron att det var en snabb, cool hoj bara för att det är en Ducati.
 

Micke N

SDK #2173
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Täby
Hoj
Ducati 998
Noll-Koll skrev:
Många (Långt ifrån alla) som äger Duccati verkar inte kunna ta NÅGON kritik alls om "sitt" märke från likasinnade mc kamrater...? Varför åker taggarna ut direkt? Trist tycker jag. :(
Men du Philip.. vad vet jag?? :hihi
Jag tror inte att det handlar så mycket om att inte kunna ta kritik.
Det är nog mer så att så fort det börjar pratas om Ducati så kommer det alltid en massa personer som, ryktesvägen, har hört att Ducati bara går sönder och att alla som har Ducati bara ligger och mekar hela sommaren.
Det börjar faktiskt bli lite tröttsamt att höra hur dålig hoj man har.
Och efersom jag har haft 2 Ducati under 4 år och kört 4000 mil med dom utan problem (det enda som gått sönder är en hastighetsmätarwire) så kan jag ju knappast hålla med om att det är dålig kvalitet.

Visst kan jag hålla med om att service är dyrare men det beror mest på att den är mer omfattande och inte på att delar är dyrare.
Men man måste alltid vara medveten om att Ducati kommer att vara dyrare att äga.
 

Noll-Koll

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
450 exc
Micke N skrev:
Men man måste alltid vara medveten om att Ducati kommer att vara dyrare att äga.

Man måste också vara medveten om att man kanske får höra kritik...? Nä den var dålig, förlåt! :rolleyes:
Att en viss Ducce åkare har som text på sin sida "Det föds en jappsåkare varje dag, använd kondom" är väl ingen som blitt upprörd över...? Kul skämt tycker jag, men skulle det stå något om Ducati på min sida kanske fler skulle reagera?
Skämt och sido, Jag älskar hojar, Italienare som jappsare... men litar helt enkelt mer på japanhojar, därför väljer jag en sådan! Men smaken är som baken, tur är väl det, annars skulle det ju bara finnas ett märke! :)
 

Noll-Koll

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
450 exc
yonsson skrev:
Märker ni att alla som klagar monster varken har kört eller ägt dom. Det samma gäller ducce och mekandet. har aldrig haft några problem med min. väldigt konstigt :va

Jag har bara provkört ca 100mil på monster, och ca 40mil på 996sps, och har hjälpt mina kamrater att byta bla. kopplingslammeller samt start relät på 996an efter 350mil. På monstret bytte vi gaswire, kopplingslameller, glödlapa bak 16 gånger på en sommar, laddnings regulator 2gånger, batteriet sprängdes så syra forsade över hela motorn med grova frätskader som följd, tankgivare, tändspole, tändninglås och stödet... på en sommar!
Tycker det är konstigare :va
 

betsy

Fuck cancer
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Öfvre Järfälla
Hoj
Liten Galen
Är det inte rätt så klassiskt att alla såna här trådar slutar med att folk kastar skit på varandras hojar?
Frågeställaren vill egentligen bara bli puttad i nån riktning dit han/hon troligen redan är på väg. Inte höra att Nisse hatar jappshojar å Arne tycker att Duccar är mesiga.

Jag köpte med hjärtat, tittade på en massa märken i 600-klassen, men gick tillbaka till Ducati där jag börjat. Visste inte ett smack mer än att det var kärlek vid första ögonkastet.
Den är inte snabbast, den är säkert inte coolast vid McD, jag är långsammast på bankörningarna och jag kan inte wheela.
Men den är MIN och jag tycker den är bäst. :fakta

Jag är sjukt imponerad över folk som kan ligga klistrade med knän å armbågar i marken på bana, likaså står jag och dreglar när jag ser en schysst wheelie/stoppie. Kanske kan jag också göra sånt nån dag och då får jag väl byta hoj om den jag har inte räcker till...

Så till den som undrar och tvekar, lyssna på vettig kritik, kolla fakta och välj det DU vill ha, inte vad andra tycker du borde ha.
 

Fakkverk

Nu med mustasch!
Gick med
3 Nov 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Cagiva Freccia c12R -90
Mycket effekthysteri på detta forum, man behöver inte bli hopplöst efter med en Monster 600 på den kurviga landsvägen. Hur många på detta forum använder sina hojar till yttersta gränsen egentligen?

När man läser trådar där nya R1:an höjs till skyarna och en Gixxer 1000 -02 sågas längs med fotknölarna undrar jag stillsamt vilka referenser författaren har...

Jag har inte kört någon Hornet 600 men vet vad jag tycker om små radfyror.
Monstret är ingen raket men som så många har sagt är det en körglad cykel.
I mina ögon viktigare än en massa hästkrafter.

Provkör båda hojarna och jämför själv. Gällande problem med Ducati så har i alla fall inte jag drabbats av några dyra överaskningar. Körde 1500 mil med min över två säsonger inkl. bankörningar. Motorn verkar vara skottsäker så länge den får normalt underhåll, olja, stift, filter samt ventiljustering var 1.000:e mil.

Bifogar en länk till bilder på Monstret jag hade.

Lycka till!

http://w1.110.telia.com/~u11001295/monster_web/
 

Superlight

SDK #2003 & BoTT #41
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Ducati 1050® by Hypertrick
Susanna skrev:
Har varit väldigt inställd på vilken mc jag skall ha, en Honda Hornet 600, men nu så har jag även börjat snegla lite på Ducati monster..

Tack, tack.. :) /Sanna

När ens hjärna första gången tänker "Ducati" då är man fast. Man gör ett misstag om man inte köper en Ducce då. Du kommer att köpa en Ducce förr eller senare, du har fått det i blodet genom att tänka tanken Ducati. Grattis!

/S

PS Såg en Ducce F1 i Italien 1985. Den där snygga grön/vit/röda. Såg gick det som det gick, dock senare...

EDIT: Il Mostro, vill du köpa mitt nick :7peta Några bilder på nya hojen?
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Susanna skrev:
Jaha..nu börjar det närma sig... :banana Min första egna motorcykel.. Oj, vilken känsla!!! Spanar på nätet varje dag.. och när jag hittar "rätt" motorcykel till "rätt" pris så slår jag till.. :fatta! .....:hihi

Har varit väldigt inställd på vilken mc jag skall ha, en Honda Hornet 600, men nu så har jag även börjat snegla lite på Ducati monster..

Det finns nog många här som har erfarenhet av dessa två..

Ska åka och provköra innan jag bestämmer mig, men jag tänkte bara höra mig runt lite bland "experterna" först.. :Bugar

Tack, tack.. :) /Sanna

Min första hoj var en honda hornet 600. körde en sissådär 200-300 mil medan jag övningskörde och knappt 100 när jag fått lappen... Det var en lättkörd och pigg hoj men i mina ögon rätt tråkig. KÖpte därefter en Ducati monster 750 och har inte ångrat mig en sekund.... Jag har nog aldrig känt att något varit så rätt som just det bytet. Hondan gick bra och var säkert en jäkligt bra hoj med jag trivs så grymt mycket bättre på monstret.
 

Fakkverk

Nu med mustasch!
Gick med
3 Nov 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Cagiva Freccia c12R -90
Superlight skrev:
EDIT: Il Mostro, vill du köpa mitt nick :7peta Några bilder på nya hojen?


Ditt nick är ju lika inaktuellt som mitt, måste vara billigt! Har inga bilder tillgängliga för tillfället.

Går som en dröm gör den i alla fall!

/ Johan
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top