Honda Hornet vs Ducati Monster

yonsson skrev:
Märker ni att alla som klagar monster varken har kört eller ägt dom. Det samma gäller ducce och mekandet. har aldrig haft några problem med min. väldigt konstigt :va


Har haft både 600 och 620....600 är rena sömnpillret, Ducatis sämsta motor alla kategorier!! 620 är mkt roligare men saknar muskler och udd. Därför blev det japanskt.
 
fazerfun skrev:
Har haft både 600 och 620....600 är rena sömnpillret, Ducatis sämsta motor alla kategorier!! 620 är mkt roligare men saknar muskler och udd. Därför blev det japanskt.

Att det är ducatis sämsta montor alla kategorier säger väl egentligen ingenting.
Susanna, hur kommer det sig att du tittar på bara dessa två hojar?
Det finns ju massor med andra roliga och fina första-hojar.
/VG
 
V-Gurra skrev:
Att det är ducatis sämsta montor alla kategorier säger väl egentligen ingenting.
Susanna, hur kommer det sig att du tittar på bara dessa två hojar?
Det finns ju massor med andra roliga och fina första-hojar.
/VG

Skulle du fortfarande vara tveksam till vilken av dessa två du ska välja emellan efter provkörning så titta på servicekostnaden!!

Sedan att Honda har högre kvalitet behöver väl knappast nämnas.
 
MACAMI skrev:
Skulle du fortfarande vara tveksam till vilken av dessa två du ska välja emellan efter provkörning så titta på servicekostnaden!!

Sedan att Honda har högre kvalitet behöver väl knappast nämnas.

Låter nästan som Ni väljer hoj med hjärnan. :confused:

Servicekostnad, högre kvalitet.
Tror iof inte att någon av dessa punker skiljer sig märkvärt mellan hojarna.

Tycker såhär, ska man vara nöjd med sitt köp så följer man hjärtat och
känslan man får av hojen..
Annars kommer man bara titta bakåt och fundera "tänk om..."

Lycke till med köpet.
 
Basta!

Superlight skrev:
När ens hjärna första gången tänker "Ducati" då är man fast. Man gör ett misstag om man inte köper en Ducce då. Du kommer att köpa en Ducce förr eller senare, du har fått det i blodet genom att tänka tanken Ducati. Grattis!

/S

PS Såg en Ducce F1 i Italien 1985. Den där snygga grön/vit/röda. Såg gick det som det gick, dock senare...
 
HönaPower skrev:
Verkar kunna bli dyrt att bara tänka med hjärtat... :D

You got that right!

När jag skulle köpa min hoj så var jag först ute efter en Ducce 750 SS, Fazer 600, Hornet 600 eller liknande..

Jag var inne på MC-varuhuset o tittade.. fick iprincip ingen hjälp alls.

Kom ner på Ducati och de var hur trevliga som helst.. gick två dagar sen klev jag ut med ett kontrakt på 748;an.. Vet i f*n vad som hände.. :va men hjärnan var definitivt inte med i svängen. :brinnerup

Men efter 3 år med denna så är jag fortfarande grymt nöjd med hojen. Visst.. Verkstadsbesök har jag haft, men iprincip enbart service.

De saker som gått sönder är excenterhubben, eftersom ryckutjämnarna slet sig.. men annars ingenting på tre år och 2500 mil (varv ca. 500 på bana).. på en hoj från 1997.. totalt 4000 mil på mätaren.
 
V-Gurra skrev:
Att det är ducatis sämsta montor alla kategorier säger väl egentligen ingenting.
Susanna, hur kommer det sig att du tittar på bara dessa två hojar?
Det finns ju massor med andra roliga och fina första-hojar.
/VG


Jaså inte? Eftersom tjejen har den goda smaken att kolla på minsta Monstermodellen tyckte jag det vore en god gärning att upplysa henne om att det är en väsentlig skillnad mellan 600 och 620.
 
MACAMI skrev:
Skulle du fortfarande vara tveksam till vilken av dessa två du ska välja emellan efter provkörning så titta på servicekostnaden!!

Sedan att Honda har högre kvalitet behöver väl knappast nämnas.

Vadå? Är det jättehöga servicekostnader på Hondan då eller vad?
 
