Honda Hornet vs Ducati Monster

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
yonsson skrev:
Märker ni att alla som klagar monster varken har kört eller ägt dom. Det samma gäller ducce och mekandet. har aldrig haft några problem med min. väldigt konstigt :va

Har haft både 600 och 620....600 är rena sömnpillret, Ducatis sämsta motor alla kategorier!! 620 är mkt roligare men saknar muskler och udd. Därför blev det japanskt.

V-Gurra

Vart tog kärleken vägen?
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Yamaha V-MAX såklart!
fazerfun skrev:
Har haft både 600 och 620....600 är rena sömnpillret, Ducatis sämsta motor alla kategorier!! 620 är mkt roligare men saknar muskler och udd. Därför blev det japanskt.

Att det är ducatis sämsta montor alla kategorier säger väl egentligen ingenting.
Susanna, hur kommer det sig att du tittar på bara dessa två hojar?
Det finns ju massor med andra roliga och fina första-hojar.
/VG

MACAMI

Guest
V-Gurra skrev:
Att det är ducatis sämsta montor alla kategorier säger väl egentligen ingenting.
/VG

Skulle du fortfarande vara tveksam till vilken av dessa två du ska välja emellan efter provkörning så titta på servicekostnaden!!

Sedan att Honda har högre kvalitet behöver väl knappast nämnas.

emullo

Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
MACAMI skrev:
Skulle du fortfarande vara tveksam till vilken av dessa två du ska välja emellan efter provkörning så titta på servicekostnaden!!

Låter nästan som Ni väljer hoj med hjärnan. :confused:

Servicekostnad, högre kvalitet.
Tror iof inte att någon av dessa punker skiljer sig märkvärt mellan hojarna.

Tycker såhär, ska man vara nöjd med sitt köp så följer man hjärtat och
känslan man får av hojen..
Annars kommer man bara titta bakåt och fundera "tänk om..."

Lycke till med köpet.

Superlight

SDK #2003 & BoTT #41
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
Ducati 1050® by Hypertrick
Basta!

Superlight skrev:
När ens hjärna första gången tänker "Ducati" då är man fast. Man gör ett misstag om man inte köper en Ducce då. Du kommer att köpa en Ducce förr eller senare, du har fått det i blodet genom att tänka tanken Ducati. Grattis!

/S

PS Såg en Ducce F1 i Italien 1985. Den där snygga grön/vit/röda. Såg gick det som det gick, dock senare...

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
HönaPower skrev:
Verkar kunna bli dyrt att bara tänka med hjärtat... :D

You got that right!

När jag skulle köpa min hoj så var jag först ute efter en Ducce 750 SS, Fazer 600, Hornet 600 eller liknande..

Jag var inne på MC-varuhuset o tittade.. fick iprincip ingen hjälp alls.

Kom ner på Ducati och de var hur trevliga som helst.. gick två dagar sen klev jag ut med ett kontrakt på 748;an.. Vet i f*n vad som hände.. :va men hjärnan var definitivt inte med i svängen. :brinnerup

Men efter 3 år med denna så är jag fortfarande grymt nöjd med hojen. Visst.. Verkstadsbesök har jag haft, men iprincip enbart service.

De saker som gått sönder är excenterhubben, eftersom ryckutjämnarna slet sig.. men annars ingenting på tre år och 2500 mil (varv ca. 500 på bana).. på en hoj från 1997.. totalt 4000 mil på mätaren.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
V-Gurra skrev:
/VG

Jaså inte? Eftersom tjejen har den goda smaken att kolla på minsta Monstermodellen tyckte jag det vore en god gärning att upplysa henne om att det är en väsentlig skillnad mellan 600 och 620.

PeGe

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Isaac Sonic 2008
MACAMI skrev:

Vadå? Är det jättehöga servicekostnader på Hondan då eller vad?

Noll-Koll

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
450 exc
Skulle vara roligt att se en procentuell gämförelse mellan Ducati och Honda i antal reklamationer/ garanti åtgärder. Givetvis från opartiska verkstäder.

Noll-Koll

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
450 exc
Och en sak till jag tänkt på... det finns väl ingen som på allvar tycker Ducatis torrkoppling låter "skönt"?? :va

Fakkverk

Nu med mustasch!
Gick med
3 Nov 2003
Hoj
Cagiva Freccia c12R -90
Noll-Koll skrev:
Skulle vara roligt att se en procentuell gämförelse mellan Ducati och Honda i antal reklamationer/ garanti åtgärder. Givetvis från opartiska verkstäder.

