Honda MSX 125

OceanK

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2020
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2020, BMW GS 750 2019
Det kanske är så att andra delar av världen har greppat konceptet?

View attachment 507999

Men man kanske får fixa det själv?
Jag har i alla fell en tanke om att skapa en adventure MSX, vi får se hur det går, och vad resultatet blir.
Men jag har mycket ledighet nu, så det kan jag inte skylla på....
Så...utgångsläget är här, så får vi se vad resultatet blir:

View attachment 508000
Kul med fler som har en Msx 125! Är fortfarande super nöjd med min!
 

OceanK

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2020
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2020, BMW GS 750 2019
Kör också en. Riktigt rolig maskin. Och mot all förmodan funkar det att skjutsa på också hyfsat bra.
Fan va roligt o höra. Är det ngn mer från Gbg är bara jag som kör msx 125? Har du moddat din o med vad ? Årsmodell ?
 

Duce-666

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2022
Hoj
Honda
Fan va roligt o höra. Är det ngn mer från Gbg är bara jag som kör msx 125? Har du moddat din o med vad ? Årsmodell ?
Sorry, missade ditt inlägg. Det är en 2024 helt omoddad för att det hanns inte i år. Min andra hoj krävde all uppmärksamhet. Men nästa år så.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Har precis kört igång mitt adventure-projekt, efter några dagar med julfirande.
Det första blir att strippa av den plasten, så att man ser hur det elektriska ska modifieras.
Sedan är en rejäl hasplåt hög prio, egentligen mycket för att jag ska kunna lyfta den med MC-lyften, och jobba enklare med allting.
Det är lite svårt nu, när avgassystemet går längs hela underdelen.

MSX_ADV_01.jpg

MSX_ADV_02.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har precis kört igång mitt adventure-projekt, efter några dagar med julfirande.
Det första blir att strippa av den plasten, så att man ser hur det elektriska ska modifieras.
Sedan är en rejäl hasplåt hög prio, egentligen mycket för att jag ska kunna lyfta den med MC-lyften, och jobba enklare med allting.
Det är lite svårt nu, när avgassystemet går längs hela underdelen.

View attachment 508415

View attachment 508416

Men är avgassystemet ska du väl ändå byta ut mot detta system? Har du kollat att bukplåten passar? https://fullblownmotorsports.com/full-blown-stage-1-turbo-kit-honda-grom-msx125

Fast det är ju lite fusk att köpa ett kit😉
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Men är avgassystemet ska du väl ändå byta ut mot detta system? Har du kollat att bukplåten passar? https://fullblownmotorsports.com/full-blown-stage-1-turbo-kit-honda-grom-msx125

Fast det är ju lite fusk att köpa ett kit😉
Ja, det där var ju riktigt fränt.
Kikade på lite filmer på Youtube nu, och man verkar få 17-18hk på bakjhulet med det där kitet.
Dock verkar det inte vara riktigt "plug play", men ganska färdigt.
Så....ja...lite fusk kanske, men för en som mig är det nog enda möjligheten att få det att hända :giggle:
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Förberedelserna för äventyret fortsätter.
Klart att man måste ha bland annat skydd för framlyset, det hör liksom till, och det kommer garanterat att behövas på dom strapatsrika resorna "in the middle of nowhere".
Skönt med lediga dagar, och kunna filosofera i lugn och ro, ta en kaffe, försöka att läsa en thailändsk manual och bara fundera på hur det kan bli.

MSX_AVD_03.jpg
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Tänker att det är bra att jobba brett, om det ska bli stora framsteg.
Så Barkbusters installerades, för tuff körning i obanad terräng.

MSX_ADV_04.jpg

Sedan så går vi på med extra belysning, för dom mörka tunnelsystemen i Norge.
Funderade en del var jag skulle plocka ut strömmen, eftersom jag vill ha den när tändningen är på.
Tyvärr har jag inget elschema för denna ännu, eller verkstadshandbok, tänkte att om en indier kan få den att gå i evigheter så behövs det knappast en bok....men skaffar nog en ändå.

MSX_ADV_05.jpg

Men kom till slut fram till att kretsen för bromsljuset skapade minst åverkan, och kunde lösas relativt snyggt.
Gillar ju att löda, använda krympslang och kabelstrumpa, och nu blir det även en strömsförsörjning till GPS:en i samma veva.
Det får räcka gott med 0,75mm2 och en avsäkring på 3A.
Gnuggar vidare med bra musik!

MSX_ADV_06.jpg
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Förberedelserna för äventyret fortsätter.
Klart att man måste ha bland annat skydd för framlyset, det hör liksom till, och det kommer garanterat att behövas på dom strapatsrika resorna "in the middle of nowhere".
Skönt med lediga dagar, och kunna filosofera i lugn och ro, ta en kaffe, försöka att läsa en thailändsk manual och bara fundera på hur det kan bli.