Skulle vara roligt att se en procentuell gämförelse mellan Ducati och Honda i antal reklamationer/ garanti åtgärder. Givetvis från opartiska verkstäder.
 
Och en sak till jag tänkt på... det finns väl ingen som på allvar tycker Ducatis torrkoppling låter "skönt"?? :va
 
Noll-Koll skrev:
Skulle vara roligt att se en procentuell gämförelse mellan Ducati och Honda i antal reklamationer/ garanti åtgärder. Givetvis från opartiska verkstäder.

Ja, det vore kul att avliva myten en gång för alla! Dessutom tycker jag att torrkopplingen låter skönt. Har du problem med det? :va
 
Il Mostro skrev:
Ja, det vore kul att avliva myten en gång för alla! Dessutom tycker jag att torrkopplingen låter skönt. Har du problem med det? :va
Om jag har PROBLEM med det...? Hehe nä du, har du??
Jag tycker Ducatis twin låter brutalt skönt med öppet avgasystem m.m..., men jag fattar bara inte hur man kan tycka ett mekaniskt slammer, likt ett långt gånget lagerras kan låta som ett välljud?? :va
 
Noll-Koll skrev:
Om jag har PROBLEM med det...? Hehe nä du, har du??
Jag tycker Ducatis twin låter brutalt skönt med öppet avgasystem m.m..., men jag fattar bara inte hur man kan tycka ett mekaniskt slammer, likt ett långt gånget lagerras kan låta som ett välljud?? :va
:fakta
Tack! Håller med fullständigt! Jag skulle må dåligt om jag fick höra
det där slamret hela tiden jag körde! Som du säger, det låter
som kopplingen har kastat in för evigt!
 
E väl inget man behöver hänga upp sig på om man tittar på 600:orna som tråden handlar om då de inte ens har torrkoppling ;)

Noll-Koll skrev:
Och en sak till jag tänkt på... det finns väl ingen som på allvar tycker Ducatis torrkoppling låter "skönt"?? :va
 
Du får nog bäst svar av Hornet och Monster ägare......undrar om nån ärligt pratar skit om sin egen hoj eller bara om andras?

Det finns mycket att läsa om kvalite och problem om du söker på nätet.

Ett ex:
The 620 IS down on power, but thats why I bought it. It didnt match the power of my Hondas because it was a 600cc twin, and they were i-4's. I didnt go with the 750 because it was rumored to only have 4 more hp over the 620. The 750 wouldve had gobs more torque I assume, but it would have put me into a higher insurance bracket as well. Will your friend outgrow the bike in a year? I dunno. The sole reason I bought the 620 over any other bike: I wanted to start over. I had a cbr 600f4 as my first bike, and an f4i as my second. I could regularly beat 99% of the locals through the turns. When I wrecked the f4i, I decided I wanted to be even better. I thought "I never really started on a starter bike (ex, sv, etc.) so I'll 'downgrade' to one of those for my next bike." Sure enough, instead of getting an SV, I bought a Ducati 620. I had the money for a superbike, but I figured if the quality was there (I did alot of research on the web about quality), I would trade the 620 in on a new 996/998 in the spring... sorry, getting off your original questions (my point was i wanted to test Ducati's quality before I ponied up 2x or more as much for a SBK)

Was it enough? For what it is, yes. There are a few locals on SV's that swear that my 620 was faster than their bikes. Who knows!?!? The sv is supposedly a better performer out of teh box, but the Monster does ok for what it does. Do I ride it hard? Well, in the turns, I keep the bike pinned. I can hold my own against much bigger bikes, because I can keep corner speed, its lighter weight, etc. But I do have to ride the thing extremely hard to do it. Would I pick up the same displacement again? Only if I was a beginner, or wanted to do what I did (go back to retrain on a smaller bike).
I think its a great starter bike, and probably the best commuter bike ever made.
The only issue(s) I have is reliability. I didnt mind being bent over for the $408 to have my 10k/km service done. Infact, I would be happy to pay that to ride Ducati, if the rest of the time the bike wasnt doing bad things.

/N
 
TORRKOPPLING = :skrämd

Fyfan vad jobbigt o höra hojen skramla sönder vid varje rödljus :näsblod

:rofl :rofl :rofl

Välj det BÄSTA Välj SUZUKI!!!!!! :yoparty :yoparty :yoparty



.../Yoshi
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top