Ja, det vore kul att avliva myten en gång för alla! Dessutom tycker jag att torrkopplingen låter skönt. Har du problem med det? :va

Noll-Koll

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
450 exc
Il Mostro skrev:
Ja, det vore kul att avliva myten en gång för alla! Dessutom tycker jag att torrkopplingen låter skönt. Har du problem med det? :va
Om jag har PROBLEM med det...? Hehe nä du, har du??
Jag tycker Ducatis twin låter brutalt skönt med öppet avgasystem m.m..., men jag fattar bara inte hur man kan tycka ett mekaniskt slammer, likt ett långt gånget lagerras kan låta som ett välljud?? :va

Avelin

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet 600 & Suzuki DR600 motard
Noll-Koll skrev:
Om jag har PROBLEM med det...? Hehe nä du, har du??
Jag tycker Ducatis twin låter brutalt skönt med öppet avgasystem m.m..., men jag fattar bara inte hur man kan tycka ett mekaniskt slammer, likt ett långt gånget lagerras kan låta som ett välljud?? :va
:fakta
Tack! Håller med fullständigt! Jag skulle må dåligt om jag fick höra
det där slamret hela tiden jag körde! Som du säger, det låter
som kopplingen har kastat in för evigt!

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce å Verte
E väl inget man behöver hänga upp sig på om man tittar på 600:eek:rna som tråden handlar om då de inte ens har torrkoppling ;)

Noll-Koll skrev:
Och en sak till jag tänkt på... det finns väl ingen som på allvar tycker Ducatis torrkoppling låter "skönt"?? :va

Nysse

Trött på spam
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
Skrutten II(såld..tyvärr)
Du får nog bäst svar av Hornet och Monster ägare......undrar om nån ärligt pratar skit om sin egen hoj eller bara om andras?

Det finns mycket att läsa om kvalite och problem om du söker på nätet.

Ett ex:
The 620 IS down on power, but thats why I bought it. It didnt match the power of my Hondas because it was a 600cc twin, and they were i-4's. I didnt go with the 750 because it was rumored to only have 4 more hp over the 620. The 750 wouldve had gobs more torque I assume, but it would have put me into a higher insurance bracket as well. Will your friend outgrow the bike in a year? I dunno. The sole reason I bought the 620 over any other bike: I wanted to start over. I had a cbr 600f4 as my first bike, and an f4i as my second. I could regularly beat 99% of the locals through the turns. When I wrecked the f4i, I decided I wanted to be even better. I thought "I never really started on a starter bike (ex, sv, etc.) so I'll 'downgrade' to one of those for my next bike." Sure enough, instead of getting an SV, I bought a Ducati 620. I had the money for a superbike, but I figured if the quality was there (I did alot of research on the web about quality), I would trade the 620 in on a new 996/998 in the spring... sorry, getting off your original questions (my point was i wanted to test Ducati's quality before I ponied up 2x or more as much for a SBK)

Was it enough? For what it is, yes. There are a few locals on SV's that swear that my 620 was faster than their bikes. Who knows!?!? The sv is supposedly a better performer out of teh box, but the Monster does ok for what it does. Do I ride it hard? Well, in the turns, I keep the bike pinned. I can hold my own against much bigger bikes, because I can keep corner speed, its lighter weight, etc. But I do have to ride the thing extremely hard to do it. Would I pick up the same displacement again? Only if I was a beginner, or wanted to do what I did (go back to retrain on a smaller bike).
I think its a great starter bike, and probably the best commuter bike ever made.
The only issue(s) I have is reliability. I didnt mind being bent over for the $408 to have my 10k/km service done. Infact, I would be happy to pay that to ride Ducati, if the rest of the time the bike wasnt doing bad things.

/N

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
DRZ-400 -07
TORRKOPPLING = :skrämd

Fyfan vad jobbigt o höra hojen skramla sönder vid varje rödljus :näsblod

:rofl :rofl :rofl

Välj det BÄSTA Välj SUZUKI!!!!!! :yoparty :yoparty :yoparty

.../Yoshi