View attachment 508437
Finns det planer på ett tätare "rallygaller" som skydd för strålkastaren, eller blir det en transparent film som räddar glaset bakom ditt inköpta galler ?
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Finns det planer på ett tätare "rallygaller" som skydd för strålkastaren, eller blir det en transparent film som räddar glaset bakom ditt inköpta galler ?
Vet faktiskt inte.
Har försökt att hitta det som finns tillgängligt, och stänger inga dörrar.
Tänker att det här grövre gallret tar det mesta, som småvilt, oliktänkande trafikanter och folk som har limmat fast sig i vägbanan av oklar anledning.
Men tar tacksamt till mig tips om det finns bra alternativ.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Att kunna navigera, och hitta rätt bland berg, djupa dalar och mörka skogar känns oerhört viktigt.
Man kan köra vilse även med en liten och långsam hoj, det tar bara lite längre tid.
Så nu gjorde jag ett flyttbart montage av GPS:en, så att jag kan dela på ett fäste (med strömförsörjning) mellan flera farkoster.
Har ett fast montage till T7:an och snöskotern, men det kändes lite väl lyxigt att göra samma sak till den här, TW:n och några mopeder, så nu kommer dom att få dela på det här.
Några bra kontaktstycken, lödkolv, prylar från RAM och bra musik...då var vi i hamn.

MSX_ADV_08.jpg

MSX_ADV_09.jpg

MSX_ADV_10.jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Man kan köra vilse även med en liten och långsam hoj, det tar bara lite längre tid.

Bra inställning, man ska inte ge upp, om man bara är tillräckligt okoncentrerad kan man lyckas komma flera kilometer fel.

Vad väger en sån där manlig äventyrshoj till äventyrs?
Jag tänkte om man kunde hänga en bakpå bilen i dävertar lite som en livbåt?

EDIT: Jag googlade, 100 kg, så det skulle funka på en lite manligare bil-

Jag hittade även big bore kit och dakar kit till den, upp till 180cc kan man få utan att behöva bearbeta blocket, upp till 212cc om man ids klyva och bearbeta blocket. (ingen garanti på att det går att få någon balans på grejorna i något av kiten)
Jag blev dock inte klok på om det fanns flera motorgenerationer till den.
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Bra inställning, man ska inte ge upp, om man bara är tillräckligt okoncentrerad kan man lyckas komma flera kilometer fel.

Vad väger en sån där manlig äventyrshoj till äventyrs?
Jag tänkte om man kunde hänga en bakpå bilen i dävertar lite som en livbåt?

EDIT: Jag googlade, 100 kg, så det skulle funka på en lite manligare bil-

Jag hittade även big bore kit och dakar kit till den, upp till 180cc kan man få utan att behöva bearbeta blocket, upp till 212cc om man ids klyva och bearbeta blocket. (ingen garanti på att det går att få någon balans på grejorna i något av kiten)
Jag blev dock inte klok på om det fanns flera motorgenerationer till den.
Ja, den väger 103kg verkar det som, innan man har börjat att lägga på äventyrskostymen.
Så till äventyrs kommer jag säkert upp i 120kg.

Och det verkar finnas många prestandhöjande attribut på marknaden, även ett ganska färdigt turbokit som Bosse länkade till tidigare i tråden.
Men jag kommer att köra på driftsäkerhet, så initialt blir det noll effekthöjande åtgärder.
Verkar som att motorn är lite förändrad från 2021 när det gäller borrning/slag, men oförändrad volym.
Och 2021 kom även den femväxlade lådan, innan dess var det fyra växlar.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Eftersom det kommer att bli tuff terräng, varierande vägförhållanden och mångsidiga upplevelser.....så behöver man ju har en visuellt justerbar gaffel.
Speciellt eftersom jag helt saknar kunskap om att justera in en fjädring :giggle:
Tycker att det vore mer logiskt att märka den med "F" och "M" - fet eller mager förare.

Gaffelben.jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Eftersom det kommer att bli tuff terräng, varierande vägförhållanden och mångsidiga upplevelser.....så behöver man ju har en visuellt justerbar gaffel.
Speciellt eftersom jag helt saknar kunskap om att justera in en fjädring :giggle:
Tycker att det vore mer logiskt att märka den med "F" och "M" - fet eller mager förare.

Det skulle behövas ett extra läge för mig "UL"
Det står inte som man kan tro för Ultra Lätt.
Jag har kollat listorna, och jag är inte överviktig, men jag lider av kraftig underlängd. jag borde vara tre meter lång, minst....
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Funderade ju länge (kanske alltför mycket) på hur jag skulle göra med däcken.
Tror att det gamla Tornedalska tänket ligger för djupt rotat - att man ska inte byta ut något som fungerar, eller inte är helt slut.
Men....känns skönt att jag tog beslutet att gå på "ruffigare" däck i alla fall.
Det blir liksom inte rätt med däck som är ämnade mer för gata, när man i övrig vill peka mot dom ävetyrligare grusvägarna och stigarna.
Så, kvällens jobb kommer snart att placeras på sin rätta plats, så får vi se om det var värt det!

MSX_AVD_11.jpg
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top